Rij-instructeur (of nog beter: CBR-examinator) in de zaal?

27-10-2024 16:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een vraag van een vriendin, want moet haar het antwoord schuldig blijven en ik ben inmiddels eigenlijk ook zelf wel nieuwsgierig geworden.

Mag je tijdens je examen als je vooruit of achteruit hebt ingeparkeerd even het portier open doen (op de correcte wijze) om te kijken of je recht en in het midden van het vak staat (en zo niet dan dus corrigeren). Of moet je tijdens het examen per definitie vanuit de auto zelf weten of je goed en recht staat.

Ik kan het van mezelf eigenlijk niet herinneren. Deed maar wat op goed geluk (met geluk). Maar ze is er nogal onzeker over en meerdere mensen (instructeuren) geven verschillende antwoorden.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 19:08
Hahaha ja zo precies inderdaad.

Je opent het portier met de verste hand van de deur zodat je automatisch in je spiegel en over je schouder kijkt om te zien of er iemand aan komt.

Zit je achter het stuur dan dus met je rechterhand, ben je passagier dan met je linkerhand.

Ik sta ervan verstand hoeveel leerlingen (denk dan echt aan 80%) de deur gewoon open gooien zonder te kijken vantevoren. Dan denk ik heb je dat nou niet van huis uit geleerd, even kijken voordat je uitstapt? Lijkt me toch wel een basisregel in het verkeer. Maar goed, offtopic.

Ik doe hem met links open, na eerst in mijn spiegels te hebben gekeken en over mijn schouder. Dan een kiertje open en nog een keer kijken.

Ga het toch een keer proberen op die andere manier. Wie weet leer ik nog wat na dik 40 jaar mijn rijbewijs :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 18:56
Spannend voor je zoon!

Je doet gelukkig examen in de auto waarin je altijd gelest hebt. Zou ook best oneerlijk zijn om ineens in een andere auto te moeten stappen die toch weer anders aanvoelt.

En je zoon mag zelf beslissen of hij wil dat instructeur meerijdt. Niet om me ergens mee te bemoeien maar laat hem dit vantevoren goed afspreken en niet op het moment zelf aan tafel. Komt altijd een beetje knullig over en misschien ook wat overrompelend voor de kandidaat.

Ah, dank je wel voor de info :love: Het zou ook inderdaad wel een beetje raar zijn geweest als ie examen had moeten doen in een wildvreemde auto :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
MrsMorrison schreef:

Je opent het portier met de verste hand van de deur zodat je automatisch in je spiegel en over je schouder kijkt om te zien of er iemand aan komt.

Zit je achter het stuur dan dus met je rechterhand, ben je passagier dan met je linkerhand.

Ik sta ervan verstand hoeveel leerlingen (denk dan echt aan 80%) de deur gewoon open gooien zonder te kijken vantevoren. Dan denk ik heb je dat nou niet van huis uit geleerd, even kijken voordat je uitstapt? Lijkt me toch wel een basisregel in het verkeer. Maar goed, offtopic.

Ik weet vrij zeker dat ik dit nooit gehad heb (lees het nu voor het eerst), heb het ook nog nooit gedaan. In de spiegel en over m'n schouder kijken doe ik uiteraard wel altijd en had dat inderdaad als passagier al lang geleerd.
Lady*Voldemort schreef:
27-10-2024 19:17
Ah, dank je wel voor de info :love: Het zou ook inderdaad wel een beetje raar zijn geweest als ie examen had moeten doen in een wildvreemde auto :lol:
Ik had dat omdat de rijschool net de week ervoor hele andere lesauto’s had gekregen en ik nog niet in die auto had gelest; was niet echt handig nee maar desondanks wel geslaagd.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
S-Groot schreef:
27-10-2024 19:22
Ik weet vrij zeker dat ik dit nooit gehad heb (lees het nu voor het eerst), heb het ook nog nooit gedaan. In de spiegel en over m'n schouder kijken doe ik uiteraard wel altijd en had dat inderdaad als passagier al lang geleerd.

Ik weet niet precies sinds wanneer dit ook beoordeelt wordt tijdens een examen, in ieder geval al zolang ik rijles geef wat 15 jaar is.

En dit is dus wel een onderdeel waarop je zou kunnen zakken. Als de deur uit je handen waait met harde wind bijvoorbeeld. Of wanneer er toch ander verkeer is en je die niet hebt gezien en daarop gewacht hebt.
MrsMorrison schreef:

Ik heb regelmatig jongeren in mijn auto. Hierdoor ben ik inmiddels doorgewinterd om al automatisch te zeggen ' éérst kijken voordat je het portier open smijt' Ze doen het echt allemaal, een uitzondering daargelaten 🙈

Maar goed, recent een kennis hierdoor met de fiets een ongeval gehad en had wel zijn heup gebroken.
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 19:26
Ik weet niet precies sinds wanneer dit ook beoordeelt wordt tijdens een examen, in ieder geval al zolang ik rijles geef wat 15 jaar is.

En dit is dus wel een onderdeel waarop je zou kunnen zakken. Als de deur uit je handen waait met harde wind bijvoorbeeld. Of wanneer er toch ander verkeer is en je die niet hebt gezien en daarop gewacht hebt.

Waarom zou mij dat met mijn linkerhand eerder gebeuren dan met mijn rechterhand? Dat tweede kan ik me echt niets bij voorstellen, het eerste (deur openwaaien) wat meer denk ik, je kunt dan makkelijker/sneller de greep van het portier vastpakken denk ik?

Ah pas 15 jaar, dan snap ik dat ik het gemist heb :proud: .
s-groot wijzigde dit bericht op 27-10-2024 19:45
4.33% gewijzigd
Honolulu schreef:
27-10-2024 17:02
Zie jij deze week nog een examinator aan wie je het eens zou kunnen vragen?
;-D

Ik kijk zelf met regelmaat even wel (tijdens examen dus niet). Dus vind het eigenlijk maar raar als dat niet mag tijdens het examen. Wie heb je daar nou mee als je dat gevoel nog niet hebt. Denk dat het belangrijker is dat je je goed leer inschatten waar je ongeveer moet staan in een vak, maar dat als je twijfelt het juist goed is dat je dat correct corrigeert. Waarom zou het in dat licht niet mogen, vraag ik me dan af.
Ik deed het zelf niet, maar mijn examinatrice wel. Ik moest haaks achteruit inparkeren op een parkeerterrein dat helemaal leeg was. Ik vond dat superlastig omdat er geen punten waren waar ik aan kon refereren hoe ik nu eigenlijk stond. Op het moment dat ik zou indraaien, kwamen er fietsers aan. Dus ik netjes stoppen en wachten tot ze voorbij waren. Toen weer gekeken en verder met de draai, die ik toen compleet kwijt was. Het was echt niet meer te ontkennen hoe scheef ik stond. Dus ik zei tegen de mevrouw; Ik sta een beetje scheef. Wilt u dat ik even heen en weer steek om te corrigeren? Zij doet de deur open; ' Ja, je staat inderdaad scheef. En nee, rij maar weer weg'.
Ik voelde me zo lullig toen. Maar gelukkig toen wel geslaagd.
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 17:16
Ga ik doen!
Ik denk niet dat het uitdrukkelijk niet mag namelijk, staat nergens in de rijprocedure dat het niet mag. Je zult er ook zeker niet op zakken, als je de deur veilig opent. Maar ik hou je op de hoogte!

Dank!! Geef ik het weer aan haar door.
- Gandhi
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 18:56

En je zoon mag zelf beslissen of hij wil dat instructeur meerijdt. Niet om me ergens mee te bemoeien maar laat hem dit vantevoren goed afspreken en niet op het moment zelf aan tafel. Komt altijd een beetje knullig over en misschien ook wat overrompelend voor de kandidaat.
Behalve als er een examinator in opleiding meegaat. Dan mag de instructeur niet mee want dan heb je twee examinatoren meerijden. En daar kom je ter plekke pas achter. Dat had ik tenminste maar dat kan veranderd zijn, is al wel ff geleden. Ik vond het echt vreselijk. Ook niet gehaald toen.
Wombat schreef:
27-10-2024 20:54
Behalve als er een examinator in opleiding meegaat. Dan mag de instructeur niet mee want dan heb je twee examinatoren meerijden. En daar kom je ter plekke pas achter. Dat had ik tenminste maar dat kan veranderd zijn, is al wel ff geleden. Ik vond het echt vreselijk. Ook niet gehaald toen.

Ja dat klopt. Dat hoor je op de dag zelf en daar kan niks aan gedaan worden. Dat is nu eenmaal ook wat nodig is aangezien er een flink tekort is aan examinatoren en dus ook flinke wachtlijsten.
Dat je niet met deur open je parkeren mag checken, is volgens mij omdat je puur op je spiegels moet kunnen zien of je goed het parkeervak ingaat, en er goed in staat. Dat je dat later altijd anders doet, doet niks af aan dat je die vaardigheid moet hebben om een examen te halen. Je moet op spiegels kunnen manoeuvreren met de auto.

Ik kan niet achteruitrijden op spiegels alleen, ik moet ver over mijn schouder kijken, maar volgens een kennis moet je dat wel kunnen voor een examen. Blijkbaar ben ik daar doorheen gebluft.

Uitstappen met je rechterhand is volgens mij geen examenvaardigheid, maar ze zeggen dat dat veiliger is. Voor het examen zou ik dat dan voor de vorm doen, denk ik.

IRL pak ik met rechts mijn tas die op de passagiersstoel staat, en open ik, na kijken in mijn spiegel, het portier met links.
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 16:57
Of het wel of niet mag tijdens een examen weet ik niet eerlijk gezegd.

Mijn leerlingen mogen het niet iig. Dat is toch een gevoel wat je moet gaan ontwikkelen, weten vanuit de auto wanneer die goed staat.
Het gaat toch niet om gevoel? Het gaat om hoe goed je op je spiegels kunt manouevreren.
patchouli_ schreef:
27-10-2024 23:40
Dat je niet met deur open je parkeren mag checken, is volgens mij omdat je puur op je spiegels moet kunnen zien of je goed het parkeervak ingaat, en er goed in staat. Dat je dat later altijd anders doet, doet niks af aan dat je die vaardigheid moet hebben om een examen te halen. Je moet op spiegels kunnen manoeuvreren met de auto.

Ik kan niet achteruitrijden op spiegels alleen, ik moet ver over mijn schouder kijken, maar volgens een kennis moet je dat wel kunnen voor een examen. Blijkbaar ben ik daar doorheen gebluft.

Uitstappen met je rechterhand is volgens mij geen examenvaardigheid, maar ze zeggen dat dat veiliger is. Voor het examen zou ik dat dan voor de vorm doen, denk ik.

IRL pak ik met rechts mijn tas die op de passagiersstoel staat, en open ik, na kijken in mijn spiegel, het portier met links.

Je mag met achteruitrijden gebruik maken van de spiegels, de camera of over je schouder kijken. Als je het maar veilig doet en stopt wanneer er verkeer aan komt. Dus wat je kennis zegt klopt niet. Het moeten kunnen manoeuvreren alleen op spiegels is ook onjuist. Het belangrijkste is veiligheid.

Het gaat ook niet om het uitstappen met je rechterhand maar om het kijken voordat je de deur open doet. En wanneer je dat met je rechterhand doet is je lichaam automatisch al zo gedraaid dat je beter in je dode hoek kunt kijken. Dus zonder rechterhand is niet erg, niet kijken is wel erg.

Alleen je spiegel kijken met uitstappen is onvoldoende. Vooral over je schouder in je dode hoek kijken is belangrijk want daar zit de "directe" dreiging. Je moet en in je spiegel kijken en over je schouder.

En als laatste het mag wel tijdens examens, de deur openen met parkeren. Maar ga voor de zekerheid nog wel even navragen aankomende week.
patchouli_ schreef:
28-10-2024 00:31
Het gaat toch niet om gevoel? Het gaat om hoe goed je op je spiegels kunt manouevreren.

Uhm nee, want het maakt niet uit of je je spiegels gebruikt met achteruit rijden of over je schouder kijkt of zelfs je camera. Als je je aandacht maar dusdanig verdeeld dat je het overige verkeer ten alle tijden in de gaten houdt en stopt wanneer er iets of iemand aan komt.

En met gevoel bedoel ik dus het inschatten van het ruimtekussen rondom de auto, de breedte en lengte van de auto en de techniek om recht in een vak te staan.
MrsMorrison schreef:
27-10-2024 17:16
Ga ik doen!
Ik denk niet dat het uitdrukkelijk niet mag namelijk, staat nergens in de rijprocedure dat het niet mag. Je zult er ook zeker niet op zakken, als je de deur veilig opent. Maar ik hou je op de hoogte!

Heb je er toevallig al een gesproken deze week.
- Gandhi
Honolulu schreef:
01-11-2024 20:09
Heb je er toevallig al een gesproken deze week.

Nee ben niet op het CBR geweest... aankomende week kom ik er wel!
MrsMorrison schreef:
02-11-2024 08:06
Nee ben niet op het CBR geweest... aankomende week kom ik er wel!

Ah, ik geef het aan haar door.

Wat ik zelf nog wel interessant vind in het kader van "vraag het de rij-instructeur", wat is nou de overweging om wel of niet je instructeur mee te nemen naar het examen? Wat is de toegevoegde waarde anders dan het een vertrouwd gevoel geeft? Ga jij wel eens mee?

Vriendin heeft een faalangst-examen en mag tussendoor de auto stilzetten. Mag ze dan ook praten met haar instructeur op dat moment (als de auto stil staat), of mag die geen aanwijzingen meer geven (als in: let nog wat beter op je kijkgedrag)? Als dat niet mag, wat is dan de toegevoegde waarde?

Voor mij was het een no brainer, maar nu zij bijna moet afrijden, hebben we het er soms over en ik moet haar het antwoord schuldig blijven.
- Gandhi
Honolulu schreef:
03-11-2024 13:31
Ah, ik geef het aan haar door.

Wat ik zelf nog wel interessant vind in het kader van "vraag het de rij-instructeur", wat is nou de overweging om wel of niet je instructeur mee te nemen naar het examen? Wat is de toegevoegde waarde anders dan het een vertrouwd gevoel geeft? Ga jij wel eens mee?

Vriendin heeft een faalangst-examen en mag tussendoor de auto stilzetten. Mag ze dan ook praten met haar instructeur op dat moment (als de auto stil staat), of mag die geen aanwijzingen meer geven (als in: let nog wat beter op je kijkgedrag)? Als dat niet mag, wat is dan de toegevoegde waarde?

Voor mij was het een no brainer, maar nu zij bijna moet afrijden, hebben we het er soms over en ik moet haar het antwoord schuldig blijven.

Ik rij alleen mee wanneer de leerling dit echt graag wil anders blijf ik achter. Het voordeel is dat er een vertrouwd gezicht mee gaat. Het nadeel is dat de leerling het gevoel kan hebben dat er 4 ogen op hem gericht zijn. Voor de uitslag maakt het niks uit, de examinator is leidend en wat ik ervan vindt maakt niets uit. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand onterecht zakt, weleens dat het discutabel is maar begrijpelijk. Ik maak vaker mee dat iemand slaagt waarvan ik dan denk mwah... dat kon wel een heel stuk beter. Maar ik ben strenger dan de examinator.

Ik mag wel praten met een leerling en de examinator tijdens het examen maar natuurlijk niet over het rijden zelf. Wat ik weleens heb meegemaakt tijdens een faalangst examen is dat de leerling dan even uitstapt en dat de examinator zegt loop er maar even heen. Dan kan ik wel zeggen probeer rustig te blijven, denk aan wat je geleerd hebt. Dus dat kan wel gebeuren maar alleen met toestemming van de examinator.

Wat voor je vriendin werkt weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat een examinator over het algemeen met een faalangst examen de voorkeur geeft aan het niet meerijden van de instructeur juist vanwege de extra druk die dit met zich mee kan brengen.

Met een tussentijdse toets rij ik altijd wel mee. Want dat is nuttige informatie voor mij natuurlijk voor de verdere rijlessen. Maar ook zo'n toets doe ik niet standaard bij alle leerlingen.
MrsMorrison schreef:
03-11-2024 13:57
Ik rij alleen mee wanneer de leerling dit echt graag wil anders blijf ik achter. Het voordeel is dat er een vertrouwd gezicht mee gaat. Het nadeel is dat de leerling het gevoel kan hebben dat er 4 ogen op hem gericht zijn. Voor de uitslag maakt het niks uit, de examinator is leidend en wat ik ervan vindt maakt niets uit. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand onterecht zakt, weleens dat het discutabel is maar begrijpelijk. Ik maak vaker mee dat iemand slaagt waarvan ik dan denk mwah... dat kon wel een heel stuk beter. Maar ik ben strenger dan de examinator.

Ik mag wel praten met een leerling en de examinator tijdens het examen maar natuurlijk niet over het rijden zelf. Wat ik weleens heb meegemaakt tijdens een faalangst examen is dat de leerling dan even uitstapt en dat de examinator zegt loop er maar even heen. Dan kan ik wel zeggen probeer rustig te blijven, denk aan wat je geleerd hebt. Dus dat kan wel gebeuren maar alleen met toestemming van de examinator.

Wat voor je vriendin werkt weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat een examinator over het algemeen met een faalangst examen de voorkeur geeft aan het niet meerijden van de instructeur juist vanwege de extra druk die dit met zich mee kan brengen.

Met een tussentijdse toets rij ik altijd wel mee. Want dat is nuttige informatie voor mij natuurlijk voor de verdere rijlessen. Maar ook zo'n toets doe ik niet standaard bij alle leerlingen.

Vind je het ok als ik dit knip en plak en haar even app?

Ik heb wel vaker berichten gelezen van hoe jij over je werk schrijft. Je lijkt me een hele goeie instructeur als ik je lees (weet natuurlijk niet of dat ook echt zo is :P )
- Gandhi
Honolulu schreef:
03-11-2024 14:52
Je lijkt me een hele goeie instructeur als ik je lees (weet natuurlijk niet of dat ook echt zo is :P )
Eensch. Het is jammer dat MrsM. zo'n teringeind weg woont, anders had ik hemel en aarde bewogen om zoon bij haar te laten lessen :lol:

En ik heb al een heleboel van haar tips aan zoon doorgegeven.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Honolulu schreef:
03-11-2024 14:52
Vind je het ok als ik dit knip en plak en haar even app?

Ik heb wel vaker berichten gelezen van hoe jij over je werk schrijft. Je lijkt me een hele goeie instructeur als ik je lees (weet natuurlijk niet of dat ook echt zo is :P )

Wat een fijn en lief compliment! Dankjewel!

Uiteraard mag je knippen en plakken.
Lady*Voldemort schreef:
03-11-2024 17:46
Eensch. Het is jammer dat MrsM. zo'n teringeind weg woont, anders had ik hemel en aarde bewogen om zoon bij haar te laten lessen :lol:

En ik heb al een heleboel van haar tips aan zoon doorgegeven.

Haha ja dat is zeker jammer!

Jij ook bedankt! Super lief en fijn om te horen! :heart:

Ik wil overigens met liefde en plezier ieders vragen beantwoorden. :)
Open een topic: vraag het de rij-instructeur :P

Ik weet zeker dat heel veel mensen blij met je zijn.
- Gandhi
Honolulu schreef:
04-11-2024 06:56
Open een topic: vraag het de rij-instructeur :P

Ik weet zeker dat heel veel mensen blij met je zijn.

Haha zou je denken dat zo'n topic loopt? Ik wil best iedereens vragen beantwoorden, heel leuk zelfs want ij hou echt van mijn werk, maar een topic openen is misschien too much?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven