hoe omgaan met nare opmerkingen

09-09-2025 15:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik lees hier al wat jaren mee,maar dit is mijn eerste topic.

De laatste dagen zit ik niet lekker in mijn vel.
Het is de zoveelste keer dat een ouder familielid een nare opmerking tegen me heeft gemaakt.
We hebben eigenlijk bijna nooit contact met elkaar, we zien elkaar alleen op verjaardagen.

Hoe aardig ik ook doe, ik krijg altijd rare opmerkingen van haar.
Ze geeft me het gevoel alsof ik minder waard ben,ze kijkt ontzettend op mensen neer.

voorbeeld:

Toen ik een tijdje niet kon werken door ziekte ( kanker) kreeg ik van anderen te horen dat ze me maar een verwende prinses vind.
alles draaid bij haar om werk.

Ook zegt ze tegen anderen dat ze me "observeerd" ( geen idee waarom)

Ik rij in een te dure auto ( mijn auto is van 2010 en absoluut niet duur)

Ze maakt opmerkingen dat ik bang ben mijn handjes vies te maken of te laten wapperen.
( ik werk in de bouw/installatietechniek en ben altijd aan het klussen of wel iets aan het doen)

Een paar dagen terug begon ze dat ik er niet goed uitzag, sportte ik nog wel? ik was dik, wat deed ik daar? ik zei dat ik een vrije dag had en hier hetzelfde deed als zij, toen maakte ze de opmerking dat ik ook had kunnen sporten ipv hier op mijn vrije dag zitten.( ik ben wel iets te zwaar maar dit valt reuze mee)

Het rare is dat ze zelf 2 keer zo dik als mij is,zelf echt alles maar gekregen heeft enz.

Ik weet niet wat ik met dit verhaal wil, het zit me ontzettend hoog, het liefst wil ik haar nooit meer zien/ spreken,maar dit gaat niet lukken denk ik.
Ik merk dat ik er niet meer tegen kan, ik sta echt op het punt om er alles uit te gooien tegen haar.
Dit wil ik niet aangezien het een oudere vrouw is.
Maar ik kan dit ook niet meer accepteren.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
(Sorry voor het hele lange verhaal)
NomenNescio schreef:
09-09-2025 17:35
De tefal laag, als ze een familielid is, die je niet kunt ontlopen.
Je kunt letterlijk iedereen ontlopen als je daarvoor kiest.
Rooss4.0 schreef:
09-09-2025 16:51
Zeg tegen die anderen dat ze mogen ophouden met doorbrieven wat zij ze vertelt.
Dat scheelt een hele hoop frustratie.

Dat mensen over je kletsen is niet te voorkomen en op zich is dat ook helemaal niet zo erg.
Waarom mensen jou dit moeten vertellen is me een groot raadsel en is vele malen schadelijker dan de lulverhalen die zij over jou de wereld inslingert.
Helemaal mee eens. Mensen die aan jou doorbrieven wat zij allemaal over jou gezegd heeft, zijn zelf net zo erg.
Vergis je niet in de motieven van dit soort mensen. Die mag je daar echt op aanspreken, dat ze je zulke dingen niet moeten vertellen.
Je schrijft: 'Ik vraag me af waarom iemand zulke opmerkingen maakt.'

Dat is ook precies wat je terug moet zeggen. Zij zegt: 'Zou je niet beter in de sportschool kunnen zitten?'
Jij laat een stilte vallen en kijkt haar aan, net zolang totdat het ongemakkelijk begint te worden en dan zeg je: 'Ik vraag me af waarom jij zulke opmerkingen maakt.' En dan verder niets zeggen, maar haar wel blijven aankijken.
Itsnojoke schreef:
09-09-2025 17:51
Je kunt letterlijk iedereen ontlopen als je daarvoor kiest.
Tuurlijk. Maar veel mensen hechten nog wel waarde aan dat wat er aan vastzit. Misschien niet betreffende persoon, maar wel de familie die je erbij krijgt. Of het gedoe dat je ermee voorkomt. Dan ga je wegen, wat is me meer of minder waard en als bijv. geen gedoe met de rest van je familie meer waard is, zul je soms moeten dealen met de minder prettige dingen.

Niet iedereen wil al zijn of haar schepen met alle bijkomende zaken verbranden.
1234kfg schreef:
09-09-2025 17:17
Bedankt voor jullie antwoorden, jullie hebben gelijk.
Ik baal nu ook ontzettend van mezelf dat ik haar er niet op aangesproken heb.
Ze komt er iedere keer weer mee weg.
Dit is niet de enige manier. Je kunt er ook voor kiezen om geen contact meer met haar te hebben. Of haar in ieder geval niet spreken op familiefeestjes. Of als ze een valse opmerking maakt, zeggen: ik loop nu weg, hoor. En dat dan ook doen zonder verdere uitleg.
Er zijn veel manieren behalve alleen haar erop aanspreken.
Ik bedoel dit niet lullig, maar ben je daar assertief genoeg voor? Het lijkt me eigenlijk van niet, in ieder geval niet nog niet. Waarom niet gewoon ontlopen dan?
NomenNescio schreef:
09-09-2025 18:01
Tuurlijk. Maar veel mensen hechten nog wel waarde aan dat wat er aan vastzit. Misschien niet betreffende persoon, maar wel de familie die je erbij krijgt. Of het gedoe dat je ermee voorkomt. Dan ga je wegen, wat is me meer of minder waard en als bijv. geen gedoe met de rest van je familie meer waard is, zul je soms moeten dealen met de minder prettige dingen.

Niet iedereen wil al zijn of haar schepen met alle bijkomende zaken verbranden.
Kan. Een ouder familielid, schrijft to. Als het moeder was geweest, had ze dat waarschijnlijk niet zo verwoord. Ik gok tante, dus. Kan me vergissen, natuurlijk. Ik zie niet in hoeverre je zoveel onrust in de familie zou veroorzaken door een tante te ontlopen, maar wie weet.
Ik heb ook zo iemand in mijn omgeving, ze gooit er de gekste teksten uit. Ik denk dat ze soms niet echt begrijpt wat ze zegt, maar evengoed is het soms kwetsend. Ik heb me voorgenomen om volgende keer te zeggen: wat onaardig. En het daarbij laten. Geen discussie, geen gesprek. Klaar. Ik ben benieuwd of dat werkt.
Wat eten we vanavond?
Mensen die zulke dingen zeggen zijn zelf echt niet gelukkig. Ik las laatst wel slimme dingen die je tegen zulke types kunnen zeggen.
- Wat bedoel je precies?
- Waarom zeg je dat?
- Zei je dit om me te kwetsen?

Daarnaast mag je natuurlijk zeker zeggen dat je iets onaardig vindt en daarmee het gesprek stoppen. Als je in een bui bent om stevig te reageren: "Als je niets aardigs te zeggen hebt dan moeten we maar niet meer met elkaar praten".
Afhankelijk van wie ik voor me heb of hoe mijn petje staat, kan ik ook zeggen "als je niks vriendelijks te zeggen hebt, kún je ook gewoon je mond houden". Er zijn zoveel manieren hoe je hiermee om kunt gaan, van blokkeren, tot ontlopen, tot tefal aanpak, tot de bal teruggooien. Kies iets dat bij jou past én bij de situatie to.

En probeer verder aan je eigenwaarde te werken. Het is toch veel fijner als een ander jou niet zo kan raken? Zeker niet als iemand zichzelf niet als fatsoenlijk en respectvol iemand opstelt.
Gewoon van je afbijten. Je hoeft je echt niet te verantwoorden. En als de familie dan tegen je is zegt dat genoeg over hen. Familie die dit normaal vindt zou ik ook niet hoeven te zien.
Het leuke van ongevraagde kritiek is: je hoeft geen antwoord te geven.
En dan ligt er een scala aan opties open.

Tefal:
‘ Dank voor de tip’. Weglopen.
Aankijken. Schouders ophalen/ ‘Goh’ zeggen. Omdraaien en met iemand anders een gesprek beginnen.
Terwijl ze nog aan het praten is omdraaien of weglopen.

Confrontatie:
Goh, waarom zeg je dat eigenlijk. Dat vind ik heel onaardig/onfatsoenlijk/kwetsend.
Jeetje, wat een rotopmerking.
Is dat zo kwetsend/beledigend bedoeld als het overkomt?

Een truc om deze reacties te kunnen geven is ze even oefenen met iemand die je vertrouwt. Om er dan ook samen even goed om te lachen voor de nodige dosis lucht.

Oh, en stop met zo vreselijk aardig doen. Je mag iemand ook na gedag zeggen voor de rest fatsoenlijk negeren.
Een vriendin gaf als tip om als reactie te geven "wat dapper dat je dit deelt". En dan heel meelevend kijken.

Slaat het hele gesprek gegarandeerd dood ;-D

Maar ik zou zelf de eerstvolgende keer gewoon zeggen "ik zit niet zo op je feedback te wachten" Of inderdaad "wat onaardig om te zeggen". En dan vooral geen vraag terug stellen, verbaasd kijken, afkappen en weglopen.
Tjezus, wat vals
Wat boeit het wat zij vindt.

En anders: “als je niets aardigs te zeggen hebt kan je beter je mond houden.”
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wat bedoel je met oudere vrouw? Het feit dat iemand op leeftijd is betekent nog niet dat die persoon alles maar mag zeggen.
hartstikke bedankt voor jullie berichten, er zitten veel goede adviezen tussen waar ik wat mee kan
1234kfg schreef:
09-09-2025 17:17

Het liefst zeg ik haar flink de waarheid,maar ik denk dat ik dan de halve familie tegen me heb en het alleen maar erger maak.
Denk je dit of is dit ook echt zo? Heb je het er wel eens met hun over gehad?

Hoeveel is iemand waard als hij boos wordt als jij iets terug zegt op een hele lullige opmerking?
.
Wat ik mijn kinderen vertel:

Wat uit iemand zijn mond komt, vertelt je wat er in hun hart leeft.

Een gelukkig liefdevol mens, maakt ook de mensen om haar heen gelukkig.

Iemand die bitterheid en verdriet draagt, zal anderen pijn doen.

Wat uit anderen hun mond komt, gaat niet over jou. Het gaat over wat er in hen leeft.
dropdrop wijzigde dit bericht op 09-09-2025 22:04
15.56% gewijzigd
Mensen die onaardig tegen mijn doen wil ik niet te vriend houden.
Zij doet onaardig, waarom zou je aardig blijven doen?
Gewoon het gedrag kopiëren.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Willow schreef:
09-09-2025 18:00
Je schrijft: 'Ik vraag me af waarom iemand zulke opmerkingen maakt.'

Dat is ook precies wat je terug moet zeggen. Zij zegt: 'Zou je niet beter in de sportschool kunnen zitten?'
Jij laat een stilte vallen en kijkt haar aan, net zolang totdat het ongemakkelijk begint te worden en dan zeg je: 'Ik vraag me af waarom jij zulke opmerkingen maakt.' En dan verder niets zeggen, maar haar wel blijven aankijken.
Dit idd.
Rustig vragen waarom zij deze opmerkingen maakt. Dat het je raakt en je er je rot door voelt.
Waarom doe je zo onaardig?
Dan blijf je dichtbij jezelf en ga je niet mee in een raar gesprek wat nergens over gaat.
Maar je verlaagt je ook niet tot haar niveau.
“Waarom doe jij zo lelijk tegen mij?”
tefal of teef al laagje... Ze is gek, maar probeer het maar eens van je af te laten glijden, makkelijker gezegd dan gedaan.
Rooss4.0 schreef:
09-09-2025 17:21
Verzin een standaard antwoord op al haar stomme opmerkingen.

Dank je, zal ik doen.
Dank je, ga ik doen.
Of gewoon "Dank je .

Niks defdensiefs, niks aanvallends, niks waar zij iets mee kan.
Mijn standaard antwoord: waarvan akte.
Omdraaien en weglopen.
You can pick your friends.
You can pick your nose.
But you can not pick your friends nose.
(Jake)

ZaphodBeeblebrox schreef:
10-09-2025 09:10
tefal of teef al laagje... Ze is gek, maar probeer het maar eens van je af te laten glijden, makkelijker gezegd dan gedaan.
Ja dat is niet makkelijk, maar het is goed om te bedenken dat mensen je alleen kunnen kwetsen met dingen waar je zelf onzeker over bent.

Als ik tegen 10 willekeurige mensen zeg: 'haha je lijkt op een smurf', zullen de meeste denken 'die is gek', maar degene die onzeker zijn over hun lengte, die zijn gekwetst.

Dan blijft over: de terechte boosheid waarom iemand probeert jou te beledigen. Bij een vreemde laat je dat makkelijker van je afglijden dan bij familie.

Van familie verwacht je zorg en liefde. Als die verwachtingen niet uitkomen ben je teleurgesteld.

Verwachtingen richting die persoon kun je afscheid van nemen, want waarom hoop je steeds op een positieve interactie? Die persoon is er niet toe in staat. Een hond gaat niet ineens mauwen.
"Wat je nu zegt is niet erg aardig"
"Het is onbeleefd om zulke dingen tegen iemand te zeggen"
"Je bemoeit je met zaken waar je niets mee te maken hebt"

Je hoeft reacties op mensen die zich zo gedragen niet te filteren. je hoeft niet na te denken hoe je overkomt of wat een ander ervan vindt. Je benoemt "gewoon" wat de ander doet. Daarmee zit je nooit fout.
Je mag ook altijd gewoon een grens trekken: 'ok ik zie dat het je niet meer lukt om aardig te zijn, tabee, ik zie je wel weer als je je kunt gedragen'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven