Irritante straatverkopers

17-08-2018 17:51 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom! Waarom bestaan er nog vacatures voor studenten die de hele dag niks anders doen dan mensen lastigvallen om ze een abonnement aan te smeren dat ze niet nodig hebben? Die geen 'nee' willen horen en je soms ook nog achtervolgen?

Waarom staan ouders toe dat hun puber zo een baan neemt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg gewoon al luid en duidelijk: “NEE!” zodra ze maar me kijken. En stiefel stug door. Werkt prima. En daarna denk ik er ook niet meer aan. Je ergeren is zo zonde van je tijd en energie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijzelf best een assertief persoon, maar soms word ik zó in verlegenheid gebracht door die straatverkopers, daar erger ik mij dan helemaal kapot aan. Waarmee je het 'vroeger' nog kon afdoen met een simpel "nee, geen interesse", wordt tegenwoordig dan meteen gevraagd "waarom niet?" Ik wil mijzelf dan meteen verdedigen, weet niet wat te zeggen, en loop maar gauw door. Echt, die verkopers brengen een kant in mijzelf naar boven die ik niet ken, een dáárom vind ik ze verschrikkelijk.

Ooit een keer met vriend door de stad gelopen, spraken ze ons ook aan. Meteen gezegd "geen interesse", waarop de verkoper antwoordde: "Heb je dan geen interesse in mensen *met ziekte/uit land waarvoor hij geld aan het verzamelen was*?!" Verschrikkelijk!
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
Voor hun is het misschien een verrijking qua communicatieve vaardigheden, wat aansluit bij hun opleiding. Ze zijn wel leuk om voor de gek te houden.. ieder zijn ding.
Geen oordeel voordat je iets weet
Alle reacties Link kopieren
sanjunipero schreef:
18-08-2018 00:15
Ik vind mijzelf best een assertief persoon, maar soms word ik zó in verlegenheid gebracht door die straatverkopers, daar erger ik mij dan helemaal kapot aan. Waarmee je het 'vroeger' nog kon afdoen met een simpel "nee, geen interesse", wordt tegenwoordig dan meteen gevraagd "waarom niet?" Ik wil mijzelf dan meteen verdedigen, weet niet wat te zeggen, en loop maar gauw door. Echt, die verkopers brengen een kant in mijzelf naar boven die ik niet ken, een dáárom vind ik ze verschrikkelijk.

Ooit een keer met vriend door de stad gelopen, spraken ze ons ook aan. Meteen gezegd "geen interesse", waarop de verkoper antwoordde: "Heb je dan geen interesse in mensen *met ziekte/uit land waarvoor hij geld aan het verzamelen was*?!" Verschrikkelijk!
Klopt, ik ben een naar mens. Dat is altijd mijn antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag nog zo'n blijerd voor mijn deur gehad. Ik verwachtte iemand anders, dus twee trappen naar beneden gerend, deur open gedaan, staat er een onbekende jongeman, met een badge van Vluchtelingenwerk: "Ik kan u gelijk gerust stellen, ik kom u niets verkopen."
"Jawel, dat kom je wel, goedemiddag."
Rot op met die flauwekul zeg.
Ik snap echt niet waarom je zo'n bijbaan neemt. Ga lekker het terras op of de winkel in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gezegd dat ik eerst in overleg moet met mijn bewindvoerder i.v.m. mijn schuldsaneringsregeling. Werkt uitstekend!
Live long and prosper
Waarom? Omdat het kennelijk altijd nog meer oplevert dan reclame op radio en tv.
Ik ken zelf geen 18, 19 jarigen (want dat zijn het, geen pubers van 14) die hun oren naar hun mams zouden laten hangen als hun bijbaantje 'thuis' niet bevalt.
Of hun studie, werk, vrienden M/V dat maak je op die leeftijd zelf uit lijkt me :)

Ik snap dan weer niet waarom zoveel mensen de deur opendoen zonder dat ze weten wie er voor de deur staat zonder afspraak. In 2018 nog?? Dan mag je blij zijn als het een verkoper is; dat overleef je wel. Ik heb de intercom standaard uitstaan en de bel ook. Bezoek appt als ze eraan komen, dan gaat de bel even aan, de rest boeit me niet. Nog nooit wat aan gemist.

Ook ik kom ze dagelijks tegen op straat: gewoon doorlopen en zeggen: nee, geen tijd doei en de enkeling die achter me aan komt vraag ik: wat begrijp je niet aan 'geen tijd'? En ook: fijne dag. Afgerond is het praatje.

Ook de manier waarop je ze aankijkt helpt mee, veel vrouwen krijgen complimenten valt me op (leuke jurk mw, schoonheid wil je een gratis krant etc) en zijn daar stiekem toch blij mee, ik zie het gebeuren. Zijn ook altijd leuke gasten om te zien, en mooie meiden.

De dames gaan op de mannen af, dat is duidelijk. De blije gezichten na een complimentje: de verkopers haken er meteen op in. Kortom: je lichaamstaal moet nee zeggen, langzamer gaan lopen bv is geen goed idee ;)

En bedenk dat ieder complimentje betekent: ik wil je wat verkopen. Besef dat, dan straal je echt geen interesse uit; ik zie dagelijks gebeuren dat mensen dat wél doen terwijl ze lachend(!) nee, geen interesse zeggen.. en toch even stoppen of langzaam gaan lopen ;)
Ik heb anderhalve dag troep zitten verkopen aan de telefoon ooit, als puber en ben zelf na anderhalve dag opgestapt. Niet te harden en dan zoek je vanzelf wat anders.
Als mijn ouders het hadden afgekeurd was ik langer gebleven denk ik ;)
Zou wel lekker zijn om ze met een mitrailleur omver te blazen.
Maar dan weet ik nog wel meer soorten mensen om omver te blazen.
Goede doelen zijn eigenlijk nog het ergst, je voelt je zowat verplicht om bij te dragen.
Tegenwoordig word ik agressief van dat geleur om geld.
Dus roep meten NEE en sjees meteen door.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer elke nee-sticker op de deur die ik kon vinden. Roept wel wat hilariteit op bij mensen die op bezoek komen, die staan nadat ze hebben aangebeld altijd hardop alle stickers voor te lezen. Vast heel ongastvrij maar nooit meer verkopers of wat dan ook aan de deur.

Daarvoor zei ik gewoon "nee geen interesse en wenste ze succes en een fijne dag, maar er kwam een keer iemand van het KWF langs die zo intens naar was dat ik er helemaal klaar mee was.

Als ik een gewone collectant of plaatselijk goed doel voorbij zie komen loop ik overigens altijd alsnog wel even naar de deur, al is het maar om ze te belonen voor hun moeite. Heb zelf ook gecollecteerd en vond het een kutklus.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Dat intens irritante toontje waarop ze beginnen met iets creatiefs "goedenavond mevrouw, wat woont u hier mooi, woont u hier al lang?" "ik kom niks verkopen hoor" "oe wat ruikt het hier lekker, wat staat er op tafel straks?".

Ga maar ergens anders een band zitten opbouwen ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Als ik er niet gelijk vanaf kom met een ‘Nee dank u, geen interesse’ dan ga ik dom doen met antwoorden die gegarandeerd niet in een script voorkomen. “Graag zou ik u willen adviseren hoe u kosten kunt besparen op uw energierekening” -> ‘Nee dank u wel, ik smijt graag geld over de balk. Heerlijk is dat. Gewoon tientallen euro’s per maand over die balk smijten, hup, weg met dat geld”.

En speciaal voor die studenten die uit andere provincies komen, de uitsmijter: “Entschuldigung, sprechen Sie Deutsch?” Werkt iedere keer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Joanjett schreef:
18-08-2018 01:27
Zou wel lekker zijn om ze met een mitrailleur omver te blazen.
Maar dan weet ik nog wel meer soorten mensen om omver te blazen.
Nou nou... je kan toch ook gewoon nee zeggen en doorsjezen?
Wat een agressief toontje en dat tegen studenten met een bijbaantje, nergens voor nodig om zo agressief te doen.
Gewoon nee zeggen, niet opendoen. Nooit.

Grappig hoe vrouwen uit hun dak gaan als hun kind verrot gescholden is op straat 'terwijl hij zo zijn best doet ipv wiet roken en rondhangen'.
Maar een vreemd kind dat zakgeld of studie probeert te betalen: omver blazen. Met een mitrailleur.. :bonk:

Vrede op aarde dan maar :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het al, zó fijn om in Schubbekutteveen te wonen :)
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Nooit geweten dat Groningen zo’n dorp was, maar hier zijn die verkopers/wervers echt prima af te kappen met een vriendelijk en duidelijke ‘nee, dank je wel’. De gratis krant neem ik weleens aan, die krijg je namelijk ook als je geen abonnement wilt.

Ik heb zelf ooit een poosje zo’n baantje gehad (meer dan 15 jaar geleden, als student). Mensen konden een vliegticket naar Londen winnen als ze een enquête invulden met hun persoonlijke gegevens en allerlei details over hun hypotheek, spaarrekeningen, beleggingen, etc. Het heeft mij altijd verbaasd hoe makkelijk mensen allerlei informatie met plezier overhandigen als ze denken een (minuscule) kans te maken op een reisje. Aangezien ik dit werk ooit deed voor beleggingsproducten van een grote verzekeraar was de doelgroep echt geen zielige omaatjes of mensen met een beperking, maar werken mensen met een bovenmodaal inkomen. Een uurtje in de binnenstad of zaterdag leverde makkelijk 20 ingevulde enquêtes op. Misschien is het nu anders, maar toen leken de meeste mensen het best leuk te vinden om trots te vertellen over hun rijkdom. :whistle:

Overigens was ik toch echt meerderjarig en hadden mijn ouders hier dus echt geen inspraak in.
Madeliefjees schreef:
17-08-2018 18:27
Sticker naast de bel: verkopers niet welkom. Werkt goed.
Nou bij mij werkte dat voor geen meter, totdat ik een sticker ontdekte waar iets op stond als 'voor het aanhoren van uw verhaal wordt 45E verrekend, graag vooraf betalen'.
Dat werkt als een tiet :biggrin: .
Oww nee vorige week belde er wel een jonge dame aan, duidelijk ook goede doelen/verkoopaansmeer lui.
Ik heb echter een boven woning en zag het toevallig voor dat ik naar de deur liep dus ik heb niet open gedaan.

Die straatverkoop lui kom ik bijna dagelijks tegen, ik woon in een stad achter het station, ik loop veel en bijna dagelijks door het station.
Ik weet dat ik slecht ben, maar ik kan niet meer beleefd zijn tegen die opdringerige lui.

Ik negeer het meestal, maar gisteren heb ik bijna iemands nek omgedraaid :mrgreen: ;) .
Ik ben 36 jaar, een of andere jonge griet van een of ander Pepsi gedoe riep 'Mevrouwtje' tegen mij. Dat vond ik niet leuk dus schreeuwde tegen haar dat ik dat NIET ben.
Mevrouwtje, kom nou, ik ben toch geen 67.... :mad: :swear:
Is dat kind nou helemaal van de pot gepleurd...
Ze begon trouwens net toen ik voorbij liep zo hard te schreeuwen dat ik bijna een hartverzakking kreeg.

Neuh, ik mag die straatverkoop lui niet zo geloof ik... :peace:
lemoos2 schreef:
18-08-2018 03:43
Als ik er niet gelijk vanaf kom met een ‘Nee dank u, geen interesse’ dan ga ik dom doen met antwoorden die gegarandeerd niet in een script voorkomen. “Graag zou ik u willen adviseren hoe u kosten kunt besparen op uw energierekening” -> ‘Nee dank u wel, ik smijt graag geld over de balk. Heerlijk is dat. Gewoon tientallen euro’s per maand over die balk smijten, hup, weg met dat geld”.

En speciaal voor die studenten die uit andere provincies komen, de uitsmijter: “Entschuldigung, sprechen Sie Deutsch?” Werkt iedere keer.
Als ik in een giga stad de 100ste straatverkoper tegenkom die mij denkt een goedkope paraplu aan te smeren (die na 2 windvlagen kapot is) ... begin ik ook stom te antwoorden ...

Op 't antwoord "We are Belgians, we like rain, it feels like home" hadden die idioten in Firenze en Milaan toch echt weinig weerwoord :-D.

Of de 700ste die mij in Parijs een selfie-stick probeerde te verpatsen kreeg toch echt wel te horen "Je n'ai pas de smartphone".
't Was en is nog niet eens gelogen ook :-).
Vonden ze ook maar een vreemd gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort zo’n onsympathiek stickertje bij de voordeur. Er werd hier om de haverklap aangebeld door straatverkopers en collectanten.
Als ik ze op straat tegenkom lach ik vriendelijk en zeg ik “sorry geen tijd!” En loop snel door. Werkt eigenlijk altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat het nog mag, verkopen aan de deur of op straat.
Maar ik verwacht dat de gemeentes er veel geld voor krijgen, anders zou het toch al lang niet meer bestaan?.

Volgens mij ergert 99 procent van de mensen zich eraan.

Soms wil ik gewoon geen mens spreken, en dan komt er weer zo'n overdreven blije gup op je af, bah, daar heb ik dan zo geen zin in.
janena schreef:
18-08-2018 01:04
Ik heb wel eens gezegd dat ik eerst in overleg moet met mijn bewindvoerder i.v.m. mijn schuldsaneringsregeling. Werkt uitstekend!
Dat doe ik ook! Normaal zei ik 'nee geen interesse dank u wel, veel succes verder' maar sommigen zijn zo ontzettend volhardend en dan weet ik vaak niet meer hoe ik me er dan uit moet redden. Uiteindelijk wensen ze mij succes ;-D

Tot mijn negentiende hield ik vol dat ik minderjarig was, maar die vlieger ging op een aangegeven moment niet meer op.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
18-08-2018 01:45
Dat intens irritante toontje waarop ze beginnen met iets creatiefs "goedenavond mevrouw, wat woont u hier mooi, woont u hier al lang?" "ik kom niks verkopen hoor" "oe wat ruikt het hier lekker, wat staat er op tafel straks?".

Ga maar ergens anders een band zitten opbouwen ;-D
Om onverklaarbare redenen vind ik dát nog het meest irritante! Dat rechtstreeks uit het verkopershandboek gesleurde 'hoe-bouw-ik-een-band-op-geneuzel. Daar heb ik zó de pest aan!
Dat vind ik zelfs nog storender dan straatverkopers die je naroepen 'trekt u zich het lot van die arme Portugese straathonden/zieke kindjes/slachtoffers van overstromingen dan niet aan!?' Dat trek ik nog beter dan zo'n breed lachende knaap die me doodleuk vraagt 'en mevrouw, hoe gaat het vandaag met u?' terwijl ik met een verhit gezicht en spaghettisaus in mijn haar met de nog draaiende staafmixer in mijn hand sta, de rookontwikkeling reeds tot in de woonkamer gedrongen.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
17-08-2018 19:15
Midden in het centrum van een stad.



Een van de vele nadelen van in de stad wonen :)
quattro35 schreef:
18-08-2018 23:03



Een van de vele nadelen van in de stad wonen :)
Dat en het parkeerprobleem, meer zou ik er niet weten.
Je kan hier de stationsstraat geen 15 meter rustig doorlopen zonder dat je door iemand wordt aangesproken, echt niet normaal.

Ik zeg altijd Nee als ze me aanspreken en als ze dan doorgaan vraag ik altijd iets onvriendelijker:

'Welk gedeelte van NEE begrijp je niet? Is de N te moeilijk of de dubbele EE teveel gevraagd?

Dan stopt het gelijk.
MevrouwJack schreef:
18-08-2018 01:45
Dat intens irritante toontje waarop ze beginnen met iets creatiefs "goedenavond mevrouw, wat woont u hier mooi, woont u hier al lang?" "ik kom niks verkopen hoor" "oe wat ruikt het hier lekker, wat staat er op tafel straks?".

Ga maar ergens anders een band zitten opbouwen ;-D
Ja, ik kan daar ook slecht tegen.
Vorig jaar heb ik een nee/ja-sticker (geen relioten en verkoop aan de deur, wel collectanten) op de deur moeten plakken, want het was gewoon niet meer te doen. Godsdienstwaanzinnigen, energiemaatschappijen, maaltijdboxleveranciers, noem maar op en het kwam hier langs. Ook kwamen hier daklozen aan de deur om met een zielig verhaal een handvol gestolen wenskaarten te verkopen.

Collectanten wil ik wel steunen. Maar onder “collectanten” versta ik een vrijwilliger met een collectebus. Helaas komen hier ook studenten aan de deur die door goede doelen betaald worden om aan de deur met hele verhalen te komen om je een maandelijkse incasso af te dwingen. Inderdaad met openingszinnen als “wees maar niet bang, ik kom niets verkopen”. Zo’n goed doel steun ik dan niet meer :|

En vervolgens word je in de openbare ruimte lastiggevallen met krantenabonnementen, iceteaverkopers, kortingsbonnen voor weet ik veel wat, weer die studenten voor goede doelen en noem maar op.

Wat mij betreft wordt het allemaal verboden behalve de vrijwilliger met de collectebus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven