Verwaarlozende ouder op sterven: wanneer komt de klap?

21-02-2019 13:42 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn ouders wordt al een tijdje palliatief verzorgd, na jarenlang ziek te zijn geweest. Mensen vinden dit heel erg voor me en wensen me sterkte, maar eerlijk gezegd voel ik er niets bij. En ik vraag me af of anderen in dezelfde situatie dit herkennen.

Even wat over mijn voorgeschiedenis: ik heb totaal geen emotionele band met mijn ouders. Ze hebben mij en siblings fysiek en vooral emotioneel verwaarloosd. We werden gekleed, gevoed en naar school gestuurd, maar ik heb niet geleerd om voor mezelf te zorgen of dat je elke dag je tanden moet poetsen en we gingen een keer per week in bad. (Dat is voor mijn generatie raar.) Aandacht of aanrakingen waren er niet, onze gevoelens en gedachten werden totaal genegeerd. Er werd niet met ons gespeeld, we werden niet getroost, mochten niet huilen, maar ook niet hard lachen en er werd ons niet gevraagd wat wij wilden doen. We moesten doen wat voor ons bedacht werd. Ze waren niet (openlijk) trots, kwamen niet kijken bij musicals of zelfs mijn diploma-uitreiking en gaven ook geen reden waarom ze er niet waren. Ik heb letterlijk geen enkele leuke herinnering aan mijn ouders.

Ze zagen ons meer als dienstbodes voor hun eigen gemak, ik moest als kleuter al klussen alleen doen die veel te zwaar en te moeilijk voor me waren. Ik voelde me een Assepoester, hoopte dat mijn ouders mijn ouders niet waren en dat een prins me zou redden. Ze probeerden ons onderling tegen elkaar uit te spelen als we niet deden wat zij wilden en scheppen over ons op waar wij niet bij zijn. Ik heb werkelijk alles mezelf moeten leren toen ik uit huis ging: hoe ik voor mezelf kan zorgen, hoe ik gelijkwaardige relaties en vriendschappen kan onderhouden, hoe ik moet praten met mensen, maar vooral ook om mijn eigen emoties, behoeftes en grenzen te leren kennen. Ik kwam erachter dat ik last heb van paniek en angsten, als klein kind al, maar had dat nooit herkend en kon er niet mee omgaan. Na jarenlang werken aan mezelf loop ik nog steeds tegen brokstukken uit mijn jeugd aan.

Toch heb ik nooit het contact verbroken. Ik vermoed dat ze zelf ook beschadigde kinderen zijn geweest (hoewel mijn ooms en tantes heel normaal lijken, dus wat is er dan met hen gebeurd?) en hun opvoedstijl was meer onmacht dan opzet. (Hoewel ik soms echt denk dat het echt verrotte mensen zijn, maar dat is lastiger accepteren.) Zij hebben naar buiten toe een schijnwereld gemaakt, mensen buiten ons gezin hebben helemaal niet het idee dat er iets mis is. Ik draai dat toneelstukje blijkbaar mee, al zie ik ze alleen op feestjes, met anderen en dan blijf ik zoveel mogelijk uit hun buurt. Altijd als ik bij hen op bezoek kwam (3 uur met openbaar vervoer), dan kwamen ze meteen met een to-do-list nog voor ik mijn jas uit had kunnen doen. (Weet je wat jij moet doen? Zet de kerstboom op/veeg de stoep/ga naar de supermarkt).

Nu is dus een ouder stervende en er werd vanuit het ziekenhuis en verpleeghuis veel inbreng van ons verwacht. (edit: ondertussen niet meer!) Als een logische aanname: zij hebben altijd voor jullie gezorgd, dus nu zorgen jullie voor hen. Mijn ouder is ontzettend aan het bitchen op het personeel, maar zij zien dat als een gevolg van de ziekte. (Ze moesten eens weten...) Ik had het er erg moeilijk mee dat het verpleegkundigen uitgaan van een liefhebbende ouder, ik voelde me miskend in al mijn jeugdtrauma's, ik wilde echt niet langskomen en voelde me hier schuldig over (wat moeten anderen wel niet denken). Maar ondertussen is dit ook weer weggeebt, anderen denken maar wat ze willen en voel ik er niks meer bij. Ik ben eigenlijk gewoon aan het wachten tot mijn ouder overlijdt en we de begrafenis kunnen doen en dit hoofdstuk af kunnen sluiten. Zou het ook niet erg vinden als de ander er ook dood bij neervalt, dan is dat hoofdstuk afgesloten en is dat laatste restje leed uit mijn leven. Mijn siblings voelen dit ook zo.

Anderen (die dit niet hebben meegemaakt overigens) zeggen: wacht maar, straks zijn ze weg en komt de klap. Ik kan me dit niet voorstellen, maar ben er wel nieuwsgierig naar. Ik heb een warmere band met de conducteur die mijn kaartje knipt. En ik verwacht eigenlijk ook geen lijken meer die uit de kast komen vallen. Ik heb mijn jeugd niet weggestopt, ik ben er altijd heel actief mee aan de slag geweest. Heb ook een burn-out gehad en moest toen echt actief aan de slag met mijn innerlijke criticus en waar die vandaan kwam.

Lang verhaal! Zijn er hier mensen die iets soortgelijks hebben ervaren en hoe reageerden jullie op de dood van jullie ouders? En hoe ga je om met mensen die totaal niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die niet van hun kinderen (kunnen) houden en aannemen dat er altijd een oerband zal zijn? En afkeuren als je je een beetje afzijdig houdt? Ik zie mezelf als een heel warm inlevend en gevend persoon, deze situatie strookt daar totaal niet mee en dat vind ik lastig. Mensen denken dat ik in ontkenning ben en er daarom zo koeltjes over praat en dat hou ik dan maar zo.
luistervink wijzigde dit bericht op 21-02-2019 20:19
Reden: verduidelijking
0.79% gewijzigd
Of er een klap komt is denk ik nooit vooraf in te schatten. We kunnen niet in de toekomst kijken. En dat is maar goed ook. De klap hoeft natuurlijk ook niet direct te maken hebben met verlies van je ouders maar kan ook rouwen zijn om een jeugd die je graag had willen hebben maar nooit hebt gehad. Kan me voorstellen dat wanneer je zelf kinderen zou krijgendat soms best moeilijk kan zijn.
Je kunt altijd eens in gesprek gaan met de verpleegkundigen daar zijn ze ook voor hoor. Ik werk zelf ook in de zorg en zoals al meer hier gezegd hebben weten we vaak heel goed dat familierelaties soms heel complex kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-02-2019 14:17
Staan jij en je broer(s)/zus(sen) er hetzelfde in?
Ja, goddank! We hebben erg veel aan elkaar. Ik vrees voor hen wel een klap. Ze hebben het allebei vakkundig weggestopt, de een vertelde dat de ziekenhuisopname zorgde voor heftige herbelevingen. Klonk in mijn oren als PTSS, dus op mijn aanraden is er eindelijk een afspraak met de psycholoog gekomen. Ik denk dat zij nog veel moeten verwerken, inclusief inderdaad het missen van een liefhebbende ouder.

Ik heb overigens niet echt therapie voor dit issue gehad, maar wel een aantal korte sessies voor problemen die hieruit voortkwamen (extreme onzekerheid rondom mijn afstuderen en realiseren dat mijn vriendjes op mijn ouders leken en ik uit dat patroon wilde). Ik heb echt tientallen zelfhulpboeken en werkboeken doorgeakkerd, telkens als ik weer ergens een wondje vond, zocht ik er een (psychologisch verantwoord) boek bij. En dat al twintig jaar. En ik probeer daarmee wel eens mijn siblings te helpen, maar ze zullen het toch echt zelf moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
21-02-2019 14:35
Ik heb echt tientallen zelfhulpboeken en werkboeken doorgeakkerd, telkens als ik weer ergens een wondje vond, zocht ik er een (psychologisch verantwoord) boek bij. En dat al twintig jaar. En ik probeer daarmee wel eens mijn siblings te helpen, maar ze zullen het toch echt zelf moeten doen.

Mag ik hier even grote bewondering voor uitspreken! Wat knap zeg!
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
21-02-2019 14:17
Ik vertel tegenwoordig trouwens aan mensen dat ik uit een compleet gestoord gezin kom als dat gepast is. En dat helpt me wel in de gesprekken met mensen die zich niet kunnen voorstellen dat een ouder niet liefhebbend is.
Ja! Dat doe ik ook als het enigszins kan. Ik vind het ook niet moeilijk om over te praten, dus ik kan vrij feitelijk zijn. Laatst nog een zwangere vrouw aan het huilen gebracht, omdat ze het zo erg voor me vond. Moest ik haar troosten, haha.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
21-02-2019 14:53
Ja! Dat doe ik ook als het enigszins kan. Ik vind het ook niet moeilijk om over te praten, dus ik kan vrij feitelijk zijn. Laatst nog een zwangere vrouw aan het huilen gebracht, omdat ze het zo erg voor me vond. Moest ik haar troosten, haha.

Ik kan daarmee een hele hoop dingen verklaren, waarom ik soms reageer zoals ik doe. Waarom ik bepaalde dingen zeg. Ik heb me er heel lang voor geschaamd, maar het helpt me voor mijn eigen acceptatie ook om het beestje gewoon bij de naam te noemen. En sinds ik beter kan accepteren dat dit het gezin is waar ik uit kom, zijn die gesprekken ook niet meer zo moeilijk.
In mijn geval zijn wij toch op het einde nader tot elkaar gekomen en daar ben ik dankbaar voor, dat heeft voor mij toch helend gewerkt. Er zijn ook woorden gezegd waar ik mijn hele leven eigenlijk al op heb gewacht. Dit is niet voor eenieder weggelegd helaas, dat begrijp ik ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
21-02-2019 13:55
Ik had geen band met mijn vader. Toen hij stierf had ik daar toen ook weinig emotionele reactie op. Ook later niet.
Wel moest ik een paar maanden later naar een begrafenis van de vader van een vriendin. Zij hadden een hele goede relatie. Ik merkte dat ik daar buitensporig emotioneel op reageerde. Ik was eigenlijk op dat moment heel verdrietig dat ik nooit zo'n relatie met mijn eigen vader had en dus niet eens verdriet voelde bij zijn overlijden. Beetje lastig uit te leggen. Alsof ik geconfronteerd werd met het feit dat ik die hele vaderfiguur nooit heb gehad en ook definitief nooit meer zal krijgen.
Mijn ouders zijn nog niet overleden, maar dit herken wel ja.

En TO voor wat betreft het onbegrip van anderen vertel ik altijd "geestelijke en emotionele mishandeling is misschien nog erger dan lichamelijke mishandeling, want onzichtbaar en geeft ouders veel meer kansen om mooi weer te spelen naar buiten toe". Vaak zie je dan toch wel een kwartje vallen.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Ik herken dit van mijn man en zijn vader. Mijn man heeft het overlijden van zijn vader als een opluchting ervaren, een afsluiting van een heleboel leed in zijn leven.
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
21-02-2019 13:56
Ik ken dit verhaal van een vriendin. Haar vader is inmiddels 2 jaar dood en de klap is bij haar inderdaad nooit gekomen. Het voelde voor haar meer als een definitieve afsluiting van een rotjeugd. Ook zij had haar jeugd al grotendeels verwerkt voor het overlijden. Maar dat zegt niks over hoe het bij jou gaat....ik zou je adviseren om gevoel gewoon je gevoel te laten. Je bent niet verplicht om 'de klap' nog te krijgen en je bent ook niet verplicht om je groot te houden.
Mooie post.

Luistervink, het gebeurd nogal eens dat wanneer iemand ziek is, snel achteruit gaat of plotseling overlijd dat men in een soort overlevingsstand gaat om alles te kunnen regelen en handelen. Dat láter pas het besef komt dat iemand er echt niet meer is, dat men dan pas tijd heeft voor de eigen gevoelens. Wat ze vaak zeggen is dat ze in die periode geleefd werden en zich pas later realiseerde wat er gebeurde. Dát kan best een klap zijn dat iemand er echt niet meer is.
Maar als een band niet aanwezig of hecht is, je al jaren klaar bent met iemand, vind ik het niet raar als zo'n klap (of überhaupt een rouwperiode) er niet is. Maar de meeste mensen oordelen vanuit de eigen situatie en over het algemeen hebben de meeste een goede relatie met hun ouders en sommige mensen kunnen zich niet voorstellen dat het bij anderen niet zo is.

Laat je geen gevoelens aanpraten omdat anderen vinden dat het zo hoort. Jij voelt wat jij voelt en daar hoef je je ook niet over te verantwoorden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal komt zo sterk overeen met mijn jeugd.
Mijn ouders zijn echter na 10 jaar huwelijk gescheiden en mijn vader heeft nooit meer contact gezocht. Ik nog wel op mijn 18e, maar daar had hij eigenlijk ook geen zin in.

Ik heb een paar jaar geleden, nadat ik weer een bericht kreeg van mijn moeder dat ik moest komen helpen met iets onbenulligs, terwijl ik de auto aan het inpakken was om op vakantie te gaan, niet gereageerd. Daarna nooit meer wat gehoord.

Ik weet nu dat de 1 niets om mij geeft, en de ander het makkelijk vond om zo nu en dan een klusser op te roepen. Maar meer is het niet.

Ik denk dat ze nog niet zijn overleden, maar ik heb geen idee hoe het zou aanvoelen.

Mensen in mijn omgeving begrijpen het niet, maar dat is voor hun maar goed. Dat betekend dat ze wel een band hebben met hun ouder.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens gepraat met je ouders over je jeugd? het enige dat ik mij kan voorstellen dat als ze doodgaan dat je denkt ,ik heb ze niet verteld hoe slecht ze mij behandelden.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
21-02-2019 15:48
Heb je wel eens gepraat met je ouders over je jeugd? het enige dat ik mij kan voorstellen dat als ze doodgaan dat je denkt ,ik heb ze niet verteld hoe slecht ze mij behandelden.
Klinkt nu niet echt alsof haar ouders er voor openstaan. En waarschijnlijk zien ze niet wat ze verkeerd hebben gedaan of interesseert het ze niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
21-02-2019 15:48
Heb je wel eens gepraat met je ouders over je jeugd? het enige dat ik mij kan voorstellen dat als ze doodgaan dat je denkt ,ik heb ze niet verteld hoe slecht ze mij behandelden.

Als die ouders dat zelf al niet inzien, dan vraag ik me af of ze dat van TO zouden aannemen.
dianaf schreef:
21-02-2019 16:02
Klinkt nu niet echt alsof haar ouders er voor openstaan. En waarschijnlijk zien ze niet wat ze verkeerd hebben gedaan of interesseert het ze niet.
Ik heb het gedaan (al was niet zo erg als bij TO), en mijn moeder zag het echt niet. Ze lachte me keihard uit, omdat ik ergens angst/stress van had gehad als klein kind, van acties van haar. Belachelijk, noemde ze het.
Dan geef je het wel op om 'er over te praten'. Bij sommige mensen is dat gewoon niet mogelijk.

Op dit punt hád ze het beter kunnen maken. Ze hád zich kunnen inleven. Het erg kunnen vinden. Begrijpen dat haar onnadenkende acties een best groot effect hadden gehad. "O wat erg, dat heb ik nooit geweten'. Zoiets. Maar nee.

De laatste rafeltjes van de band werden hiermee definitief doorgeknipt. Begrijpen deed ze het niet. Ze was vooral zielig dat ze zo'n egoïstische, rare dochter had die zich van haar afkeerde.
Alle reacties Link kopieren
ik bedoel dat je misschien alles gezegd wil hebben. ik ben bang als mijn moeder overlijdt dat ik er veel moeite mee zal hebben omdat ik niet veel durf te zeggen en dan alles onbesproken blijft ,en ik er juist een naar gevoel bij blijf houden, Bij mijn vader zou ik dat niet hebben omdat onze band beter is .Bij mijn moeder ook wel geprobeerd er over te praten ,maar ze herkent ook niks en alles komt omdat ik zo een lastig kind was.Vreselijk frustrerend vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-02-2019 16:14
Ik heb het gedaan (al was niet zo erg als bij TO), en mijn moeder zag het echt niet. Ze lachte me keihard uit, omdat ik ergens angst/stress van had gehad als klein kind, van acties van haar. Belachelijk, noemde ze het.
Dan geef je het wel op om 'er over te praten'. Bij sommige mensen is dat gewoon niet mogelijk.

Op dit punt hád ze het beter kunnen maken. Ze hád zich kunnen inleven. Het erg kunnen vinden. Begrijpen dat haar onnadenkende acties een best groot effect hadden gehad. "O wat erg, dat heb ik nooit geweten'. Zoiets. Maar nee.

De laatste rafeltjes van de band werden hiermee definitief doorgeknipt. Begrijpen deed ze het niet. Ze was vooral zielig dat ze zo'n egoïstische, rare dochter had die zich van haar afkeerde.
Herkenbaar: zij zien zichzelf als de beste opvoeders ever. En vroeger had ik ook het idee dat ik heel goed was opgevoed en was ik er trots op dat ik zo braaf was. We waren een soort militaire Von Trapp-familie, mijn moeder hoefde maar met haar vingers te knippen en we lieten onmiddellijk alles uit onze handen vallen en kwamen aanrennen.

Toen ik puber was en wel eens tegendraads was beschuldigden ze mij er juist van dat ik hen had beperkt, omdat ik te veel geld kostte, of 'lastig' was en dat ik ondankbaar was, omdat zij altijd alles voor me hadden gedaan en altijd keihard hadden gewerkt om ons het naar ons zin te maken. "En als het je niet bevalt, dan ga je maar weg, maar wel zoals je gekomen bent: zonder iets!" Nou, dan ben je snel uitgepraat.
ella70 schreef:
21-02-2019 16:34
.Bij mijn moeder ook wel geprobeerd er over te praten ,maar ze herkent ook niks en alles komt omdat ik zo een lastig kind was.Vreselijk frustrerend vind ik dat.
Alsof je tegen een muur praat. Of nog erger, want een muur slaat niet terug.
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
21-02-2019 13:49
Ik kan je even een reactie geven op je aanname, dat verpleegkundigen van een liefhebbende ouder uitgaan en van jou bepaalde zorg en inbreng verwachten.
Ik werk al jaren als verpleegkundige op een afdeling waar erg veel mensen sterven.
Verpleegkundigen zien ook echt wel, dat de ouder niet de warme en liefdevolle omgang met de kinderen heeft. Ik oordeel nooit over kinderen die niet komen, of die niet erg betrokken zijn. Ik denk altijd mijn deel. Ik weet heel goed dat de stervende Patient zelf ook waarschijnlijk geen fijne ouder is geweest.
Sommige mensen sterven alleen, terwijl ze veel kinderen hebben. Ik veroordeel nooit een familielid om het wegblijven. Ik ga er altijd vanuit dat er een reden voor is.

Ik snap jouw gevoel.
Dat klinkt best triest , sterven er echt veel mensen alleen , zonder dat er ook maar een familielid in de buurt is ? Ik snap het wel hoor maar klinkt zo treurig.
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn echtgenoot een geschiedenis heeft van nooit goed genoeg te zijn, te min bevonden worden wegens leerproblemen en verafschuwd worden omdat hij tevreden is met wat hij heeft........ ik heb er vanaf een afstand genoeg van mee gekregen om het te herkennen. Alleen ging mijn man zo ver dat hij uiteindelijk het contact met zijn familie in het geheel verbrak.

Allereerst goed dat jij ziet wat je tekort bent gekomen en dat je, op je eigen manier, toch probeert eigen te maken al dan niet met zelfhulpboeken of professionals.

TO, mag ik iets persoonlijks vragen? Weet jij of je ouders een bepaald gedachtengoed of ideologie nastreefden? Zoals jij je jeugd omschrijft, de houding van je ouders, het liefdeloze.......... kan het zijn dat je ouders communistisch waren en jullie een zodanige opvoeding gaven? Dit is misschien ver gezocht, maar het kan zijn dat jouw ouders vanwege hun eigen opvoeding, onmachtig waren om jullie wel datgene te geven wat jullie nodig hadden.
Wellicht is het volgende artikel voor jou herkenbaar:
ps://www.volkskrant.nl/cultuur-media/jolande ... gle.com%2F

Op je vraag of er een klap komt, eerlijk gezegd, daar kan niemand het antwoord opgeven, dat kan alleen de tijd.

Wat ik je wel zou willen adviseren, ga met je siblings het gesprek aan met de verpleging en leg uit waarom je geen mantelzorg wenst te geven. Verpleegkundigen maken dit vaker mee en zij zullen hierover geen oordeel geven.

Zoek voor jezelf en je siblings goede ondersteuning (rouwverwerkingsgroep en dan specifiek gericht op slachtoffers van verwaarlozing et cetera) waar je niet alleen je verhaal kunt doen maar ook tips / handvatten / begeleiding krijgt om het overlijden een plaats te geven.
Wat is er trouwens met je andere ouder dat die niet de mantelzorg volledig kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaren geleden is mijn moeder overleden. Net als jij heb ik moeten opgroeien in een emotioneel verwaarlozende en onveilige omgeving.

Toen ik hoorde dat mijn moeder daadwerkelijk zou overlijden (euthanasie) was mijn eerste reactie Opluchting.

En ook echt met een hoofdletter.
Ik. Was. Eindelijk. Veilig.
Ze zou noooooit meer in mijn woonplaats kunnen komen. Die angst/stress/spanning van decennia kon ik loslaten.

Metéén ná haar overlijden (ik was daarbij aanwezig) kwam de klap. Niet zoals gevreesd van het gemis/nooit meer kunnen 'goedmaken' maar vanuit mijn sibling. Die schoot meteen in oude gedragingen en overtuigingen. (Sibling had jarenlang instinctief afstand gehouden van moeder maar nooit enige hulp gehad of inzicht verworven omtrent emotioneel geweld.) Dus dat hele gedoe van tegen elkaar uitgespeeld worden (en oordelen hebben over elkaars zwakheden), waar mijn ma zo'n ster in was geweest, herhaalde sibling volledig automatisch uit zichzelf.

Mijn moeder had haar hele uitvaart al volledig georkestreerd. Sibling en ik kozen om te zwijgen over onze ervaringen met moeder en de andere nabestaanden de ruimte te geven te rouwen/afscheid te nemen.

Maar omdat sibling zo in diens oude rol schoot was er geen oog voor mij.

En ik vroeg echt niet veel. Maar alles wat ik zei of deed kreeg het etiket 'overemotioneel', net als vroeger. Er was geen aanraking. Geen oogcontact. Helemaal niks op affectief vlak. Alleen een soort taakgerichtheid waarbij wezenlijk contact maken niet mogelijk was. Dat heeft me een flinke douw gegeven.

Voor mij was de uitvaart emotioneel een heel eenzame ervaring.

Naderhand vroegen kennissen/bekenden aan me hoe het nu ging. En hoewel sommigen een fractie van mijn traumatische achtergrond weten, kon ik slecht duidelijk maken wat me nou zo raakte.

Dat vervreemde gevoel, dat ik iets basaals (basisvertrouwen/ onvoorwaardelijke liefde) nooit heb meegekregen, én niet over kan brengen hoe ik de uitvaart en diens nasleep ervaren heb (en dat er een taboe op falend ouderschap rust)...heeft me echt een poos erg van mijn stuk gebracht en vertrouwen in de mensen om mij heen doen wankelen/wiebelig gemaakt.

Inmiddels heb ik daar in therapie een aantap stappen in gezet en kan ik me beter verbinden/verstaanbaar maken.

Mijn moeder mis ik niet. Ben eerder blij dat ze dood is. Of iig ontzettend opgelucht.

Band met sibling is inmiddels beter, die is gelukkig uit het oude patroon gestapt. En ik heb geleerd daar ook emotioneel niet veel van te verwachten. In het hier en nu kunnen we het fijn hebben met elkaar.
hanke321 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 17:54
7.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wellicht moet je het niet als 'klap' omschrijven, maar liever als verwerking. En of er nog een stuk verwerking in het verschiet ligt en of die pittig of mild zal zijn, weet niemand.
Ook weet je niet waar je mogelijk tegenaan loopt. Het kan best zijn dat, na het wegvallen van je moeder, je anders in het leven gaat staan en je geconfronteerd wordt met jezelf op manier die je voorheen niet kon voorzien.
Met het overlijden van een ouder, verandert automatisch je plaats in het leven en dat kan tot nieuwe inzichten maar ook tot een veranderde houding of gevoelens leiden. Dat hoeft niet per se negatief te zijn, het kan evengoed een positieve wending nemen.

Laat maar komen wat komt en heb vertrouwen dat het goedkomt.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de reacties nog niet volledig gelezen, maar dit is precies waar je een familiegesprek voor aanvraagt. Bespreek dit, en schakel eventueel ook maatschappelijk werk in, die kunnen helpen bij de praktische zaken. (hoe regelen we alles zo makkelijk mogelijk)
Ik zou niet verbaasd zijn als er geen klap komt zoals je hem omschrijft in je OP, maar mogelijk wel een soort klap dat je gaat rouwen om wat je écht hebt gemist in je leven. Maar misschien is er juist vrijheid en opluchting. Of helemaal niks.

Maar goed, wel of geen klap, wat er ook komt. Dat is niet belangrijk in de zin dat het wel of niet 'hoort'. En eerlijk gezegd zou ik nu vooral niet al te veel doen waar je geen zin in hebt. Ga je door met geven tot het bittere eind?
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
21-02-2019 13:49
Ik kan je even een reactie geven op je aanname, dat verpleegkundigen van een liefhebbende ouder uitgaan en van jou bepaalde zorg en inbreng verwachten.
Ik werk al jaren als verpleegkundige op een afdeling waar erg veel mensen sterven.
Verpleegkundigen zien ook echt wel, dat de ouder niet de warme en liefdevolle omgang met de kinderen heeft. Ik oordeel nooit over kinderen die niet komen, of die niet erg betrokken zijn. Ik denk altijd mijn deel. Ik weet heel goed dat de stervende Patient zelf ook waarschijnlijk geen fijne ouder is geweest.
Sommige mensen sterven alleen, terwijl ze veel kinderen hebben. Ik veroordeel nooit een familielid om het wegblijven. Ik ga er altijd vanuit dat er een reden voor is.

Ik snap jouw gevoel.
Ik ben in tranen uitgebarsten door dit bericht. Kan niet in woorden uitdrukken hoe goed het mij doet dit te lezen. Dat verdomde knagende schuldgevoel dat ik mijn demente moeder niet vaak genoeg bezoek terwijl er nooit een greintje liefde is geweest en zij eerder als een wildvreemde voelt dan als mijn moeder. Ik schaam me tegenover het verplegend personeel want het is mijn moeder dus ik hoor van haar te houden en haar te verzorgen maar ik kan het niet. Een enorme eyeopener dus om de andere kant te lezen en te beseffen dat het niet altijd eenzijdig wordt bekeken en ze mij een 'slecht kind' vinden... bedankt daarvoor.

TO, sorry verder geen inbreng voor je topic want het komt zo dichtbij dat ik ervan dichtklap. Ik heb er bewondering voor dat je zo sterk bent. :hug: voor jou en veel sterkte.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven