jong zwerfkatje in huis genomen

12-12-2007 03:40 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een aantal dagen geleden een jong (zwerf?)katje in huis genomen.

Tijdje geleden zag ik af en toe bij mij in de buurt een aantal zeer jonge katjes op straat. (Een paar verschillende dus). Pas aaide ik zo'n katje en hij volgde me mee naar huis. Hij is een paar dagen bij mijn huis in de buurt blijven ronddralen en heb ik 'm in huis genomen. Volgende ochtend een kattenbak, krabpaal, voer etc gekocht.

Ik ben een grote dierenvriend maar nog nooit geen kat gehad. (Overigens geen andere dieren in mijn huis behalve een aquarium). Heb wel wat hulp van familie die al lang katten hebben.

Het beestje is zeer aanhankelijk, komt vaak bij me liggen, spint als een opgevoerde brommer. Is absoluut geen eenkennig dier maar nieuwsgierig en dapper als er bezoek komt.

Heeft er iemand tips? Uiteraard binnenkort een tripje naar de dierenarts. Ik heb 'm al gecontrolleerd op vlooien maar zijn (of ik moet eigenlijk zeggen haar, denk ik) vacht is glanzend, hij lijkt een beetje mager maar gezond, gezonde eetlust. Ik geef 'm iedere morgen en avond een beetje blikvoer en voor de rest heeft ie kitten-brokken.

Ik heb in krant en buurtblaadjes gekeken of ie ergens gemist wordt, maar aangezien ik eerder jonge kittens zag denk ik dat ie ergens is weggelopen of buiten gezet.

Vooralsnog heb ik geen problemen met het beestje. De eerste dag hing ie aan mijn bankstel maar sinds ik een krabpaal en wat speeltjes heb gekocht doet ie dat ook niet meer.

Ik verzorg 'm goed en ben er nou al erg aan gehecht. Helaas heeft mijn appartement geen balkon of tuin dus is het beestje verplicht om binnen te leven.

Heeft er iemand tips? Qua voeding, verzorging? Of hoe je een kat gezond en fit houd in een appartement?
Hoi train je een jong katje? Geduld, geduld, geduld!
Plantenspuit i.p.v. 'foei'?
Je kan beter een woord gebruiken om hem te berispen dat niet te veel lijkt op zijn naam, dan komt ie namelijk niet als je 'm roept. Dan snapt ie niet meer wat die klank betekent. In je handen klappen, wat je al doet, is ook goed.

Plantenspuit helpt, op een gegeven moment hoef je 'm niet eens meer te vullen, dat ding alleen maar pakken helpt dan al.
Ik heb toen er een poesje op de mat stond Amivedi gebeld. Heeft niemand op gereageerd. Toen heb ik haar maar gehouden. Maar zij is juist heel erg bang, zal dus wel iets gebeurt zijn. Heb haar inmiddels 3 jaar en ze is nog steeds heel erg schrikkerig.

Kan me bijna niet voorstellen dat een verstoten poesje zo aanhankelijk is...
[quote]honeydoll schreef op 16 december 2007 @ 02:43:

Voor de rest doet ie 't heel goed. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het een katertje is... (had eerst nog niet zo grondig onderzocht). Vandaag de nageltjes geknipt, dat ging ook prima.

[quote]

misschien een stomme vraag maar knip je de nagels van een kat?
Tuurlijk knip je z'n nagels niet!!!

Zo kunnen ze zich nergens meer aan vasthouden.. ze hebben hier een krabpaal voor!
nee dat dacht ik ook!!! maar TO schrijft dat toch echt! Of begrijp ik het verkeerd???
quote:claire123 schreef op 17 december 2007 @ 21:49:

nee dat dacht ik ook!!! maar TO schrijft dat toch echt! Of begrijp ik het verkeerd???

dat schrijft ze idd echt, maar ze schrijft ook dat ze geen ervaring heeft met katten... lijkt me duidelijk dus.

katten verzorgen hun nageltjes heel goed zelf.

als TO katje besluit naar buiten te doen kan ie zich niet eens vasthouden, nogal zielig..
Tis ook geen aanval op TO....

Maar ik heb altijd gehoord dat je dát absoluut niet moet doen vandaar..
Oh, het lijkt me helemaal leuk zo'n klein katje! Alleen een beetje zielig in mijn appartementje van 35 m2... laat ik toch maar wachten totdat ik zo'n beestje een fatsoenlijker onderkomen kan bieden!
quote:claire123 schreef op 17 december 2007 @ 22:03:

Tis ook geen aanval op TO....

Maar ik heb altijd gehoord dat je dát absoluut niet moet doen vandaar..

Heb even terug gelezen en ik snap je reactie nu beter, had het wat anders gelezen...

Misschien moet TO een boekje halen voor de verzorging van katten. Daar leer je heel veel van.
Geen paniek.

Je kunt de nageltjes van een kat prima afknippen. Dat is net zoiets als dat je je eigen nagels knipt als ze te lang worden.

Een klein stukje maar natuurlijk. Dan kunnen ze zich nog prima vasthouden.

Het is niet echt nodig trouwens.

Een kat verliest meestal zelf een stukje van de nagels door krabben e.d. ( vooral als ze buiten komen). Ik knip daarom zelf de nagels van mijn katten niet.Maar als je kat wat ouder is en minder beweegt kan het wel nodig zijn de nagels te knippen, soms loop je het risico dat ze anders in de huid groeien. Niet echt fijn voor de kat natuurlijk.
quote:Mirjam82 schreef op 17 december 2007 @ 21:33:

Kan me bijna niet voorstellen dat een verstoten poesje zo aanhankelijk is...Is wel mogelijk hoor. Wij hebben een superlieve kater uit het asiel gehaald. Hij is er binnengebracht als zwerver, was totaal verwaarloosd en had al maanden in het asiel gezeten, dus er was echt niemand naar hem op zoek. Vooral de eerste weken deed hij niets liever dan bij ons op schoot zitten, en volgde ons overal door het huis om maar zoveel mogelijk aandacht te krijgen. We hebben hem inmiddels 3 jaar en nog steeds is het een erg knuffelig beest.
Wij hebben een echt zwerfkatertje en hij is hartstikke aanhankelijk. Was wel heel jong toen we hem meegenomen hebben (zo'n vijf weken) dus dat scheelt misschien ook wel.
hoe gaat het nu allemaal?? Ik hoop goed!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven