Napraattopic 2025.8, met geklets en een brandend zonnetje

13-08-2025 14:42 911 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.8 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 20:17
0.13% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Rabarbara schreef:
31-08-2025 09:24
Lijkt me ook interessant. Kippenvanger kan ook nog.
Porder.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Frizz schreef:
31-08-2025 09:23
Naar Marokko, auto huren en dan in enkele weken een aantal plaatsjes aan de Atlantische kust aandoen, afgewisseld of afgerond met tripjes in het binnenland.
Idee is de grote trekpleisters over te slaan en vooral te genieten van de natuur, strand en lekker eten. Het is zo ongeveer het enige land met een keuken waarvan zoon een aantal dingen echt lekker vindt. Hij oefent z’n Marokkaans-Arabisch en droomt van een markt met djellebas in alle kleuren van de regenboog.
Haha lekker joch :heart:
Frizz schreef:
31-08-2025 09:23
Naar Marokko, auto huren en dan in enkele weken een aantal plaatsjes aan de Atlantische kust aandoen, afgewisseld of afgerond met tripjes in het binnenland.
Idee is de grote trekpleisters over te slaan en vooral te genieten van de natuur, strand en lekker eten. Het is zo ongeveer het enige land met een keuken waarvan zoon een aantal dingen echt lekker vindt. Hij oefent z’n Marokkaans-Arabisch en droomt van een markt met djellebas in alle kleuren van de regenboog.
Gaaf!
Zo’n soort reis is ons ook wel op het lijf geschreven, ‘vroeger’ backpackten we natuurlijk meermaals in Azië.
Maar ik hou het nog even bij dromen aangezien ik nu van elke cyclus slechts ongeveer 4-5 dagen lekker in mijn vel zit. Eerst eens even zien of dat beter gaat worden.

Ik mis Puzz trouwens ook. En Fee ook al heel lang.
Frizz schreef:
31-08-2025 09:34

Ik mis Puzz trouwens ook. En Fee ook al heel lang.
Fee is er gewoon met een andere nick. Ze post alleen niet op napraat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Oh! Ik had geen idee, ben zo slecht in mensen herkennen. Misschien leest ze hier wel en krijg ik een PB. :D
Marokko is prachtig!
Si abra la puerta hay lobos.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2025 09:26
Porder.
N.a.v. deze post ff gegoogled op 'porders'. Ik wist wel ongeveer wat het was.
Krijg ik als extra suggestie: hoe werden porders wakker?
Dat wilde ik wel weten uiteraard.
Tot drie keer aan toe een linkje aangeklikt over die vraag, alle drie uitleg dat een porder mensen wakker maakte.
:bonk:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Klinkt als een mooie reis Frizz. En uitzoeken waar je naartoe wilt en wat je wilt zien is zo leuk. Ik kan echt genieten van de voorpret bij het uitzoeken van een reis.

30 jaar geleden ben ik samen met een vriendin naar Turkije gegaan. We begonnen in Istanbul en aan de hand van de Trotter (bestaat dat nog?) bepaalde wat de volgende plek was waar we naartoe zouden gaan. En alles met de bus, dat was echt geweldig geregeld in Turkije.

Edit: effe opgezocht en ja, de Trotter bestaat nog
Solomio schreef:
31-08-2025 10:06
N.a.v. deze post ff gegoogled op 'porders'. Ik wist wel ongeveer wat het was.
Krijg ik als extra suggestie: hoe werden porders wakker?
Dat wilde ik wel weten uiteraard.
Tot drie keer aan toe een linkje aangeklikt over die vraag, alle drie uitleg dat een porder mensen wakker maakte.
:bonk:
Ik heb gevonden dat porders soms zelf een porder inhuurden om op tijd wakker te worden :lol:
Toch verbaasd hoeveel mensen op de middelbare school verplicht bepaalde boeken moesten lezen. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, ik ken het niet anders dan vrije keuze (die natuurlijk niet helemaal vrij was, maar binnen bepaalde parameters vrij). Vraag me nu af of ze niet gewoon bedoelen dat het verplicht was überhaupt boeken te lezen, of dat ze echt op straffe van uitsluiting van het examen De Avonden en the scarlet letter moesten lezen.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2025 10:25
Ik heb gevonden dat porders soms zelf een porder inhuurden om op tijd wakker te worden :lol:
Porder-porders!
Klinkt als een baan voor mij.
Rabarbara schreef:
31-08-2025 10:05
Marokko is prachtig!

Vind ik ook! Ben er jaren terug al eens 4 weken wezen backpacken. Heel erg genoten, en bedacht dat ik terug zou komen met een auto. Zoveel fijner als je helemaal kan gaan en staan waar je wil.
Rabarbara schreef:
Toch verbaasd hoeveel mensen op de middelbare school verplicht bepaalde boeken moesten lezen. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, ik ken het niet anders dan vrije keuze (die natuurlijk niet helemaal vrij was, maar binnen bepaalde parameters vrij). Vraag me nu af of ze niet gewoon bedoelen dat het verplicht was überhaupt boeken te lezen, of dat ze echt op straffe van uitsluiting van het examen De Avonden en the scarlet letter moesten lezen.
Ik niet. Zoon moest in 3 VWO verplicht Hex lezen met als gevolg dat-ie een week naast mij in bed heeft gelegen.

Ik weet wel dat ze toen ik op de middelbare zat op andere scholen een lijst met boeken hadden waarvan je boeken moest kiezen. Geen vrije keuze dus.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zeggen ze in België ook "hij wilt?"
Takkie schreef:
31-08-2025 10:18
Klinkt als een mooie reis Frizz. En uitzoeken waar je naartoe wilt en wat je wilt zien is zo leuk. Ik kan echt genieten van de voorpret bij het uitzoeken van een reis.

30 jaar geleden ben ik samen met een vriendin naar Turkije gegaan. We begonnen in Istanbul en aan de hand van de Trotter (bestaat dat nog?) bepaalde wat de volgende plek was waar we naartoe zouden gaan. En alles met de bus, dat was echt geweldig geregeld in Turkije.

Edit: effe opgezocht en ja, de Trotter bestaat nog

Oh dat klinkt ook als een geweldig avontuur!
Ik heb hier nu dus de Trotter van Marokko. Maar meer omdat ik wil nadenken over een mooie route, dat vind ik op papier makkelijker dan online.

Waar ga jij vandaag heen?
Moiren schreef:
31-08-2025 10:28
Ik niet. Zoon moest in 3 VWO verplicht Hex lezen met als gevolg dat-ie een week naast mij in bed heeft gelegen.

Ik weet wel dat ze toen ik op de middelbare zat op andere scholen een lijst met boeken hadden waarvan je boeken moest kiezen. Geen vrije keuze dus.
Waanzinnig idee, doodeng boek, Hex. Bied dan gewoon een alternatief. Ik weet dat er kinderen zijn voor wie het niet gruwelijk genoeg kan, maar niet iedereen is zo.
Mijn collega heeft een poos geleden een klassenset boeken gekocht: een jeugdboek over een kind dat de mishandelingen thuis ternauwernood overleeft. Ligt nog mooi in de kast, ik doe er niets mee. Niet omdat ik wereldvreemd ben, maar geen idee wat mijn leerlingen triggert én in een klas waar veel leerlingen alleen lezen omdat het moet, kom ik liever met iets inspirerenders.

Maar ja, als er 150 boeken op zo'n lijst staan is dat ook nog weer een ander verhaal dan wanneer het er 34 zijn.
Rabarbara schreef:
Wij moesten voor Nederlands 40 boeken lezen waarbij er wel eisen werden gesteld voor wat betreft de tijdperken waarin die boeken geschreven waren (een paar uit de middeleeuwen, een paar uit de Renaissance etcetera) maar we mochten helemaal zelf weten of we dan Karel ende Elegast wilden lezen of Floris ende Blancefloer. Alleen kinderboeken en stuiverromannetjes mochten niet.

Bij Duits en Frans werd wel eens klassikaal een boek gelezen, zo hebben we ons in de vierde gezamenlijk door l'Avare van Molière moeten worstelen.
Jan Cremer mocht ook niet.
Jan Wolkers was maar zo zo. Kon net.
Geen bijzonderheden
Rabarbara schreef:
Veel Belgen zeggen „Il veut“.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Gaaf Frizz!
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Rabarbara schreef:
Dat viel mij ook op, maar mss is het een westerling die nu in België woont.
Pieremachochel
Frizz schreef:
31-08-2025 10:29
Oh dat klinkt ook als een geweldig avontuur!
Ik heb hier nu dus de Trotter van Marokko. Maar meer omdat ik wil nadenken over een mooie route, dat vind ik op papier makkelijker dan online.

Waar ga jij vandaag heen?
Wij vliegen vandaag naar Indonesië.
noglangnietjarig schreef:
31-08-2025 11:32
Dat viel mij ook op, maar mss is het een westerling die nu in België woont.
Sowieso is de naam "Sieglinde" een bijzondere keuze, maar dat kan ook aan mij liggen.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2025 10:36
Wij moesten voor Nederlands 40 boeken lezen waarbij er wel eisen werden gesteld voor wat betreft de tijdperken waarin die boeken geschreven waren (een paar uit de middeleeuwen, een paar uit de Renaissance etcetera) maar we mochten helemaal zelf weten of we dan Karel ende Elegast wilden lezen of Floris ende Blancefloer. Alleen kinderboeken en stuiverromannetjes mochten niet.

Bij Duits en Frans werd wel eens klassikaal een boek gelezen, zo hebben we ons in de vierde gezamenlijk door l'Avare van Molière moeten worstelen.
Nou volgens mij zaten wij bij elkaar in de klas!!! En vergeet Marieken van Nimwegen (of zoiets) niet!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven