Psyche
alle pijlers
Verder herstellen in onrust
vrijdag 29 november 2024 om 05:42
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik meer dan een jaar ziek. Uitgevallen op het werk vanwege psychische problematiek. De laatste tijd langzaam wat stappen aan het zetten in re-integratie.
Omdat mijn ziekteduur al langer dan een jaar is, heb ik op het moment te maken met re-integratie op zowel spoor 1 als spoor 2.
Ik merk dat ik behoorlijk onrustig ben onder de situatie. Re-integratie op het werk met al zijn moeilijkheden, angsten en twijfels hierover, oriëntatie op ander werk, ook hier angsten en twijfels bij, wekelijks therapie met alle stappen die daar weer bij horen...
Ik ben zo onrustig. Slapen wordt daardoor heel moeilijk, ben zenuwachtig voel me gejaagd en heb een vol hoofd. Heb het idee dat ik nu alleen maar bezig ben/kan zijn met alle huidige omstandigheden. Weinig ruimte om bezig te zijn met therapie. Ben bang dat ik zo niet verder herstel...
Iemand tips om de onrust weer op een wat behapbaarder level te krijgen?
Bedankt voor het lezen!
Momenteel ben ik meer dan een jaar ziek. Uitgevallen op het werk vanwege psychische problematiek. De laatste tijd langzaam wat stappen aan het zetten in re-integratie.
Omdat mijn ziekteduur al langer dan een jaar is, heb ik op het moment te maken met re-integratie op zowel spoor 1 als spoor 2.
Ik merk dat ik behoorlijk onrustig ben onder de situatie. Re-integratie op het werk met al zijn moeilijkheden, angsten en twijfels hierover, oriëntatie op ander werk, ook hier angsten en twijfels bij, wekelijks therapie met alle stappen die daar weer bij horen...
Ik ben zo onrustig. Slapen wordt daardoor heel moeilijk, ben zenuwachtig voel me gejaagd en heb een vol hoofd. Heb het idee dat ik nu alleen maar bezig ben/kan zijn met alle huidige omstandigheden. Weinig ruimte om bezig te zijn met therapie. Ben bang dat ik zo niet verder herstel...
Iemand tips om de onrust weer op een wat behapbaarder level te krijgen?
Bedankt voor het lezen!
vrijdag 29 november 2024 om 06:45
Ach jee TO, dat is niet niks
Ik lees dat je je oriënteert op ander werk. Vaak is dat in jouw situatie niet per se verstandig, zo'n grote verandering. Re-integratie op het huidige werk is dan vaak een keuze die meer rust geeft. Is het een mogelijkheid om de oriëntatie op een nieuwe baan even in de ijskast te parkeren?
Verder: bespreek je dit ook bij therapie? Lijkt me wel verstandig om dat te doen, zodat de sessies eventueel aan te passen zijn op je huidige situatie.
Sterkte!
Ik lees dat je je oriënteert op ander werk. Vaak is dat in jouw situatie niet per se verstandig, zo'n grote verandering. Re-integratie op het huidige werk is dan vaak een keuze die meer rust geeft. Is het een mogelijkheid om de oriëntatie op een nieuwe baan even in de ijskast te parkeren?
Verder: bespreek je dit ook bij therapie? Lijkt me wel verstandig om dat te doen, zodat de sessies eventueel aan te passen zijn op je huidige situatie.
Sterkte!
Adieu les cons!
vrijdag 29 november 2024 om 07:33
TO bedoelt met oriëntatie op ander werk de verplichte spoor 2 denk ik, daar kom je niet onderuit.
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten en herken het zeker. Het eerste jaar ziekte stond ik op de wachtlijst voor therapie, en ik kon dus pas beginnen met therapie toen ik ook met spoor 2 aan de gang moest. Ik kreeg echt heel veel stress van spoor 2 en was ook bang dat ik mijn baan kwijt zou raken.
Uiteindelijk is het bij mij goed gekomen gelukkig, ik ben nu al weer een hele tijd aan de slag bij dezelfde (grote) werkgever bij een ander onderdeel.
Heb je wel een fijne reïntegratiecoach? Ik had een coach van een reïntegratiebedrijf speciaal voor mensen met psychische problemen (onderdeel van een GGZ instelling). Ik vond dat heel fijn. Misschien is dat voor jou ook een optie.
Vooral open zijn over je onrust en angsten tegen je behandelaar/therapeut, de bedrijfsarts en je reïntegratiecoach, en zet je therapie wel echt voorop! Ik kon uiteindelijk bij een ander onderdeel van mijn werkgever rustig gaan reïntegreren, dat ging goed en heeft me wat rust gegeven. Uiteindelijk was het ook gewoon iets waar ik doorheen moest.
Sorry, je hebt er niet zoveel aan waarschijnlijk, want heel bruikbare tips heb ik dus niet. Behalve een fijne reïntegratiecoach en in de eerste plaats op je therapie focussen.
Sterkte!
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten en herken het zeker. Het eerste jaar ziekte stond ik op de wachtlijst voor therapie, en ik kon dus pas beginnen met therapie toen ik ook met spoor 2 aan de gang moest. Ik kreeg echt heel veel stress van spoor 2 en was ook bang dat ik mijn baan kwijt zou raken.
Uiteindelijk is het bij mij goed gekomen gelukkig, ik ben nu al weer een hele tijd aan de slag bij dezelfde (grote) werkgever bij een ander onderdeel.
Heb je wel een fijne reïntegratiecoach? Ik had een coach van een reïntegratiebedrijf speciaal voor mensen met psychische problemen (onderdeel van een GGZ instelling). Ik vond dat heel fijn. Misschien is dat voor jou ook een optie.
Vooral open zijn over je onrust en angsten tegen je behandelaar/therapeut, de bedrijfsarts en je reïntegratiecoach, en zet je therapie wel echt voorop! Ik kon uiteindelijk bij een ander onderdeel van mijn werkgever rustig gaan reïntegreren, dat ging goed en heeft me wat rust gegeven. Uiteindelijk was het ook gewoon iets waar ik doorheen moest.
Sorry, je hebt er niet zoveel aan waarschijnlijk, want heel bruikbare tips heb ik dus niet. Behalve een fijne reïntegratiecoach en in de eerste plaats op je therapie focussen.
Sterkte!
vrijdag 29 november 2024 om 08:21
DankjewelVirginieEfira schreef: ↑29-11-2024 06:45
Ja, ik bespreek dit wel. Maar dan onstaan ook weer zo'n piekercirkeltje. Omdat de huidige situatie zoveel onrust geeft vind ik het moeilijk om in therapie nu over andere dingen te praten. En dan denk ik: zo herstel ik niet en dan word de onrust ook weer groter.
Helaas is de oriëntatie op ander werk nu wel verplicht...
vrijdag 29 november 2024 om 08:33
Dankjewel voor je reactie. Fijn juist dat je, je ervaring deelt. Voelt wat minder alleen. Gelukkig is het bij jou allemaal goed gekomen!Rondstruiner1 schreef: ↑29-11-2024 07:33
.....
.....
Ik heb nog geen coach. Werkgever heeft geen haast... Gaat er steeds vanuit dat ik gewoon "als vanouds" terug zal keren. Het hangt dus nu vast op de aanmelding. Misschien is dat ook niet helpend, dat ik nu al een tijd weet dat spoor 2 eraan komt, maar concreet nog niks in handen heb.
Mag ik vragen hoe spoor 2 er bij jou uit heeft gezien?
Ik ga mijn best doen therapie voorop te stellen. Bedrijfsarts geeft in ieder geval alle ruimte. Dat is fijn.
vrijdag 29 november 2024 om 08:50
Heel herkenbaar... ik heb in 2021 en 2022 zo'n tweede ziektejaar doorgemaakt. Ook door voornamelijk psychische klachten. Ook ik vond de verplichtingen die bij dat jaar horen, zwaar. Oriënteren op ander werk, solliciteren, afgewezen worden (godzijdank want ik ben uiteindelijk gedeeltelijk afgekeurd en zou keihard onderuit zijn gegaan in een nieuwe baan).
De onzekerheid over de toekomst gaf bij mij ook heel veel onrust. Toch is het goed gekomen. Ik heb weer een baan, in een hele sociale omgeving en ik voel me daar gezien. Ik werk minder uren dan voorheen, op een "lager niveau" . In dezelfde sector, maar dan wel een compleet andere baan.
De onrust is grotendeels weg. De onrust die bij mijn psychische klachten past, is er nog wel. Daar ben ik steeds meer oké mee. Daarin heeft ACT therapie een rol in gespeeld. Dus dat zou mijn tip zijn.
Valt niet mee allemaal...! Veel sterkte!
De onzekerheid over de toekomst gaf bij mij ook heel veel onrust. Toch is het goed gekomen. Ik heb weer een baan, in een hele sociale omgeving en ik voel me daar gezien. Ik werk minder uren dan voorheen, op een "lager niveau" . In dezelfde sector, maar dan wel een compleet andere baan.
De onrust is grotendeels weg. De onrust die bij mijn psychische klachten past, is er nog wel. Daar ben ik steeds meer oké mee. Daarin heeft ACT therapie een rol in gespeeld. Dus dat zou mijn tip zijn.
Valt niet mee allemaal...! Veel sterkte!
vrijdag 29 november 2024 om 09:34
Heel herkenbaar die onrust. De coach waarmee ik spoor 2 deed was wel heel begripvol, maar ze moest natuurlijk een aantal zaken verplicht doen. Uiteindelijk heeft zij mij wat dingen uit handen genomen (mij lukte het niet naast de uren die ik nog werkte en therapie) om toch aan de eisen te voldoen en iets van werk omtrent spoor 2 bij mij weg te houden. Ik heb dat als een hele intensieve periode ervaren en zeker niet helpend voor mijn herstel.
Enige tip die ik zou hebben is: doe het minimale wat van je verwacht wordt in spoor 2 en geef duidelijk bij diegene aan dat het eigenlijk te veel is.
Therapie, zoals hierboven iemand al oppert, voorrang geven want dat is de plek waar je echt werkt aan herstel. Spoor 2 is, zo heb ik het ervaren, indekken voor een uitkering / je werkgever. Het is een noodzakelijk kwaad.
Wat geeft je therapeut aan als je de onrust met hem/haar bespreekt?
Enige tip die ik zou hebben is: doe het minimale wat van je verwacht wordt in spoor 2 en geef duidelijk bij diegene aan dat het eigenlijk te veel is.
Therapie, zoals hierboven iemand al oppert, voorrang geven want dat is de plek waar je echt werkt aan herstel. Spoor 2 is, zo heb ik het ervaren, indekken voor een uitkering / je werkgever. Het is een noodzakelijk kwaad.
Hope is the first step on the road to disappointment
vrijdag 29 november 2024 om 11:12
@FlipFlop en @Twijfelaar
Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen te reageren.
Uit de reacties begrijp ik dat mijn onrust heel herkenbaar is bij jullie. Vervelend dat jullie dit ook mee hebben moeten maken. Mij helpt het wel wat dat ik hier niet alleen in sta.
Wat fijn dat het bij jou uiteindelijk goed gekomen is FlipFlop. Hopelijk ook bij jou, Twijfelaar...
@FlipFlop: met ACT ben ik enigszins bekend. Heb jij dit als "hoofd"behandeling gevolgd? Of naast iets anders?
Verder helpt hij me door me altijd weer even naar het "hier en nu" te trekken. De onrust bestaat (logischerwijs) ook veel uit doemdenken over de toekomst.
En wat hij ook telkens aangeeft is dat ik mezelf niet in een isolement moet zetten. Ik trek mezelf terug door het pad van een ander te volgen, maar ook door niet te praten over wat er écht speelt. Dus vooral ook het advies gekregen bij "iedereen" aan te blijven geven dat het onrustig maakt en dat het lastig is. Eigenlijk wat hier in de reacties ook naar voren komt...
Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen te reageren.
Uit de reacties begrijp ik dat mijn onrust heel herkenbaar is bij jullie. Vervelend dat jullie dit ook mee hebben moeten maken. Mij helpt het wel wat dat ik hier niet alleen in sta.
Wat fijn dat het bij jou uiteindelijk goed gekomen is FlipFlop. Hopelijk ook bij jou, Twijfelaar...
@FlipFlop: met ACT ben ik enigszins bekend. Heb jij dit als "hoofd"behandeling gevolgd? Of naast iets anders?
Het meest vervelende vind ik het gevoel geen regie meer te hebben over mijn carrière, maar ook nu over mijn pad naar herstel. Ik heb altijd sterk de neiging om me volledig terug te trekken en het pad van een ander te volgen. Onlangs arbeidsdeskundig onderzoek gehad. Mijn therapeut heeft me hierbij geholpen door me vooraf mijn eigen wensen/kansen/twijfels/angsten/behoeftes uit te laten spreken. Dit hielp wel in het gesprek.Twijfelaar schreef: ↑29-11-2024 09:34
Verder helpt hij me door me altijd weer even naar het "hier en nu" te trekken. De onrust bestaat (logischerwijs) ook veel uit doemdenken over de toekomst.
En wat hij ook telkens aangeeft is dat ik mezelf niet in een isolement moet zetten. Ik trek mezelf terug door het pad van een ander te volgen, maar ook door niet te praten over wat er écht speelt. Dus vooral ook het advies gekregen bij "iedereen" aan te blijven geven dat het onrustig maakt en dat het lastig is. Eigenlijk wat hier in de reacties ook naar voren komt...
vrijdag 29 november 2024 om 13:37
FieppeFlop schreef: ↑29-11-2024 08:21Dankjewel
Ja, ik bespreek dit wel. Maar dan onstaan ook weer zo'n piekercirkeltje. Omdat de huidige situatie zoveel onrust geeft vind ik het moeilijk om in therapie nu over andere dingen te praten. En dan denk ik: zo herstel ik niet en dan word de onrust ook weer groter.
Helaas is de oriëntatie op ander werk nu wel verplicht...
Is dat echt zo? Of is die onrust en hoe jij daarmee omgaat (en het weg wil hebben) juist iets wat belangrijk is om aan te werken?
vrijdag 29 november 2024 om 16:13
Hoe bedoel je dat je geen gevoel van regie meer hebt over je carrière?FieppeFlop schreef: ↑29-11-2024 11:12Het meest vervelende vind ik het gevoel geen regie meer te hebben over mijn carrière, maar ook nu over mijn pad naar herstel.
Pad van herstel lijkt inderdaad overgenomen te worden doordat spoor 2 er tussendoor fietst. Ik herken het helaas ook. Je hebt het idee op de goede weg te zitten en door de extra belasting (in dit geval van spoor 2) wordt die goede weg vervuild door een laag modder waardoor je de weg moeilijker en trager kunt bewandelen. Ik heb spoor 2 geprobeerd te zien als een noodzakelijk kwaad voor het geval dat ik niet na dat tweede jaar mijn volledige uren kon oppakken. Helaas is dat het geval, maar doordat spoor 2 goed doorlopen is (aan de eisen voldoet) heb ik nu wel recht op een stukje WIA. Niet leuk, maar financieel gezien wel prettig natuurlijk.
Ik zou je graag willen zeggen dat het bij mij allemaal goed is gekomen, maar helaas ben ik nog niet zo ver. Ik weet niet of je het wilt aangeven, maar heeft je psychische problematiek een duidelijke oorzaak (en daardoor misschien ook een duidelijke behandeling)? Heeft je behandelaar wellicht iets aangegeven over de duur van behandeling? Op welke termijn hij verbeteringen verwacht?
Aan blijven geven dat je veel onrust ervaart en dat het lastig is, is zeker goed om te blijven aangeven. Ik herken het terugtrekken wel, ik doe dat ook vrij sterk. Totdat het me teveel wordt en dan overspoelt het me compleet. Jezelf in een isolement zetten lijkt me in ieder geval niet helpend. Heb je mensen in je omgeving die het weten en waarmee je erover kunt praten?
Hope is the first step on the road to disappointment
vrijdag 29 november 2024 om 18:10
Oooh, mijn werkgever had ook geen haast en moest daardoor van het uwv een jaar langer mijn loon doorbetalen. Ik ben uiteindelijk na 2,5 jaar helemaal hersteld en moest na twee jaar een wia- aanvraag doen,FieppeFlop schreef: ↑29-11-2024 08:33Dankjewel voor je reactie. Fijn juist dat je, je ervaring deelt. Voelt wat minder alleen. Gelukkig is het bij jou allemaal goed gekomen!
Ik heb nog geen coach. Werkgever heeft geen haast... Gaat er steeds vanuit dat ik gewoon "als vanouds" terug zal keren. Het hangt dus nu vast op de aanmelding. Misschien is dat ook niet helpend, dat ik nu al een tijd weet dat spoor 2 eraan komt, maar concreet nog niks in handen heb.
Mag ik vragen hoe spoor 2 er bij jou uit heeft gezien?
Ik ga mijn best doen therapie voorop te stellen. Bedrijfsarts geeft in ieder geval alle ruimte. Dat is fijn.
Ik heb in overleg met de bedrijfsarts in het eerste jaar een dag per week vrijwilligerswerk gedaan, en heb na een jaar ziekte een arbeidsdeskundig onderzoek gehad, dat had de werkgever geregeld. Haar advies aan de werkgever was een reïntegratiecoach van de instelling die ik eerder noemde en zowel spoor 1 als spoor 2 omderzoekdm. Tegen de tijd dat de werkgever dat geregeld had, een half jaar later(!), was mijn therapie eindelijk begonnen en was ik ook wel klaar om weer wat op te bouwen. Samen met de coach is een reintegratieplek geregeld, maar bij een ander onderdeel van de werkgever. Daarnaast was ik met de coach aan het oriënteren wat er voor andere opties zouden zijn, beroepskeuzetesten invullen, vacatures zoeken die me aanspraken, sollicitatiegesprek oefenen, mijn cv bekijken.
Uiteindelijk moest ik in spoor 2 ook gaan solliciteren vond iedereen. Maar als je weer 16 uur per week aan de slag bent, en je bent aan het opbouwen naar uiteindelijk 36 uur (dat werkte ik toen nog), waar moet je dan op solliciteren? Op banen van 16 uur? Maar een maand later kun je weer 20 uur werken misschien? Toen heb ik zelf het uwv gebeld en gevraagd hoe dit werkt als ik nog aan het opbouwen ben, en zij gaven aan dat ik pas hoefde te solliciteren als de opbouw zou stagneren en daar moest ik dan wel een plan voor hebben. Dat vonden mijn coach en werkgever maar een gek verhaal, maar wel zo gedaan. De opbouw is goed gegaan en toen ik weer op mijn uren zat heb ik intern gesolliciteerd en aangenomen gelukkig. Daar zit ik nu nog.
Bij mij speelde nog dat ik niet terug wilde naar mijn oude werkplek omdat de sfeer daar echt vreselijk was, en collega's massaal ontslag hadden genomen of ziek waren.
Is er wel een plan van aanpak opgesteld met de werkgever? Goed dat je een fijne bedrijfsarts hebt! Dat is ook belangrijk. Dit soort dingen die je herstel belemmeren zou ik ook vooral bij hem of haar aangeven.
vrijdag 29 november 2024 om 18:14
Wat is hier voor advies uit gekomen? Iets over een reïntegratiecoach?
vrijdag 29 november 2024 om 23:45
Uh...scherp. Je hebt gelijk. Ik vind het inderdaad moeilijk om negatief geladen gevoelens (en de onrust is er een van) te voelen, om erbij te blijven. Ook dit is een patroon waar we in therapie wel aan werken. Maar in dit kader nog niet zo besproken. Dankjewel dat je dit even meegeeft.
vrijdag 29 november 2024 om 23:54
Ja, gelukkig wel.Twijfelaar schreef: ↑29-11-2024 16:13Hoe bedoel je dat je geen gevoel van regie meer hebt over je carrière?
Door de verplichtingen die gaan voortvloeien vanuit spoor 2. Het is waarschijnlijk geen gevoel / gedachte gebaseerd op de werkelijkheid. Maar ik mis nu wel een stukje regie...en dat vind ik lastig.
Pad van herstel lijkt inderdaad overgenomen te worden doordat spoor 2 er tussendoor fietst. Ik herken het helaas ook. Je hebt het idee op de goede weg te zitten en door de extra belasting (in dit geval van spoor 2) wordt die goede weg vervuild door een laag modder waardoor je de weg moeilijker en trager kunt bewandelen. Ik heb spoor 2 geprobeerd te zien als een noodzakelijk kwaad voor het geval dat ik niet na dat tweede jaar mijn volledige uren kon oppakken. Helaas is dat het geval, maar doordat spoor 2 goed doorlopen is (aan de eisen voldoet) heb ik nu wel recht op een stukje WIA. Niet leuk, maar financieel gezien wel prettig natuurlijk.
Ik zou je graag willen zeggen dat het bij mij allemaal goed is gekomen, maar helaas ben ik nog niet zo ver. Ik weet niet of je het wilt aangeven, maar heeft je psychische problematiek een duidelijke oorzaak (en daardoor misschien ook een duidelijke behandeling)? Heeft je behandelaar wellicht iets aangegeven over de duur van behandeling? Op welke termijn hij verbeteringen verwacht?
Vervelend om te lezen dat het bij jou ook nog een proces is. Veel sterkte!
Ik vind het net een beetje te eng om hier een diagnose neer te zetten... Maar het is wel duidelijk aan welke doelstellingen we werken. Behandeling is in ieder geval persoonsgericht en niet klachtgericht. Therapeut durft nu nog geen uitspraken te doen over de verwachte duur van de behandeling.
Aan blijven geven dat je veel onrust ervaart en dat het lastig is, is zeker goed om te blijven aangeven. Ik herken het terugtrekken wel, ik doe dat ook vrij sterk. Totdat het me teveel wordt en dan overspoelt het me compleet. Jezelf in een isolement zetten lijkt me in ieder geval niet helpend. Heb je mensen in je omgeving die het weten en waarmee je erover kunt praten?
zaterdag 30 november 2024 om 00:03
Nee, geen plan. Wat mij betreft hadden we dit gedaan, maar werkgever doet dit niet (geen idee waarom niet). Dus nu maak ik steeds voor een x-periode een plan. Hier heb ik het dan met de bedrijfsarts over. Werkgever zegt dan: "oke, goed plan". Ik schrijf zelf evaluaties, deel deze ook met werkgever...maar echt samen evalueren en vooruit kijken gebeurt dus niet. Ik zou ook echt niet weten hoe ik werkgever daartoe zou moeten bewegen? Als ik aangeef hiervoor samen te willen gaan zitten krijg ik te horen "ja, doen we wel eens een keer". Nou...nooit dus...Rondstruiner1 schreef: ↑29-11-2024 18:10Oooh, mijn werkgever had ook geen haast en moest daardoor van het uwv een jaar langer mijn loon doorbetalen. Ik ben uiteindelijk na 2,5 jaar helemaal hersteld en moest na twee jaar een wia- aanvraag doen,
Ik heb in overleg met de bedrijfsarts in het eerste jaar een dag per week vrijwilligerswerk gedaan, en heb na een jaar ziekte een arbeidsdeskundig onderzoek gehad, dat had de werkgever geregeld. Haar advies aan de werkgever was een reïntegratiecoach van de instelling die ik eerder noemde en zowel spoor 1 als spoor 2 omderzoekdm. Tegen de tijd dat de werkgever dat geregeld had, een half jaar later(!), was mijn therapie eindelijk begonnen en was ik ook wel klaar om weer wat op te bouwen. Samen met de coach is een reintegratieplek geregeld, maar bij een ander onderdeel van de werkgever. Daarnaast was ik met de coach aan het oriënteren wat er voor andere opties zouden zijn, beroepskeuzetesten invullen, vacatures zoeken die me aanspraken, sollicitatiegesprek oefenen, mijn cv bekijken.
Dat halfjaar zie ik bij mij ook nog wel gebeuren... Fijn om even zo concreet te lezen wat ik kan verwachten.
Uiteindelijk moest ik in spoor 2 ook gaan solliciteren vond iedereen. Maar als je weer 16 uur per week aan de slag bent, en je bent aan het opbouwen naar uiteindelijk 36 uur (dat werkte ik toen nog), waar moet je dan op solliciteren? Op banen van 16 uur? Maar een maand later kun je weer 20 uur werken misschien? Toen heb ik zelf het uwv gebeld en gevraagd hoe dit werkt als ik nog aan het opbouwen ben, en zij gaven aan dat ik pas hoefde te solliciteren als de opbouw zou stagneren en daar moest ik dan wel een plan voor hebben. Dat vonden mijn coach en werkgever maar een gek verhaal, maar wel zo gedaan. De opbouw is goed gegaan en toen ik weer op mijn uren zat heb ik intern gesolliciteerd en aangenomen gelukkig. Daar zit ik nu nog.
Fijn dat het goed gekomen is!
Bij mij speelde nog dat ik niet terug wilde naar mijn oude werkplek omdat de sfeer daar echt vreselijk was, en collega's massaal ontslag hadden genomen of ziek waren.
Is er wel een plan van aanpak opgesteld met de werkgever? Goed dat je een fijne bedrijfsarts hebt! Dat is ook belangrijk. Dit soort dingen die je herstel belemmeren zou ik ook vooral bij hem of haar aangeven.
zaterdag 30 november 2024 om 00:07
Advies aanmelding bij spoor 2 (naast spoor 1) Ik ben er nog niet zo in thuis... Maar ik denk dat aanmelding dan automatisch betekent dat je gekoppeld wordt aan een begeleider/reintegratiecoach?Rondstruiner1 schreef: ↑29-11-2024 18:14Wat is hier voor advies uit gekomen? Iets over een reïntegratiecoach?
zaterdag 30 november 2024 om 06:24
Staat dat er zo letterlijk? Dat lijkt me dan wel ja, dat hij een reintegratietraject voor beide sporen voor je moet starten. Bij mij stond dat er wat duidelijker.FieppeFlop schreef: ↑30-11-2024 00:07Advies aanmelding bij spoor 2 (naast spoor 1) Ik ben er nog niet zo in thuis... Maar ik denk dat aanmelding dan automatisch betekent dat je gekoppeld wordt aan een begeleider/reintegratiecoach?
Je werkgever klinkt heek laks. Ik zou dingen die je aan je werkgever vraagt of voorlegt zoveel mogelijk via de mail doen, doe je dat al? Want als ik het zo hoor komt hij zijn verplichtingen als werkgever helemaal niet na. Als het wel zover komt dat je twee jaar ziek bent en je een wia aanvraag moet doen, is het goed om zoveel mogelijk zwart op wit te hebben.
Het gevoel geen regie meer te hebben herken ik ook hoor, helemaal toen spoor 2 er ook nog bij kwam. Ik wandel graag en en iemand herinnerde mij er toen aan dat ik altijd zei dat ik niet van lange saaie rechte paden hou, maar van slingerende kronkelpaadjes. Ze zei: je zit nu op zo'n slingerend kronkelpaadje, je komt vanzelf weer ergens uit. Dat vond ik een mooie beeldspraak om in mijn hoofd te houden.
Misschien kan mindfullness je helpen om de onrust die er nu is gewoon even te accepteren? Of een andere vorm van meditatie die je aanspreekt.
zaterdag 30 november 2024 om 08:01
Ik heb 2 weken geleden onderzoek gehad. Het verslag zou even op zich laten wachten. Dit heb ik dan nu ook nog niet. Wat er letterlijk geschreven/geadviseerd wordt weet ik dus niet. Mondeling is tegen mijn werkgever gezegd dat ik aangemeld dien te worden voor spoor 2.Rondstruiner1 schreef: ↑30-11-2024 06:24Staat dat er zo letterlijk? Dat lijkt me dan wel ja, dat hij een reintegratietraject voor beide sporen voor je moet starten. Bij mij stond dat er wat duidelijker.
Je werkgever klinkt heek laks. Ik zou dingen die je aan je werkgever vraagt of voorlegt zoveel mogelijk via de mail doen, doe je dat al? Want als ik het zo hoor komt hij zijn verplichtingen als werkgever helemaal niet na. Als het wel zover komt dat je twee jaar ziek bent en je een wia aanvraag moet doen, is het goed om zoveel mogelijk zwart op wit te hebben.
Het gevoel geen regie meer te hebben herken ik ook hoor, helemaal toen spoor 2 er ook nog bij kwam. Ik wandel graag en en iemand herinnerde mij er toen aan dat ik altijd zei dat ik niet van lange saaie rechte paden hou, maar van slingerende kronkelpaadjes. Ze zei: je zit nu op zo'n slingerend kronkelpaadje, je komt vanzelf weer ergens uit. Dat vond ik een mooie beeldspraak om in mijn hoofd te houden.
Misschien kan mindfullness je helpen om de onrust die er nu is gewoon even te accepteren? Of een andere vorm van meditatie die je aanspreekt.
Ik heb nu geen communicatie zwart op wit. Ik weet dat ik dit meer moet doen. Maar vind het lastig dit voor elkaar te krijgen. Alles gaat tot nu toe mondeling. Het voelt heel formeel, vreemd om dat anders te gaan doen (en maakt ook weer onrustig...). Maar ik weet het, ik neem het mee...
Zo'n beeld kan inderdaad heel helpend zijn! Ik hou helaas wel van mooie, rechte paadjes Maar vind het ook altijd sjiek om in het bos over een obstakel (bijvoorbeeld omgewaaide boom) te moeten klimmen. Misschien moet ik in mijn hoofd wel door het bos wandelen waar net windkracht 10 is geweest.
Meditatie ben ik bekend mee, maar zet bij mij vaak een vergrootglas op de onrust. Ik kom wel altijd "uit het hoofd" tijdens een yogales. Zit er heel sterk aan te denken me voor nu een tweede les per week cadeau te doen. Als een soort ankerpunten in mijn week...
Heb jij zelf wel altijd een richting kunnen geven aan wat je wil (/kan)? Ik merk dat ik enerzijds heel stellig kan zijn over terugkeren op de werkvloer: ja dit past bij mij, ja ik doe dit graag.
Maar ik wankel ook wel in die overtuiging. In die zin moet ik spoor 2 misschien dan ook wel zien als een fijn iets waarbij er goed gekeken kan worden naar die twijfel? Maar ik weet dus niet of die gedachte klopt.... of dat ik het echt meer moet zien als een formaliteit om me, waar dan ook, aan het werk te krijgen.
zaterdag 30 november 2024 om 09:27
Je gaat niet ongeveer iedere 6 weken even zitten met je werkgever? Ik "moest" om de zoveel tijd papieren invullen samen met mijn leidinggevende. Een soort dossier opbouwen voor het geval dat het zover zou komen dat er een wia aanvraag moest worden ingediend. Ook het plan van aanpak moet regelmatig worden bijgewerkt.
Alleen een gesprek met de bedrijfsarts is echt niet genoeg.
Het kan je werkgever duur komen te staan(boetes, langer dan 2 jaar loon door betalen etcetera.
Het kan je werkgever duur komen te staan(boetes, langer dan 2 jaar loon door betalen etcetera.
zaterdag 30 november 2024 om 13:42
FieppeFlop schreef: ↑29-11-2024 23:45Uh...scherp. Je hebt gelijk. Ik vind het inderdaad moeilijk om negatief geladen gevoelens (en de onrust is er een van) te voelen, om erbij te blijven. Ook dit is een patroon waar we in therapie wel aan werken. Maar in dit kader nog niet zo besproken. Dankjewel dat je dit even meegeeft.
Haha, mooi. Ik herken het hoor! Ik wil door en niet bezig hoeven zijn met dingen die er tussendoor fietsen, dat zijn hinderlijke obstakels. Maar obstakels zijn er altijd en overal, in welke fase van je leven je ook zit. Het gaat juist om hoe je daarmee omgaat en of dat dan je tweede spoor is (waar je je nu al druk over maakt terwijl het nog niet in gang gezet is geloof ik?) of de dingen die je oorspronkelijk over het randje geholpen hebben maakt eigenlijk weinig uit. Dat geldt ook voor het (moeilijk) om kunnen gaan met gebrek aan regie/controle.
zaterdag 30 november 2024 om 16:55
Ik heb het als beide gezien, aan de ene kant als een moetje, maar ook niet verkeerd om uit te zoeken hoe ik verder wilde. Best goed om die twijfel te onderzoeken inderdaad, die had ik ook wel.FieppeFlop schreef: ↑30-11-2024 08:01Ik heb 2 weken geleden onderzoek gehad. Het verslag zou even op zich laten wachten. Dit heb ik dan nu ook nog niet. Wat er letterlijk geschreven/geadviseerd wordt weet ik dus niet. Mondeling is tegen mijn werkgever gezegd dat ik aangemeld dien te worden voor spoor 2.
Ik heb nu geen communicatie zwart op wit. Ik weet dat ik dit meer moet doen. Maar vind het lastig dit voor elkaar te krijgen. Alles gaat tot nu toe mondeling. Het voelt heel formeel, vreemd om dat anders te gaan doen (en maakt ook weer onrustig...). Maar ik weet het, ik neem het mee...
Zo'n beeld kan inderdaad heel helpend zijn! Ik hou helaas wel van mooie, rechte paadjes Maar vind het ook altijd sjiek om in het bos over een obstakel (bijvoorbeeld omgewaaide boom) te moeten klimmen. Misschien moet ik in mijn hoofd wel door het bos wandelen waar net windkracht 10 is geweest.
Meditatie ben ik bekend mee, maar zet bij mij vaak een vergrootglas op de onrust. Ik kom wel altijd "uit het hoofd" tijdens een yogales. Zit er heel sterk aan te denken me voor nu een tweede les per week cadeau te doen. Als een soort ankerpunten in mijn week...
Heb jij zelf wel altijd een richting kunnen geven aan wat je wil (/kan)? Ik merk dat ik enerzijds heel stellig kan zijn over terugkeren op de werkvloer: ja dit past bij mij, ja ik doe dit graag.
Maar ik wankel ook wel in die overtuiging. In die zin moet ik spoor 2 misschien dan ook wel zien als een fijn iets waarbij er goed gekeken kan worden naar die twijfel? Maar ik weet dus niet of die gedachte klopt.... of dat ik het echt meer moet zien als een formaliteit om me, waar dan ook, aan het werk te krijgen.
En lekker doen, die yogales!
zaterdag 30 november 2024 om 18:13
We zitten wel samen, maar nooit met papieren, we vullen niks in en er is geen plan van aanpak.Flipflop schreef: ↑30-11-2024 09:27Je gaat niet ongeveer iedere 6 weken even zitten met je werkgever? Ik "moest" om de zoveel tijd papieren invullen samen met mijn leidinggevende. Een soort dossier opbouwen voor het geval dat het zover zou komen dat er een wia aanvraag moest worden ingediend. Ook het plan van aanpak moet regelmatig worden bijgewerkt.
Dit moet wellicht, ook van mij uit, anders... Maar ik krijg mijn WG er niet toe bewogen. Ik ga in ieder geval, ook na eerdere opmerkingen in dit topic, wel meer schriftelijk communiceren.
zaterdag 30 november 2024 om 18:17
Inderdaad nog niks in gang gezet. Dus geef mezelf ook weer een standje dat ik me er wel al zo onrustig door voel. Ook niet helpend, ook een patroon.S-Groot schreef: ↑30-11-2024 13:42Haha, mooi. Ik herken het hoor! Ik wil door en niet bezig hoeven zijn met dingen die er tussendoor fietsen, dat zijn hinderlijke obstakels. Maar obstakels zijn er altijd en overal, in welke fase van je leven je ook zit. Het gaat juist om hoe je daarmee omgaat en of dat dan je tweede spoor is (waar je je nu al druk over maakt terwijl het nog niet in gang gezet is geloof ik?) of de dingen die je oorspronkelijk over het randje geholpen hebben maakt eigenlijk weinig uit. Dat geldt ook voor het (moeilijk) om kunnen gaan met gebrek aan regie/controle.
Maar je hebt gelijk...iets om over verder te praten in therapie.
zaterdag 30 november 2024 om 18:42
FieppeFlop schreef: ↑30-11-2024 18:17Inderdaad nog niks in gang gezet. Dus geef mezelf ook weer een standje dat ik me er wel al zo onrustig door voel. Ook niet helpend, ook een patroon.
Maar je hebt gelijk...iets om over verder te praten in therapie.
Herkenbare reactie, maar niet helpend, dat standje geven. Juist kijken naar die onrust ipv standje geven erover of de onrust weg willen krijgen. Niet makkelijk, maar wel een goede oefening eigenlijk. En goed dat je het in therapie verder gaat inbrengen.
zondag 1 december 2024 om 19:21
Het eerste plan van aanpak dient al na 6 weken ziekte te worden gemaakt.... niet zo handig....FieppeFlop schreef: ↑30-11-2024 18:13We zitten wel samen, maar nooit met papieren, we vullen niks in en er is geen plan van aanpak.
Dit moet wellicht, ook van mij uit, anders... Maar ik krijg mijn WG er niet toe bewogen. Ik ga in ieder geval, ook na eerdere opmerkingen in dit topic, wel meer schriftelijk communiceren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in