Eigenlijk vind ik dit een gevaarlijke pijler...

10-02-2008 23:07 819 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sja,

Ik kom hier nooit eigenlijk, maar was per ongeluk in het topic van [Bewerkt door moderator, gebruikersnaam forummer] (via de lijst nieuwe topics aan de rechterkant) terecht gekomen. En zojuist klik ik - alweer per ongeluk - het verkeerde topic aan.

En hoewel ik niet echt aandachtig gelezen heb maar slechts vluchtig gescand, viel me direct op dat hetgeen wat ik op deze pijler tegenheb ook in die paar postings die ik dan vluchtig gelezen heb, bevestigd wordt.

Eigenlijk vind ik dit maar een gevaarlijke kutpijler, zoals ik ook in de titel al zei. Deze pijler zit vol met ernstig labiele mensen die kennelijk een dagtaak maken van andere ernstig labiele mensen nog verder een depressie inlullen.

Dat klinkt hard, is het wellicht ook, maar ik bedoel het eigenlijk behoorlijk serieus en vanuit een oprechte ... sja, hoe noem je dat.... bezorgdheid.

Ben ik de enige die dat vindt? Ben ik de enige die zich afvraagt of fora uberhaupt pijlers of subfora gericht op psychische problemen zouden moeten hebben?

Als ik eerlijk ben denk ik dat het internet sowieso niet echt gezond is voor mensen die worstelen met psychische problemen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die - tijdelijk - niet zo lekker in hun vel zitten. Als die het internet als vluchtplek, uitlaatklep of ontspanning gebruiken: more power to ya.

Maar dat is niet waar ik op doel, met dit onderwerp. Op deze pijler staat het vol met allerlei ernstige psychische problemen, en al die zelfdiagnoses en bevestigingen van de eigen ellende lijken mij persoonlijk niet echt bijdragen aan beter functioneren in de maatschappij of een betere psychische gezondheid.

Nou ja, misschien ben ik wel de enige die dat vindt, dat kan natuurlijk. Maar ik wou het toch maar even gezegd hebben. Doe ermee wat je wil.
Am Yisrael Chai!
.
Hahahahaha, herkenbaar Lin!
Am Yisrael Chai!
Eensch. Die topiclijst rechts is doodeng als je het forum opstart. Je leest zo'n titel, klikt aan en je schrikt je de tyfus.

Anders zouden de meesten van ons nooit op deze pijler komen.

Uitlaadklep kan lekker zijn, dingen delen met elkaar ook, maar het gaat soms te ver op zo'n psychepijlert.

Mag van mij wel weg.
yasmijn wijzigde dit bericht op 10-02-2008 23:18
Reden: links was rechts
% gewijzigd
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Van mij mag deze pijler ook wel weg..

Ik vind het gevaarlijke van deze pijler dat sommige mensen hier de psycholoog uithangen en allerlei labeltjes op mensen plakken die eigenlijk alleen maar door een "echte" psycholoog geplakt horen te worden..

Deze pijler vind ik bijna net zo eng als de horrormonenpijler... X-D
Eigenlijk dacht ik ook dat "En nu eens eerlijk" en ander soort topic was...
Je hebt zo gelijk!

Ik heb het zelf ervaren... Ik zat altijd thuis. Simpelweg omdat ik de deur niet uitdurfde door mijn paniekstoornis.

En maar zielig zijn op een forum met lotgenoten..Herkenning..de kwaaltjes van anderen lezen en de week daarna liep ik er zelf mee rond. Hyperventileren? Ooh wat eng! Angst voor hyperventileren werd steeds erger..

Toen ik dat niet meer deed, ging het ook stukken beter. Op een forum kan je jezelf heel makkelijk verliezen. Als een soort ontsnapping aan de real world..

Ik heb het weleens duidelijk proberen te maken op een topic hier. Ik herkende mezelf zo in die mensen en bedoelde het goed. Maar dat werd niet zo gewaardeerd. Ik denk dat mensen het zelf moeten gaan inzien en dat je hiermee wel wat mensen voor hun kop stoot..

Maar wat mij betreft heb je echt 100% gelijk.
Tja, ik weet niet, misschien dat er een deel wel mee gebaat is en een ander deel niet, lijkt me erg moelijk om te meten. Wel dacht ik bij het zien van 'wees es eerlijk topic', toen ik zo door de dag heen zag dat iemand alleen maar daar mee bezig was: "Meid, zet die computer toch uit en ga lekker naar buiten iets DOEN, ipv ellendig achte je pc te zitten. Dus wat betreft 'zwelgen' is misschien een forum niet zo goed. Je kan er wel erg in blijven hangen.
Ja, dat dacht ik ook, maar het draaide weer op heel andere dingen uit.

Ik vond het even mooi, omdat er emoties werden gedeeld en daar had ik zelf dan even behoefte aan, maar het gaat soms te ver.

Vooral de diagnoses.
summerbreeze21 schreef op 10 februari 2008 @ 23:23:

Je hebt zo gelijk!

Ik heb het zelf ervaren... Ik zat altijd thuis. Simpelweg omdat ik de deur niet uitdurfde door mijn paniekstoornis.

En maar zielig zijn op een forum met lotgenoten..Herkenning..de kwaaltjes van anderen lezen en de week daarna liep ik er zelf mee rond. Hyperventileren? Ooh wat eng! Angst voor hyperventileren werd steeds erger..

Toen ik dat niet meer deed, ging het ook stukken beter. Op een forum kan je jezelf heel makkelijk verliezen. Als een soort ontsnapping aan de real world..

Ik heb het weleens duidelijk proberen te maken op een topic hier. Ik herkende mezelf zo in die mensen en bedoelde het goed. Maar dat werd niet zo gewaardeerd. Ik denk dat mensen het zelf moeten gaan inzien en dat je hiermee wel wat mensen voor hun kop stoot..

Maar wat mij betreft heb je echt 100% gelijk.
Oeps, ik was dus weer es mosterd...:)
heejhallo schreef op 10 februari 2008 @ 23:25:

[...]

Oeps, ik was dus weer es mosterd...:)
We waren precies tegelijk :-P
Nee, deze pijlert moet blijven! Kom op mensen, gaan we nu deze hele pijler opschonen? Ik krijg nu toch een beetje het "iedereen hier is gek behalve ik" gevoel bij de openingspost ;-)

Het valt best wel mee met dat gevaar hoor, het is namelijk een afspiegeling van het echte leven. Je moet er alleen mee om weten te gaan. Met die afspiegeling dan.

Herkenning is voor veel mensen al het halve werk, de diagnoses nemen de meeste mensen met een korrel zout of als aanleiding om een echte dokter te zien en de positieve 'peer-group' functie zou ik niet onderschatten. Het zelfregulerend vermogen is over het algemeen wel in orde hier volgens mij. Maar ja, dan heb je die kut-topiclijst-rechts waardoor nietsvermoedende mensen met hun botte bijl gaan zitten klikken en hakken ;-)
Soundpost schreef op 10 februari 2008 @ 23:29:

Je moet er alleen mee om weten te gaan. Met die afspiegeling dan.

Hiermee ben ik het dus niet eens. Heel veel mensen kunnen er juist NIET mee omgaan en blijven als het ware hangen..
Oh, ik vind trouwes die topic lijst geweldig! Kom op plekken waar ik anders nooit zou kijken (getver, wat klinkt dit raar, maar u begrijpt wat ik bedoel)
heejhallo schreef op 10 februari 2008 @ 23:32:

Oh, ik vind trouwes die topic lijst geweldig! Kom op plekken waar ik anders nooit zou kijken (getver, wat klinkt dit raar, maar u begrijpt wat ik bedoel)
Eensch!
Maar over dat hangen blijven, ik ben ook een tijdje veels te geosedeerd geweest door een topic op een andere pijler waar veel werd gepost. En dat was gewoon bij entertainment of actueel of zo (Nee! Geen Joran nieuws). Dus het an sich op het forum blijven hoeft niet gevaarlijk te zijn. Maar wel wat ik al eerder zei dat ik wel eens denk : joh, 'snap out of it' en dat je het liefst bij idie persoon thuis de computer uit zou willen drukken :)
summerbreeze21 schreef op 10 februari 2008 @ 23:31:

[...]

Hiermee ben ik het dus niet eens. Heel veel mensen kunnen er juist NIET mee omgaan en blijven als het ware hangen..

Dan ben je het er dus wel mee eens, ik zeg namelijk dat je er mee om moet kunnen gaan.

Als mensen dat niet kunnen, of er in blijven hangen, wordt daar over het algemeen wel op gewezen. Inclusief adviezen, want het is niet voor niets een psychepijler.
Voor zwelgen heb je geen internet nodig, voor do-it-yourself-diagnoses trouwens ook niet.

Ikzelf ben voornamelijk op het borderline topic omdat ik dat zelf heb en ik van anderen in dat opzicht ook genoeg kan leren hoe zij met situaties om gaan. "Dat moet ik eens uitproberen." "Dát ga ik vooral nooooooit doen." Bovendien snappen zij net iets beter dan de meesten hoe iets aan voelt. Vaak genoeg ook niet hoor, bij sommige dingen kan ik me totaal niet voorstellen.

Maar, als dit een gevaarlijke pijler zou zijn, is de gezondheidpijler dat dan ook niet? Dit vraag ik overigens niet om te stangen of zoiets, maar puur uit interesse. Daar zit toch ook het gevaar dat er allerlei diagnoses aan dingen worden toe gedicht zonder dat er een arts is bezocht?
summerbreeze21 schreef op 10 februari 2008 @ 23:31:

[...]

Dat denk ik ook. Ze lezen en herlezen en praten zich elke aandoening die voorbij komt aan. Want hoe makkelijk is dat.

Al die nieuwerwetsche aandoeningen, ik kan me er blauw aan ergeren.

Ik heb op een dag dat ik me heel erg verveelde het forum doorgezocht naar de 'afkortingen, uitdrukkingen and aandoeningen".

Dan val je zowat van je stoel.
En waar ik dan ook niet tegenkan..

Iemand opent ooit eens een topic. Vindt 'lotgenoten'. Schrijft elke dag trouw 300berichten over hoe kut het gaat. En dan herken je precies wat diegene meemaakt, wil je advies geven,

breek je ongevraagd in op in het 'Wie is er zieliger' topic en krijg je antwoorden als: Nee hoor, dat heb ik niet.. Bij mij is het gewoon overspannenheid..(ja..en daarom durf je nieteens in de MacDonalds een hamburger te bestellen..)

Sorry is iets wat me nog hoog zit..
yasmijn schreef op 10 februari 2008 @ 23:36:

[...]

Dat denk ik ook. Ze lezen en herlezen en praten zich elke aandoening die voorbij komt aan. Want hoe makkelijk is dat.

Al die nieuwerwetsche aandoeningen, ik kan me er blauw aan ergeren.

Ik heb op een dag dat ik me heel erg verveelde het forum doorgezocht naar de 'afkortingen, uitdrukkingen and aandoeningen".

Dan val je zowat van je stoel.

Echt, als je hier lang genoeg rond zou (willen) lopen leer je het onderscheid tussen erg en niet erg /modeziekte/fake snel genoeg.

Van alle HELP ME MAN/NAGEL/TONGRIEM topics op andere pijlers schrikt nu toch ook niemand meer?
Soundpost schreef op 10 februari 2008 @ 23:29:

Nee, deze pijlert moet blijven! Kom op mensen, gaan we nu deze hele pijler opschonen? Ik krijg nu toch een beetje het "iedereen hier is gek behalve ik" gevoel bij de openingspost ;-)

Het valt best wel mee met dat gevaar hoor, het is namelijk een afspiegeling van het echte leven. Je moet er alleen mee om weten te gaan. Met die afspiegeling dan.

Nou, misschien is het dat inderdaad wel, het "iedereen is gek behalve ik" gevoel. En dat bedoel ik niet op een lullige manier, maar ik ben gewoon echt regelmatig ontstellend geshockeerd door dingen die ik op het forum lees (en dan met name op de pijlers die ik anders nooit zou aanklikken, te weten seks en psyche). Kijk, op de sekspijler kan ik dan nog denken "whatever rocks your boat, honey", maar de dingen die mij op deze pijler shockeren gaan natuurlijk wel even wat verder.

Ik vind het echt verbijsterend hoe laconiek er over sommige dingen gedaan wordt en hoe gemakkelijk er in groepjes gekeuveld wordt over dingen die in MIJN optiek echt heel ernstig zijn.

Maar ja, misschien moet ik dan idd maar gewoon denken "goh, blij dat in mijn wereld die dingen allemaal niet normaal zijn", dat kan natuurlijk ook gewoon.
Am Yisrael Chai!
Soundpost schreef op 10 februari 2008 @ 23:35:

[...]

Dan ben je het er dus wel mee eens, ik zeg namelijk dat je er mee om moet kunnen gaan.

Als mensen dat niet kunnen, of er in blijven hangen, wordt daar over het algemeen wel op gewezen. Inclusief adviezen, want het is niet voor niets een psychepijler.
Wat vindt jij dan van een topic met de willekeurige titel "Help...ik heb de angst dat mijn tiet gaat lekken in het openbaar" die geopend is in april 2001 en waar ze het nog steeds hebben over hoe slecht het gaat en elkaar steeds dieper de put in praten. Daar komt geen advies meer bij kijken.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven