Maatschappij

09-08-2024 19:13 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger werd er nooit over gevoel gesproken dat was niet goed, maar ik heb het idee dat we nu doorslaan naar de andere kant. Want hoe meer nadruk je op iets legt, hoe erger het wordt. Tegenwoordig is overal therapie voor, en voor kinderen worden alle problemen weggenomen.
De leerlingen die op de werkvloer komen hebben veel eisen, omdat ze anders.... .. daar of daar last van krijgen.
Praktische dingen kunnen alleen geleerd worden via veel te veel onzinnige cursussen of gebruiksaanwijzingen van 10 pagina's.

Er moet vanalles gedacht en gevoeld worden.
Zou het niet beter zijn, wat meer terug naar de basis, in plaats van alleen maar meer " problemen " te creëren?
Ik werk in de gehandicaptenzorg en een voorbeeld daar is bijvoorbeeld: steeds meer doelen en zorgvragen voor cliënten, die totaal niets bijdragen aan het leven van de cliënten, en alleen maar onnodig veel tijd kosten.

Waarschijnlijk begrijpen een aantal mensen niet precies wat mijn idee is, maar laten we proberen het luchtig te houden.
Kort omschreven lijkt het me beter als het leven wat minder complex wordt, door niet overal iets achter te zoeken of wat mee te moeten doen. Veel dingen gaan ook weer gewoon voorbij.
Waarvan akte.
Ik snap de link tussen een poging tot erkennen en omgang van emoties van mensen en de overbodige taken in de gehandicaptenzorg niet?
Of gaat dat over emoties van cliënten waar je wat mee moet?

En nee, ik vind de maatschappij die er vroeger was niet bepaald iets waar we naar terug moeten. Emoties inslikken en doorbuffelen is niet mijn ideale maatschappij. Ruimte hiervoor is wel goed voor onze ontwikkeling denk ik. En als het wat teveel is, zal dat vanzelf wel minder worden op den duur.
Die doelen zijn er voor de financiën.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
parbleumondieu schreef:
09-08-2024 19:20
Ik snap de link tussen een poging tot erkennen en omgang van emoties van mensen en de overbodige taken in de gehandicaptenzorg niet?
Of gaat dat over emoties van cliënten waar je wat mee moet?

En nee, ik vind de maatschappij die er vroeger was niet bepaald iets waar we naar terug moeten. Emoties inslikken en doorbuffelen is niet mijn ideale maatschappij. Ruimte hiervoor is wel goed voor onze ontwikkeling denk ik. En als het wat teveel is, zal dat vanzelf wel minder worden op den duur.
Nou, het gedrag van cliënten wordt veel te veel uitgemolken. En veel te veel de focus gelegd op een " probleem " wat vaak helemaal geen probleem is en ook weer voorbij gaat als er niet bovenop gezeten wordt.
Zo is het niet alleen in de zorg, maar met heel veel dingen in de maatschappij. Soms worden problemen alleen maar nog groter als het helemaal geanalyseerd moet worden.
Tafelkleed schreef:
09-08-2024 19:13

Er moet vanalles gedacht en gevoeld worden.
Zou het niet beter zijn, wat meer terug naar de basis, in plaats van alleen maar meer " problemen " te creëren?
Wat is de basis?
Volgens mij gaat je OP over twee totaal verschillende dingen.

1) Meer aandacht voor gevoel
2) idiote regeldruk in de zorg

Blijkbaar vind jij dat die dingen met elkaar samenhangen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
bijtie schreef:
09-08-2024 19:33
Wat is de basis?
Poepen, eten en slapen denk ik.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Solomio schreef:
09-08-2024 19:48
Volgens mij gaat je OP over twee totaal verschillende dingen.

1) Meer aandacht voor gevoel
2) idiote regeldruk in de zorg

Blijkbaar vind jij dat die dingen met elkaar samenhangen?
Dat is niet totaal verschillend. Al die therapieen voor heel veel problemen zijn soms tijdverspilling.
bijtie schreef:
09-08-2024 19:33
Wat is de basis?
Hazes
Wanna grow up to be
Be a debaser
Tafelkleed schreef:
09-08-2024 19:50
Dat is niet totaal verschillend. Al die therapieen voor heel veel problemen zijn soms tijdverspilling.
Ja, dat klopt.
Maar vaak ook niet.

Daarbij: wat jij tijdverspilling vindt, kan voor een ander juist weer heel waardevol zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vind je openingspost erg moeilijk ; het zwalkt alle kanten op. Maar ik geloof dat ik de strekking er van wel begrijp en ja, ik vind het de laatste jaren ook allemaal veeeeeel meer gedoe dan vroeger. Zou ook de leeftijd nog kunnen zijn, maar buiten dat is er nu voor en over alles veel meer geblablabla ( voorschriften, verslagen, informatie, overleg , nieuwe naam er voor , noem het maar op ) wat we vroeger gewoon zelf oppakten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tafelkleed schreef:
09-08-2024 19:50
Prijs jezelf maar een gelukkig mens.

Komen er bij jou ook uitspraken over gewoon wat meer bewegen en jezelf een schop onder je hol geven bij (ik noem maar iets) een depressie?

Zo kom je namelijk nu enigzins over.
Valkia-the-Bloody schreef:
09-08-2024 20:08

Komen er bij jou ook uitspraken over gewoon wat meer bewegen en jezelf een schop onder je hol geven bij (ik noem maar iets) een depressie?

Ik denk dat TO ook last heeft van dat alles wat je op het werk aan oplossingen bedenkt ( goh, misschien kan Pietje beter tegenover Jantje zitten want nu wordt hij steeds geprikt door Jantje met zijn vork ) eerst in een teamvergadering moet, dan komt de gedragsdeskundige er nog een plasje overheen doen, dan moet het allemaal gedocumenteerd en geëvalueerd worden…. Terwijl je vroeger zei “ zo, klaar er mee, jij zit voortaan hier “ .
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2024 20:14
Ik denk dat TO ook last heeft van dat alles wat je op het werk aan oplossingen bedenkt ( goh, misschien kan Pietje beter tegenover Jantje zitten want nu wordt hij steeds geprikt door Jantje met zijn vork ) eerst in een teamvergadering moet, dan komt de gedragsdeskundige er nog een plasje overheen doen, dan moet het allemaal gedocumenteerd en geëvalueerd worden…. Terwijl je vroeger zei “ zo, klaar er mee, jij zit voortaan hier “ .

Geloof ik meteen dat vroeger dingen soms simpeler waren. In ieder geval met dit soort praktische zaken.
dan moet ze dat zeggen en niet een hele verhandeling over de maatschappij houden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En hoe wil je dit in hemelsnaam luchtig houden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Valkia-the-Bloody schreef:
09-08-2024 20:08

Nee dat denk ik helemaal niet. Jij weet niets over mijn leven toch? Ik heb het dan echt niet over depressies. Jammer dat je dat denkt.
09-08-2024 20:03
Ik vind je openingspost erg moeilijk ; het zwalkt alle kanten op. Maar ik geloof dat ik de strekking er van wel begrijp en ja, ik vind het de laatste jaren ook allemaal veeeeeel meer gedoe dan vroeger. Zou ook de leeftijd nog kunnen zijn, maar buiten dat is er nu voor en over alles veel meer geblablabla ( voorschriften, verslagen, informatie, overleg , nieuwe naam er voor , noem het maar op ) wat we vroeger gewoon zelf oppakten .
Dank je, dat bedoel ik inderdaad.
🤣 juist
rosanna08 schreef:
09-08-2024 20:18
dan moet ze dat zeggen en niet een hele verhandeling over de maatschappij houden.
Nou het is wel overal aan de hand hoor.
rosanna08 schreef:
09-08-2024 20:18
Ze moet natuurlijk helemaal niks.
Toegegeven: de OP is lastig.
Maar het is natuurlijk op meerdere vlakken zo. Ik denk bijvoorbeeld dat leraren het ook zo ervaren. Eigenlijk iedereen wel, in meerdere of mindere mate. Er is toch tegenwoordig voor werkelijk alles een handleiding, een wetje, een regelgeving zus, een comité zo. Het leven is best veel gedoe.
09-08-2024 20:26
Ze moet natuurlijk helemaal niks.
Toegegeven: de OP is lastig.
Maar het is natuurlijk op meerdere vlakken zo. Ik denk bijvoorbeeld dat leraren het ook zo ervaren. Eigenlijk iedereen wel, in meerdere of mindere mate. Er is toch tegenwoordig voor werkelijk alles een handleiding, een wetje, een regelgeving zus, een comité zo. Het leven is best veel gedoe.
Ja precies, niet alleen in de zorg, maar bij alles wat je moet doen zijn weer veel verschillende disciplines betrokken en vaak word je van het kastje naar de muur gestuurd want niemand weet echt hoe het zit.
Tafelkleed schreef:
09-08-2024 19:29
Nou, het gedrag van cliënten wordt veel te veel uitgemolken. En veel te veel de focus gelegd op een " probleem " wat vaak helemaal geen probleem is en ook weer voorbij gaat als er niet bovenop gezeten wordt.
Zo is het niet alleen in de zorg, maar met heel veel dingen in de maatschappij. Soms worden problemen alleen maar nog groter als het helemaal geanalyseerd moet worden.
Deels eens. Wat je aandacht geeft groeit, terwijl het gedrag soms gewoon uitdooft als je het laat.
Dat er voor sommige dingen juist weer meer aandacht is dan vroeger vind ik erg wenselijk. Het eindeloze vastleggen, documenteren, evalueren, herevalueren, etc mag van mij een stuk minder.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Maarja een aanklacht tegen de maatschappij is ook alleen maar een uiting van gevoelens. Als je dat gedoe niet wil geef dan het goede voorbeeld en zeur niet zo, al helemaal niet hier waar niemand er iets aan kan doen.

Ik vind therapie dan eigenlijk nuttiger.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven