Het is gewoon f*cking saai

14-07-2018 09:09 63 berichten
Oké, dit is eigenlijk gewoon een ontzettend non-issue maar ik ben toch heel erg benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken. :P

Ik heb altijd wel een bovenmatige interesse gehad in zelfontplooiing. Ik hou niet van 'gewoon maar leven', ik voel me pas echt goed als ik werk aan mezelf, op alle fronten: nieuwe dingen leren op werkgebied, zo gezond mogelijk leven, m'n relaties verdiepen, maar vooral: een leuker, beter en/of gelukkiger mens worden. Voor m'n omgeving, maar vooral voor mezelf. De menselijke psyche interesseert me enorm, en ik vind het leuk dat er tegenwoordig een grote, algemene interesse voor is.

Met zo'n levenshouding stuit je vroeg of laat op het volgende onderwerp: meditatie. Er is geen ontkomen aan, meditatie (en mindfulness) is tegenwoordig overal. o-ver-al. OVERAL. Je vind het bij überspirituele-geitenwollensokken-komincontactmetjeyoni-stromingen, maar ook in bijvoorbeeld bedrijfstrainingen en als onderdeel van therapieën.
Overal lees je over de krachtige, heilzame werking van meditatie. Het zou niet alleen helpen om een rustiger koppie te krijgen, maar ook om lichamelijke problemen tegen te gaan - en natuurlijk om in verbinding te staan met al je chakra's en weet ik veel wat.

En nu komt mijn punt. Ik wil van meditatie houden. Ik wil het elke dag doen, als een soort verlichtte goeroe op m'n kussen zitten, en boven al het geklets van m'n aardse ego gaan staan. Ik heb een meditatiecursus gedaan, ik heb er boeken over gelezen, ik zet het elke dag op m'n to-do-lijst. Maar.. ik vind het gewoon zo f*cking saai, ik kan mezelf er (bijna) nooit toe aanzetten, en als ik het dan een keertje doe, vind ik mezelf al een hele vrouw als ik het tien minuten volhou. Om het vervolgens weer een week niet te doen.

En ja, ik weet het, ik hoef het helemaal niet te doen. Het slaat ook nergens op, want op dit moment staat het m'n levensgeluk alleen maar in de weg, omdat ik het de hele tijd 'moet' van mezelf en vervolgens niet doe, waardoor ik alleen maar teleurgesteld raak.

Wat ik wil met dit topic? Ik denk gewoon een beetje stoom afblazen, en stiekem hoop ik dat alle nuchtere Viva-dames me hier gewoon even vierkant uitlachen en zich publiekelijk afvragen waarom ik het mezelf zo moeilijk maak, zodat ik misschien wat minder moet van mezelf en wat meer een dikke middelvinger opsteek naar meditatie. :P
anoniem_6515a55a77c11 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 09:19
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En dat straal je ook uit.
Nymphetamine_Fix schreef:
14-07-2018 14:50
De bijbehorende zouteloze muziek vind ik wel lachen, dat luister ik wel eens, in mijn schone koele slaapkamer en dan voel ik me wel 'zen'. En die muziek wil ook nog wel eens helpen als ik echt niet kan slapen. Daar kwam ik achter op mijn achttiende, dan lag ik in bed met discman naar watervallen en andere regenwoud-geluiden te luisteren.
De meeste meditatievormen zijn zonder muziek.

Ik heb een retraite gedaan waarbij we uren per dag moesten mediteren. Dat gaf echt wel de rust en leegte waarover zo mooi gesproken wordt, maar daar wordt je leven ook erg leeg van. Leuke ervaring, maar de rust raak je kwijt als je het niet bijhoudt, en dat was me een veel te grote opgave.

Tegenwoordig ga ik gewoon lekker in bad voor rust en stilte. Of naar de sauna. Ook heel mindful.
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 11:27
Hahaha, ik geloof dat dit m'n nieuwe mantra wordt.

Ugh, mantra, weer zo'n zweverig woord. Of affirmatie. Nog erger :puh:



Die hele business is erg trendy, en dat lokt ook foute types. Er valt goed geld te verdienen aan mensen die "op zoek" zijn.....
hamerhaai schreef:
14-07-2018 14:37
Zolang jr maar wil verbeteren en wil ontplooien, verlichten jij eigenlijk jezelf. Je bent niet tevreden met wie je bent en vindt jezelf niet goed genoeg.

Er is niets mis met jezelf ontwikkelen. Vergeet ondertussen niet te genieten van het hier en nu. Je bent goed genoeg zoals je nu bent.

Blijf in het moment. Dit kan met meditatie, yoga, sporten, tuinieren, muziek maken/luisteren, haken of gewoon in bad liggen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben wel blij met wie ik ben, maar dat verlangen naar zelfontplooiing is gewoon onderdeel van wie ik ben. Ik vind dat niet verkeerd, jij wel?
En verder geniet ik ook wel een hoop hoor, geen zorgen :P Maar dat krampachtige in het hier en nu moeten leven, ach ja, dat is ook weer jezelf wat opleggen he.
RégineFilange schreef:
14-07-2018 14:46
Ik heb een cursus mindfulness gedaan en vond het vooral lastig om me er toe te zetten. Eigenlijk wat jij ook al zegt; het is saai. Zelf denk ik omdat we tegenwoordig fulltime prikkels willen. Zelfs een boek lezen of een langer artikel wordt al moeilijk omdat er niks te klikken valt en je heel de tijd je focus moet houden.

Ik wil meditatie ook graag 'kunnen', maar naast dat ik me er maar zelden toe kan zetten merk ik ook gewoon weinig. Nu zal je niet elke keer een sprirituele eureka-ervaring hebben, maar die hele cursus heeft me uberhaupt maar weinig gebracht (ligt ook vast aan mezelf hoor).
Ja, ik heb precies dezelfde ervaring als jij. Het brengt me niet zoveel. En andere dingen brengen me wel iets. Maar dan zijn er altijd weer mensen die zeggen dat je een lange adem moet hebben en bladiebla.

O, en die behoefte aan prikkels, dat herken ik ook wel. Ik vind een boek lezen trouwens ook iets mindfuls. Als ik een uur ongestoord in een boek kan lezen, word ik daar gelukkiger van dan 15 minuten mediteren, zeg maar.
Blondie222 schreef:
14-07-2018 15:06
En dat straal je ook uit.
Tegen wie heb je het nou eigenlijk?
Fragolisa schreef:
14-07-2018 15:20
De meeste meditatievormen zijn zonder muziek.
O dat wist ik niet :$
Het is op dit moment natuurlijk ook gewoon een hype dat verwende Instagram meisjes die zich niet te materialistisch willen voelen spiritueel en verlicht gaan doen met joga en mindfulness. Dat kan alleen als je op de laatste trap van Maslov zit en slechts eerste wereldproblemen hebt.

Ik zeg niet dat jij zo'n meisje bent, want daar heb je veel te veel zelfspot en humor voor, maar het kan wel zijn dat je je er toch onbewust door laat beïnvloeden.

Google maar eens op "happy young woman meditating" en zie allemaal soortgelijke gelukkige, slanke, blanke dames in zo goed als identieke settings. Dat relativeert gelijk hoe authentiek het zogenaamd allemaal is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel iets gehad aan mindfulness. Ik doe geen zitmeditatie, maar ben me wel bewuster van wat er in mij omgaat en als dat iets is wat me tegenwerkt (van gespannen schouders tot negatieve gedachten) dan kan ik daar iets mee doen. Niet dat dat altijd gelijk wordt opgelost, maar het heeft over het algemeen een goede uitwerking.
Een praktisch voorbeeld: ik fiets 10 km van werk naar huis, en dat deed ik altijd zo hard mogelijk. Zeker als het hard waaide leverde dat een hoop gezweet en inwendig gevloek op. Nu ben ik me sneller bewust van mijn houding, fiets ik meer ontspannen, en geniet ik meer van de beweging. Het is meer een gewoonte geworden om niet automatisch te reageren en dat bevalt me wel.

Het gaat ook totaal niet om 'leeg worden' (dat kan helemaal niet) maar om je niet meteen te laten meeslepen met de eerste gedachten/gevoelens die opkomen. Als je neigt naar piekeren, negatief denken en negatieve emoties, dan kan mindfulness denk ik heel nuttig zijn. Maar sporten, een dagboek bijhouden, en goed slapen dragen daar net zo goed aan bij.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
14-07-2018 09:17
Ik kan het ook niet. Mindfulness kan ook op andere manieren. Als ik zeer geconcentreerd mijn nagels aan het lakken ben dan ben ik ook heel mindful bezig hoor ;-D
Okee, daarom wil ik dus elke.week een nieuw kleurtje.
Dank voor dit inzicht.
:worship:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 16:38
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben wel blij met wie ik ben, maar dat verlangen naar zelfontplooiing is gewoon onderdeel van wie ik ben. Ik vind dat niet verkeerd, jij wel?
En verder geniet ik ook wel een hoop hoor, geen zorgen :P Maar dat krampachtige in het hier en nu moeten leven, ach ja, dat is ook weer jezelf wat opleggen he.
Of je beschouwt het als een uitdaging. ;-)
Nymphetamine_Fix schreef:
14-07-2018 16:44
O dat wist ik niet :$
De stilte maakt het nóg saaier ;) en irritanter want je wordt je dus bewuster van omgevingsgeluiden. En dat moet je dan dus accepteren, en dat is moeilijk.
Jongens, ik heb dit weekend heel bewust NIET gemediteerd en ik heb ervan genoten! Dank voor alle bemoedigende woorden. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven