Ruzie over het huishouden... Liefst tips van mannen

21-02-2019 02:05 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het liefste tips van mannen. Het is niet mijn bedoeling mijn vriend zwart te maken, van dingen te beschuldigen of te spuien. Ik wil hem begrijpen en hier niet telkens ruzie over maken zonder dat de uitkomst opbouwend is. Word er verdrietig van onderhand... Aub opbouwende reacties.

Mijn vriend en ik zijn heel gelukkig met elkaar, dolverliefd en hebben veel voor elkaar over. Er is alleen 1 ding waar we ruzie over blijven maken: het huishouden.
Hij is rommeliger en chaotischer dan ik, ik hou van schoon en opgeruimd. Vooral omdat we 2 katten hebben die overal haar en grint achterlaten. Ik vind mezelf hier niet extreem in; alles 1 keer in de week schoonmaken, stofzuigen en dweilen. Stofzuigen eigenlijk vaker. Ik kook heerlijk en vers voor ons, vind ik ook heel leuk.
Als mijn vriend 50 uur heeft gewerkt in een week neem ik alle taken op me als ik die week parttime werk. Is dit echter minder, dan wil ik niet alles doen. Hij werkt 1 week maar is dan ook 1 week vrij daarna. Ik heb meestal 2 vrije dagen.
Al zo vaak hebben we ruzie gemaakt omdat vaak alles op mij terecht komt. Hij heeft ook eens de opmerking gemaakt "dat hij geen huis heeft gekocht om het schoon te maken". Mijn reactie: Ik ben ook niet bij je komen wonen om schoon te maken en voor je te koken." Hij reageert altijd enorm aanvallend terwijl ik het rustig en neutraal breng. Dit maalt het voor mij lastig mijn gevoel te uiten. Na zulke ruzies lijkt hij me te begrijpen en belooft meer te gaan doen in het huishouden. De eerste paar ruzies ging het even 'goed', tot de volgende ruzie. Maar de laatste keer beloofde hij meer te helpen en gebeurde dat ook niet. Ik heb toen in mijn vrije dagen opgeruimd (vooral zijn spullen want ik ruim dingen gelijk op) en schoongemaakt en vroeg of hij dan wilde stofzuigen en dweilen. "Tuurlijk schatje." Twee dagen later heb ik het alsnog zelf gedaan. Geen kleren meer in de kast omdat de was niet gevouwen was, toen heb ik dat maar gedaan, terwijl ik zware griep had. Vervolgens ging hij koken en vroeg me daarna of ik de vaat wilde doen. Ik vond dit vreemd, ik lag uitgeteld op de bank en had al 3 wasjes gevouwen en de swiffer door de woonkamer gehaald omdat er weer overal haren en grint lag terwijl ik ziek was. Dus heb dit rustig gevraagd aan hem. Hij reageerde weer enorm aanvallend en snapte het niet. Verschillende dingen heb ik al geprobeerd, lijstjes maken zou helpen zei hij, omdat hij het zou vergeten of niet ziet, werkte niet. Het aan hem vragen op het moment dat het nodig was, hielp niet. Ik heb van de week een lijstje gemaakt van hoe lang ik die week bezig was geweest met schoonmaaktaken, hopende dat hij zou inzien dat de verdeling heel scheeg ligt, 11 uur in 1 week vind ik wel heel gortig zei ik. Hielp niet. Schoonmaakster voorgesteld, die hij betaald want hij heeft er geen zin in, wilde hij niet. Het lijkt ook erger te worden. Hij zei van de week "oh, de vuilniszak zit vol."(niet op mij gericht) en ging vervolgens op de bank zitten. Daarom vroeg ik aan hem of hij dat ajb wilde doen. "Ja hoor." Maar deed hij niet dus heb ik het gedaan. Ik vind dit zo oneerlijk. In mijn 2 vrije dagen maak ik schoon en ruim ik op, en hij zit 1 week thuis en gaat langs vrienden, aan zijn auto sleutelen en naar zijn familie toe. Schoonmaken is ook mijn hobby niet maar in viezigheid, haren en grint leven vind ik smerig. Verder gaat het supergoed tussen ons en ben ik echt gelukkig, maar hierin voel ik me niet gerespecteerd. Dit is een breekpunt aan het worden voor mij.. Vooral omdat het een terugkerend conflict is en het niet op te lossen lijkt. Ik wil hem zo graag begrijpen. :( Daarom hoop ik dat er ook mannen gaan reageren. Hopelijk kom ik dan tot nieuwe inzichten om dit op te kunnen lossen samen met mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de opmerking dat hij geen huis heeft gekocht om het schoon te maken doet mijn alarmbellen al rinkelen. hij geeft hiemee aan dat hij het echt niet van plan is en dus een ander beeld en verwachting heeft dan TO. Maar als je de dingen die je hem vraagt, die hij dus niet doet, zelf blijft doen, verandert er niks want het wordt dan toch wel gedaan. net als bij kleine kinderen.
Ik denk niet dat je het kunt veranderen. hij ziet er gewoon het nut niet van in.
En met huisdieren moet je nou eenmaal iedere dag stofzuigen. Dat vind ik geen waanbeeld of te hoge standaard.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-02-2019 09:05

En met huisdieren moet je nou eenmaal iedere dag stofzuigen. Dat vind ik geen waanbeeld of te hoge standaard.
nee hoor
Ik heb ook een man die uit zichzelf weinig in het huishouden doet. Hij ziet het niet of hij ergert zich er in ieder geval niet aan.

Ik werk vanuit huis en kom rond de 20 uur per week, hij werkt gewoon fulltime. Ik doe dus het meeste in het huishouden. Ben er ook zo wel een uur of 10 per week mee bezig. Stofzuigen dagelijks (kat en kleine kinderen), om de dag de wc, en dan 2x per week stoffen enz. De was gaat gewoon tussendoor.
Maar als ik aan hem vraag doet 'ie het wel. De meeste vrouwen vinden dat vervelend, ik soms ook maar ach, ben het gewend. De buitenboel houdt hij wel uit zichzelf bij, en het vuilnis en de kattenbak. En de badkamer als ik het dus vraag, dat vind ik een vreselijke schoonmaakklus ;-)

Verder is hij een kei in het helpen met huiswerk met de kinderen. Ik vind het dus wel prima zo, maar dus vooral omdat hij (uiteindelijk ;-) ) wel meehelpt. En als het dan niet naar m'n zin is (stofzuigen en ik ben dan zo'n miep die altijd alles aan de kant schuift, hij niet) dan zeg ik daar niks van en doe ik het de volgende keer weer op mijn manier.
Ik ben dan wel een vrouw maar totaal geen oog voor schoonmaak (letterlijk ook, ik zie amper wat).
Mijn man is echt heel netjes.
Hier werd het pas beter toen we kinderen kregen.
Ik vind echter wel dat er bij jullie een raar rolpatroon in zit. Hij ziet duidelijk wel wat er moet gebeuren maar ziet er geen probleem in dit verder door jou uit te laten voeren en zelfs aan jou te vragen.
Ik zou dat dus weigeren, je bent niet de inwonende hulp.
Hier is het wel als je het nodig vindt dan doe je het zelf.
Ondertussen weet ik wel wat man de norm vindt en doe ik ook dingen die ik niet perse zelf nodig vind.
Hier is dat bij mij niet spontaan, ik wil wel een bepaald resultaat (ook omdat we een heel mooi huis hebben en ik het anders zonde vindt) dus ik werk op de dagen dat ik niet werk een heel suf lijstje af.
Max 2 of 3 uur per dag mee bezig en de rest kan ik gewoon doen waar ik zin in heb
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
21-02-2019 07:22
Vrouwen kunnen ook sloddervossen zijn of een andere standaard voor het huishouden hebben dan jij. Dus waarom per se alleen reacties van mannen?

Een ex van mij, man, had een hogere standaard in het huishouden dan ik. Ik was niet van plan om zijn hogere standaard te hanteren, omdat die voor mij overdreven hoog lag (hij zit in het leger en zijn moeder is schoonmaakster, wellicht verklaart dat het). Het is niet de reden dat we uit elkaar zijn gegaan, maar dat bleef altijd een strijdpunt.

Waarom zou je vriend moeten betalen voor een schoonmaker? Jullie wonen er allebei toch?

Nou dit. Ik erger me soms zelfs aan de schoonmaakdrift van mijn man. En hij doet dan ook verwijtend naar mij, wat ik wel snap want ik ben erg laconiek in het huishouden, maar het is ook zo dat hij alles al doet voordat ik de kans krijg.

We hebben nu een schoonmaakster, die betaald wordt uit de gezamenlijke pot. Dus daar betaald hij ook grotendeels aan mee. Ik zou het raar vinden als ik die moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 08:34
Ik vind schoonmaken gewoon zonde van mijn tijd, en het kan gemakkelijk uit, als ik het laat doen. Ik verdien beduidend meer per uur, dan mijn werkster. (dus ook nog economisch zeer verantwoord) en die uren die ik over houd, besteed ik aan leuke dingen.
Werkster zou wel de laatste luxe zijn, die ik de deur uit doe

Eten laten bezorgen doen we inderdaad ook wel eens, of uiteten gaan. Of een biertje in de kroeg (dat Laat ik dan tappen)
Dit! Onze schoonmaakster is studente, dus voelt prima om haar te betalen. Zij blij en wij blij! Natuurlijk kan ik het zelf, maar ik kan haar ook betalen, dus waarom niet?

TO, ik zou echt voor een schoonmaker gaan en die samen betalen. En klussen die overblijven verdelen volgens principe ik doe het liefst dit. Leg elkaar je norm niet op, voer je huishouding samen. Bedenk dat als jullie niet samen zouden wonen jullie allebei je eigen huishouding zouden voeren. Dus bedenk wat je allebei bijdraagt en hoe jullie alle taken optimaal kunnen verdelen.
Man doet hier behoorlijk wat. Ik ben daar blij mee, want we hebben in overleg besproken wat wij ieder voor zich belangrijk vinden. Die klussen pakken we dus ook zelf op. Een paar klussen kan ik fysiek niet, dus die pakt hij op. Een paar klussen vindt hij afgrijselijk, dus die doe ik.
Onze consensus:
- vieze vloeren hebben we een hekel aan. Hij haalt alles van de grond en ik stofzuig en dweil.
- we willen schone kleding: hij wast en ik haal af. Hij vouwt en ruimt op. Ik zoek de kleding voor dochter uit.
- ik wil graag elke week het toilet gedaan hebben. Hij ziet dat niet zo. Ik doe dus het toilet, hij zorgt dat hij evt. remsporen en andere troep opruimt zodat ik snel klaar ben met poetsen.
- we willen een schone keuken. Ik heb een hekel aan de vaatwasser: die doet hij. Ik kook (vindt hij niet leuk) en maak de oppervlakken schoon en zet alle spullen voor recyclen apart. Recyclen vindt hij leuk, dus dat mag hij doen ;-)

Zo lopen we het hele huis door. Gevolg: ik doe eigenlijk niets wat ik niet leuk vind, hij ook niet, en het huis is aan kant.

Maar we hebben echt moeten gaan zitten, want bepaalde dingen riepen irritatie op (hij ruimde dan de keuken op maar liet alle kruimels overal liggen en vieze plekken) en we begrepen niet van de ander waarom dat een dingetje was. Nu lukt het prima, hebben we wel echt een tijd over gedaan.
Oh, en als we weer wat meer te besteden hebben, nemen we lekker een schoonmaakster!
Sabeltandcavia schreef:
21-02-2019 08:09
Vriend van TO vraagt aan TO of ze de vaat wil doen terwijl ze ziek op de bank ligt, en wordt kwaad als ze dat niet doet. Dat heeft niets met andere schoonmaaknormen te maken, dan ben je gewoon niet attent.
Lui en denkt dat de vrouw dat hoort te doen.
Het-groepje schreef:
21-02-2019 09:18
Ik ben dan wel een vrouw maar totaal geen oog voor schoonmaak (letterlijk ook, ik zie amper wat).
Mijn man is echt heel netjes.
Hier werd het pas beter toen we kinderen kregen.
Ik vind echter wel dat er bij jullie een raar rolpatroon in zit. Hij ziet duidelijk wel wat er moet gebeuren maar ziet er geen probleem in dit verder door jou uit te laten voeren en zelfs aan jou te vragen.
Ik zou dat dus weigeren, je bent niet de inwonende hulp.

Hier is het wel als je het nodig vindt dan doe je het zelf.
Ondertussen weet ik wel wat man de norm vindt en doe ik ook dingen die ik niet perse zelf nodig vind.
Hier is dat bij mij niet spontaan, ik wil wel een bepaald resultaat (ook omdat we een heel mooi huis hebben en ik het anders zonde vindt) dus ik werk op de dagen dat ik niet werk een heel suf lijstje af.
Max 2 of 3 uur per dag mee bezig en de rest kan ik gewoon doen waar ik zin in heb
Precies.
Alle reacties Link kopieren
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. To is Miep Poets en vriend vind dat wel prima zo. Als ik zou weten dat to het toch wel gaat doen, dan zou ik het ook laten, zeker als ik zou merken dat ik het toch nooit goed doe.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Het schijnt dus echt geen onzin te zijn bevestigt dit topic nu ook weer.
Koppels met een "ouderwetse rolverdeling" zijn het meest gelukkig.
"Koppels bij wie werk en inkomen op een traditionele manier verdeeld zijn, zijn het meest tevreden over hun relatie. Dat concludeert socioloog Niels Blom."

https://www.demorgen.be/wetenschap/kopp ... ebook.com/
LAgirl82 schreef:
21-02-2019 09:55
Het schijnt dus echt geen onzin te zijn bevestigt dit topic nu ook weer.
Koppels met een "ouderwetse rolverdeling" zijn het meest gelukkig.
"Koppels bij wie werk en inkomen op een traditionele manier verdeeld zijn, zijn het meest tevreden over hun relatie. Dat concludeert socioloog Niels Blom."

https://www.demorgen.be/wetenschap/kopp ... ebook.com/
Ga toch weg. :rofl:
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 09:57
Ga toch weg. :rofl:

Er zit gewoon een kern van waarheid in.
Daarbij hebben wij hier ook nooit ruzie over. En als hij vrij is helpt hij vrijwillig mee.
LAgirl82 schreef:
21-02-2019 09:55
Het schijnt dus echt geen onzin te zijn bevestigt dit topic nu ook weer.
Koppels met een "ouderwetse rolverdeling" zijn het meest gelukkig.
"Koppels bij wie werk en inkomen op een traditionele manier verdeeld zijn, zijn het meest tevreden over hun relatie. Dat concludeert socioloog Niels Blom."

https://www.demorgen.be/wetenschap/kopp ... ebook.com/
.
Aiiii, dus het feit dat ik gelukkig ben in mijn relatie is een waanbeeld?! Oh nee, what to do, what to do!??!
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
21-02-2019 08:09
Vriend van TO vraagt aan TO of ze de vaat wil doen terwijl ze ziek op de bank ligt, en wordt kwaad als ze dat niet doet. Dat heeft niets met andere schoonmaaknormen te maken, dan ben je gewoon niet attent.

Dan ben je gewoon een lul. Kattenbakgrit, haren ed. overal is gewoon goor, klaar. Lekker makkelijk om te zeggen 'ik heb andere normen'. Toch vreemd dat het 9 van de 10 keer mannen zijn die er blijkbaar andere normen op na houden.
Als hij ook geen schoonmaker wil is het gewoon een verwende kwast natuurlijk. Geen gesprek mee mogelijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
21-02-2019 08:09
Vriend van TO vraagt aan TO of ze de vaat wil doen terwijl ze ziek op de bank ligt, en wordt kwaad als ze dat niet doet. Dat heeft niets met andere schoonmaaknormen te maken, dan ben je gewoon niet attent.
Huh, hij reageerde niet kwaad, maar aanvallend. Hij had gekookt en zij lag op de bank. Hij vroeg of zij dan de vaat even kon doen. Zij vroeg terug aan hem om dit te doen en daar reageerde hij aanvallend op. Zo lees ik het althans.
En aangezien TO precies daarvoor de woonkamer had geswifferd en drie wassen had opgevouwen en daarna niet in bed maar op de bank is gaan liggen, kan ik me zomaar voorstellen dat die vriend niet eens doorhad dat TO zo’n zware griep had als ze claimt.

Mocht het anders zijn en TO idd met haar kotsemmertje zat, of als vriend idd flink boos werd toen ze uitlegde een sprint naar de wc te moeten trekken, dan lijkt het mij ook een hork ja. Maar ik krijg het gevoel dat TO toch wel veel moeite heeft met loslaten (en/of communiceren) als ze zelfs met een zware griep zich druk en actief maakt voor wasjes opvouwen en een huis swifferen.
Alle reacties Link kopieren
Beaudelaire schreef:
21-02-2019 08:55
Omdat het daar uiteindelijk wel op neer komt. Man vindt het niet nodig om al teveel tijd aan het huishouden te besteden dus als TO een schoon huis wil zal ze het zelf moeten doen of een schoonmaakster inhuren. Het man op zijn eigen manier laten doen werkt alleen als hij het ook eens daadwerkelijk gaat doen.
Nee, daar komt het niet op neer. TO vraagt advies, geen enkel advies is wat jij beweert dat het is, en vervolgens neem je stelling tegen je eigen verzinsel. Dat is hooguit nuttig voor TO als voorbeeld hoe je een onhygiënisch gesprek voert.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-02-2019 09:55
Het schijnt dus echt geen onzin te zijn bevestigt dit topic nu ook weer.
Koppels met een "ouderwetse rolverdeling" zijn het meest gelukkig.
"Koppels bij wie werk en inkomen op een traditionele manier verdeeld zijn, zijn het meest tevreden over hun relatie. Dat concludeert socioloog Niels Blom."

https://www.demorgen.be/wetenschap/kopp ... ebook.com/
Dat is al geregeld weerlegt:
https://www.inc.com/melanie-curtin/scie ... stics.html (punt 6)


en dan zijn er ook nog diverse onderzoeken, die laten zien, dat mannen die meer in het huishouden doen, een beter seksleven hebben (zuigen doet zuigen). En dat is voor veel mannen, toch wel de basis van een goede relatie
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 10:06
Dat is al geregeld weerlegt:
https://www.inc.com/melanie-curtin/scie ... stics.html (punt 6)


en dan zijn er ook nog diverse onderzoeken, die laten zien, dat mannen die meer in het huishouden doen, een beter seksleven hebben (zuigen doet zuigen). En dat is voor veel mannen, toch wel de basis van een goede relatie
:rofl:

Wel waar. Maar toch: :rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Jij bent 11 uur per week kwijt met schoonmaken??
Ik kan me voorstellen dat je vriend daar niet in mee gaat. Ik denk dat jij je ook wat kan aanpassen hierin.

Verder zou ik stoppen met zijn rommel opruimen, en zijn was wassen als het niet in de wasmand ligt (net als met kinderen die hun vieze kleding laten slingeren ;-D ). Vouwen/strijken mag hij ook zelf doen.
En voor andere dingen een taakverdeling maken.
De dingen die jou het meest irriteren (kattenhaar en grit) zou ik zelf doen, andere dingen hij.
En anders toch nogmaals aandringen op een schoonmaker inhuren.
Zeker waar Lilalinda. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-02-2019 09:55
Het schijnt dus echt geen onzin te zijn bevestigt dit topic nu ook weer.
Koppels met een "ouderwetse rolverdeling" zijn het meest gelukkig.
"Koppels bij wie werk en inkomen op een traditionele manier verdeeld zijn, zijn het meest tevreden over hun relatie. Dat concludeert socioloog Niels Blom."

https://www.demorgen.be/wetenschap/kopp ... ebook.com/
Dat gaat alleen over werk en inkomen en uit het artikel haal ik dat ze vooral hebben gekeken naar of het uitmaakt wie de kostwinner is. Maar er wordt niet zo zeer een uitspraak gedaan over of dit dan samen hangt met hoe de taakverdeling qua huishouden en zorgtaken is.
Samen zitten, en dan samen de taken verdelen en overleggen of er een schoonmaker kon/moet komen. En daarna de rest verdelen.

Duidelijke taken bij jezelf en de ander leggen. Als hij niet elke dag wil stofzuigen, laat je hem de was doen. En ben jij van het stofzuigen/swifferen.

Wie kookt wanneer, haalt daar ook zelf de boodschappen voor en wie doet dan de vaat en haalt een doekje over de keuken.

Wie doet welke dag de wc en badkamer, wie doet de bedden afhalen en stofzuigen en wanneer.

Wil hij niks van dit alles zou ik een leukere vent gaan zoeken. Eentje die niet denkt dat je zijn huisslaafje bent.
Alle reacties Link kopieren
Tip van mijn man: verdeel de huishoudelijke taken eerlijk naar rato van ieders werkuren en laat je man een huishoudelijke hulp inschakelen èn betalen voor de taken die hij daarvan niet zelf wil doen. Daarna niet meer over hebben.
Love is the meaning of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven