Twijfel antidepressiva

20-06-2026 09:47 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Ik struggle al 10 maanden met mijn mentale welzijn. Ik loop al bij de ggz en heb een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkeld. Het ging de afgelopen weken beter. Ik had minder spanning en sliep beter. Ik merk dat het nu weer slechter gaat. Ik ben enorm bang om weer zo terug te vallen. De afgelopen maanden waren namelijk echt de hel. Ik merk dus dat mijn zenuwstelsel enorm gevoelig is. Woensdag heb ik een afspraak met de psychiater. Ik wil dan bespreken of antidepressiva voor mij zou kunnen werken.
Ik twijfel omdat het de afgelopen weken wel goed ging. Maar stabiel ben ik zeker niet blijkt nu weer.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met antidepressiva bij angst en slecht slapen en opgejaagd en nervositeit de hele dag. Ik ga dit uiteraard bespreken woensdag maar ik hoor graag ervaringen van anderen.
Escitalopram is er ook in druppelvorm. Ik begrijp niet waarom dat niet vaker wordt voorgeschreven. Het zorgt voor een rustigere opbouw, bijwerkingen zijn wat milder daardoor. Je doet er alleen wat langer over voor je de voorgeschreven dosering bereikt.

Druppels zijn mij destijds geweigerd. Ik ben dus afgehaakt op pillen door de bijwerkingen (en zeer slechte begeleiding van een huisarts).

Mijn dochter kreeg wel druppels. Had ze bijwerkingen? Ja... maar wel veel meer regie als het aankwam op rustiger opbouwen. Dat zorgt in elk geval voor een grotere slagingskans in de beginperiode (als je het mij vraagt).
Ik ben gestart met 5mg. Kan je met druppels met minder starten!
AngieG schreef:
10-07-2026 13:05
Ik ben gestart met 5mg. Kan je met druppels met minder starten!
Jazeker. 1 druppel staat gelijk aan 1 mg.

Ik vind het zo slecht dat dat soort opties niet worden besproken. Juist als je gespannen bent voor het starten met dit soort middelen.
Hij wilde in eerste instantie starten met 10 mg maar dat durfde ik niet.
Ik weet ook niet of ik nu echt bijwerkingen heb of dat het mijn angst is die weer heel erg opspeelt omdat ik het eng vind. En omdat ik bang ben dat het niet gaat werken bij mij.
Wel echt een draaierig hoofd nu. Maar het is pas dag 3. Ik hoop zo dat het snel beter gaat!
AngieG schreef:
10-07-2026 13:38
Hij wilde in eerste instantie starten met 10 mg maar dat durfde ik niet.
Ik weet ook niet of ik nu echt bijwerkingen heb of dat het mijn angst is die weer heel erg opspeelt omdat ik het eng vind. En omdat ik bang ben dat het niet gaat werken bij mij.
Wel echt een draaierig hoofd nu. Maar het is pas dag 3. Ik hoop zo dat het snel beter gaat!
Dat zegt niks, dit soort bijwerkingen kunnen zich juist direct of snel voordoen. Gaan in de regel ook weer snel over. Die gedachte hielp mij; weten waar het vandaan komt en dat het ook gauw weer over gaat (en zo niet, dat ik dan aan de bel zou kunnen trekken).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
10-07-2026 13:43
Dat zegt niks, dit soort bijwerkingen kunnen zich juist direct of snel voordoen. Gaan in de regel ook weer snel over. Die gedachte hielp mij; weten waar het vandaan komt en dat het ook gauw weer over gaat (en zo niet, dat ik dan aan de bel zou kunnen trekken).
Hate to burst the bubble voor TO, maar bijwerkingen kunnen ook nog na een paar dagen komen. Zeker ook bij escitalopram, omdat het een poosje duurt voor je een spiegel op bouwt. Sterker nog, mijn dochter gebruikt het nu anderhalf jaar en heeft onlangs te maken gekregen met een hele vervelende bijwerking (overmatig transpireren), dus ook op langere termijn is dat niet uit te sluiten.

In de beginperiode waren er meer paniek klachten, slecht slapen, onrust, trillende handen etc een paar dagen na iedere ophoging van 1 mg.

Wel heeft ze voor een groot deel haar leven terug, maar paniekaanvallen zijn er nog steeds, alleen minder frequent.
Weet ik. Ik meende te begrijpen dat TO verbaasd is dat het zich nu al voordoet (en misschien ook bang is dat het dan nog erger wordt).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ja ik wist wel dat ik meteen bijwerkingen kon krijgen. Maar ik schrik er toch van en ben bang dat het heftiger wordt.
Ik zat namelijk juist in een fijnere periode en dit gevoel brengt me weer terug in gedachten naar de periode dat ik amper kon functioneren.
Ik heb die periode als enorm traumatisch ervaren namelijk en de angst is nu weer aanwezig. En dan denk ik is dat psychisch dat ik al angst heb of is het een bijwerking.
AngieG schreef:
10-07-2026 14:36
Ja ik wist wel dat ik meteen bijwerkingen kon krijgen. Maar ik schrik er toch van en ben bang dat het heftiger wordt.
Ik zat namelijk juist in een fijnere periode en dit gevoel brengt me weer terug in gedachten naar de periode dat ik amper kon functioneren.
Ik heb die periode als enorm traumatisch ervaren namelijk en de angst is nu weer aanwezig. En dan denk ik is dat psychisch dat ik al angst heb of is het een bijwerking.
Misschien helpt het als je er naar kunt kijken alsof het een bijwerking is? Want dan is de oorzaak als het ware bekend en hoef je minder in de piekermodus te gaan zitten. Bij mijn dochter hielp dat in elk geval wel!
Het is heel normaal allemaal! Eventueel kun je met je psychiater bespreken nog rustiger te starten.
Ik begon ooit met citalopram en was het hele weekend van de wereld. Vervolgens begonnen met 5 mg in plaats van 20 mg (en citalopram wordt hoger gedoseerd dan es-). Maar je kunt ook 'gewoon' doorzetten. Er gebeurd van alles in je hersens nu, en dat moet even settelen.
Ja ik probeer het als een bijwerking te zien maar ik merk toch dat mn angst het verstandige denken wat overneemt.
Maar ik zet door en hoop vannacht beter te slapen. En dat ik me morgen dan mss ook wat fijner voel. Onrust is nu wel wat minder dan overdag maar nog wel aanwezig.
AngieG schreef:
10-07-2026 18:49
Ja ik probeer het als een bijwerking te zien maar ik merk toch dat mn angst het verstandige denken wat overneemt.
Maar ik zet door en hoop vannacht beter te slapen. En dat ik me morgen dan mss ook wat fijner voel. Onrust is nu wel wat minder dan overdag maar nog wel aanwezig.
Volkomen begrijpelijk! Hou je taai!

En hou er rekening mee dat voor angstklachten het optimale effect pas over 2 tot 3 maanden zal zijn!
Angst is ook heel lastig en voelt pas achteraf niet logisch.
En wat flipflop zegt het kan even duren voor het optimaal werkt.
.
Ja ik hou rekening met een lange duur voor eventueel resultaat.
Hoop zo dat het me gaat helpen!
Jeetje dag 6 en ik heb het idee dat ik terug bij af ben 🥲

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven