Japan!

11-10-2025 22:48 185 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie wil er mee praten over Japan als vakantiebestemming.

Ik ben afgelopen mei samen met mijn volwassen gezin naar Japan geweest, en ik ben verliefd geworden op het land.

Het is dat het zo ver weg is, en dat je er heen moet vliegen, maar anders zou ik ieder jaar wel willen gaan.
daantje75 schreef:
12-02-2026 12:40
Wij gaan over ruim 3 weken naar Japan. Eerst 5 nachten Kyoto met uitstapjes naar Nara en Osaka. Honkbaltickets zijn geboekt. Zoon houdt niet van pretparken dus daar gaan we ook niet heen. We gaan wel een dag fietsen huren in Kyoto en dan lekker de stad uit.

Ik kan nu hiragana en katakana lezen. Kanji is moeilijk! Verder beetje Japans leren via duolingo.

Na Kyoto verblijven we in Kumamoto, Hiroshima, Matsumoto en Tokio. Volgens de voorspellingen staan de kersenbloesems in volle bloei als we in Tokio zijn.
Leuk! En volgens mij is de timing perfect voor de bloesem. En knap hoor dat je Hiragana en Katakana kan lezen. Heb me er ook een tijdje in verdiept maar ik bleef dingen door elkaar gooien. Heb het uiteindelijk maar opgegeven. Sommige letters en woorden kan ik wel lezen maar voor de rest. Hangul (Koreaans) is wat dat betreft een stuk makkelijk. Dat had ik binnen 2-3 dagen geleerd op de speciale regels na. Maar dat zijn maar 24 tekens.
Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.

Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
nootboek schreef:
08-03-2026 00:07
Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.

Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.
Beleza schreef:
08-03-2026 16:58
Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.
Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans. :lol: Geintje uiteraard.

Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.

Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben weer terug! Wat was het fantastisch, ongelooflijk mooi en fijn was de reis. Wat heeerlijk dat de mensen zo rustig zijn, gewoon netjes in de rij staan en ontzettend vriendelijk zijn, daar kunnen we in Nederland wel wat van leren zeg.

We hebben heel veel van Tokyo gezien en ook een dag Osaka gedaan met de Shinkansen. Het kasteel in geweest, dat is een museum geworden en bovenin heb je een prachtig uitzicht over Osaka.

Ik vond het eten heerlijk en hoewel ik normaal ook toiletklantje ben heb ik nergens last van gehad.

Dik nagenieten dus hier.
Fijn om te horen Minimalista!! Wat heb je allemaal gedaan in Tokyo? Wat vond je het meest verrassende om te doen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat fijn minimalista.
Goed om te horen dat je zo genoten hebt!
Ik ben ook wel benieuwd wat je in Tokyo gedaan hebt, en hoe je marathon was natuurlijk.
Super dat je ook nog naar Osaka bent geweest, dat is toch best nog een stuk reizen.
dianaf schreef:
09-03-2026 13:51
Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans. :lol: Geintje uiteraard.

Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.

Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
Ik doelde meer op dat ze schreef dat je in Japan weinig groente&fruit en volkoren producten tegenkomt. Dat klopt natuurlijk niet :) Ik eet veganistisch dus let daar wss wat meer op en krijg uberhaupt meer groente en fruit binnen. En als je vaak uiteten gaat eet je inderdaad anders dan thuis maar dat heeft meer met vakantie te maken dan met het land.
Wij gaan misschien aankomend najaar voor de tweede keer naar Japan!
De vorige keer was voorjaar 2025.

We zitten in de oriënterende fase 😀
Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven