Drank probleem

07-09-2009 16:41 380 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik drink al jaren teveel. Ben nu 27 en het begon toen ik een jaar of 17 was. Nu ga ik al naar een soort van AA. Dit helpt alleen niet.

Zeg maar helemaal niet. Een uur aanwezig en dan met een halve liter in m'n hand naar huis. Nu weet ik zelf niet eens meer waarom ik zoveel drink. Op een zaterdagavond zuip ik zo een krat bier leeg.

Maar de rede waarom geen idee. Ik ben een aantal jaar geleden depressief geweest. Maar daar heb ik nu geen last meer van.

Dit weekend was het ook weer een zuip festijn. Met als dieptepunt m'n bed onderplassen.Echt een rede om te stoppen heb ik ook niet.

Ik drink ook regelmatig onder werktijd. Maar waarom zuip ik mezelf helemaal naar de kloten.
Moonlight, je hebt het nóg lang volgehouden, ik vind het knap.

Xantippe, jij hebt echt een lange adem. Petje af!

* en ik bedoel het niet cynisch *
(Eigenlijk ben ik hier natuurlijk niet meer... maar dank je! Tja de mensen in mijn eigen omgeving hebben t ook lang volgehouden en uiteindelijk met resultaat)
als je het echt wil squirrelonline dan lukt het je
Ja maar de wil is er niet altijd.
quote:Moonlight82 schreef op 08 september 2009 @ 20:45:

(Eigenlijk ben ik hier natuurlijk niet meer... maar dank je! Tja de mensen in mijn eigen omgeving hebben t ook lang volgehouden en uiteindelijk met resultaat)

Petje af dan voor die mensen, ik denk dat het écht mogelijk is maar je moet er voor 300procent achter staan.

Volgens mij is het ook 1 van de rottigste verslavingen... maar als je voor jezelf al niet kunt bedenken waarom je zou stoppen tja, dan word het een gebed zonder eind vrees ik.

*maar goed, jij leest dit natuurlijk niet want je bent hier niet meer*
Hmmm,

Ik heb deze post de eerste dag met interesse gevolgd, kom nu pas even terug uit nieuwsgierigheid, hoe het afgelopen is, na 8 pagina's en 179 reacties.

Als ik het goed begrijp hebben een pak mensen héééél veel tijd en moeite gestoken om TO van zijn verslaving af te helpen.met héél veel goede (en bruikbare) adviezen.

Inderdaad haaasje, pet af voor deze mensen.

Jammer genoeg ook blijkbaar vindt TO niet dat hij hulp nodig heeft, hij ziet enkel dat hij een vaag probleem heeft en that's it.

@Squirrel, misschien een advies voor de toekomst dan, stop met zinloze topics te openen en de tijd te verliezen van forum bezoekers die het goed met je menen.

Proost
quote:squirrelonline schreef op 08 september 2009 @ 23:11:

Ja maar de wil is er niet altijd.

En wat wil je nu van ons dan?

Ik heb in de chronische psychiatrie (als in: nooit meer terug naar huis) nogal wat drinkebroers en -zusters mogen verplegen. Die hadden het dus echt helmáál niet naar hun zin. Elke dag bang, geen bloody idee waar ze waren, motorisch gestoord, nergens interesse in, weet ik het allemaal. Een van de patienten die er nog het beste aan toe was, zei als we het over haar verleden van drankmisbruik hadden: "dat zijn hele dure borrels geweest."

En dat klopt. Je geeft alles op voor de alcohol..... slechte ruil, lijkt me.
moet je nou kijken hoe mensen meedenken met je

het enige wat je doet is wat suffe comments geven van: mjah zou kunnen , of neuh das neit zo, etc etc

Ik vind je maar een slapjanus.

sorry!!!!

laat maar weten als je gestopt bent met drinken

Enne, even van iemand die afgekickt is van speed, coke en marihuana: (drank was gewoon een middel om de boel in balans te houden, dronk dagelijks ook wel minimaal een fles wijn) het is gvd helemaal niet zo moeilijk. Maar je moet jezelf wel een schop onder je hol geven, en dat ga jij niet doen geloof ik. TIP: vertrek naar het buitenland, ergens waar het rustig is en koop nooit meer alcohol. Kom pas terug als je denkt dat je er af kunt blijven. En ja, je word ziek, maar daarna ben je beter dan ooit.

succes. (wellicht met het terugbrengen van de kratten van dit weekend en het sjouwen met de nieuwe voorraad)

sorry hoor, squirrel, maar ik vind dat je niet moet lullen maar doen.
Praten tegen squirrel is precies hetzelfde als praten tegen een muur. Het enige verschil is dat de muur helemaal niets terug zegt.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Squirrel, schrap die wodka, zit je nog een beetje Poetin en consorten te sponsoren ook!

Als dit de eerste keer is dat je aangeeft dat je eigenlijk in de gaten hebt dat je teveel drinkt en wilt stoppen, is het niet gek dat het na 13 pagina's op een forum je nog niet over de streep trekt. Alleen als je bijvoorbeeld een hersenbloeding of een hartaanval krijgt, dan is het makkelijker om zonder verdere motivatie te stoppen.

Als je leven gewoon voortkabbelt met stom werk waar je niet in kan groeien en waarbij je je verveelt terwijl je ergens in je hersenpan wel beseft dat dit niet ideaal is, is het een stuk moeilijker.

Ik vind het niet vreemd dat Squirrel nog lang niet in staat is écht goed naar zichzelf en zijn miserabel leventje te kijken, de kracht van alcohol is vaak groter dan de kracht van het verstand. Als iedereen op het heldere moment van 'he, ik drink toch wel erg veel' meteen zou kunnen stoppen, dan zou de hele AA niet hoeven te bestaan. Het gif van alcohol (en andere verslavingen, zoals ook gokken en dieeten) zit overal, het is houvast, het lijkt de enige manier te kunnen overleven, het lijkt het enige lolletje. En een paar goedbedoelde motiverende schrijfsels van onbekenden zijn misschien een basis, maar zelden een over-de-streep-trekkend gebeuren. Jemig, als je al ziet hoe lang sommige vrouwen er over doen om los te komen van een destructieve relatie, dan kun je van een alcoholist niet verwachten dat die zijn destructieve relatie met de fles na een paar verstandige opmerkingen meteen los kan laten.

Voorlopig blijven er waarschijnlijk nog 108 smoezen komen waarom er deze dag wél gedronken moet worden, liever toch éventjes dat warme gevoel dat de eerste slok geeft, liever toch nog de gevoelens onderdrukken want écht beseffen dat het eigenlijk niks oplevert, is toch wel heel eng.

Ik kan aan deze kant van het scherm alleen maar blij zijn dat het niet mijn hersencellen zijn die vernietigd worden. En dat mijn matras pisvrij blijft.

Squirrel, blijf actief bezig al deze goede raad hier gegeven te laten bezinken, bespreek je leugenachtig gedrag met je trajectbegeleider, vind een beter passend traject en probeer je bewuster te worden waaróm je drinkt, wannéér je drinkt en wat je ermee probeert te verdoven. Dat weet je niet één-twee-drie, een verslaving van 10 jaar is niet in een weekje opgelost (of je moet een week in coma vallen na een hersenbloedinkje of gewoon een alcoholvergiftiging). Probeer niet te verwachten dat het makkelijk gaat, dat het leuk is en dat je je meteen goed voelt. Maar zeg nou eerlijk: is het nu makkelijk? Is het nu leuk? Voel je je nu goed?

Sterkte! Anderen mogen je misschien opgeven, maar dat boeit niet, hoofdzaak is dat JIJ jezelf niet opgeeft, wát anderen ook zeggen. De enige die er echt wat aan kan veranderen ben jij, met hulp, blijf zoeken!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
quote:Gebakkie schreef op 09 september 2009 @ 13:37:

Praten tegen squirrel is precies hetzelfde als praten tegen een muur. Het enige verschil is dat de muur helemaal niets terug zegt.

Squirrel ook niet

Is meer een echo van flarden die hij her en der oppikt.

En als ik goed gelezen hebt, begint vandaag zijn bierdag, morgen de vodca en vrijdag al de kater verdrinken.

Ben benieuwd wat dat de volgende dagen voor nieuwe onzin gaat opleveren.

ik vind het anders toch wel jammer. Ik werk dagelijks samen met jonge gemotiveerde mensen van zijn leeftijd een héél goed team.

Echt een verlies als je dan ziet dat iemand van 27 dan toch maar besluit om zijn leven aan de alcohol te wijden.
joh laat lekker gaan

Bij sommige mensen vind ik het zonde,

Maar sommige mensen zijn gewoon niet weggelegd voor bepaalde dingen.

Mij zal het echt aan me reet roesten. Lekker doorzuipen zou ik zeggen.
Klopt,

Het enige wat we kunnen hopen is dat Squirrel als hij vanavond van zijn werk thuiskomt, onmiddellijk alle post nog een keertje doorleest, dus op een ogenblik dat hij misschien nog een beetje helder is, en er misschien ook nog even over nadenkt.

Maar dat zal ook wel wishful thinking zijn zekers :(
quote:Hellothere schreef op 09 september 2009 @ 14:01:

Klopt,

Het enige wat we kunnen hopen is dat Squirrel als hij vanavond van zijn werk thuiskomt, onmiddellijk alle post nog een keertje doorleest, dus op een ogenblik dat hij misschien nog een beetje helder is, en er misschien ook nog even over nadenkt.

Maar dat zal ook wel wishful thinking zijn zekers :(

Tuurlijk is dat wishful thinking! Er zijn hele instituten opgericht om mensen met een alcoholprobleem te helpen (Jellinek, Trimbos), het is een illusie te denken dat een paar postings hier iemand direct over de streep trekt. Er wordt niet voor niks gepraat over een opname van een máánd, dan is twee (2!) dagen forum nog niks.

Het forum kan zeker ondersteunen, alleen jammer dat iemand die verzuipt en die niet meteen de reddingsboei weet te pakken daarvoor op zijn flikker lijkt te krijgen.

Squirrel is blijkbaar niet een jongen van veel woorden, daar ligt waarschijnlijk ook de kern van zijn probleem, zich niet makkelijk kunnen uiten. En om hem daarvoor nou af te branden, zoals hier in mijn ogen lijkt te gebeuren, vind ik erg makkelijk.

Squirrel, het forum is zoals je merkt niet echt een stabiele vorm van hulp, ik hoop dat je bij Iriszorg aan de bel trekt en daar de goede therapievorm weet te krijgen. Ik blijf bij die maand kliniek óf je moet goede ambulante hulp weten te vinden waar je dan ZELF ook écht constructief en zonder leugens mee aan de slag kunt.

En het kan nog anderhalf jaar duren voor het kwartje echt bij je valt maar hopelijk zijn de postings hier op het forum een goede basis waarmee je stiekem toch een geestesverandering weet te bewerkstelligen zodat je op een dag echt WEET en VOELT dat de laatste druppel gedronken is, waarna je eindelijk écht aan de slag kunt om die leuke vent te worden die je nu nog verzuipt.

Hou je taai!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Ik vind als je een topic als deze begint met de titel 'drank probleem' en dan naderhand steeds blijft zeggen dat dat er geen reden is om te stoppen maar wel genoeg redenen hebt om te drinken en na een AA sessie steeds langs de slijter loopt om een halve liter te halen dan ben je gewoon een slappe hap.

Stop met smoesjes verzinnen om redenen te hebben om wel te drinken en start met het bedenken van redenen om niet te drinken. Ik kan er genoeg voor je opnoemen en dat zijn er vééééél meer dan de redenen om wel te drinken.
quote:Gebakkie schreef op 09 september 2009 @ 14:26:

Ik vind als je een topic als deze begint met de titel 'drank probleem' en dan naderhand steeds blijft zeggen dat dat er geen reden is om te stoppen maar wel genoeg redenen hebt om te drinken en na een AA sessie steeds langs de slijter loopt om een halve liter te halen dan ben je gewoon een slappe hap. Stop met smoesjes verzinnen om redenen te hebben om wel te drinken en start met het bedenken van redenen om niet te drinken. Ik kan er genoeg voor je opnoemen en dat zijn er vééééél meer dan de redenen om wel te drinken.Dit topic loopt nog geen 48 uur! Wat verwacht men hier dan?
Ik weet niet of het je is opgevallen en misschien is squirrel wel een man van weinig woorden maar als men adviezen geeft en hun steeds maar antwoorden krijgen als 'een maand in een kliniek vind ik zo sjah' en 'het zal wel' en 'ik heb geen reden om te stoppen' dan kan je toch niet veel meer verwachten? Hieruit blijkt dat het de TO allemaal niet zo veel interesseert.
quote:xantippe schreef op 09 september 2009 @ 14:21:

Squirrel is blijkbaar niet een jongen van veel woorden, daar ligt waarschijnlijk ook de kern van zijn probleem, zich niet makkelijk kunnen uiten. En om hem daarvoor nou af te branden, zoals hier in mijn ogen lijkt te gebeuren, vind ik erg makkelijk.Correctie, het is niet dat hij zich niet gemakkelijk kan uiten, hij uit zich niet !

En ik weet dat een forumtopic zijn probleem niet zal oplossen, om de vorige posts in 3 puntjes samen te vatten :

1. Zoek professionele hulp.

2. Zoek professionele hulp

3. Zoek professionele hulp.

PS : Kijk ook even naar mijn post van deze middag (12 u) :

"Inderdaad haaasje, pet af voor deze mensen."

En daar bedoelde in jou ook mee Xantippe. Je hebt enorm veel tijd en moeite in je posts gestoken, je raad is goed bedoeld, en niet alleen jij, ook enkele anderen.

Maar wat doet ie er mee ? Als je dan inderdaad als enige antwoorden kijrgt euh ? Weet ik niet ? Shah, ik heb er geen zin in, ... dan zijn al die inspanningen parels voor de zwijnen.

Is een beetje zoals de opvoeding van mijn kinderen, als een aai over de bol en een beetje vaderlijke raad niet helpt, dan kan dat wel eens lukken door ze een keertje flink door elkaar te schudden.

Ik denk dat je raad en je inspanningen héél goed bedoeld zijn, en dat siert je ook, alleen denk ik niet dat we squirrel gaan overtuigen om hulp te zoeken door hem lief en vriendelijk te vragen of hij, misschien eens een keertje, als het hem uitkomt, alstublieft hulp te gaan zoeken.

quote:xantippe schreef op 09 september 2009 @ 14:28:

Dit topic loopt nog geen 48 uur! Wat verwacht men hier dan?Da's waar, dan kom ik binnen een maand of zo nog wel eens kijken.
Ik ben dan toch een beetje teveel van de Tao

Hier wordt gehamerd op het feit dat hij niks DOET in deze 48 uur dat hij waarschijnlijk voor het eerst in de veiligheid van de anonimiteit zijn verhaal doet. Niks doen wil nog niet zeggen dat er niks in gang is gebracht.

Een vers van de Tao heb ik ooit geinterpreteerd als: stel dat je een eikeltje onder de grond stopt en je zou onder de grond ernaar kunnen kijken. De eerste tijd zie je helemaal niks gebeuren, het eerste groene sprietje komt niet direct uit het eikeltje gegroeid, dat duurt even. Maar terwijl je naar dat eikeltje zit te kijken en niks ziet gebeuren, zijn er binnenin dat eikeltje al vele processen op gang gekomen óm dat sprietje naar buiten te laten breken waardoor er uiteindelijk een stevige eik uit kan groeien.

Maar dan moet je het eikeltje wel de kans geven die innerlijke processen te ondergaan, zonder dat je direct actie ziet.

En alleen Squirrel kan zichzelf overtuigen hulp te zoeken, wij kunnen alleen voeding geven waardoor het innerlijke proces misschien wat sneller gaat en waardoor de actie die er hopelijk op volgt een goede bodem heeft.

Ik had Squirrel eigenlijk gewantrouwd als hij hier alleen maar Halleluja en Ja en amen had gezegd. Hij is verslaafd en bang, dat los je niet in 48 uur op. De nonchalance van 'sjah' en 'het zal wel' is in mijn ogen angst en een logisch afweermechanisme. Voor ons is het makkelijk praten, voor hem, die zijn leven anders moet gaan bezien en invullen, is het dood- en doodeng.

En nu moet ik weer achter het scherm vandaan.

Tot later!
Wijze woorden Xantippe.

Squirrel: succes.

Wat als je nou eens tijdens een 'spijtmoment' alle redenen om te stoppen die je dan kunt bedenken op een groot vel papier schrijft en die ophangt op een plek waar je deze vaak kunt zien? Op momenten dat je denkt 'mwoah, sjah of ach het valt best mee' kun je die redenen nog eens nalezen. Misschien komt dan uiteindelijk het besef dat het roer echt om moet.
professionele hulp zoeken heeft totaal geen zin als je vervolgens met een biertje in de hand naar huis gaat

ik ben er van overtuigd dat de enige manier is om af te kicken, gewoon cold turkey niet meer doen en sterk zijn.

Je kan gaan zitten janken bij het Riagg en je vrijwillig laten opnemen bij Jellinek, maar je bent het snel genoeg zat en dan ga je weer naar huis om alleen maar meer te gaan zuipen door al die bullshit die je daar over je heen gestort krijgt.

Als je wil stoppen dan stop je. Stop dan ook. En doe het niet weer. Het is zo ongeloofelijk makkelijk, maar er wordt zo ongeloofelijk moeilijk over gedaan. Heb je wel eens griep gehad? tel daar even een groot verlangen bij op, zoals dat je bijvoorbeeld lang droog staat...

Dat duurt ongeveer een week. (hooguit)

Vervolgens moet je dus volhouden en afleiding gaan zoeken (als je echt sterk bent, is dat niet eens nodig)

Er is gewoon niks moeilijks aan. Je moet t willen.
quote:Hellothere schreef op 09 september 2009 @ 14:45:

[...]

Correctie, het is niet dat hij zich niet gemakkelijk kan uiten, hij uit zich niet

Nou, da's niet helemaal waar. Hij posts zo nu en dan wel een oneliner waaruit in elk geval iets op te maken is en die weer wat reacties opleveren. En wie weet heeft hij aan die reacties wel iets. Ik weet het niet. Ik hoop het wel. Is het niet nu, dan misschien over drie maanden.....

squirrel zuipt al tien jaar teveel, maar gaat nu al wel naar een soort van AA en erkent hier ook dat hij een probleem heeft. Dat is al een begin.
quote:haaasje schreef op 08 september 2009 @ 23:36:

[...]

Petje af dan voor die mensen, ik denk dat het écht mogelijk is maar je moet er voor 300procent achter staan.

Volgens mij is het ook 1 van de rottigste verslavingen... maar als je voor jezelf al niet kunt bedenken waarom je zou stoppen tja, dan word het een gebed zonder eind vrees ik.

*maar goed, jij leest dit natuurlijk niet want je bent hier niet meer* Nee, eigenlijk ben ik hier niet meer maar vooruit: mensen hebben veel geduld gehad, dat klopt, maar ik was dan ook niet zo'n slappe zak als Squirrel. Dat kan ik je wel vertellen.

Mutsie, respect voor jou! Dat zal niet makkelijk geweest zijn, dat afkicken. Echt goed van je.
Xantippe, misschien heb je gelijk hoor.

Hij zit wel duidelijk in de kont-tegen-de-krib fase maar ik heb mijn vraagtekens of hij daar nog uit gaat komen.

(Misschien met een schop tegen die kont)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven