Japan!

11-10-2025 22:48 223 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie wil er mee praten over Japan als vakantiebestemming.

Ik ben afgelopen mei samen met mijn volwassen gezin naar Japan geweest, en ik ben verliefd geworden op het land.

Het is dat het zo ver weg is, en dat je er heen moet vliegen, maar anders zou ik ieder jaar wel willen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
daantje75 schreef:
12-02-2026 12:40
Wij gaan over ruim 3 weken naar Japan. Eerst 5 nachten Kyoto met uitstapjes naar Nara en Osaka. Honkbaltickets zijn geboekt. Zoon houdt niet van pretparken dus daar gaan we ook niet heen. We gaan wel een dag fietsen huren in Kyoto en dan lekker de stad uit.

Ik kan nu hiragana en katakana lezen. Kanji is moeilijk! Verder beetje Japans leren via duolingo.

Na Kyoto verblijven we in Kumamoto, Hiroshima, Matsumoto en Tokio. Volgens de voorspellingen staan de kersenbloesems in volle bloei als we in Tokio zijn.
Leuk! En volgens mij is de timing perfect voor de bloesem. En knap hoor dat je Hiragana en Katakana kan lezen. Heb me er ook een tijdje in verdiept maar ik bleef dingen door elkaar gooien. Heb het uiteindelijk maar opgegeven. Sommige letters en woorden kan ik wel lezen maar voor de rest. Hangul (Koreaans) is wat dat betreft een stuk makkelijk. Dat had ik binnen 2-3 dagen geleerd op de speciale regels na. Maar dat zijn maar 24 tekens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.

Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
08-03-2026 00:07
Wat betreft obstipatie, je komt in Japan weinig groente, fruit en volkorenproducten tegen zoals wij die in Europa gewend zijn, en dan ligt vezeltekort op de loer.

Mijn ervaring is dat als je 'alles' eet, daarbij groene thee drinkt (oftewel een volwaardig japans eetpatroon), er inderdaad geen probleem is. Maar als je bepaalde bijgerechtjes van wortelgroente, zeewier enz. altijd laat staan omdat je ze niet lust ofzo, dan wordt het wel tricky. Een van mijn kids at de eerste keer alleen maar rijst, vlees en witbrood, dat leidde na 2 weken tot obstipatie. Daarna meer bewust gelet op vezelinname, en geen problemen meer gehad. De alleseters onder ons sowieso niet.
Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beleza schreef:
08-03-2026 16:58
Wat bedoel je met dat je in Japan weinig groente en fruit tegen komt? Er zijn overal supermarkten waar je dat kunt kopen. Wat rijst betreft kun je bij sommige restaurants ook genmai krijgen, dat is Japanse zilvervliesrijst, heel lekker! Volkoren brood hebben ze vooral bij de buitenlandse bakkers zoals Viron en Andersen en andere Franse of Deense bakkers.
Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans. :lol: Geintje uiteraard.

Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.

Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben weer terug! Wat was het fantastisch, ongelooflijk mooi en fijn was de reis. Wat heeerlijk dat de mensen zo rustig zijn, gewoon netjes in de rij staan en ontzettend vriendelijk zijn, daar kunnen we in Nederland wel wat van leren zeg.

We hebben heel veel van Tokyo gezien en ook een dag Osaka gedaan met de Shinkansen. Het kasteel in geweest, dat is een museum geworden en bovenin heb je een prachtig uitzicht over Osaka.

Ik vond het eten heerlijk en hoewel ik normaal ook toiletklantje ben heb ik nergens last van gehad.

Dik nagenieten dus hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om te horen Minimalista!! Wat heb je allemaal gedaan in Tokyo? Wat vond je het meest verrassende om te doen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn minimalista.
Goed om te horen dat je zo genoten hebt!
Ik ben ook wel benieuwd wat je in Tokyo gedaan hebt, en hoe je marathon was natuurlijk.
Super dat je ook nog naar Osaka bent geweest, dat is toch best nog een stuk reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
09-03-2026 13:51
Het fenomeen agv is natuurlijk niet Japans. :lol: Geintje uiteraard.

Ik herken het obstipatieverhaal namelijk wel, maar een groente/fruit/vezelterkort vind ik niet specifiek iets voor een reis naar Japan. Maar wel voor vakanties in het algemeen, zeker als je veel uit eten gaat en niet veel zelf kookt. In veel restaurants ligt toch echt de nadruk op een hoofdgerecht met vlees/vis. Maar ook al kook je wel zelf, tijdens een vakantie ben je toch vaak makkelijker qua eten.
Genoeg mensen gehoord die over klaagden als ze naar Frankrijk, Italië, Turkije, Egypte, Spanje enz. gaan. Op vakantie eet men makkelijker en dat is vaak met minder groenten/fruit/vezels, dus sneller last van verstopping.

Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor, denk ik. Aan de andere kant at ik zo'n beetje alles wel dat op het bord lag, dus dan is je maaltijd wel meer in evenwicht. En af en toe haalden we ook gewoon groenten of fruit bij een supermarkt. Bijna alle hotels waar we verbleven hadden een koelkastje.
Ik doelde meer op dat ze schreef dat je in Japan weinig groente&fruit en volkoren producten tegenkomt. Dat klopt natuurlijk niet :) Ik eet veganistisch dus let daar wss wat meer op en krijg uberhaupt meer groente en fruit binnen. En als je vaak uiteten gaat eet je inderdaad anders dan thuis maar dat heeft meer met vakantie te maken dan met het land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan misschien aankomend najaar voor de tweede keer naar Japan!
De vorige keer was voorjaar 2025.

We zitten in de oriënterende fase 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Alle reacties Link kopieren Quote
LoiseauBicyclette schreef:
15-03-2026 21:57
Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Ik was met mijn volwassen gezin.
Ik kan je helaas niets zeggen over alleen naar Japan gaan.
Als ik er over nadenk, dan waren het toch meer koppels die ik zag, dan een alleengaande tourist.

Zou er niemand met je mee willen? Japan is zo geweldig. Dat wil je delen, en later nog veel, samen, over napraten.
Alle reacties Link kopieren Quote
LoiseauBicyclette schreef:
15-03-2026 21:57
Ah wat leuk een Japanforum (nu pas ontdekt). Nog niet alles gelezen, maar ben vooral eigenlijk wel benieuwd of mensen hier alleen/solo zijn geweest en hoe ze dat ervaren hebben?
Vooral gezien de taalbarrière en de gereserveerdheid van de gemiddelde japanner, heeft dit invloed op hoe 'thuis' je je voelt in het land?
Ik voel me zelf in Europa zelden eenzaam als ik op vakantie ben, maar op de een of andere manier is dit wel wat me tot nu toe heeft tegengehouden om buiten Europa alleen te reizen.
Al lijkt Japan me dan juist weer ideaal omdat dingen in je eentje doen daar volgens mij heel normaal is.
Het ligt er denk ik ook wel aan naar wat voor hotel/hostel je gaat. En hoe open je zelf bent.
Tijdens de vakantie ben ik meerdere malen aangeproken door Japanners die wilde weten waar ik vandaan kwam, hoe lang ik bleef en hoe ik het vond. Dit waren zonder uitzondering mensen die vrij goed Engels spraken.
Ik zou best in mijn eentje naar Japan gaan, maar ik zou qua accommodatie wel echt kijken naar bijvoorbeeld een internationaal hostel. Dat maakt contact leggen wel makkelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vorig jaar alleen naar Tokyo geweest, eind mei ga ik weer. Ik ben ook al bezig met de reis van volgend jaar naar Japan (dan ook naar andere plaatsen!).

Dus ja, ik vind Japan een hele goede bestemming om alleen naar toe te gaan :) .
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben meer een hotel dan een hosteltype en zoek ook niet per se mensen op tijdens reizen, maar vind het wel fijn om zo eens even een praatje te hebben. Fijn dat het jou zo goed bevalt ZeroRose! Ik ga het nog eens rustig bekijken. Zou sowieso pas volgend jaar willen, dus heb nog even 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 3 weken in m'n eentje naar Japan geweest. Ik ben zelf niet zo van het contact maken en dat ging prima.

Hele mooie reis gemaakt. Alles is zo goed georganiseerd dat het makkelijk reizen is.
Ik had een rail pass en dat was super makkelijk. Heb ook nog een keer reserveringen gewijzigd. Ging prima zonder Japans.
Alle reacties Link kopieren Quote
Komend weekend vertrek ik naar Japan.
Ik ben zo benieuwd!
Eerste stop wordt Osaka.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
26-05-2026 17:09
Komend weekend vertrek ik naar Japan.
Ik ben zo benieuwd!
Eerste stop wordt Osaka.
Heel veel plezier Girasole!

Ik was er vorig jaar precies in deze tijd.
En dat was een goede tijd om te gaan.

Ik benieuwd naar jouw ervaringen.
Heb je hier genoeg tips gekregen?

Ik raad je aan om deze doekjes te kopen. Overal te koop. Family Mart, Donki, 7-eleven.
Heerlijke verfrissingsdoekjes

https://www.amazon.co.jp/-/en/Biore-Col ... B085VH6JQ8

Ze zijn er ook in groot formaat of geparfumeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerdere bericht zie ik niet ..??

Dank voor de doekjes tip, die ga ik zeker kopen!

Sowieso heel veel (te veel 😅) tips gekregen. Het wordt echt keuzes maken, want ik wil alles wat ik doe ook echt beleven en niet achteraf thuis denken: waar was dit ?

De tip van de stempels scoren vond ik een hele leuke.
Ik heb mezelf een mooi boekje cadeau gedaan en de app Stamp Quest gedownload. Dat moet een mooi verhaal in stempels gaan worden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eventueel elke dag even opschrijven wat je gezien en gedaan hebt? En ook, probeer veel te beleven in het echt ipv door de camera heen. :-D Ik merk dat ik niet meer zoveel foto's maak als bij mijn eerste reizen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat doe ik vrijwel altijd bij een rondreis, ‘s avonds even in het kort opschrijven hoe de dag was.
En ik houd mijn reis bij in Polarsteps, dus daar heb ik sowieso altijd een goed overzicht.

Dat bedoelde ik ook met wat ik eerder schreef: de dingen echt op dat moment beleven en niet achteraf als je foto’s bekijkt me afvragen wat dat ook alweer was.
girasole3 wijzigde dit bericht op 27-05-2026 17:47
14.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
27-05-2026 13:42
Eventueel elke dag even opschrijven wat je gezien en gedaan hebt? En ook, probeer veel te beleven in het echt ipv door de camera heen. :-D Ik merk dat ik niet meer zoveel foto's maak als bij mijn eerste reizen.
Ik heb wel mega veel foto's gemaakt.
Maar door polarsteps bij te houden, kan ik goed herinneren waar we waren op dat moment.

Maar ook als ik gewoon door de foto's op mijn telefoon scroll dan weet ik toch weer precies waar we waren.
Alle herinneringen ploppen dan direct op.
Deze reis heeft echt veel indruk gemaakt en achtergelaten.

Wij gaan in september/oktober weer. De vliegtickets zijn al geboekt.
Ik ben bang dat ik dan ook weer mega veel foto's ga maken 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben jaloers.. Japan gaat mij waarschijnlijk pas over 10 jaar weer zien denk ik :'(

we wilde eigenlijk naar Zuid-Korea in oktober, maar dan ben ik uitgerekend van ons eerste kindje :$ . dus vervliegen gaat hem voorlopig niet worden

ik heb ook achterlijk veel foto's, sommige heb ik laten ontwikkelen en hangen in een lijstje aan de muur.
twijfel vaak of ik geen album moet maken.

@girasole3, alles zien gaat nooit lukken, ik ben 2x geweest en heb nog niet eens de helft van Tokio gezien :hihi:
I :heart: Osaka, kan zoo goed eten daar :hyper:

en een hand waaier bij donki :lol:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Rouge__ schreef:
27-05-2026 18:34
ik ben jaloers.. Japan gaat mij waarschijnlijk pas over 10 jaar weer zien denk ik :'(

we wilde eigenlijk naar Zuid-Korea in oktober, maar dan ben ik uitgerekend van ons eerste kindje :$ . dus vervliegen gaat hem voorlopig niet worden

ik heb ook achterlijk veel foto's, sommige heb ik laten ontwikkelen en hangen in een lijstje aan de muur.
twijfel vaak of ik geen album moet maken.

@girasole3, alles zien gaat nooit lukken, ik ben 2x geweest en heb nog niet eens de helft van Tokio gezien :hihi:
I :heart: Osaka, kan zoo goed eten daar :hyper:

en een hand waaier bij donki :lol:
Een kindje is ook leuk Rouge. Gefeliciteerd!
Maar met een kindje kun je ook gaan toch?
Wij nemen ook een kindje mee, van bijna een half jaar.
Perfecte leeftijd denken wij.

Wij gaan eerst naar Zuid-Korea en dan naar Japan. We vliegen vanuit Tokio naar huis.

En wat je zegt: ik heb ook nog niet eens de helft van Tokio gezien.
Ook niet van Osaka en Kyoto.

(Ik ben jaloers op iedereen die naar Japan gaat, of ik ze nu ken of niet. Ik zou bijna aan Girasole vragen of ze hier elke dag een update wil geven en of ze polarsteps bij gaat houden en of ik die dan mag volgen 😂)
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
27-05-2026 19:13
Een kindje is ook leuk Rouge. Gefeliciteerd!
Maar met een kindje kun je ook gaan toch?
Wij nemen ook een kindje mee, van bijna een half jaar.
Perfecte leeftijd denken wij.

Wij gaan eerst naar Zuid-Korea en dan naar Japan. We vliegen vanuit Tokio naar huis.

En wat je zegt: ik heb ook nog niet eens de helft van Tokio gezien.
Ook niet van Osaka en Kyoto.

(Ik ben jaloers op iedereen die naar Japan gaat, of ik ze nu ken of niet. Ik zou bijna aan Girasole vragen of ze hier elke dag een update wil geven en of ze polarsteps bij gaat houden en of ik die dan mag volgen 😂)
Varen jullie dan van Busan naar Fukuoka? Ik vond Kyushu echt te gek. Helaas waren we daar maar 4 dagen, vooral op jacht naar de standbeelden van one piece. Zou nog weleens naar Kyushu willen om te fietsen. En dan eventueel eerst van Seoul naar Busan fietsen en dan oversteken met de boot naar Fukuoka.
Alle reacties Link kopieren Quote
daantje75 schreef:
27-05-2026 19:24
Varen jullie dan van Busan naar Fukuoka? Ik vond Kyushu echt te gek. Helaas waren we daar maar 4 dagen, vooral op jacht naar de standbeelden van one piece. Zou nog weleens naar Kyushu willen om te fietsen. En dan eventueel eerst van Seoul naar Busan fietsen en dan oversteken met de boot naar Fukuoka.
Ja, dat is wel de bedoeling. Dat we over het water gaan.

Wij gaan niet fietsen hoor.
Gewoon openbaar vervoer.

Er staat nog niets vast, alleen de heen en terugreis.
We weten nog niet hoe lang we in Zuid-Korea zijn.
Alles is nog open.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven