Stomme actie puberdochter 15jr

20-04-2019 10:15 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van 15. Ze loop in haar gedrag en eigenlijk op alles wel een paar jaartjes vooruit. Ze ziet er ook ouder uit. Op school doet ze het prima, haalt mooie punten en is een inteligent, lief en leuk meisje eigenlijk. Ze gaat ook om met oudere vriendinnen en dit heeft ze al vanaf dat ze klein was. Nu gaat ze ook sinds een halfjaartje echt uit. Vriendinnen komen dan altijd bij ons thuis wat drinken voordat ze het centrum ingaan. In het verleden veel gedoetjes gehad over hoelaat dochter thuis mocht komen. Vriendinnen mochten altijd later omdat ze ouder waren natuurlijk... Nu heb ik haar wat meer vrijheid gegeven omdat ze daar verstandig genoeg voor lijkt.. Ook hebben wij op de telefoon een app waarbij we elkaar locatie in de gate kunnen houden. Dag erna zie ik hoelaat ze thuis is gekomen etc. meestal spreken we dit ongeveer halfjes met elkaar af. Gisteravond was ze om 3 uur thuis, zei de locatie app. Vervolgens heeft ze kussens onder haar deken gedaan zodat het leek alsof ze in bed lag, is weggegaan, telefoon was leeg. Ik ben wakker geworden in de tijd dat ze weg was en heb daarna geen oog dicht meer gedaan... Later kwam ze thuis en zei ze dat ze onder in de flat nog even met vrienden was gaan zitten en dat inderdaad de actie van de kussens en dekens heel fout was. Vanochtend heeft ze een briefje geschreven met daarin het volgende:

‘Goeiemorgen mama,
Ik vind het nogal moeilijk om over te beginnen door mijn schuldgevoel. Ik heb je zwaar in de zorgen laten zitten en dat had ik absoluut nooit mogen doen.. dat verdien je niet en gaat ook never nooit meer gebeuren! Dat zweer ik op mijn hele vrijheid. In ieder geval ga ik die vrijheid wel een beetje inleveren en indinnen komende tijd. Ik hoop dat we op deze mooie zonnige dag gewoon redelijk normaal en leuk met elkaar kunnen doen. Dat hoop ik met heel mijn hart. Zo’n fout ga ik nooit van m’n leven meer maken mama.. I love you’

Wat is de stap die ik nu als moeder moet gaan zetten? Ik hoor het graag
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je het briefje waardeert, en hoopt dat ze die afspraak nakomt.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 03.00u thuis mogen komen voor iemand die 15 is sowieso extreem en onverantwoord. En ze heeft nu laten zien dat ze nog niet volwassen genoeg is om met die vrijheid om te gaan.
Ik zou die volgapp van je telefoon afgooien. Wat 'n narigheid dat je elke stap die je dochter zet in de gaten houdt.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze 4 weken huisarrest heeft. En serieus, 15 jaar, en dan s nachts om 3 uur thuiskomen? Waar gaat ze dan uit? Want ze komt nergens binnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tegen haar zeggen dat je haar briefje waardeert, dat iedereen een keer een fout magen maken, maar dat je er vanuit gaat dat deze fout niet nogmaals gemaakt wordt.
Deze stunt nog een keer en dochterlief heeft het vertrouwen verspeeld.
Zoiets zou ik zeggen.
Ik zou haar verontschuldigingen accepteren maar er toch iets van straf tegenover zetten. Ze kan zichzelf nog zo volwassen vinden voor haar leeftijd maar ze is nu eenmaal nog maar 15 en haar acties bewijzen dat ook.
15 jaar vind ik erg jong voor echt uitgaan, waar komt ze binnen?
En iets drinken bij jullie voor ze gaan stappen, wat drinken ze dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waar ze dan binnen komt met 15 tegenwoordig ? , zoals wij het hadden is er niet meer bij ,jammer voor de jeugd en wie weet waar ze dan naar binnen gaan maar dat is een andere discussie .
Leuk geprobeerd met dat briefje maar ik zou haar toch wat strakker houden na deze actie . Intelligentie zegt trouwens niks over hoe ze zich gedraagt of hoe beïnvloedbaar ze is door oudere meisjes/jongens . En ook niet over verantwoordelijkheidsgevoel .
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat ze met vrienden onder in de flat heeft gezeten.
Gebruikt ze anticonceptie?
Heeft ze geblowd?
Het is een heel lief briefje, het kan ook een afleidingsmanoeuvre zijn van wat ze echt heeft uitgespookt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2019 10:36
Ik zou die volgapp van je telefoon afgooien. Wat 'n narigheid dat je elke stap die je dochter zet in de gaten houdt.
Ik wist niet eens dat die bestond , op zich niet verkeerd als ze echt zoek zijn ,dan niet om je kroost in de gaten te houden wat ze allemaal uitvreten en waar maar meer als er ècht iets mis is bedoel ik .
Ik zou denken dat ze misschien haar eigen grenzen heeft overschreden en hoopt dat jij grenzen stelt, zodat ze zonder gezichtsverlies kan stoppen.

Dus dat zou ik doen. ik zou niet boos worden, net zo gezellig blijven en zeggen dat ze tot haar 16e niet uit mag en dat ze sowieso geen alcohol mag tot haar 18e, conform de wet. Niet in jouw huis, niet buiten jouw huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze jou wil paaien met een mooi briefje. Ik zou haar huisarrest geven voor 4 weken. En 3 uur thuiskomen? Vind ik echt veel te laat voor een 15 jarige
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het briefje gebruiken voor een gesprek. Beginnen dat je het briefje erg op prijs stelt. Maar ook dat je je zorgen maakt. 3 uur thuis als 15 jarige vind ik extreem maar is aan jou/jullie.

Ze geeft met het briefje een opening over haar gedrag. Ik weet het niet maar is er recent iets gebeurd omdat ze het heeft over inleveren van vrijheid.

Kortom goed gesprek. Met dreigen en verbieden kom je niet ver. Wel goed om haar dat zelf te laten invullen en bespreken.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Geef haar een knuffel en laat gaan. Ze weet dat ze fout zat..

Eens met Koko67
Alle reacties Link kopieren
Xienix schreef:
20-04-2019 10:44
Ik snap niet waar ze dan binnen komt met 15 tegenwoordig ? , zoals wij het hadden is er niet meer bij ,jammer voor de jeugd en wie weet waar ze dan naar binnen gaan maar dat is een andere discussie .
Leuk geprobeerd met dat briefje maar ik zou haar toch wat strakker houden na deze actie . Intelligentie zegt trouwens niks over hoe ze zich gedraagt of hoe beïnvloedbaar ze is door oudere meisjes/jongens . En ook niet over verantwoordelijkheidsgevoel .
Hier zou ik wat meer rekening mee houden TO. Ze mag wel volwassen lijken maar dat is ze niet. Haar hersens zijn niet volgroeid. Mijn moeder dacht ook altijd dat ik al zo volwassen was, waardoor ik veel te veel mocht. En daardoor uiteindelijk ook in de problemen kwam. Ze is niet volwassen en jij bent haar moeder en niet haar vriendin. Op je 15e tot 3 uur weg blijven vind ik belachelijk.
Xienix schreef:
20-04-2019 10:44
Ik snap niet waar ze dan binnen komt met 15 tegenwoordig ?
Op meer plaatsen dan je zou willen.
HTH schreef:
20-04-2019 10:48
Ik zou het briefje gebruiken voor een gesprek. Beginnen dat je het briefje erg op prijs stelt. Maar ook dat je je zorgen maakt. 3 uur thuis als 15 jarige vind ik extreem maar is aan jou/jullie.

Ze geeft met het briefje een opening over haar gedrag. Ik weet het niet maar is er recent iets gebeurd omdat ze het heeft over inleveren van vrijheid.

Kortom goed gesprek. Met dreigen en verbieden kom je niet ver. Wel goed om haar dat zelf te laten invullen en bespreken.

Succes.
+1
Alle reacties Link kopieren
Kinderen die zelf zo graag volwassen willen zijn kunnen dan ook zelf hun straf bedenken bij onverantwoordelijkheid.

Dus zou met haar om de tafel gaan zitten. Bedanken voor de brief en dan vragen hoe zij het voor zich met haar vrijheid en wat zij doen als ze zelf moeder was.
Ben je het niet eens met haar antwoorden kan je altijd haar aanhoren en daarna verder gaan op je eigen manier.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:19
Reden: privacy
99.26% gewijzigd
Zet jij nou een briefje dat jouw dochter aan jou heeft geschreven letterlijk hier neer?
Wat een stomme actie van jou dan.
Ik zou niet boos worden maar met haar praten. Dat briefje geeft me het gevoel dat er misschien méér aan de hand is. Misschien simpelweg groepsdruk waar ze niet tegen bestand is, maar misschien erger. Stel vragen maar maak geen verwijten, want dat is de beste manier om een gesprek in de kiem te smoren.
Met mijn eigen kinderen had ik altijd de afspraak dat vrijheid afhankelijk was van vertrouwen. Met andere woorden: ze kregen flink wat vrijheid, maar ik moest er wel op kunnen vertrouwen dat ze zich aan afspraken hielden (en afspraken is iets anders dan éénzijdig opgelegde regels).
Luisteren naar je kind, en haar het vertrouwen geven dat je altijd achter haar zult staan, is het allerbelangrijkste. Dingen gebeuren nooit zomaar. Straf is nergens voor nodig.
‘In het verleden’ (welk verleden? Ze komt net uit het ei) en om 3 uur thuiskomen zijn dingen die ik op geen enkele manier kan verbinden met 15 jaar.
Denk maar niet dat je haar kunt vertrouwen en 15 is gewoon geen leeftijd om langs de weg te gaan slettebakken of op stap te gaan. Dan ben je nog een klein kind.
Ik heb ook pubers (gehad) echt hele brave studerende nerds maar ze liegen waar je bij staat dus maak je geen illusies. Ik zou trouwens ook niet gevoelig zijn voor oudere vrienden of andere smoezen.
Jij bent 15 en dus ga je ‘s avonds niet meer de hort op.
Einde discussie ook meteen wat mij betreft.
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 20-04-2019 11:15
4.06% gewijzigd
Lekker ook trouwens dat je haar briefje hier deelt op Viva. Weet ze er van?
Ik zou echt pislink zijn als dochter.

Jij bent er zeker ook zo eentje die haar kind liever thuis laat kennis maken met alcohol dan in een club🤐
raar dat je niet weet of je kind van 15 wel thuis is gekomen
raar dat ze om 3 uur snachts thuis mag komen
dat kind heeft meer begeleiding nodig hoor
koko67 schreef:
20-04-2019 10:39
Tegen haar zeggen dat je haar briefje waardeert, dat iedereen een keer een fout magen maken, maar dat je er vanuit gaat dat deze fout niet nogmaals gemaakt wordt.
Deze stunt nog een keer en dochterlief heeft het vertrouwen verspeeld.
Zoiets zou ik zeggen.

Dit! En samen bespreken wat je wel van haar verwacht en hoe ze zelf denkt dat uit te gaan voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven