Kitten en 5 maanden oude kitten.

09-11-2024 08:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Na talloze verhalen op het internet lezen, went ik mij nu ff tot jullie.

Ik heb nu een week een 8 weken oude kitten (poes) bij mijn 5 maanden oude gecastreerde katerje gezet. Tevens ook een halfzus van hem.

Het poesje zit snachts in een puppy tent waar zij alles heeft wat ze nodig heeft en overdag als ik werk zit ze daar ook. De uren die ik vrij ben en in het weekend laat ik ze samen en er is geen agressie maar vooral erg ruw spel van de kater. Hij duikt steeds op haar en klemt en bijt en schopt haar in zn houdgreep.
Ze gilt en mauwt het dan uit. Het is zo zielig. Ik vermoed omdat het vooral onwetendheid van de kater is en natuurlijk even alleen is geweest en niet zo goed weet wat hij moet doen.
Zij is nog geen match voor haar.
Ik houd ze apart zodra het echt te gortig word. Nu zit ze weer in haar tent en kan ze eten en slapen.

Wat is nou wijsheid? Doorlaten gaan, net zolang totdat het beestje helemaal is uitgeput? Zelf laten uitzoeken? Of doorgaan met wat ik nu doe. Vaak apart houden en elke dag even samen? Wat een gestress is dit. Voor iedereen.

Geduld hebben is sowieso een must.

Iemand nog tips?
Uit elkaar houden natuurlijk. Dit is toch hartstikke zielig voor die 8 weken oude kitten?
Voor iedereen een groene tuin
Da's niet goed, ik heb vaker een kitten bij een oudere kat gezet en nooit gedrag als jij beschrijft gezien: Hij duikt steeds op haar en klemt en bijt en schopt haar in zn houdgreep.
Ze gilt en mauwt het dan uit.

Dit is geen match.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Ik vind dat je kitten wel erg veel alleen is in haar tent. Ik kon mijn kitten echt geen seconde loslaten de eerste weken dan schreeuwde ze het uit. (Behalve als ze sliep).

Het wennen heb ik gedaan met veel geduld. Mijn kater was al ruim 1,5 jaar oud. Hij was flink aan het hissen. Schrok me dood. Maar door samen met ze te spelen en ze samen bv natvoer te laten eten ging het steeds beter en beter. Moest het echt begeleiden.
Feliway kan ook helpen. Om te ontspannen.
Muselet schreef:
09-11-2024 08:49
Da's niet goed, ik heb vaker een kitten bij een oudere kat gezet en nooit gedrag als jij beschrijft gezien: Hij duikt steeds op haar en klemt en bijt en schopt haar in zn houdgreep.
Ze gilt en mauwt het dan uit.

Dit is geen match.
Bedankt voor je antwoord.
Dat is wel heel snel conclusie trekken dat het geen match is. Ze is er net een week.
Ze is geen partij voor hem ivm met grote en het ruw spelen.
Hij blaast niet, gromt niet en geen dikke staart oid.
Het wilde spelen van hem is zo ruw.
GroenTuintje schreef:
09-11-2024 08:23
Uit elkaar houden natuurlijk. Dit is toch hartstikke zielig voor die 8 weken oude kitten?
Dat vind ik ook. Daarom vraag ik raad.
MEFunny schreef:
09-11-2024 08:53
Ik vind dat je kitten wel erg veel alleen is in haar tent. Ik kon mijn kitten echt geen seconde loslaten de eerste weken dan schreeuwde ze het uit. (Behalve als ze sliep).

Het wennen heb ik gedaan met veel geduld. Mijn kater was al ruim 1,5 jaar oud. Hij was flink aan het hissen. Schrok me dood. Maar door samen met ze te spelen en ze samen bv natvoer te laten eten ging het steeds beter en beter. Moest het echt begeleiden.
Feliway kan ook helpen. Om te ontspannen.
Dat is ook zielig alleen. Maar het kan zo ff niet anders. Later kan in er ook niet steeds bij zijn als ze wel samen zijn.
Ik moet toch ook naar mn werk.
Dit zijn niet mijn eerste katten maar zo heb ik nog niet meegemaakt. De kater is een Oranje kater, die zijn bekend om brutaal te zijn.
Het frappante is, zodra ze los zijn van elkaar, dat zij er gewoon weer op afstapt ipv vlucht.
Heb je geen aparte kamers voor de katten? Als je weg bent, dat je ze gescheiden houdt? Met genoeg speelgoed, slaapplek water eten en kattenbak?
Voor iedereen een groene tuin
Waar is de moederpoes dan?
Dit kitten is veel en veel te vroeg uit het nest gehaald, dat is vragen om problemen op latere leeftijd. Kan ze nog terug naar de moeder, tot een week of 15? Zodat ze een goede basis in het leven heeft?
Mmmm.. het is ook laten zien wie de baas is in huis. Tenzij ze gewond raakt.
Dat gebeurde hier ook, en nog steeds. Ze rennen vrolijk en spelend achter elkaar aan en ook duiken ze boven op elkaar om elkaar uit te dagen.

Het ziet er heel erg heftig uit. Ik roep ze ook uit elkaar als ik er teveel van schrik. Maar als ik er niet ben zal het vast ook gebeuren en toch leven ze gewoon als ik thuis kom.
Laten zien wie de baas is in huis? Katten zijn geen kleine hondjes he, en zelfs bij honden is dit al achterhaald. En zullen we maar niet wachten tot er gewonden vallen? En hoe denk je dat de kleine zich psychisch voelt? Als veel te jong kitten uit het nest gehaald, veel alleen zitten, en bedreigd worden door een vreemde kat?
GroenTuintje schreef:
09-11-2024 09:06
Heb je geen aparte kamers voor de katten? Als je weg bent, dat je ze gescheiden houdt? Met genoeg speelgoed, slaapplek water eten en kattenbak?
Jazeker, die kleine heeft een Kamer voor haar alleen waar ze alles heeft.
En zodra het uit de hand loopt dan mag ze weer terug. Lekker eten en slapen, spelen.
Ze gaat op haar eigen bak en ook netjes op de grote. Ze doet het hartstikke goed. Heel knuffelig en veel op onderzoek.
De kitten is veel te jong om bij de moeder weg te zijn en de kater nog niet volwassen. Je laat ook geen baby alleen met een peuter/kleuter. Ze matchen op dit moment niet qua leeftijden.
Dat ze te jong is kan. Daar ga ik niet over discussiëren. Ze is nu 9 weken.
Ze gaat niet meer terug naar haar moeder.
Zou feliway kunnen helpen bij de oudere kitten? Want dat is ie natuurlijk gewoon ook. Alleen 4 x zo groot.
Ik laat ze echt niet alleen nu.
Lento schreef:
09-11-2024 09:24
De kitten is veel te jong om bij de moeder weg te zijn en de kater nog niet volwassen. Je laat ook geen baby alleen met een peuter/kleuter. Ze matchen op dit moment niet qua leeftijden.
Ik lees overal dat kittens beter samen gaan dan een volwassen kat.
Ze zijn beide kittens.
En hij is ook gecastreerd.
Hoe leer ik hem om zachtjes te doen?
Hoe oud was je katertje toen hij bij je kwam wonen? Ook zo jong, of heeft hij wel tussen de 8-14 weken leren spelen met andere kittens?
Ja, het zijn beide kittens, maar je zegt het zelf al, hij is 4x zo groot… dus als hij dan niet heeft geleerd waar de grenzen in spel liggen, dan lijkt me dit niet zo’n handige combi.
Feliway friends of relax zou je kunnen proberen. Er is ook een catnip spray. Worden ze gelijk relaxt en high van.

En alles begeleiden.
Is dat grote kitten ook te vroeg weg gegaan bij de moeder? Ik heb al vaak kittens bij volwassen katten gezet en dat ging altijd goed. Zo’n groter kitten is natuurlijk onberekenbaar als hij zelf niet voldoende heeft geleerd.
Kitten is veel te vroeg weg bij moeder. Natuurlijk houd je ze uit elkaar.
Mijn kittens waren/zijn ook zo ruw, maar die andere katten waren/zijn wel ouder/groter en kunnen hun grenzen aangeven en terug'vechten'. In jouw geval zou ik die kleinste wel zoveel mogelijk beschermen en het katertje terecht wijzen als het te gortig wordt. En niet te veel alleen laten. Dat het niet meteen matcht zegt niets: mijn vorige kat vond de kitten het eerste jaar echt stom en negeerde die druktemaker zoveel mogelijk maar ze werden uiteindelijk beste stoei/lebbermaatjes. Mijn katertje nu (5 maanden ook) en de al aanwezige poes van 3 stoeien veel samen waarvan het initiatief altijd van de kleine komt. Dat is ook echt behoorlijk ruw en ondergaat ze meestal gelaten, tot ze ingrijpt als ze het zat is.
succes, het is idd een heel gedoe met 2 van die spruiten die moeten leren en aan elkaar moeten wennen. Jammer dat je overdag niet erbij kunt zijn.
pink-freud wijzigde dit bericht op 09-11-2024 09:52
0.00% gewijzigd
maxi14 schreef:
09-11-2024 09:40
Hoe oud was je katertje toen hij bij je kwam wonen? Ook zo jong, of heeft hij wel tussen de 8-14 weken leren spelen met andere kittens?
Ja, het zijn beide kittens, maar je zegt het zelf al, hij is 4x zo groot… dus als hij dan niet heeft geleerd waar de grenzen in spel liggen, dan lijkt me dit niet zo’n handige combi.
Dezelfde leeftijd ja. Opgegroeid tussen 2 andere katten en een hond en 2 kinderen.
Ik vermoed ook onwetendheid van de kater. Dat ie niet goed weet wat ie er mee moet.
Niet handig, maar daar kan ik nu niks meer mee.
Goed begeleiden is wat ik probeer.
Je kater is een puber, dus die houd van ruw spelen en je poes is echt nog een baby. Ik zou ze gewoon bij elkaar gaan laten en zorgen dat er voldoende verstopplekjes zijn. Als het echt te ruw gaat, kan je ze afleiden en uit elkaar halen. Maar ik zou niet continue de poes van 9 weken weghalen of apart zetten. Zo leren ze elkaar niet goed kennen en hun grenzen aan te geven. Succes ermee!
Pink-Freud schreef:
09-11-2024 09:45
Mijn kittens waren/zijn ook zo ruw, maar die andere katten waren/zijn wel ouder/groter en kunnen hun grenzen aangeven en terug'vechten'. In jouw geval zou ik die kleinste wel zoveel mogelijk beschermen en het katertje terecht wijzen als het te gortig wordt. En niet te veel alleen laten. Dat het niet meteen matcht zegt niets: mijn vorige kat vond de kitten het eerste jaar echt stom en negeerde die druktemaker zoveel mogelijk maar ze werden uiteindelijk beste stoei/lebbermaatjes. Mijn katertje nu (5 maanden ook) en de al aanwezige poes van 3 stoeien veel samen waarvan het initiatief altijd van de kleine komt. Dat is ook echt behoorlijk ruw en ondergaat ze meestal gelaten, tot ze ingrijpt als ze het zat is.
succes, het is idd een heel gedoe met 2 van die spruiten die moeten leren en aan elkaar moeten wennen. Jammer dat je overdag niet erbij kunt zijn

edit: en idd te vroeg uit nest gehaald. waarom was dit?
Dat stelt al gerust. Overdag komen mijn ouders ff op bezoek zo dat ze kan spelen en knuffelen.
Omdat ze wettelijk mee mogen naar huis op die leeftijd. Dat het niet handig van mij is daar kan ik nu niks meer aan doen.
rieneke schreef:
09-11-2024 09:12
Dit kitten is veel en veel te vroeg uit het nest gehaald, dat is vragen om problemen op latere leeftijd. Kan ze nog terug naar de moeder, tot een week of 15? Zodat ze een goede basis in het leven heeft?
Klopt 8 weken is echt te vroeg.
Gaat u anders ondertussen even wat voor u zelf doen. (Viktor)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven