Japan!
zaterdag 11 oktober 2025 om 22:48
zaterdag 7 maart 2026 om 18:37
Leuk! En volgens mij is de timing perfect voor de bloesem. En knap hoor dat je Hiragana en Katakana kan lezen. Heb me er ook een tijdje in verdiept maar ik bleef dingen door elkaar gooien. Heb het uiteindelijk maar opgegeven. Sommige letters en woorden kan ik wel lezen maar voor de rest. Hangul (Koreaans) is wat dat betreft een stuk makkelijk. Dat had ik binnen 2-3 dagen geleerd op de speciale regels na. Maar dat zijn maar 24 tekens.daantje75 schreef: ↑12-02-2026 12:40Wij gaan over ruim 3 weken naar Japan. Eerst 5 nachten Kyoto met uitstapjes naar Nara en Osaka. Honkbaltickets zijn geboekt. Zoon houdt niet van pretparken dus daar gaan we ook niet heen. We gaan wel een dag fietsen huren in Kyoto en dan lekker de stad uit.
Ik kan nu hiragana en katakana lezen. Kanji is moeilijk! Verder beetje Japans leren via duolingo.
Na Kyoto verblijven we in Kumamoto, Hiroshima, Matsumoto en Tokio. Volgens de voorspellingen staan de kersenbloesems in volle bloei als we in Tokio zijn.
zondag 8 maart 2026 om 00:07
Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.
Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
zondag 8 maart 2026 om 16:58
Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.nootboek schreef: ↑08-03-2026 00:07Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.
Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
maandag 9 maart 2026 om 13:51
Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans.Beleza schreef: ↑08-03-2026 16:58Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.
Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.
Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 9 maart 2026 om 14:22
Ik ben weer terug! Wat was het fantastisch, ongelooflijk mooi en fijn was de reis. Wat heeerlijk dat de mensen zo rustig zijn, gewoon netjes in de rij staan en ontzettend vriendelijk zijn, daar kunnen we in Nederland wel wat van leren zeg.
We hebben heel veel van Tokyo gezien en ook een dag Osaka gedaan met de Shinkansen. Het kasteel in geweest, dat is een museum geworden en bovenin heb je een prachtig uitzicht over Osaka.
Ik vond het eten heerlijk en hoewel ik normaal ook toiletklantje ben heb ik nergens last van gehad.
Dik nagenieten dus hier.
We hebben heel veel van Tokyo gezien en ook een dag Osaka gedaan met de Shinkansen. Het kasteel in geweest, dat is een museum geworden en bovenin heb je een prachtig uitzicht over Osaka.
Ik vond het eten heerlijk en hoewel ik normaal ook toiletklantje ben heb ik nergens last van gehad.
Dik nagenieten dus hier.
vrijdag 13 maart 2026 om 12:22
Ik doelde meer op dat ze schreef dat je in Japan weinig groente&fruit en volkoren producten tegenkomt. Dat klopt natuurlijk nietdianaf schreef: ↑09-03-2026 13:51Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans.Geintje uiteraard.
Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.
Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
zondag 15 maart 2026 om 21:57
Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
maandag 16 maart 2026 om 08:35
Ik was met mijn volwassen gezin.LoiseauBicyclette schreef: ↑15-03-2026 21:57Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Ik kan je helaas niets zeggen over alleen naar Japan gaan.
Als ik er over nadenk, dan waren het toch meer koppels die ik zag, dan een alleengaande tourist.
Zou er niemand met je mee willen? Japan is zo geweldig. Dat wil je delen, en later nog veel, samen, over napraten.
maandag 16 maart 2026 om 10:09
Het ligt er denk ik ook wel aan naar wat voor hotel/hostel je gaat. En hoe open je zelf bent.LoiseauBicyclette schreef: ↑15-03-2026 21:57Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Tijdens de vakantie ben ik meerdere malen aangeproken door Japanners die wilde weten waar ik vandaan kwam, hoe lang ik bleef en hoe ik het vond. Dit waren zonder uitzondering mensen die vrij goed Engels spraken.
Ik zou best in mijn eentje naar Japan gaan, maar ik zou qua accommodatie wel echt kijken naar bijvoorbeeld een internationaal hostel. Dat maakt contact leggen wel makkelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 16 maart 2026 om 10:36
dinsdag 17 maart 2026 om 00:01
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben meer een hotel dan een hosteltype en zoek ook niet per se mensen op tijdens reizen, maar vind het wel fijn om zo eens even een praatje te hebben. Fijn dat het jou zo goed bevalt ZeroRose! Ik ga het nog eens rustig bekijken. Zou sowieso pas volgend jaar willen, dus heb nog even
dinsdag 17 maart 2026 om 06:42
Ik ben 3 weken in m'n eentje naar Japan geweest. Ik ben zelf niet zo van het contact maken en dat ging prima.
Hele mooie reis gemaakt. Alles is zo goed georganiseerd dat het makkelijk reizen is.
Ik had een rail pass en dat was super makkelijk. Heb ook nog een keer reserveringen gewijzigd. Ging prima zonder Japans.
Hele mooie reis gemaakt. Alles is zo goed georganiseerd dat het makkelijk reizen is.
Ik had een rail pass en dat was super makkelijk. Heb ook nog een keer reserveringen gewijzigd. Ging prima zonder Japans.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:30
Heel veel plezier Girasole!
Ik was er vorig jaar precies in deze tijd.
En dat was een goede tijd om te gaan.
Ik benieuwd naar jouw ervaringen.
Heb je hier genoeg tips gekregen?
Ik raad je aan om deze doekjes te kopen. Overal te koop. Family Mart, Donki, 7-eleven.
Heerlijke verfrissingsdoekjes
https://www.amazon.co.jp/-/en/Biore-Col ... B085VH6JQ8
Ze zijn er ook in groot formaat of geparfumeerd.
dinsdag 26 mei 2026 om 23:01
Mijn eerdere bericht zie ik niet ..??
Dank voor de doekjes tip, die ga ik zeker kopen!
Sowieso heel veel (te veel
) tips gekregen. Het wordt echt keuzes maken, want ik wil alles wat ik doe ook echt beleven en niet achteraf thuis denken: waar was dit ?
De tip van de stempels scoren vond ik een hele leuke.
Ik heb mezelf een mooi boekje cadeau gedaan en de app Stamp Quest gedownload. Dat moet een mooi verhaal in stempels gaan worden!
Dank voor de doekjes tip, die ga ik zeker kopen!
Sowieso heel veel (te veel
De tip van de stempels scoren vond ik een hele leuke.
Ik heb mezelf een mooi boekje cadeau gedaan en de app Stamp Quest gedownload. Dat moet een mooi verhaal in stempels gaan worden!
woensdag 27 mei 2026 om 13:42
Eventueel elke dag even opschrijven wat je gezien en gedaan hebt? En ook, probeer veel te beleven in het echt ipv door de camera heen.
Ik merk dat ik niet meer zoveel foto's maak als bij mijn eerste reizen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 27 mei 2026 om 14:50
Ja, dat doe ik vrijwel altijd bij een rondreis, ‘s avonds even in het kort opschrijven hoe de dag was.
En ik houd mijn reis bij in Polarsteps, dus daar heb ik sowieso altijd een goed overzicht.
Dat bedoelde ik ook met wat ik eerder schreef: de dingen echt op dat moment beleven en niet achteraf als je foto’s bekijkt me afvragen wat dat ook alweer was.
En ik houd mijn reis bij in Polarsteps, dus daar heb ik sowieso altijd een goed overzicht.
Dat bedoelde ik ook met wat ik eerder schreef: de dingen echt op dat moment beleven en niet achteraf als je foto’s bekijkt me afvragen wat dat ook alweer was.
girasole3 wijzigde dit bericht op 27-05-2026 17:47
14.61% gewijzigd
woensdag 27 mei 2026 om 16:53
Ik heb wel mega veel foto's gemaakt.
Maar door polarsteps bij te houden, kan ik goed herinneren waar we waren op dat moment.
Maar ook als ik gewoon door de foto's op mijn telefoon scroll dan weet ik toch weer precies waar we waren.
Alle herinneringen ploppen dan direct op.
Deze reis heeft echt veel indruk gemaakt en achtergelaten.
Wij gaan in september/oktober weer. De vliegtickets zijn al geboekt.
Ik ben bang dat ik dan ook weer mega veel foto's ga maken
woensdag 27 mei 2026 om 18:34
ik ben jaloers.. Japan gaat mij waarschijnlijk pas over 10 jaar weer zien denk ik
we wilde eigenlijk naar Zuid-Korea in oktober, maar dan ben ik uitgerekend van ons eerste kindje
. dus vervliegen gaat hem voorlopig niet worden
ik heb ook achterlijk veel foto's, sommige heb ik laten ontwikkelen en hangen in een lijstje aan de muur.
twijfel vaak of ik geen album moet maken.
@girasole3, alles zien gaat nooit lukken, ik ben 2x geweest en heb nog niet eens de helft van Tokio gezien
I
Osaka, kan zoo goed eten daar
en een hand waaier bij donki
we wilde eigenlijk naar Zuid-Korea in oktober, maar dan ben ik uitgerekend van ons eerste kindje
ik heb ook achterlijk veel foto's, sommige heb ik laten ontwikkelen en hangen in een lijstje aan de muur.
twijfel vaak of ik geen album moet maken.
@girasole3, alles zien gaat nooit lukken, ik ben 2x geweest en heb nog niet eens de helft van Tokio gezien
I
en een hand waaier bij donki
Relax we're all crazy, it's not a competition
woensdag 27 mei 2026 om 19:13
Een kindje is ook leuk Rouge. Gefeliciteerd!Rouge__ schreef: ↑27-05-2026 18:34ik ben jaloers.. Japan gaat mij waarschijnlijk pas over 10 jaar weer zien denk ik![]()
we wilde eigenlijk naar Zuid-Korea in oktober, maar dan ben ik uitgerekend van ons eerste kindje. dus vervliegen gaat hem voorlopig niet worden
ik heb ook achterlijk veel foto's, sommige heb ik laten ontwikkelen en hangen in een lijstje aan de muur.
twijfel vaak of ik geen album moet maken.
@girasole3, alles zien gaat nooit lukken, ik ben 2x geweest en heb nog niet eens de helft van Tokio gezien![]()
IOsaka, kan zoo goed eten daar
![]()
en een hand waaier bij donki![]()
Maar met een kindje kun je ook gaan toch?
Wij nemen ook een kindje mee, van bijna een half jaar.
Perfecte leeftijd denken wij.
Wij gaan eerst naar Zuid-Korea en dan naar Japan. We vliegen vanuit Tokio naar huis.
En wat je zegt: ik heb ook nog niet eens de helft van Tokio gezien.
Ook niet van Osaka en Kyoto.
(Ik ben jaloers op iedereen die naar Japan gaat, of ik ze nu ken of niet. Ik zou bijna aan Girasole vragen of ze hier elke dag een update wil geven en of ze polarsteps bij gaat houden en of ik die dan mag volgen
woensdag 27 mei 2026 om 19:24
Varen jullie dan van Busan naar Fukuoka? Ik vond Kyushu echt te gek. Helaas waren we daar maar 4 dagen, vooral op jacht naar de standbeelden van one piece. Zou nog weleens naar Kyushu willen om te fietsen. En dan eventueel eerst van Seoul naar Busan fietsen en dan oversteken met de boot naar Fukuoka.bartjes schreef: ↑27-05-2026 19:13Een kindje is ook leuk Rouge. Gefeliciteerd!
Maar met een kindje kun je ook gaan toch?
Wij nemen ook een kindje mee, van bijna een half jaar.
Perfecte leeftijd denken wij.
Wij gaan eerst naar Zuid-Korea en dan naar Japan. We vliegen vanuit Tokio naar huis.
En wat je zegt: ik heb ook nog niet eens de helft van Tokio gezien.
Ook niet van Osaka en Kyoto.
(Ik ben jaloers op iedereen die naar Japan gaat, of ik ze nu ken of niet. Ik zou bijna aan Girasole vragen of ze hier elke dag een update wil geven en of ze polarsteps bij gaat houden en of ik die dan mag volgen)
woensdag 27 mei 2026 om 20:04
Ja, dat is wel de bedoeling. Dat we over het water gaan.daantje75 schreef: ↑27-05-2026 19:24Varen jullie dan van Busan naar Fukuoka? Ik vond Kyushu echt te gek. Helaas waren we daar maar 4 dagen, vooral op jacht naar de standbeelden van one piece. Zou nog weleens naar Kyushu willen om te fietsen. En dan eventueel eerst van Seoul naar Busan fietsen en dan oversteken met de boot naar Fukuoka.
Wij gaan niet fietsen hoor.
Gewoon openbaar vervoer.
Er staat nog niets vast, alleen de heen en terugreis.
We weten nog niet hoe lang we in Zuid-Korea zijn.
Alles is nog open.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in