Kerst, hoe ging het?

26-12-2025 00:16 115 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1ste kerstdag vanavond meegemaakt met ouders en vriend en zus. En het was zowaar gezellig!
Geen moeilijke zaken aangestipt. Wel zaken eigenlijk, maar niks escaleerde. Als moeder weer eens 'gekke" opmerkingen maakte keken wij als de rest elkaar begripvol aan. "laat haar maar". Moeder blij (ik hou ook echt wel van dr hoor) En iedereen blij. fijne avond hier verder.

Bij jullie?
Vanity of vanities; all is vanity
Deze kerst, home alone als single.
Na een paar kak dagen en mezelf echt eveb zielig vinden dat ik weer alleen ben, heb ik gekozen om er fijne dagen van te maken.. Lekkere dingen in huis en doen waar ik zin in heb!
Jeetje Wissewis, daar word je niet vrolijk van....
Hier kerstavond met man, dochter en kleinzoon. Man en dochter weer als vanouds aan het bekvechten.
Gisteren met zijn allen naar zoon en gezin en diens schoonouders. Was reuze gezellig. Alleen jammer dat we dat dus niet ieder jaar doen want vaak zijn zoon en gezin weg met kerst en dan is het echt saai en de dagen doorworstelen.
Vandaag lekker helemaal niets, morgen gaat de boom er uit. Alweer klaar mee |-)
Voor iedereen die nog plannen of verplichtingen heeft vandaag: veel plezier / sterkte!
Aneso schreef:
26-12-2025 08:54
Gisteren was ik samen met mijn jongste dochter (14). Spelletje gedaan, kaasfondue gegeten en ‘s avonds wat tv gekeken. Heel relaxt dus. Dochter en ik botsen nog wel eens maar dat ging gisteren gelukkig ook goed. Vandaag ben ik heerlijk een dagje alleen, dochter gaat straks naar haar vader samen met de oudste (zij is nu bij haar vriend). Ik ben de enige thuis die gek is op gourmetten dus drie keer raden wat ik vanavond ga eten. Iedereen verklaart me voor gek dat ik alleen ga gourmetten maar ik kijk er nu al naar uit. :cheer:

Nee man hartstikke leuk! Heb ik ook keer gedaan. Lekker serie erbij. Ik begon om half 4 ofzo, gewoon omdat ik toen dacht ik heb er zin in en wie maakt me wat. Geniet ervan!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Kerstavond waren we bij schoonouders en hebben we Chinees gehaald. Schoonvader heeft Alzheimer maar vind dat heel lekker en dan hoefde niemand te stressen. Voor schoonmoeder ook handig.
En toen werd ik gisterochtend wakker met keelpijn en hoofdpijn. We zijn gaan sporten, tenminste ik heb op de loopband wat gewandeld omdat ik het buiten te koud vond. Zouden in de avond weg gaan maar zijn maar thuis gebleven.

Voel me nu nog steeds niet jofel maar vandaag hadden we geen echte plannen. Zou gaan sporten maar dat doe ik maar niet. Loop straks wel ff een rondje buiten.
Eerste kerstdag en nu net kerstontbijt met gezin gehad, nog geen grote discussies geweest maar ik houd mijn hart vast voor de rest van de dag.
KatjaSasja schreef:
26-12-2025 10:46
Eerste kerstdag en nu net kerstontbijt met gezin gehad, nog geen grote discussies geweest maar ik houd mijn hart vast voor de rest van de dag.
Je kunt het heft in eigen handen nemen en zelf wat controversiële dingen in de groep gooien. Dan is de spanning an wanneer het escaleert in ieder geval weg :-D
Tavistock schreef:
26-12-2025 10:19
Jouw huis hè. jouw huis.

Dus aan jou om je katten te beschermen. Je legt nu de volledige verantwoordelijkheid bij de hond. Vind ik onterecht

Niet bij de hond, maar bij het baasje denk ik. Wat ik ergens ook wel snap. Nu vind ik je hond overal mee naartoe op visite nemen al een dingetje,, maar ook nog eens naar een huishouden met 5 katten... dan kun je je toch wel op je natte sokken indenken dat dat 9 van de 10 keer niet héél erg wenselijk is!

Ik vond het zelf best vervelend dat mijn schoonouders altijd hun hondje bij zich hadden. Het beestje hield niet van drukte en ging slecht samen met katten en kleine kinderen. Ik had alle 3 in huis.
Maar hondje kon slecht alleen zijn dus werd er eigenlijk 'mijn' probleem van gemaakt.

En inderdaad werd er altijd wel een kat de deur uit gejaagd en zat ik uren in de stress of en wanneer ze zou terugkomen.
Het was vreselijk. Ik heb geprobeerd er nog wat van te maken. Vierde het met moeder, vriend en zoon. Moeder had de behoefte om mijn hele jeugd even bespreekbaar te maken inclusief trauma's. Sommige situaties weet vriend niet eens. Vriend zei dingen die moeder niet horen wou en zoon en ik keerde een beetje in onszelf. Heb een paar keer geprobeerd het onderwerp te veranderen. Zoon vertrok naar kamer. En ik heb maar wat wijn achterover geslagen en was er helemaal klaar mee.. Dus toen heb ik heel impulsief besloten dit nooit meer te gaan doen en een vakantie naar een warm oord geboekt in de kerstvakantie voor volgend jaar voor mij en zoon. Nieuw voornemen van 2026 is dat ik op de eerste plaats kom. Ik leef al mijn hele leven voor anderen. Kerst vind ik al een tijdje geen fijne tijd. Ivm familie drama en na een nare scheiding na het vreemdgaan van ex man al helemaal niet meer. Zoon van 15 heeft ook sinds 2 jaar geen contact met vader en ziet op Facebook hoe leuk hij het heeft met zijn nieuwe familie. We hebben verder geen familie meer alleen mijn moeder is nog in beeld en aangezien ze anders alleen zit nodig ik haar elk jaar uit. Maar het eindigd altijd in ellende. Ze drinkt te veel en begint alles op te rakelen met de nodige emoties aan haar kant.
Hier een nogal gemengde kerst qua gevoelens. De eerste zonder mijn ouders. Laatste ouder is afgelopen zomer overleden. Ik heb de fijnste herinneringen aan alle kerstavonden die ik daar, al dan niet met partner, heb doorgebracht.

Het kant-en-klare stuk vlees dat ik had gekocht (ik leg zo uit waarom) was helaas niet te eten. Jammer, vorig jaar hetzelfde gekocht en toen was het prima.

Mijn mooiste en fijnste kerstcadeau was dat zieke partner naar huis mocht uit het ziekenhuis om thuis kerstfeest te vieren. Helaas nog ziekjes maar hij is er in elk geval. En aangezien het zijn laatste kerst is, verbleekt alle ongemak over wat dan ook daarbij.

Wel veel tranen geplengd natuurlijk. En nog.
Appletje schreef:
26-12-2025 10:50
Je kunt het heft in eigen handen nemen en zelf wat controversiële dingen in de groep gooien. Dan is de spanning an wanneer het escaleert in ieder geval weg :-D
Ik ben al zo dichtbij een zenuwinzinking dat ik alles teveel vind, helaas :|
Wissewis, je doet het echt jezelf aan. Kook wat jij wil en wat jij lekker vindt en de tijd waard. Voor jezelf en je man. Je schoonmoeder eet dan een paar hapjes. Het is oprecht dom om iets anders te verwachten.

Op de 24e hebben we kleine pizzatjes gemaakt (soort van gourmette idee). Was lekker en gezellig. En cadeautjes na het eten. Was met schoonmoeder, broer van man met vrouw en kind en ons drie.
En aangezien ik dan ook jarig ben in de ochtend ook een mooi cadeau van mijn man gehad. Helaas niets van zoon, die heeft altijd wel plannen, maar die echt uitvoeren blijkt hij lastig te vinden.
Gisteren spelletjes, wandeling en daarna heb ik lekker Indonesisch gekookt voor schoonmoeder, man en kind (is bijzonder voor schoonmoeder, dat krijgt ze in een klein dorp in Duitsland nooit). Vandaag naar het graf van schoonvader, daarna naar een kerstcircus en daarna racletten.

Het is gezellig, maar schoonmoeder wordt steeds warriger, dus dat levert wel wat stress op. En ze doet haar gehoorapparaat vaak niet aan en dan verstaat ze mij totaal niet meer. En ze praat super graag over familieleden die ziek of dood zijn en dan krijgt ze een heel specifiek toontje en verwacht dat wij allemaal heel erg meeleven, terwijl mijn man de enige is die die persoon eenmaal ontmoet heeft, meestal voor hij 8 was of zo. Dus niemand heeft een band of herinnering aan de betreffende persoon en het tragische nieuws valt dan compleet dood. En dan is ze teleurgesteld. Ik raak al geïrriteerd als ik het toontje op merk. Het gaat alleen maar over 85+ ers die dood gaan, ik vind dat geen drama.
Schriftje schreef:
26-12-2025 11:02

:hug:
Wat een verhalen lees ik hier zeg. Sterkte vandaag. Hoop dat het een betere dag wordt.
LunchLover schreef:
26-12-2025 10:39
Nee man hartstikke leuk! Heb ik ook keer gedaan. Lekker serie erbij. Ik begon om half 4 ofzo, gewoon omdat ik toen dacht ik heb er zin in en wie maakt me wat. Geniet ervan!
Lijkt me ook heerlijk! Alleen maar dingetjes die jezelf lekker vind…
Een beetje de TV aan of een leuke podcast of muziekje. Lijkt mij de perfecte kerst!
Geen mega familie drama. Maar wel mega irritatie en zeker met mijn zwangerschapshormonen. Zoontje (2) die speelt met autootjes die op de grond liggen en niet mee gespeeld werd, neefje (4) die het vervolgens uit zijn handen rukt en schoonzus die dan zegt 'tja, het is van neefje' en het vervolgens weglegt. Tijdens het eten rukte neefje ook al een ander etenswaar uit handen van zoontje waar vervolgens niks aan gedaan werd. Ik zat te koken van woede, zoontje was helemaal van de kaart dat het zonder pardon werd afgepakt en het is juist zo'n lieverd.
Flikker dan op met je speelgoed en laat het thuis ipv mee te nemen naar een familiebijeenkomst. Al vind ik gewoon dat je je kinderen te leren hebt dat je speelgoed met elkaar kunt delen, als je er zelf niet mee speelt kan prima iemand anders er even mee spelen. Grrr.
Schriftje :hug:
Oh en ik zou het bijna vergeten, zwager die duidelijk aan zoontje laat merken dat hij het vreemd vond dat hij nagellak op had (roze met glitters, net als zus). Gelukkig is zoon nog te klein om dat door te hebben en was er heel trots op, maar ik ben er zo f*cking klaar mee. Als volwassen vent een 2 jarig peutertje gaan zitten afzeiken.
@Schriftje :hug:

Wij hebben nooit aan verplichte gezelligheid met kerst gedaan. Mijn ouders verwachtten dat vroeger ook niet van ons en wij hebben dit ook nooit van onze kinderen verwacht. Wij zijn gewoon ieder jaar thuis met kerst en zien wel wat er gebeurt. Boodschappen zo veel mogelijk ver van tevoren gedaan. De 24e ben ik met jongste dochter 's middags lekker gaan neuzen in de kringloopwinkel waar bijna niemand was, heerlijk rustig.
Gisteren moest jongste dochter 's ochtends werken. Om 14 uur kwam zij terug van haar werk en kwam oudste dochter met partner langs. We hebben 's middags spelletjes gedaan en wat cadeautjes uitgewisseld. 's Avonds uit eten in sushi-restaurant, waar het ook heel rustig was. Blijkbaar vinden veel mensen de combinatie van kerst en sushi niet zo geweldig. Door het jaar is het daar altijd afgeladen vol, nu waren er meerdere tafels leeg.
Vandaag gewoon een lekkere dag thuis en vanavond eenvoudig, maar wel lekker eten.
Bij ons is kerst altijd de meest relaxte tijd van het jaar, waar iedereen gewoon kan doen waar hij zin in heeft.
Wissewis (en anderen die het kunnen gebruiken) :hug:

Het was gezellig gisteren met 9 man in mijn kleine woonkamer. Gezellig gebruncht, kinderen van sibling vermaakten zich ook prima. Vanaf 15.30 had ik het rijk weer alleen. Was ontzettend moe, maar kijk met goed gevoel terug. Ondanks dat het 'maar een brunch' was, ben ik er toch dagenlang, in mijn hoofd, mee bezig geweest. Het goed willen doen. En dat is het, als het om mezelf gaat, niet snel....

Vandaag HELEMAAL NIKS. Uitgeslapen, ontbeten en zo frisse neus halen.

Veel plezier (en sterkte) vandaag!
Schriftje schreef:
26-12-2025 11:02
Hier een nogal gemengde kerst qua gevoelens. De eerste zonder mijn ouders. Laatste ouder is afgelopen zomer overleden. Ik heb de fijnste herinneringen aan alle kerstavonden die ik daar, al dan niet met partner, heb doorgebracht.

Het kant-en-klare stuk vlees dat ik had gekocht (ik leg zo uit waarom) was helaas niet te eten. Jammer, vorig jaar hetzelfde gekocht en toen was het prima.

Mijn mooiste en fijnste kerstcadeau was dat zieke partner naar huis mocht uit het ziekenhuis om thuis kerstfeest te vieren. Helaas nog ziekjes maar hij is er in elk geval. En aangezien het zijn laatste kerst is, verbleekt alle ongemak over wat dan ook daarbij.

Hele dikke knuffel voor jou!!, wat verdrietig.
Ik hou van kerst, leukste tijd van het jaar wat mij betreft. Kinderen hebben de schaatsen onder en zijn heerlijk aan het schaatsen op de vijver naast het huis. Vanmiddag bij mijn oma op de koffie en vanavond met de familie uit eten. Zin in en kerst is dus nog in volle gang hier :heart:
Was gezellig!
Maar waar ik me wel aan stoor en volgend jaar anders wil doen is de cadeaus voor de kinderen. Ze hebben gister al zoveel gehad en vanavond krijgen ze ook weer zoveel. Het is lief bedoeld maar ze (en wij ook) worden helemaal dol ervan. Het is ook vaak goedkope plastic troep wat ik het liefste meteen weggooi.
:hug: voor iedereen die het nodig heeft.

gister begonnen we met een kerstbrunch thuis met zijn tweeen, avonds naar mijn ouders.. helaas voor mij was mijn iritantezus er ook dus ik heb groen/geel/paars geregeerd & mijn tong kapot gebeten.

maar het was best gezellig.

vandaag is left-over day, ik ga wat popcorn maken en een film of 2/3/4 zoeken om te kijken
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik heb een supergezellige kerstavond en 1e kerstdag gehad met familie in een huisje op een heel mooi vakantiepark. De familie blijft daar nog en ik vier 2e kerstdag inmiddels traditioneel met me, myself and I.

Ik zit nu lekker op de bank met mijn twee poezebeesten. Ik ga straks lekker koken en vanavond Emily in Paris kijken.
Het was erg gezellig met schoonfamilie en mijn eten was goed gelukt.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven