Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Rij-instructeur (of nog beter: CBR-examinator) in de zaal?

27-10-2024 16:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een vraag van een vriendin, want moet haar het antwoord schuldig blijven en ik ben inmiddels eigenlijk ook zelf wel nieuwsgierig geworden.

Mag je tijdens je examen als je vooruit of achteruit hebt ingeparkeerd even het portier open doen (op de correcte wijze) om te kijken of je recht en in het midden van het vak staat (en zo niet dan dus corrigeren). Of moet je tijdens het examen per definitie vanuit de auto zelf weten of je goed en recht staat.

Ik kan het van mezelf eigenlijk niet herinneren. Deed maar wat op goed geluk (met geluk). Maar ze is er nogal onzeker over en meerdere mensen (instructeuren) geven verschillende antwoorden.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Mijn instructrice zegt met nadruk dat dat NIET mag.
Of het wel of niet mag tijdens een examen weet ik niet eerlijk gezegd.

Mijn leerlingen mogen het niet iig. Dat is toch een gevoel wat je moet gaan ontwikkelen, weten vanuit de auto wanneer die goed staat.
yourlocalhero schreef:
27-10-2024 16:45
En iedereen doet het :) Maar ik denk ook dat je het tijdens je examen beter niet kunt doen.
Ook aan de wegkant uitstappen is een dingetje. Je moet dan met je rechterhand het portier open doen.
yourlocalhero schreef:
27-10-2024 16:45

Haar ene instructeur zegt dat het NIET mag. Een ander (zelfde rijschool) zegt dat er nergens staat dat het NIET mag, dus mag het wel. En weer een andere instructeur (andere rijschool) zegt dat je het bij voorkeur niet moet doen, maar dat een examinator je er waarschijnlijk niet op laat zakken als je netjes aangeeft dat je nog wat twijfelt en je even wilt kijken.

:P
- Gandhi
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 16:57
Of het wel of niet mag tijdens een examen weet ik niet eerlijk gezegd.

Mijn leerlingen mogen het niet iig. Dat is toch een gevoel wat je moet gaan ontwikkelen, weten vanuit de auto wanneer die goed staat.

Zie jij deze week nog een examinator aan wie je het eens zou kunnen vragen?
;-D

Ik kijk zelf met regelmaat even wel (tijdens examen dus niet). Dus vind het eigenlijk maar raar als dat niet mag tijdens het examen. Wie heb je daar nou mee als je dat gevoel nog niet hebt. Denk dat het belangrijker is dat je je goed leer inschatten waar je ongeveer moet staan in een vak, maar dat als je twijfelt het juist goed is dat je dat correct corrigeert. Waarom zou het in dat licht niet mogen, vraag ik me dan af.
- Gandhi
Honolulu schreef:
27-10-2024 17:00
Haar ene instructeur zegt dat het NIET mag. Een ander (zelfde rijschool) zegt dat er nergens staat dat het NIET mag, dus mag het wel. En weer een andere instructeur (andere rijschool) zegt dat je het bij voorkeur niet moet doen, maar dat een examinator je er waarschijnlijk niet op laat zakken als je netjes aangeeft dat je nog wat twijfelt en je even wilt kijken.

:P
Vorige instructeur gaf aan het beter ook niet te doen. Maarja het is denk ik ook maar net hoe de pet van de examinator staat 🤣
Honolulu schreef:
27-10-2024 17:02
;-D

Ik kijk zelf met regelmaat even wel (tijdens examen dus niet). Dus vind het eigenlijk maar raar als dat niet mag tijdens het examen. Wie heb je daar nou mee als je dat gevoel nog niet hebt. Denk dat het belangrijker is dat je je goed leer inschatten waar je ongeveer moet staan in een vak, maar dat als je twijfelt het juist goed is dat je dat correct corrigeert. Waarom zou het in dat licht niet mogen, vraag ik me dan af.

Ga ik doen!
Ik denk niet dat het uitdrukkelijk niet mag namelijk, staat nergens in de rijprocedure dat het niet mag. Je zult er ook zeker niet op zakken, als je de deur veilig opent. Maar ik hou je op de hoogte!
KamilleT schreef:
En iedereen doet het :) Maar ik denk ook dat je het tijdens je examen beter niet kunt doen.
Ook aan de wegkant uitstappen is een dingetje. Je moet dan met je rechterhand het portier open doen.

Dat moet je eigenlijk altijd doen, rechterkant openen en eerst in je spiegel en over je schouder kijken. (Behalve misschien op je eigen oprit)

Maar met het examen wel iets waar ook naar gekeken wordt met uitstappen en meegenomen wordt in de uitslag.
KamilleT schreef:

En iedereen doet het :)
Nou nee.
Honolulu schreef:
27-10-2024 17:02
;-D

En van de dingen waar naar gekeken wordt, is hoe ‘onzeker’ je bent in je rijden. En dit is een teken van onzekerheid voor wat betreft waar de uiteinden van de auto zich bevinden. En dat is gewoon wel belangrijk, niet alleen voor inparkeren, maar ook voor passeren in smalle stukken etc. Dus ik snap wel dat het niet als sterk punt gezien wordt. Je zult er wellicht niet op zakken als in ‘mag absoluut niet’, maar het zal zeker geen pluspunten opleveren.
KamilleT schreef:
Wat doet iedereen??
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 17:16
Ga ik doen!
Ik denk niet dat het uitdrukkelijk niet mag namelijk, staat nergens in de rijprocedure dat het niet mag. Je zult er ook zeker niet op zakken, als je de deur veilig opent. Maar ik hou je op de hoogte!
Ik ben ook benieuwd :-D
KamilleT schreef:
Ik zie dit echt zelden. Af en toe oudere mensen.
Ik doe het af en toe wel, even checken. Volgens mij mag het niet tijdens je examen. Als het goed is zie je alles met je spiegels 🤭 Ik zie helaas geen diepte dus vandaar ik soms dubbele check doe met portier ff open.
https://www.cbr.nl/nl/voor-rijscholen/n ... _3)-anchor

Onder het hoofdstuk bijzondere verrichtingen, parkeren haaks in een vak.

Er staat dat de kandidaat mag corrigeren om toch op de juiste manier in een vak te staan. Er staat niet expliciet bij hoe dat corrigeren dient te gebeuren en of dat mag of juist niet mag middels het openen van de deur. Dus het mag wel, anders moet dit expliciet vermeld staan in de rijprocedure.

Heb het ook even in onze groepsapp gezet en collega's zeggen ook dat het wel mag, maar heel belangrijk is daarbij dat het portier op de juiste wijze (kijkgedrag) geopend wordt.
nausicaa schreef:
27-10-2024 17:32
En van de dingen waar naar gekeken wordt, is hoe ‘onzeker’ je bent in je rijden. En dit is een teken van onzekerheid voor wat betreft waar de uiteinden van de auto zich bevinden. En dat is gewoon wel belangrijk, niet alleen voor inparkeren, maar ook voor passeren in smalle stukken etc. Dus ik snap wel dat het niet als sterk punt gezien wordt. Je zult er wellicht niet op zakken als in ‘mag absoluut niet’, maar het zal zeker geen pluspunten opleveren.

Dit lijkt mij inderdaad ook. Nee het is niet verboden maar het is wél de bedoeling dat je gevoel hebt voor waar de auto is ten opzichte van andere objecten, als je dan het portier daarvoor moet openen is dat natuurlijk best een minpunt.
S-Groot schreef:
27-10-2024 18:33
Dit lijkt mij inderdaad ook. Nee het is niet verboden maar het is wél de bedoeling dat je gevoel hebt voor waar de auto is ten opzichte van andere objecten, als je dan het portier daarvoor moet openen is dat natuurlijk best een minpunt.

Mwah als de gehele rit als onzeker ervaren wordt dan nemen ze (misschien maar dat geloof ik niet) het openen van de deur mee in het gesprek.

Nogmaals het staat niet in de rijprocedure dus feitelijk mag daar dan niks over gezegd worden.

Dus het wordt niet gezien als minpunt. Alleen aan ons de taak om het leerlingen zodanig te leren dat die onzekerheid er niet is.
Geen idee of het wel of niet mag maar ik zou eerder in mijn spiegels kijken om te controleren of ik goed sta dan het portier te openen; klinkt toch een beetje alsof je niet weet hoe het moet ofzo….
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Zeg MrsM. , beetje offtopic maar ik ben ineens nieuwsgierig: doe je examen in de auto waarin je ook gelest hebt of krijg je dan een 'examenauto'? Ik vraag dit voor mezelf, in verband met mijn zoon die over een paar weken eindelijk praktijkexamen mag doen :proud:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Lady*Voldemort schreef:
27-10-2024 18:53
Zeg MrsM. , beetje offtopic maar ik ben ineens nieuwsgierig: doe je examen in de auto waarin je ook gelest hebt of krijg je dan een 'examenauto'? Ik vraag dit voor mezelf, in verband met mijn zoon die over een paar weken eindelijk praktijkexamen mag doen :proud:

Spannend voor je zoon!

Je doet gelukkig examen in de auto waarin je altijd gelest hebt. Zou ook best oneerlijk zijn om ineens in een andere auto te moeten stappen die toch weer anders aanvoelt.

En je zoon mag zelf beslissen of hij wil dat instructeur meerijdt. Niet om me ergens mee te bemoeien maar laat hem dit vantevoren goed afspreken en niet op het moment zelf aan tafel. Komt altijd een beetje knullig over en misschien ook wat overrompelend voor de kandidaat.
KamilleT schreef:

Ik probeer me dat voor te stellen. Dan moet ik met mijn rechter hand tussen mijn lijf en het stuur door en dan scheef gaan zitten om het portier open te kunnen doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
27-10-2024 19:02
Ik probeer me dat voor te stellen. Dan moet ik met mijn rechter hand tussen mijn lijf en het stuur door en dan scheef gaan zitten om het portier open te kunnen doen?
Volgens mij is het in sommige landen zelfs verplicht om zo het portier te openen omdat je dan automatisch een soort van over je schouder kijkt bij het openen en er dan minder kans is op fietsers en ander verkeer dat vervolgens tegen een openslaand portier aanklettert…

Het heet trouwens de Dutch Reach :lol:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
himalaya schreef:

Hahaha ja zo precies inderdaad.

Je opent het portier met de verste hand van de deur zodat je automatisch in je spiegel en over je schouder kijkt om te zien of er iemand aan komt.

Zit je achter het stuur dan dus met je rechterhand, ben je passagier dan met je linkerhand.

Ik sta ervan verstand hoeveel leerlingen (denk dan echt aan 80%) de deur gewoon open gooien zonder te kijken vantevoren. Dan denk ik heb je dat nou niet van huis uit geleerd, even kijken voordat je uitstapt? Lijkt me toch wel een basisregel in het verkeer. Maar goed, offtopic.
himalaya schreef:
Ik doe het automatisch zo, zo is het mij ook aangeleerd. Goed in de spiegels kijken en over je schouder. Als bijrijder doe ik dit ook, maar dan uiteraard met de linkerhand.

De deur openen om te zien of ik recht sta doe ik niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven