Hoeveel uur slaap heb jij nodig?

12-04-2021 23:57 66 berichten
Ik ben zo'n iemand die pas uitgerust is na 9 uur slaap.

Even uit interesse: hoeveel uur slaap hebben jullie nodig om echt goed uitgerust te zijn?
Alle reacties Link kopieren
9 uur inderdaad om echt uitgerust te zijn. Ik weet alleen niet meer wanneer ik zo lang heb kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
13-04-2021 06:17
Voor ik kinderen kreeg minimaal 8 uur. Inmiddels vier jaar gebroken nachten en slaap uur of zes
Haha ja ik dacht al waar zijn de andere moeders van jonge kinderen?
Ik slaap volgens mijn fitbit gemiddeld inmiddels wel weer ongeveer 7 uur, maar heel vaak met onderbreking(en) en ik ben eigenlijk nooit echt helemaal uitgerust. Denk dat ik me met 7 uur slaap aan 1 stuk al heel anders zou voelen, maar voor de kinderen dacht ik 8 of liefst zelfs 9 uur slaap nodig te hebben. :P
Oh dat wisselt bij mij heel erg. Ik was als baby een ochtendmens, als tiener en twintiger een avondmens en nu als dertiger weer een ochtendmens. Want ja, ik heb nu een kat die me vaak zat heel vroeg al wakker maakt ( lees in de zomer rond half vier al ) en als ik wakker ben dan blijf ik dat ook.
Dus de hele zomer functioneer ik meestal op een uur of 4 per nacht, als ik mazzel heb.
Ik probeer zo vroeg mogelijk naar bed te gaan maar als het om tien uur nog half licht is lukt me dat niet. Dan ben ik nog niet moe.
In de winter slaap ik meestal een uur of 6-7 per nacht denk ik. Heel soms zit er een uitschieter bij van een uur of 9 maar dat heb ik liever niet, dan ben ik bekaf en duf de hele dag.
Ik functioneer zelf het beste op een uur of 6 per nacht denk ik maar ik kan ook prima de hele dag op een uur of 4-5. Ik ben sowieso een moeilijke inslaper. Ook al ga ik om half tien naar bed, om half elf ben ik nog wakker. Als ik eenmaal slaap dan word ik gelukkig zelden s'nachts wakker maar inslapen blijft lastig.

Ik kan uren liggen piekeren en malen. Het voordeel van vroeg opstaan vind ik dat ik rond een uur of negen altijd al een hoop gedaan heb, dan heb ik al gezocht naar werk, sollicitaties verstuurt, gewandeld, ontbeten, noem maar op. Nadeel is dat de dagen erg lang duren zeker als je verder niets te doen hebt omdat je zonder werk zit.
Pre-kat was ik altijd een uitslaper maar nu vind ik half zeven al uitslapen.

Echt moe van weinig slaap ben ik zelden. Ik ben het wel gewend om weinig te slapen. Maar hele nachten stappen en dan pas om half zeven thuis komen en dan nog uren een gat in de dag slapen zit er niet meer in. Dat trek ik niet meer. :P
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zo tussen de 6 en 7 uur. Als ik een keer veel langer slaap, dan sta ik op met een zwaar hoofd of zelfs hoofdpijn en voel ik me de hele dag lamlendig. Maar bijna altijd wordt ik uit mezelf wel wakker.

Mijn slaappatroon en -behoefte is door de jaren heen echt enorm veranderd. Waar ik voorheen wel 11 uur aan één stuk in een aan coma grenzende hele diepe slaap kon verkeren en met geen wekker wakker was te krijgen, slaap ik tegenwoordig veel korter, lichter en word ik ook steeds vaker ‘s nachts tussendoor wakker. En gek genoeg voel ik me daar alsnog energieker bij dan voorheen. Één van de weinige voordelen van de overgang.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rond 19.00 altijd een enorme dip maar ga dan geen tukkie doen op de bank met het risico dat ik in de avond niet meer slaap.
Uiteindelijk ben ik dan weer over die dip heen en ga meestal tussen 24.00 en 01.00 slapen en altijd zonder wekker rond 5 , 6 weer klaarwakker en fit.
Heel soms dwing ik mezelf om te blijven liggen en val na een uur draaien weer in slaap. Ik word dan altijd zo rot wakker waar ik heel de dag last van heb.
Dus ik voel me het best met 5 a 6 uurtjes slaap en dan het liefst een kleine siesta rond 3 uur.
8 uur, soms iets korter.
Ik word zelden snachts wakker, eigenlijk alleen als ik weinig beweeg of een tijdje geregeld alcohol drink, al is het maar een glaasje per dag.
Overdag slapen heb ik niet meer gedaan sinds ik een baby was denk ik zo. Ik vind het altijd zo knap als mensen dat kunnen. Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, als ik ziek was ofzo maar ik doe geen oog dicht overdag.
Mijn oma was altijd de hele nacht wakker en sliep soms pas om half zeven voor het eerst in, die ging wel overdag altijd nog een uiltje knappen.
Ik kan dat echt niet, ben dan helemaal wakker en mijn hersens zijn te overactief.
Alle reacties Link kopieren
Idealiter 7 uur maar dat redden we vaak niet... allebei echt avondmensen dus toch vaak te laat naar bed. Om 5.50 gaat de wekker en meestal slapen we tussen de 5 en 6 uur per nacht. In het weekend proberen we wat langer te slapen maar heb je toch vaak last van het ritme dat er zo ingebakken zit, ik doe dan ‘s middags soms een lekker tukje op de bank.
Oh ja, en de katten en honden zijn ook vaak vroeg wakker. Willen dan graag hun ochtendwandeling en de katten willen ook aandacht en eten 😄 dus echt uitslapen doen we nooit, 7.00/7.30 is voor ons uitslapen.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 08:13
23.26% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
9 uur voor het minst niet uitgerust wakker worden.
Alle reacties Link kopieren
Selin26 schreef:
13-04-2021 06:35
7 à 8uur, maar 7 uur is eigenlijk net te weinig merk ik! Wat me wel opvalt. Velen schrijven hier moment dat jullie naar bed gaan en opstaan en tellen dit op om aantal uren slaap te hebben, worden jullie dan nooit eens wakker snachts? Ik ga slapen rond 22u en sta op rond 6.30u,toch kom ik dan soms maar aan 7uurtjes effectieve slaap!
Ja, herkenbaar. De keer dat ik aan een stuk doorsliep kan ik me niet meer heugen. Is misschien wel niet meer gebeurd sinds ik moeder werd (zo'n 20 jaar geleden). En de overgang helpt ook niet mee. Ik moet minstens 1x eruit om te plassen en verder word ik ook nog wel een paar keer wakker. De ene keer val ik weer sneller in slaap dan de andere.
Effectief slaap ik denk ik een uur of 6, max 7 per nacht terwijl ik rond de 8 uur in bed lig. In het weekend wel langer trouwens.
Nothing happens for a reason
Ik slaap meestal van 23.00 tot 7.00, dus 8 uur.
Soms lig ik wakker 's nachts en dan duurt het 's morgens langer voor ik uit mezelf wakker word.
Uitslapen in het weekend doe ik niet aan, lukt me niet. Ik ben het meest gebaat bij regelmaat.
Alle reacties Link kopieren
8,5 a 9 uur. Korter dan 8,5 en ik bouw slaaptekort op en moet ik dat inhalen in het weekend. Nu was ik ook een zalige baby die meteen sliep als dat van me werd verwacht en kan ik me niet anders heugen dan dat ik een gods gruwelijke hekel heb aan de wekker.
Als ik doordeweeks ver weg moet rijden en sochtends vroeg moet opstaan (7:00) bouw ik een slaaptekort op van heb ik jou daar. Ik lig dan rond 11 uur op bed en dan val ik na de derde dag gewoon om of val bijna in slaap in de auto. De derde dag ga ik dan om acht uur op bed ofzo 😂
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Om echt uitgerust te zijn zes uur. Heb mijn leven lang al een slaapprobleem dus ik kom er zelden aan maar als het eens lukt voel ik me zoveel beter :)
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap meestal tussen de 7,5-8 uur op een door de weekse dag. Wil ik super uitgerust zijn, dan is een uur extra wel beter.

Ik word 's nachts een keer of 5 wakker, maar dan draai ik mij gewoon om. Maar de eerste keer moest ik altijd naar de wc. Wat idioot was, want overdag lijkt mij blaas veel meer te kunnen houden en als ik ga, dan is het gewoon heel weinig. Dus ik denk dat het geen echte aandrang is en probeer mijzelf te trainen om niet te gaan. Daardoor slaap ik die 8 uur beter dan voorheen.
Tot ik ongesteld ben, want dan moet ik er 's nachts sowieso een paar keer uit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het verrast me dat velen met zo weinig slaap zich uitgerust voelen. Ik heb echt 8 uur slaap nodig om op een fitte manier de dag door te komen, wat langer is nog fijner, maar dat lukt niet vaak.

Ik val ook echt s middags in slaap als ik net even te comfortabel even voor de tv ga zitten. Wat zou ik het fijn vinden als 6 uur voor mij genoeg zou zijn, dan houd je elke dag weer uur extra over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zeker 8 tot 9 uur nodig. Vaak sta ik rond half 6 op en dan lig ik om half 10 in bed. Mijn avonden zijn dus hierdoor kort, maar ik heb die uurtjes heel hard nodig.
Op vrije dagen in het weekend slaap ik vaak een uurtje overdag. Ben net een baby. Ik voel zover ik weet die middaggdip al heel mijn leven. Mijn moeder had dat ook. Ik voel me sons een oud wijf, maar schijnbaar is een dutje overdag heel gezond.
Ik vind het alleen zoveel tijd kosten :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de winter meer slaap nodig dan in de zomer. In de winter lig ik vaak rond 21:00 in bed en in de zomer slaap ik dan uiterlijk rond 22:00.
Sta meestal doordeweeks om 6 uur op dus ik heb echt wel minimaal 8 uur slaap nodig maar het beste is 9 uur slaap voor mij.

Doe heel vaak een klein hazeslaapje van 30 min (noem het vaak 'mediteren' :P ) tussen de middag op de bank of buiten in de zon als het lekker weer is :)
Alle reacties Link kopieren
Waterdame schreef:
13-04-2021 08:40
Ik heb zeker 8 tot 9 uur nodig. Vaak sta ik rond half 6 op en dan lig ik om half 10 in bed. Mijn avonden zijn dus hierdoor kort, maar ik heb die uurtjes heel hard nodig.
Op vrije dagen in het weekend slaap ik vaak een uurtje overdag. Ben net een baby. Ik voel zover ik weet die middaggdip al heel mijn leven. Mijn moeder had dat ook. Ik voel me sons een oud wijf, maar schijnbaar is een dutje overdag heel gezond.
Ik vind het alleen zoveel tijd kosten :-?

Lees nu jouw reactie en dat had de mijne kunnen zijn :D
Als ik goed slaap dan heb ik aan 8 uur genoeg. Helaas slaap ik vaak niet goed,veel wakker en dan niet meer lekker in slaap vallen.
Gelukkig nu geen probleem want weinig tot geen verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap zo'n 7,5-8 uur. Rond 22.00 naar boven, tussen 22.30-23.00 gaat mijn lampje wel uit en ergens tussen 06.30 en 07.15 worden mijn kleine kinderen wakker. In het weekend wil het wel eens later worden, maar dan nog liggen we rond middernacht in bed en haal ik 6,5-7 uur, waar ik ook OK op functioneer. Gelukkig slaap ik sinds een half jaar weer prima door, geen gebroken nachten meer door de jongste en ik word niet meer van elk piepje/zuchtje wakker.

Blijf ik langer in bed dutten ( man biedt geregeld aan in het weekend om alvast naar beneden te gaan met de meisjes), dan blijf ik duf, krijg ik een vervelende hoofdpijn.

Misschien wordt het ooit nog eens zoals het lang geleden was, slapen tot 09.30, daarna nog lekker luieren in bed.
Maar tot die tijd genieten we maar van de langere dagen samen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Haha @Beleza, ik noem dat midaagdutje ook vaak "mediteren". Klinkt minder suf :-D
Maar vaak ga ik ook even een yoga nidra sessie doen via een app.
Beste reageer ik op 8 uur slaap.
V1k1ng schreef:
13-04-2021 06:33
Waarom blijf je dan liggen/ga je samen naar bed?
Dat doe ik dus ook niet vaker dan 0-2x per week. :) en dan uit eigen keuze. Mijn huidige Partner legt hier geen druk op. In het verleden wel wat gezeur om gehad.

Mijn huidige partner wakker te zien worden is zo prachtig en grappig. En samen slaapstinkend knuffelen is ook genieten. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sowieso altijd laat naar bed - rond 00.30h. Als ik eerder ga liggen, ga ik alleen woelen en draaien. En "dankzij" de overgang, moet ik nu klokslag om 7h plassen :) In het weekend ga ik dan vaak nog een uurtje terug, maar door de week functioneer ik ook prima met de 6 1/2 uur slaap.
In de winter, met donkere avonden, krijg ik wel een dip rond acht/negen uur. Dan moet ik oppassen dat ik niet in slaap val op de bank. Nu ik meer daglicht krijg, heb ik daar geen last van.

Ik ben zo blij dat ik niet veel slaap nodig heb - als ik iemand hoor die elke dag om 22h gaat slapen, vind ik het op een of andere manier altijd zo'n zonde tijd en denk ik "hoe dan". Ik krijg juist vaak nog een energiepiek rond 22h en ga dan vaak nog een klein klusje doen dat al lang is blijven liggen.

Ik heb niet echt een ochtendhumeur, maar ik ben geen ochtendmens. Ik begin liefst een beetje rustig aan de dag. Niet dat ik uit bed spring en al meteen zin heb in een uitgebreide wandeling of uitgebreid geklets. Ik ben fysiek dan wel op om 7h maar eigenlijk sta ik pas om 9h echt aan :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Waterdame schreef:
13-04-2021 08:40
Ik heb zeker 8 tot 9 uur nodig. Vaak sta ik rond half 6 op en dan lig ik om half 10 in bed. Mijn avonden zijn dus hierdoor kort, maar ik heb die uurtjes heel hard nodig.
Op vrije dagen in het weekend slaap ik vaak een uurtje overdag. Ben net een baby. Ik voel zover ik weet die middaggdip al heel mijn leven. Mijn moeder had dat ook. Ik voel me sons een oud wijf, maar schijnbaar is een dutje overdag heel gezond.
Ik vind het alleen zoveel tijd kosten :-?
Dit doe ik ook inderdaad. Even knipperen met mijn ogen onder een fleece dekentje.
Ik zie slaap niet als tijdsverspilling, ik hou ervan! Niets lekkerder dan het gevoel naar dromenland te gaan
- Fight for your right to party -

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven