Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
28-03-2023 08:13
Even een vraag: waar ligt dat dan aan, dat je niet weet wanneer je moet schakelen of wanneer die in de juiste versnelling zit?
Ik bedoel: voor mij is het vanzelfsprekend; als hij lawaai gaat maken schakel je naar de volgende versnelling en welke dat is maakt me niet uit, gewoon de volgende, maar voor anderen blijkbaar niet, en ik ben nieuwsgierig waar dat dan aan ligt.

Ik heb er de feeling niet voor.
Net zoals dat ik in de keuken de beste gerechten maak op gevoel ,kan iemand anders nog geen ei koken.
Je hebt het in je vingers of niet.
Ik ben blij dat ik al 9 jaar onafhankelijk ben.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
28-03-2023 18:31
Ik heb er de feeling niet voor.
Net zoals dat ik in de keuken de beste gerechten maak op gevoel ,kan iemand anders nog geen ei koken.
Je hebt het in je vingers of niet.
Ik ben blij dat ik al 9 jaar onafhankelijk ben.
Wel grappig dat je dat zegt want ik heb me nooit gerealiseerd dat er blijkbaar gevoel bij komt kijken :-)
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik heb er ook geen gevoel voor. Ik let gewoon op het toerental voor op- en terugschakelen. Tijdens rijles met Het Nieuwe Rijden leerde ik opschakelen rond 1800/2000 toeren, maar dat was een moderne diesel. Ik rijd nu al jaren in een benzineauto uit 2000, ik houd dat nog steeds min of meer aan. Ik heb er verder geen verstand van, maar mij werd gezegd dat als je op gehoor schakelt dat je dan eigenlijk al iets te laat schakelt.

Ik heb ook geen gevoel voor ruimte en er is gewoon geen instructeur die me dat aan het verstand kan brengen. Dus ik vind achteruit inparkeren bijvoorbeeld ook echt heel moeilijk. Ik kan het gewoon niet inschatten. Dus ik doe maar wat. Tot nu toe schadevrij ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
28-03-2023 20:54
Ik heb er ook geen gevoel voor. Ik let gewoon op het toerental voor op- en terugschakelen. Tijdens rijles met Het Nieuwe Rijden leerde ik opschakelen rond 1800/2000 toeren, maar dat was een moderne diesel. Ik rijd nu al jaren in een benzineauto uit 2000, ik houd dat nog steeds min of meer aan. Ik heb er verder geen verstand van, maar mij werd gezegd dat als je op gehoor schakelt dat je dan eigenlijk al iets te laat schakelt.

Ik heb ook geen gevoel voor ruimte en er is gewoon geen instructeur die me dat aan het verstand kan brengen. Dus ik vind achteruit inparkeren bijvoorbeeld ook echt heel moeilijk. Ik kan het gewoon niet inschatten. Dus ik doe maar wat. Tot nu toe schadevrij ;)
Heb je wel eens op een fiets met versnellingen gereden? Het je toen een specifiek toerental in gedachten voor het schakelen? Of schakelde je op gevoel?

Ik heb het idee dat rijinstructeurs het soms nodeloos ingewikkeld maken! Fiets, auto...het schakelen gaat op dezelfde manier, maar om de één of andere reden maken we het heel ingewikkeld in de auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier alleen automaat. Boeit me niet dat ik niet mag rijden in een schakelbak. Mijn eerste rijles was in een automaat - was overigens niet in Nederland - en ik wil(de) gewoon niet anders meer.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Fairway schreef:
28-03-2023 21:33
Heb je wel eens op een fiets met versnellingen gereden? Het je toen een specifiek toerental in gedachten voor het schakelen? Of schakelde je op gevoel?

Ik heb het idee dat rijinstructeurs het soms nodeloos ingewikkeld maken! Fiets, auto...het schakelen gaat op dezelfde manier, maar om de één of andere reden maken we het heel ingewikkeld in de auto.
Ik heb eigenlijk zelden op fietsen met versnellingen gereden, maar daar merk je je eigen inspanning, dat kan ik niet vergelijken met op je gat in een auto zitten. Je voelt het letterlijk. Dat voel ik in een auto echt niet. Neem dat nou gewoon eens aan. Makkelijk praten als je dat gevoel wel hebt. Steeds als iemand zegt iets lastig te vinden in een auto, wordt daar overheen gewalst. Echt storend.

Ze letten bij afrijden gewoon op toerentallen, dus makkelijker kan eigenlijk niet. Handig juist.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je stond open voor simpele uitleg over automaten, dus ik dacht ik gooi deze er ook even in. Maar als je toerentallen aan wil blijven houden om je schakelmoment te bepalen, ook goed.
Fairway schreef:
28-03-2023 22:40
Je stond open voor simpele uitleg over automaten, dus ik dacht ik gooi deze er ook even in. Maar als je toerentallen aan wil blijven houden om je schakelmoment te bepalen, ook goed.
Nou ja, ik zit niet als een flintstone mijn auto voort te stuwen, dus hoe ik dat zou moeten voelen is me een raadsel. Horen wellicht, maar dat schijnt dus eigenlijk al niet optimaal te zijn.

Wat die fiets er mee te maken heeft ontgaat me al helemaal. Het principe van schakelen snap ik verder prima, maar dat voelen waar iedereen het over heeft, heb ik niet.

De uitleg over de automaat die zo simpel zou zijn, moest ik later nog om lachen toen er een hele discussie ontstond over wel of niet handrem en remmen intrappen en weet ik wat. Had weer iedereen er een andere mening over. Maar verder heel vanzelfsprekend hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schakelen is zo'n beetje het enige wat ik moeiteloos kan als het op autorijden aankomt. Ja, ik voel het gewoon. Dingen als parkeren is weer een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
28-03-2023 23:27
Nou ja, ik zit niet als een flintstone mijn auto voort te stuwen, dus hoe ik dat zou moeten voelen is me een raadsel. Horen wellicht, maar dat schijnt dus eigenlijk al niet optimaal te zijn.

Haha, nee, maar je voelt zelf wel aan dat je bijvoorbeeld niet in z’n drie op kunt trekken vanuit stilstand, zonder dat de motor daar héél erg veel moeite voor moet doen toch? Drie is een veel te hoge (zware) versnelling voor die snelheid. Het kan wel, maar het kost moeite. En dat is niet veel anders dan met een fiets.


Maar goed, net als met de discussie over automaten, als je van elke bijzaak een hoofdzaak maakt, dan wordt het inderdaad (nodeloos) moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben allebei, en ik rijd in beide auto's.

Als je veel in de auto zit is een automaat wel erg fijn ook met file rijden enzo.

De schakelauto is bij ons een sport auto, tja dat vind ik ook wel erg leuk.... ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
28-03-2023 23:36
Schakelen is zo'n beetje het enige wat ik moeiteloos kan als het op autorijden aankomt. Ja, ik voel het gewoon. Dingen als parkeren is weer een heel ander verhaal.
Ik kan dan weer prima parkeren :) fileparkeren is ook een eitje. Naast de auto voor het lege vak gaan staan. Als de achterbank bij de achterkant van die auto is, insturen en als je buitenspiegel bij de achterkant is terugsturen. Werkt altijd.
Irregular_Choice schreef:
29-03-2023 06:45
Ik kan dan weer prima parkeren :) fileparkeren is ook een eitje. Naast de auto voor het lege vak gaan staan. Als de achterbank bij de achterkant van die auto is, insturen en als je buitenspiegel bij de achterkant is terugsturen. Werkt altijd.
Ja, dit riedeltje ken ik ook uit mijn hoofd, maar bij mij gaat het toch fout.
Fairway schreef:
28-03-2023 23:48
Haha, nee, maar je voelt zelf wel aan dat je bijvoorbeeld niet in z’n drie op kunt trekken vanuit stilstand, zonder dat de motor daar héél erg veel moeite voor moet doen toch? Drie is een veel te hoge (zware) versnelling voor die snelheid. Het kan wel, maar het kost moeite. En dat is niet veel anders dan met een fiets.


Maar goed, net als met de discussie over automaten, als je van elke bijzaak een hoofdzaak maakt, dan wordt het inderdaad (nodeloos) moeilijk.
Je bent echt wel een beetje vervelend met hoe jij praat over iets dat voor jou logisch is, en voor een ander niet. Je doet alsof iemand het zichzelf nodeloos moeilijk maakt, terwijl iemand die dingen juist nodig heeft. Maar dit is voor mij een bekend fenomeen bij een bepaald type autoliefhebber.

Bij iemand die zegt geen ritmegevoel te hebben, of niet te kunnen dansen zeg je ook niet, gewoon lekker naar de maat luisteren, dat voel je echt wel. Wat doe je nou moeilijk.

Hoe dan ook, ik kar lekker zonder problemen rond hoor. Ik geef gewoon aan dat ik het gevoel van nature niet heb. Ik heb vriendinnen die ook geen natuurtalent in de auto zijn, met partners die dat totaal niet begrijpen. Ja, die rijden dus op den duur niet meer. Dat voelt namelijk erg vervelend, zo’n vent die de hele tijd roept dat het allemaal zo makkelijk is. Klamp jij je maar aan je suffe regeltjes vast hoor! —Die ballast van zo’n type heb ik gelukkig niet!
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 29-03-2023 08:03
5.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-03-2023 23:48
Haha, nee, maar je voelt zelf wel aan dat je bijvoorbeeld niet in z’n drie op kunt trekken vanuit stilstand, zonder dat de motor daar héél erg veel moeite voor moet doen toch? Drie is een veel te hoge (zware) versnelling voor die snelheid. Het kan wel, maar het kost moeite. En dat is niet veel anders dan met een fiets.


Maar goed, net als met de discussie over automaten, als je van elke bijzaak een hoofdzaak maakt, dan wordt het inderdaad (nodeloos) moeilijk.
Huh? Bij een auto gebruik je de versnelling om steeds harder te gaan, bij fiets niet hoor. Je zet hem zwaarder of lichter, waar je zin in hebt. Maar niet zoals bij een auto, hoe harder hoe hoger en zachter weer lager.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
29-03-2023 07:42
Ja, dit riedeltje ken ik ook uit mijn hoofd, maar bij mij gaat het toch fout.
Bij mij ook. Ik zie het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een automaat-rijder.
Na 5 oude handgeschakelde auto's zat ik even zonder auto.
En toen kwam er een prachtige auto voorbij. Goed onderhouden, snufjes, niet te duur. Maar het was een automaat. Mijn innerlijke ik zei " niet doen, dat is voor ouwe lui enz."
Proefrit gemaakt, wat trok dat ding op zeg! (Sportuitvoering). Ik wist geen raad met mijn hand.
Toch dat ding gekocht en na een week korte ritjes was ik er aan gewend.
Heerlijk!
Als ik ver rij zet ik hem in de cruisecontrol en dan hoef ik alleen maar te sturen.
Altijd een hand vrij! Zó gemakjelijk met een ijsje of broodje in de hand.
Ik rij ook nog regelmatig in de schakelauto van mijn man, en dat gaat vanzelf. Hoef er niet bij na te denken.
Manlief wilt geen automaat, want: niet mannelijk.
Ach ja, ik ga voor het gemak.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-03-2023 16:09
Dan kan je zo lekker sportief rijden :biggrin:
Zelf druk ik dan op de knop 'sport' en dan ben ik als eerste weg bij het stoplicht :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
29-03-2023 07:56
Huh? Bij een auto gebruik je de versnelling om steeds harder te gaan, bij fiets niet hoor. Je zet hem zwaarder of lichter, waar je zin in hebt. Maar niet zoals bij een auto, hoe harder hoe hoger en zachter weer lager.

Het principe is precies hetzelfde. Een versnelling is een versnelling, of je nou op een fiets zit of in een auto. Maar goed, het wekt blijkbaar alleen maar ergernis op, dus ik hou m'n mond verder.

En voor de goede orde, een versnelling op een fiets zit er dus niet op om je zwaarder of lichter te laten trappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
29-03-2023 07:51
Je bent echt wel een beetje vervelend met hoe jij praat over iets dat voor jou logisch is, en voor een ander niet. Je doet alsof iemand het zichzelf nodeloos moeilijk maakt, terwijl iemand die dingen juist nodig heeft. Maar dit is voor mij een bekend fenomeen bij een bepaald type autoliefhebber.

Bij iemand die zegt geen ritmegevoel te hebben, of niet te kunnen dansen zeg je ook niet, gewoon lekker naar de maat luisteren, dat voel je echt wel. Wat doe je nou moeilijk.

Hoe dan ook, ik kar lekker zonder problemen rond hoor. Ik geef gewoon aan dat ik het gevoel van nature niet heb. Ik heb vriendinnen die ook geen natuurtalent in de auto zijn, met partners die dat totaal niet begrijpen. Ja, die rijden dus op den duur niet meer. Dat voelt namelijk erg vervelend, zo’n vent die de hele tijd roept dat het allemaal zo makkelijk is. Klamp jij je maar aan je suffe regeltjes vast hoor! —Die ballast van zo’n type heb ik gelukkig niet!
Ik heb niks met auto’s, rij al jaaaaren liefst in een automaat :)

Ik probeer juist schakelen ‘op gevoel’ te omzeilen met begrip van wat je eigenlijk doet tijdens het schakelen. Mensen hebben vaak geen flauw idee van wat er onder de motorkap afspeelt en dat is jammer. Maar goed, het is niet aan jou besteed. Wel grappig, want dit topic is toch vrij informatief van aard!
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-03-2023 07:05
Dit was ook mijn probleem, het onder de knie krijgen. Ik heb mijn examen gehaald, maar het schakelen is nooit zo natuurlijk geworden dat ik er niet over hoefde na te denken. Dat het vanzelf ging. En ik kon gewoon niet zoveel handelingen tegelijk, waarbij ik ook nog moest nadenken over het schakelen. Automaat geeft me rust in mijn hoofd. Gas geven, remmen, sturen en focus op de weg ipv bij het schakelen :) heerlijk!
Dit!! Ik heb het een keer gehad. wanneer Het was spitsuur een nooddienst kwam met loeiende sirenes aandenderen, het regende en het schemerde. En er zaten 2 kinderen vochten op de achterbank. Ik zal je de details bespraren, maar ik ben blij met mijn automaat.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
29-03-2023 10:37
Het principe is precies hetzelfde. Een versnelling is een versnelling, of je nou op een fiets zit of in een auto. Maar goed, het wekt blijkbaar alleen maar ergernis op, dus ik hou m'n mond verder.

En voor de goede orde, een versnelling op een fiets zit er dus niet op om je zwaarder of lichter te laten trappen.
Als je met je fiets een bocht om gaat, schakel je niet terug.
Überhaupt gebruik ik die eerste 3 niet.
En je zet hem lichter met tegenwind, dan ga je harder dan met hogere versnelling. Dus niet zoals bij een auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van dit topic ben ik nieuwsgierig geworden naar het handmatig
schakelen in een automaat; iemand een idee hoe dit werkt?

Want het is iets met + en - maar zonder koppeling, laat je dan het gas los als je naar de volgende versnelling schakelt and that’s it? Dat lijkt me dan weer heel raar eerlijk gezegd maar misschien toch maar eens proberen; we gaan binnenkort de bergen in en dan schijnt het toch wel eens handig te zijn...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-03-2023 21:33
Heb je wel eens op een fiets met versnellingen gereden? Het je toen een specifiek toerental in gedachten voor het schakelen? Of schakelde je op gevoel?

Ik heb het idee dat rijinstructeurs het soms nodeloos ingewikkeld maken! Fiets, auto...het schakelen gaat op dezelfde manier, maar om de één of andere reden maken we het heel ingewikkeld in de auto.
Dit bovenstaande, op de fiets schakel je helemaal niet " op" zoals bij een auto
Fairway schreef:
29-03-2023 12:47
Ik heb niks met auto’s, rij al jaaaaren liefst in een automaat :)

Ik probeer juist schakelen ‘op gevoel’ te omzeilen met begrip van wat je eigenlijk doet tijdens het schakelen. Mensen hebben vaak geen flauw idee van wat er onder de motorkap afspeelt en dat is jammer. Maar goed, het is niet aan jou besteed. Wel grappig, want dit topic is toch vrij informatief van aard!
Dan begrijp je me verkeerd. Ik vind de technische werking wel interessant, en dat snap ik ook (in theorie, het staat voor mij wel volledig los van de vereiste handelingen in de auto, want dat is weer een hele choreografie op zich). Ik verzet me alleen tegen de idee dat iedereen zou moeten kunnen voelen wanneer je schakelt.

En als ik dan zeg dat ik dat niet voel en dat ik gewoon op de toerentallen let, dan zeg je dat ik het mezelf moeilijk maak en kom je met een fiets aanzetten. Terwijl ik die toerentallen juist als eenvoudig hulpje zie, waardoor ik geen fingerspitzengefühl meer nodig heb.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 29-03-2023 13:32
6.93% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven