Waarom blijven zoveel mensen onnodig links rijden?

19-02-2019 13:47 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond reed ik terug naar huis en haalde ik nota bene een lesauto in die op de middelste baan reed terwijl de rechterbaan helemaal leeg was. Dus ik moest 2x naar links opschuiven en daarna weer 2x naar rechts. :@
Diegene zat alleen in zijn auto en zat ook nog te appen! Als rij-instructeurs al zo rijden, begrijp ik wel waarom opeens het halve verkeer op de middenbaan of linkerbaan blijft plakken en een fuik creëert voor al het achterop komend verkeer. Leren ze dat zo tegenwoordig?? Ik dacht dat het juist verboden was om onnodig links te rijden?

Waar komt deze irritante mode opeens vandaan? Het is zo onnodig en zo gevaarlijk. Want vaak ontstaan daardoor allerlei lastige situaties achter die fuik, mensen die willen inhalen komen klem te zitten omdat er ook al sneller verkeer reed op de uiterst linkse baan. Of op een tweebaans weg blokkeer je gewoon het hele verkeer, of dwing je mensen om rechts in te halen. Het zijn ook altijd mensen die nooit eens in hun achteruitkijkspiegel kijken tijdens het rijden.

o_o WAAROM? :-? Wat is het nut? Waarom ga je niet gewoon terug naar rechts na een inhaalactie? Echt, ik begrijp het niet. :cry:

Lees je dit en herken je het: alsjeblieft, hou ermee op. Kijk voor de grap eens in je spiegel wat voor conflictsituaties en gevaren en ergernissen je allemaal veroorzaakt achter je. En schuif op naar rechts als dat leeg is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Euh. Je zegt dat mensen je op een TWEE baansweg dwingen rechts in te halen.
Misschien weet jij niet wat een TWEEbaansweg is?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
19-02-2019 14:34
Ik zou ze gewoon rechts inhalen hoor TO.
Ja die neiging heb ik ook vaak maar is ook gevaarlijk. Want die gekkies kijken overduidelijk nooit in hun spiegel. Dus ook grote kans dat ze zonder te kijken opeens opschuiven naar rechts.
En ook verboden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
19-02-2019 14:44
Wat reageer je opgefokt? Is dat ook je rijstijl? Te hard rijden en bumperkleven heb ik dus weer een hekel aan ;-)
Weer zo'n reactie die meteen de schuld bij de vraagsteller legt. Jemig, nou snap ik wel wat slachtoffers van verkrachting meemaken en dan zelf allemaal vragen krijgen: ja maar wat had je zelf voor kleding aan dan? En had je dan wel duidelijk genoeg gezegd dat je niet wilde?

Nee ik rijd gewoon op een rustige maandagavond om een uur of 10 op een hartstikke rustige driebaansweg, 100 km/u waar je 100 km/u mag, nul vrachtwagens. En dan kom ik allemaal gekkies tegen die met 90 km/u op de middenbaan rijden. Waardoor ik telkens 2x2 manoeuvres moet uithalen. Maar daar mag ik me blijkbaar niet aan ergeren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik rijdt 100.000 km per jaar door heel Europa. Dit soort 'ergernissen' zie je overal. Maar Omdat nederland wat aan de drukke en volle kant is, hier net iets vaker.

Ik probeer netjes te rijden, me niet aan anderen te storen en er voor zorgen dat anderen zich nuniet et aan mij hoeven storen. En dat gaat niet altijd goed. Zowel van mijn kant als van mijn medeweggebruikers.

Besef je dàt en het wordt al een stuk vriendelijker op de weg.

Rekening houden met elkaar is onderdeel van samen leven . Dat doe je SAMEN.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-02-2019 14:45
Ik begrijp je irritatie TO. Ik denk dat veel mensen gemakzuchtig zijn en dat er ook een deel is die het gewoon niet door heeft.

Ik rijd regelmatig op stukken waar de invoegstrook een derde rijbaan wordt en invoegers dus niet per se hoeven in te voegen omdat de rijbaan toch doorgaat. Dat staat ook duidelijk gecommuniceerd op het bord. En toch zie ik iedere dag bijna al die mensen invoegen. Dan rijd ik alleen op de rechter baan en die invoegers in het midden rijden dan niet eens maximum snelheid. En aangezien ik niet rechts mag inhalen, levert dat inderdaad irritatie op. Ik denk dat veel mensen slecht kijken. En sommigen zijn gewoon dom.
Oh ja, dat zie ik ook heel vaak. Dat ze een baan naar links schuiven terwijl hun eigen rechterbaan gewoon blijft bestaan. En inderdaad het liefst met ongeveer 3/4 van de toegestane snelheid, én zonder te kijken dus er moeten ook nog allerlei andere auto's als een gek voor ze uitwijken naar de 3e baan.
Ik denk dat die mensen inderdaad te dom zijn om borden te begrijpen, of te afgeleid en dus eigenlijk van de weg moeten worden gehaald, of te egoïstisch.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:07
Oh ja, dat zie ik ook heel vaak. Dat ze een baan naar links schuiven terwijl hun eigen rechterbaan gewoon blijft bestaan. En inderdaad het liefst met ongeveer 3/4 van de toegestane snelheid, én zonder te kijken dus er moeten ook nog allerlei andere auto's als een gek voor ze uitwijken naar de 3e baan.
Ik denk dat die mensen inderdaad te dom zijn om borden te begrijpen, of te afgeleid en dus eigenlijk van de weg moeten worden gehaald, of te egoïstisch.

Jij hebt wel heel erg veel negatieve omschrijvingen voor je medeweggebruikers.
Te dom, afgeleid, egoïstisch.

Als dit de houding is waarmee jij de.weg opmgaat kàn je ook alleen maar negatief gedrag zien.

Waarom ben jij zo?
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-02-2019 14:49
Jeej, To. Wat een agressie. Maar het voelt vast lekker, om je hele probleem op andere stomme aso's af te kunnen schuiven.

Wat betreft mensen achter een vrachtwagen:

Als ik op de tweede baan van rechts rijd, en ik zie dat iemand op helemaal rechts op snelheid rijdt en moet gaan remmen doordat ie niet bij mij ervoor kan, dan ga ik eentje extra naar links als dat kan. Dan hoeft niemand te remmen.
Dat vind ik galant rijden. Ik ben ook altijd heel aardig voor invoegende vrachtwagens en zo. Ik ga ook op zij voor invoegers. Mits het allemaal kan natuurlijk.

Ik erger me vooral aan bumperklevers terwijl ik al 10km boven de max rijd en niet naar rechts kan. Dan ga ik altijd (zodra het wel kan) hééél extra langzaam naar rechts. Maar daar zal TO vast ook wel agressief van worden ;).
Nee hoor. Dat wat jij beschrijft doe ik ook allemaal. Ruimte geven aan anderen, naar links schuiven als het kan, om een ander ertussen te laten als ik zie dat die zich klem rijdt achter een vrachtwagen, vrachtwagens helpen met een seintje. En bumperklevers kan ik ook niet uitstaan want die zijn ook gevaarlijk. Die krijgen van mij de waarschuwingslichten of een tikje op mijn rem. En zodra ik opzij kan ga ik heel langzaam opzij. Gisteren in de stad had ik een bumperklevende brommer, die klapte bijna op me omdat ik moest remmen voor mensen bij een zebrapad en die zie je natuurlijk niet zo goed in het donker. Wat een sukkel met zijn brommer. Als hij normale afstand had gehouden, had hij ook niet zo'n noodstop hoeven maken.

Maar, ja ik kan me erg kwaad maken om mensen die gevaarlijk gedrag vertonen en dan ook nog eens de schuld bij het slachtoffer gaan leggen, zoals hier in de reacties. Ik heb al iets te veel mensen in mijn omgeving die door dat soort egoïstische acties en dom rijgedrag van anderen, in grote ongelukken zijn beland, en soms nog steeds lichamelijke klachten daarvan hebben.
Maar blijkbaar moeten we al die gevaarlijke gekken maar tolereren en er niks van zeggen en ze lekker laten tuffen op baan 2 of 3.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
19-02-2019 14:52
Ik vind het wel weer typerend dat er reacties zijn dat de TO wel opgefokt en agressief zou rijden. Ze geeft aan dat ze op de rechterbaan rijdt he? Niet echt de baan waar opgefokte en agressieve mensen doorgaans rijden…
Blijkbaar mag je je niet opwinden over gevaarlijk rijgedrag. Dan ben je blijkbaar zelf een gevaar op de weg. ???? Ook al kennen ze me helemaal niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik denk bij dat soort chauffeurs altijd aan mijn overbuurvrouw van 86. Tot vorig jaar reed ze nog volop auto naar haar zus even verderop. Wat genoot ze van die vrijheid. En zij was zo'n angstrijder die niet op de rechterbaan tussen de vrachtwagens durfde. En dus reed ze, volgens zichzelf heel verstandig en veilig, met nog geen 100 op de middelste baan. Buiten de snelweg reed ze even veilig en verstandig altijd 50. Ook waar je 80 mag. De andere chauffeurs waren ongeduldige jakkeraars.
Als ik zo iemand inhaal, dan projecteer ik dus mijn overbuurvrouw achter het stuur. En zwalk ik met een meewarige glimlach over de snelweg om ze in te halen. De snelweg is er niet alleen voor ervaren chauffeurs in leaseauto's!
Buurvrouw rijdt trouwens gelukkig niet meer.
Gut wat een dr Phil geneuzel hier :rofl:
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
19-02-2019 14:58
Euh. Je zegt dat mensen je op een TWEE baansweg dwingen rechts in te halen.
Misschien weet jij niet wat een TWEEbaansweg is?
Ik denk dat je moeite hebt met visualiseren. Of misschien heb je Groot Brittannië voor je. Maar ik heb het over Nederland.
Ik rijd op de rechterbaan met 100km/u waar je 100 mag. Op de linkerbaan rijdt een gek met 90 km/u. Wat moet ik dan doen? Ik heb vaak genoeg gedaan dat ik dan naar links opschuif, met 90 km/u achter diegene ga rijden, maar dat diegene niet in zijn spiegels kijkt en je er dus niet langs kan. Dus ja, dan dwingt zo iemand mij om rechts in te halen, wat verboden is, maar ja ik ga niet opeens de hele weg 90 km/u rijden, er net schuin achter, omdat een gek niet in zijn spiegels kijkt.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:21
5.22% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:15
Blijkbaar mag je je niet opwinden over gevaarlijk rijgedrag. Dan ben je blijkbaar zelf een gevaar op de weg. ???? Ook al kennen ze me helemaal niet.
Het mag wel, het is alleen nutteloos, onzinnig, slecht voor je hart en vergroot de verkeersveiligheid ook niet.

Jij zou je eigen teksten in dit topic eens terug moeten lezen. Daar spreekt zo veel woede, agressie en minachting voor jouw medeweggebruikers uit, dat ik me afvraag wat dàt met jouw rijstijl doet.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ook rij instructeurs kunnen een rotdag hebben gehad en er daarom met hun hoofd niet bij zijn. Of op een soort automatisme rijden. Misschien niet verstandig, maar het gebeurt. Appen achter het stuur is gewoon fout!
Alle reacties Link kopieren
Ik irriteer me hier suf aan. Het ligt wel aan het verkeer en hoeveel banen er zijn. Bij vijf banen en continu mensen die op de derde blijven rijden terwijl er letterlijk NIETS rijdt, dan haal ik -als een aso, dat weet ik- via rechts in en kijk ik iemand even doordringend aan (die vaak verbaasd van zijn/haar telefoon opkijkt). Meestal gaan ze dan wel naar rechts.
Alle reacties Link kopieren
Als er filevorming is, mag je wel rechts inhalen

Je geeft in ieder geval aan dat je niet harder dan de maximumsnelheid rijdt, want ik heb er een hekel aan als ik links de maximumsnelheid rijdt, er een drammer achter me zit.
Ik probeer ook wel zoveel mogelijk rechts te rijden, maar als ik links rijdt en ik zie dat ik wel naar rechts kan, maar dat ik dan over een paar seconden weer naar links moet (als ik wil doorrijden), dan heb ik niet altijd zin om voor even naar rechts en dan weer naar links te gaan.
Ik rijd op de snelweg overigens altijd de maximumsnelheid (mits mogelijk).
Waar ik me wel aan erger is als auto's bv 70 rijden waar je 80 mag en waar het moeilijk inhalen is.
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:12
Jij hebt wel heel erg veel negatieve omschrijvingen voor je medeweggebruikers.
Te dom, afgeleid, egoïstisch.

Als dit de houding is waarmee jij de.weg opmgaat kàn je ook alleen maar negatief gedrag zien.

Waarom ben jij zo?
Door die vrienden die in (3 verschillende) ernstige ongelukken zijn beland door andermans domme en gevaarlijke rijgedrag.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:28
2.20% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:03
Weer zo'n reactie die meteen de schuld bij de vraagsteller legt. Jemig, nou snap ik wel wat slachtoffers van verkrachting meemaken en dan zelf allemaal vragen krijgen: ja maar wat had je zelf voor kleding aan dan? En had je dan wel duidelijk genoeg gezegd dat je niet wilde?
(...)
Doe effe normaal zeg.
Star² schreef:
19-02-2019 14:37
Heeft weinig met andere rijstijl te maken. In Amerika hou je je baan aan, hier niet. Zo hebben we het toch echt allemaal geleerd hoor. Net als ruimte maken voor invoegers, wat ook erg moeilijk blijkt te zijn.
Het kan zijn dat de regels hierover zijn veranderd sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik die wijziging heb gemist, maar ik heb geleerd dat INvoegend verkeer GEEN voorrang heeft en je er niet voor aan de kant hoeft. Invoegend verkeer moet zich in snelheid aanpassen aan het verkeer op de rijbaan en invoegen wanneer kan. En UITvoegend verkeer heeft voorrang op INvoegend verkeer.

Of zijn die regels veranderd?
Want dan heb ik dat gemist en moet ik me aanpassen dus.


Aanvulling: in Nederland dus, want in Duitsland moet je volgens mij wel voorrang geven aan invoegend verkeer en dus aan de kant gaan.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:29
8.23% gewijzigd
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:18
Ik denk dat je moeite hebt met visualiseren. Of misschien heb je Groot Brittannië voor je. Maar ik heb het over Nederland.
Ik rijd op de rechterbaan met 100km/u waar je 100 mag. Op de linkerbaan rijdt een gek met 90 km/u. Wat moet ik dan doen? Ik heb vaak genoeg gedaan dat ik dan naar links opschuif, met 90 km/u achter diegene ga rijden, maar dat diegene niet in zijn spiegels kijkt en je er dus niet langs kan. Dus ja, dan dwingt zo iemand mij om rechts in te halen, wat verboden is, maar ja ik ga niet opeens de hele weg 90 km/u rijden, er net schuin achter, omdat een gek niet in zijn spiegels kijkt.
Een TWEEbaansweg is geen snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Jole schreef:
19-02-2019 15:25

Ik probeer ook wel zoveel mogelijk rechts te rijden, maar als ik links rijdt en ik zie dat ik wel naar rechts kan, maar dat ik dan over een paar seconden weer naar links moet (als ik wil doorrijden), dan heb ik niet altijd zin om voor even naar rechts en dan weer naar links te gaan.
Ja logisch.
Mijn ergernis gaat over mensen die voor zich helemaal niks hebben. Maar wel allemaal verkeer dat zich achter ze ophoopt. En dan nog blijven ze die fuik vormen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
ShaunTheSheep schreef:
19-02-2019 15:28
Het kan zijn dat de regels hierover zijn veranderd sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik die wijziging heb gemist, maar ik heb geleerd dat INvoegend verkeer GEEN voorrang heeft en je er niet voor aan de kant hoeft. Invoegend verkeer moet zich in snelheid aanpassen aan het verkeer op de rijbaan en invoegen wanneer kan. En UITvoegend verkeer heeft voorrang op INvoegend verkeer.

Of zijn die regels veranderd?
Want dan heb ik dat gemist en moet ik me aanpassen dus.


Aanvulling: in Nederland dus, want in Duitsland moet je volgens mij wel voorrang geven aan invoegend verkeer en dus aan de kant gaan.
Waar ik woon heeft dit met fatsoen te maken. Gelukkig gebeurd het hier meestal wel dat je even opschuift.
Alle reacties Link kopieren
Wil.nog 2 bijbelse wijsheden aan deze 'discussie' toevoegen;

Mathëus 7, vers 3

Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?

Johannes 8, vers 7

Hij die zonder zonde is, eerste steen
2east wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:33
0.77% gewijzigd
jouw leven is een keuze
ShaunTheSheep schreef:
19-02-2019 15:28
Het kan zijn dat de regels hierover zijn veranderd sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik die wijziging heb gemist, maar ik heb geleerd dat INvoegend verkeer GEEN voorrang heeft en je er niet voor aan de kant hoeft. Invoegend verkeer moet zich in snelheid aanpassen aan het verkeer op de rijbaan en invoegen wanneer kan. En UITvoegend verkeer heeft voorrang op INvoegend verkeer.

Of zijn die regels veranderd?
Want dan heb ik dat gemist en moet ik me aanpassen dus.


Aanvulling: in Nederland dus, want in Duitsland moet je volgens mij wel voorrang geven aan invoegend verkeer en dus aan de kant gaan.

Als het niet kan, dan hoeft het niet en heeft het doorgaande verkeer dat al op de snelweg rijdt voorrang. Ik heb geleerd dat als het kan, dat je het wel doet.

Dit:

Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht!

anwb.nl
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:34
14.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
19-02-2019 15:28
Een TWEEbaansweg is geen snelweg.
Ik zei tweebaans weg. Jij maakt er snelweg van.
Zoals een groot stuk tussen Almere en Groningen. 130 mag je daar op veel stukken. Dus als jij daar met 100 op de linkerbaan gaat rijden terwijl er op de rechterbaan voor je helemaal niks rijdt, dan creëer je een probleem voor het verkeer dat achterop komt. Maar ja, dat heb je niet door als je nooit in je spiegel kijkt.... tip: doe dat wat vaker.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:27
Door die vrienden die in (3 verschillende) ernstige ongelukken zijn beland door andermans domme en gevaarlijke rijgedrag.
Dùs erger jij jezelf er ook maar een hartkwaal en verkeersongeval aan......?
jouw leven is een keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven