jetlag: slaapritme opschuiven of niet?
vrijdag 13 juni 2025 om 20:51
Ik heb weer een vraagje over mijn reis naar Japan. Voor wie mijn vorige topic heeft gelezen: het gaat gelukkig al een stukje beter, nu de reis dichterbij komt begin ik er steeds meer zin in te krijgen.
maar ik heb nog een vraagje. In Japan is het 7 uur later en ik heb geen idee hoe ik me qua jetlag het beste kan voorbereiden. Ik ben zo iemand die van een uurtje de klok voor- of achteruit echt wel even moet wennen. Dus ik vind zo'n groot tijdverchil best spannend.
Nu hink ik op 2 gedachtes: enerzijds zou ik in Nederland alvast mijn slaapritme kunnen omgooien en een par weken van tevoren alvast kunnen starten met eerder naar bed gaan e eerder opstaan om een beetje dichterbij Japanse tijd te komen. Aan de andere kant denk ik dat ik daardoor wel minder zou gaan slapen, omdat vroeger in slaap vallen geen gegeven feit is.
Wat denken jullie: kan ik het beter gewoon daar bekijken., of zou het effectief toch wel wat kunnen helpen om mijn slaapritme al een paar uur te verschuiven in Nederland?
O ja, misschien wel handig om te weten: we komen om half 1 's middags daar aan, dus NLse tijd half 6 's ochtends. In het vliegtuig verwacht ik niet dat ik ga slapen.

maar ik heb nog een vraagje. In Japan is het 7 uur later en ik heb geen idee hoe ik me qua jetlag het beste kan voorbereiden. Ik ben zo iemand die van een uurtje de klok voor- of achteruit echt wel even moet wennen. Dus ik vind zo'n groot tijdverchil best spannend.
Nu hink ik op 2 gedachtes: enerzijds zou ik in Nederland alvast mijn slaapritme kunnen omgooien en een par weken van tevoren alvast kunnen starten met eerder naar bed gaan e eerder opstaan om een beetje dichterbij Japanse tijd te komen. Aan de andere kant denk ik dat ik daardoor wel minder zou gaan slapen, omdat vroeger in slaap vallen geen gegeven feit is.
Wat denken jullie: kan ik het beter gewoon daar bekijken., of zou het effectief toch wel wat kunnen helpen om mijn slaapritme al een paar uur te verschuiven in Nederland?
O ja, misschien wel handig om te weten: we komen om half 1 's middags daar aan, dus NLse tijd half 6 's ochtends. In het vliegtuig verwacht ik niet dat ik ga slapen.
vrijdag 13 juni 2025 om 20:53
vrijdag 13 juni 2025 om 20:53
vrijdag 13 juni 2025 om 21:00
Die tips heb ik inderdaad gelezen. 
Mijn redenatie was echter: stel ik kan mijn slaapritme zo opschuiven dat ik ipv van 11 tot 7 van 9 tot 5 slaap, dan moet ik dus op de dag van het vliegen nóg 2 uur extra overbruggen met niet-slapen.
Ik weet niet of dit ergens op slaat hoor, misschien overdenk ik het wel teveel.
Wat zou het toch makelijk zijn als ik in een vliegtuig zou kunnen slapen

Mijn redenatie was echter: stel ik kan mijn slaapritme zo opschuiven dat ik ipv van 11 tot 7 van 9 tot 5 slaap, dan moet ik dus op de dag van het vliegen nóg 2 uur extra overbruggen met niet-slapen.
Ik weet niet of dit ergens op slaat hoor, misschien overdenk ik het wel teveel.
Wat zou het toch makelijk zijn als ik in een vliegtuig zou kunnen slapen
vrijdag 13 juni 2025 om 21:02
Opschuiven ritme lijkt me onbegonnen werk.
Na aankomst iets actiefs gaan doen en zo niet te vroeg naar bed gaan. Ergens in de avond is niet erg, maar niet om 16u 's middags.
Ik heb er zelf niet erg veel last veel op vakantie. Niet aan denken en gewoon vakantie vieren. Af en toe lig ik 's nachts even wakker.
Bij terugkomst meer last omdat je minder afleiding hebt.
Na aankomst iets actiefs gaan doen en zo niet te vroeg naar bed gaan. Ergens in de avond is niet erg, maar niet om 16u 's middags.
Ik heb er zelf niet erg veel last veel op vakantie. Niet aan denken en gewoon vakantie vieren. Af en toe lig ik 's nachts even wakker.
Bij terugkomst meer last omdat je minder afleiding hebt.
vrijdag 13 juni 2025 om 21:25
Wat ik heb gedaan is in het vliegtuig mijn telefoon op Japanse lokale tijd gezet en me daar ook al aan gehouden, dus tijdens slaaptijd soort van geslapen. Eenmaal in Japan ben ik na inchecken naar buiten gegaan, wezen eten en op een normale tijd naar bed. Ik heb helemaal geen last gehad van een jetlag.
vrijdag 13 juni 2025 om 21:32
Ik vind persoonlijk richting Azië vliegen minder lastig qua jetlag (op de heenweg) dan richting Amerika. Geen idee of dat voor iedereen geldt of dat dat persoonlijk is, maar ik dacht ik gooi hem er toch even in
Verder inderdaad, gewoon vanaf het moment dat je het vliegtuig instapt je zoveel mogelijk aanpassen aan de lokale tijd en ff doorbijten.

Verder inderdaad, gewoon vanaf het moment dat je het vliegtuig instapt je zoveel mogelijk aanpassen aan de lokale tijd en ff doorbijten.
.
vrijdag 13 juni 2025 om 21:38
Ik heb het andersom, want ik ben totaal geen ochtendmens. Dus in Amerika heb ik geen moeite, integendeel. Als je daar de dag lekker vroeg start is het rond het middaguur, perfect voor mij.Barnsteen schreef: ↑13-06-2025 21:32Ik vind persoonlijk richting Azië vliegen minder lastig qua jetlag (op de heenweg) dan richting Amerika. Geen idee of dat voor iedereen geldt of dat dat persoonlijk is, maar ik dacht ik gooi hem er toch even in![]()
Naar Azië vind ik dat veel lastiger, vooral als ik voor werk vloog en toch op kantoor moest zitten. Heb echt weleens enorm zitten knikkebollen achter mijn bureau.
vrijdag 13 juni 2025 om 21:48
Ik ben ook echt een avondmens. Maar dat het met 8u tijdsverschil voelt als 3u 's nachts terwijl het pas 19u is, inclusief vermoeidheid van de lange reis vind ik toch wel heel pittig...pina schreef: ↑13-06-2025 21:38
Ik heb het andersom, want ik ben totaal geen ochtendmens. Dus in Amerika heb ik geen moeite, integendeel. Als je daar de dag lekker vroeg start is het rond het middaguur, perfect voor mij.
Naar Azië vind ik dat veel lastiger, vooral als ik voor werk vloog en toch op kantoor moest zitten. Heb echt weleens enorm zitten knikkebollen achter mijn bureau.
Richting Azië vind ik 'vroeg' gaan slapen wel makkelijk; ben toch al moe en brak van de vlucht.
Maar zo is iedereen anders, zo blijkt wel weer
.
vrijdag 13 juni 2025 om 21:58
Over het algemeen is het toch echt zoBarnsteen schreef: ↑13-06-2025 21:32Ik vind persoonlijk richting Azië vliegen minder lastig qua jetlag (op de heenweg) dan richting Amerika. Geen idee of dat voor iedereen geldt of dat dat persoonlijk is, maar ik dacht ik gooi hem er toch even in![]()
dat naar het Oosten vliegen ‘lastiger’ is dan naar het Westen. Je slaat dan a.h.w. tijd over omdat het daar later is, als je voor jouw gevoel om 12 uur ‘s nachts aankomt is daar de volgende dag al begonnen.
Terwijl bij naar het Westen vliegen je teruggaat in de tijd en je een extra lange dag hebt.
Maar goed, de een of andere keer is het compleet anders. Ik ben 1x in Azië dagen van de leg geweest door een jetlag, was echt beroerd. De keer erop nergens last van.
vrijdag 13 juni 2025 om 22:07
vrijdag 13 juni 2025 om 22:37
Niet al weken van tevoren gaan proberen te verschuiven of zo. Dan ga je al die tijd tegen je bioritme in, zorgt alleen maar voor onnodige vermoeidheid.
Als je daar aankomt, moet je nog je koffer ophalen, naar je hotel/logeeradres, je spullen neerzetten, even installeren en dan is het zo een uur of drie/vier. Klein rondje lopen, iets te eten regelen, en het is avond. Dan ga je gewoon op tijd naar bed, wekker voor de volgende ochtend een beetje normale tijd, en met een beetje mazzel ben je er al doorheen. En accepteren dat je die dag een beetje brakkig bent. Ik heb wel eens zo’n hele dag met al mijn handbagage door Hong Kong gesjouwd, enorme Boeddha beklommen, allerlei bussen en boten genomen. Tegen de avond viel ik wel om, en wilde ik alleen maar janken. Dat komt dan gewoon van ontlading van de spanning van de reis, en vermoeidheid. Niet schrikken, lekker gaan slapen, en morgen is het weer een stuk beter.
Veel plezier trouwens, ik vond Japan echt fantastisch!
Als je daar aankomt, moet je nog je koffer ophalen, naar je hotel/logeeradres, je spullen neerzetten, even installeren en dan is het zo een uur of drie/vier. Klein rondje lopen, iets te eten regelen, en het is avond. Dan ga je gewoon op tijd naar bed, wekker voor de volgende ochtend een beetje normale tijd, en met een beetje mazzel ben je er al doorheen. En accepteren dat je die dag een beetje brakkig bent. Ik heb wel eens zo’n hele dag met al mijn handbagage door Hong Kong gesjouwd, enorme Boeddha beklommen, allerlei bussen en boten genomen. Tegen de avond viel ik wel om, en wilde ik alleen maar janken. Dat komt dan gewoon van ontlading van de spanning van de reis, en vermoeidheid. Niet schrikken, lekker gaan slapen, en morgen is het weer een stuk beter.
Veel plezier trouwens, ik vond Japan echt fantastisch!
vrijdag 13 juni 2025 om 22:42
Ik ben meerdere keren die kant op geweest, en altijd meteen aan het dagritme van daar gehouden. Nooit probleem gehad.
Ook als je weer thuis bent, zo snel mogelijk het gewone ritme weer pakken.
Heb vrienden die 2 maanden na terugkomst uit Indonesië nog klagen over jetlag. Maar ja als je om 6 uur je bed in gaat omdat je moe bent, ben je voor 5 uur wel weer wakker, als je er dan uit gaat wil je weer om 6 uur naar bed, en kom je in een cirkel te zitten.
Ik ben n avondmens en ken ook iemand die zo gauw hij zijn bed ziet slaapt, of het nu vroeg of laat is. Mij lukt dat niet, dus vroeger naar bed gaan omdat ik er op tijd uit moet snapt mijn lijf niet.
En als je daar op de middag aankomt, gaat wel even war tijd overheen voor je bij het hotel bent, doe je daar een rustig middagje. Mensen kijken ofzo, dat is ook cultuur. ( let eens op de vrouwen die vrijwel allemaal een schoenmaat te groot aanhebben. Heb me afgevraagd omdat dat is dat ze ze makkelijker aan en uit kunnen doen als ze een huis binnengaan, maar ben er nog niet achter)
fijne vakantie
Ook als je weer thuis bent, zo snel mogelijk het gewone ritme weer pakken.
Heb vrienden die 2 maanden na terugkomst uit Indonesië nog klagen over jetlag. Maar ja als je om 6 uur je bed in gaat omdat je moe bent, ben je voor 5 uur wel weer wakker, als je er dan uit gaat wil je weer om 6 uur naar bed, en kom je in een cirkel te zitten.
Ik ben n avondmens en ken ook iemand die zo gauw hij zijn bed ziet slaapt, of het nu vroeg of laat is. Mij lukt dat niet, dus vroeger naar bed gaan omdat ik er op tijd uit moet snapt mijn lijf niet.
En als je daar op de middag aankomt, gaat wel even war tijd overheen voor je bij het hotel bent, doe je daar een rustig middagje. Mensen kijken ofzo, dat is ook cultuur. ( let eens op de vrouwen die vrijwel allemaal een schoenmaat te groot aanhebben. Heb me afgevraagd omdat dat is dat ze ze makkelijker aan en uit kunnen doen als ze een huis binnengaan, maar ben er nog niet achter)
fijne vakantie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 13 juni 2025 om 22:43
Ik zou het loslaten, vooraf je ritme proberen op te schuiven lijkt mij redelijk zinloos gezien de lange vliegreis. Op dit moment ben ik in Zuid Korea en mijn jetlag wordt nu na een week iets beter. Ik geef mij er vooral aan over. Als ik niet kan slapen ‘s nachts dan blijf ik wel in bed (eventueel lees ik iets of zit ik zoals nu op mn telefoon met gedempt scherm). Als ik overdag moe ben dan doe ik een kort dutje tussendoor. Verder ben ik buiten en actief overdag, dat scheelt al enorm.
zaterdag 14 juni 2025 om 00:06
Ik zou niet van te voren proberen in een ander ritme te komen. Dat is lastig en zal allemaal vermoeiender zijn. Gewoon gelijk meegaan in het lokale ritme en bij aankomst iets actiefs gaan doen en dan op tijd naar bed.
Ik slaap ook weinig/slecht in het vliegtuig dus na een lange vlucht is mijn ritme sowieso al verstoord. Dan gewoon gelijk lokale tijden aanhouden en de volgende ochtend is het leed weer geleden.
Ik slaap ook weinig/slecht in het vliegtuig dus na een lange vlucht is mijn ritme sowieso al verstoord. Dan gewoon gelijk lokale tijden aanhouden en de volgende ochtend is het leed weer geleden.
zaterdag 14 juni 2025 om 00:25
Mijn tip is om in je gewone Nederlandse ritme de reis in te gaan, dan ben je fit ondanks spanningen en nervositeit…Na aankomst in Japan direct meegaan in het dag-nacht ritme daar. Dus als je net na de middag asnkomt, gaan slapen als het daar ook avond is. Vroeg wat gaan eten, en desnoods lig je om 20:00 uur daar al in bed, je wordt dan wakker als het daar ook ochtend is en je zit in het juiste ritme.
Ik ben een aantal jaar geleden naar Sri Lanka geweest, met reizen en aankomst en tijdsverschil heb ik feitelijk een nacht overgeslagen. Ik kwam in de ochtend aan, heb de dag doorgetrokken op een rustige manier, bij het hotel, even zwemmen, alle indrukken op me af laten komen, zo vroeg mogelijk gaan dineren. Ik lag toen plaatselijke tijd om 19:00 in bed, heb geslapen als een os en was de volgende ochtend fit en klaar om aan de rondreis te beginnen . Het was wel taai hoor die laatste uurtjes, vooral omdat ik voor het diner besloot om te gaan douchen…ik heb gegeten met een heel wazig en tollend hoofd…maar daar plukte ik de dag daarna wel de vruchten van. Een reis ver weg met andere tijdszones vraagt altijd wat aan aanpassing en op zeker moment komt er een tik waar je last van hebt..als je het dag-nacht ritme aanhoudt in het land waar je de komende tijd zult zijn, is je lijf het snelst omgeschakeld is mijn ervaring.
Ik ga volgend jaar naar Bali, nog meer tijdsverschil, ik ga het op dezelfde manier aanpakken. Geniet van je reis!
Ik ben een aantal jaar geleden naar Sri Lanka geweest, met reizen en aankomst en tijdsverschil heb ik feitelijk een nacht overgeslagen. Ik kwam in de ochtend aan, heb de dag doorgetrokken op een rustige manier, bij het hotel, even zwemmen, alle indrukken op me af laten komen, zo vroeg mogelijk gaan dineren. Ik lag toen plaatselijke tijd om 19:00 in bed, heb geslapen als een os en was de volgende ochtend fit en klaar om aan de rondreis te beginnen . Het was wel taai hoor die laatste uurtjes, vooral omdat ik voor het diner besloot om te gaan douchen…ik heb gegeten met een heel wazig en tollend hoofd…maar daar plukte ik de dag daarna wel de vruchten van. Een reis ver weg met andere tijdszones vraagt altijd wat aan aanpassing en op zeker moment komt er een tik waar je last van hebt..als je het dag-nacht ritme aanhoudt in het land waar je de komende tijd zult zijn, is je lijf het snelst omgeschakeld is mijn ervaring.
Ik ga volgend jaar naar Bali, nog meer tijdsverschil, ik ga het op dezelfde manier aanpakken. Geniet van je reis!
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
zaterdag 14 juni 2025 om 02:42
Joh, dat zie je daar toch wel weer, hoe het gaat?auroraatje schreef: ↑13-06-2025 22:07Ik heb zelf dus nog nooit zo ver gevlogen dus ik heb er totaal geen verstand van, maar mij lijkt het juist 'fijner' dat de dag al een eindje op weg is, dat je niet daar aankomt en dan nog een hele dag moet voor je mag gaan slapen.... Maarja alles valt en staat natuurlijk ook met de vliegtijden.
zaterdag 14 juni 2025 om 03:03
Ik denk dat je het idd overdenkt en oplossingen zoekt voor "problemen" die misschien niet ontstaan . Bovendien is het ook een beetje een halfbakken oplossing: er is helemaal niet gezegd dat je er geen of minder last van hebt als je nu alvast wat uurtjes omgooit. Daarnaast weet je ook niet of het nou zo lekker is als je hier al een paar weken eerder je bed uitgaat (zonder dus dat je weet of het wel echt nut heeft of nodig is). Overgeven aan de dingen waar je geen controle over hebt, lijkt me zinvoller.
zaterdag 14 juni 2025 om 03:30
Ik heb me er maar aan over gegeven. Ik weet dat ik meestal de dag voor vertrek slecht slaap, in het vliegtuig kan ik ook nooit echt slapen en de eerste nacht ter plaatse slaap ik ook bijna niet. Vreemd bed, vreemde omgeving, vreemde geluidjes en over mijn slaap heen ofzo. Meestal val ik op dag 3 ter plaatse echt als een blok in slaap en dan slaap ik de rest van de vakantie weer gewoon goed tenzij het bed echt klote ligt. Ik stel me dus in op 2 dagen brak voelen, wellicht even een mental breakdown door slaapgebrek en dan gaat het weer. Had het zelfde probleem toen ik naar China en Zuid Korea ging. Voor mijn reis naar Japan had ik een knuffel meegenomen om te kijken of dat nog verschil maakte maar helaas. En ik boek altijd een kamer voor mezelf want een vreemde kamergenoot zou het voor mij tig keer erger maken en nu stoor ik niemand als ik snachts van ellende maar een boek lees of de tv aan zet of in de ochtend heel vroeg ga douchen.
zaterdag 14 juni 2025 om 08:21
Als je rond 1 uur daar aankomt, voordat je je koffers hebt, en in hotel enz bent is het al gauw een uur of 3-4 denk ik. Rond een uur of 5 wat gaan eten, en dan rond uur of 8 naar bed. Waarschijnlijk ben je zo moe dat je wel wat uurtjes slaapt. Je wordt dan misschien heel vroeg wakker, als je dan die avond probeert te rekken tot uur of 10 ‘s avonds is die jetlag de dag erna grotendeels weg denk ik. Althans zo doe ik altijd.
zaterdag 14 juni 2025 om 08:36
Toen wij naar Thailand gingen jaren geleden kwamen we eind van de middag in ons hotel in Bangkok. Hebben een klein rondje gewandeld buiten wat gegeten en lagen volgens mij voor 20:00 uur in bed. Dagen daarna nergens last van.
De andere kant op naar Boston en New York, Aruba,Mexico oa precies hetzelfde. Daar wel elke dag om 5:30 wakker wat in de loop van de vakantie wel iets opschoof.
Ik heb er altijd meer last van bij thuiskomst in Nederland maar vaker naar Westen geweest dan naar Azië.
De andere kant op naar Boston en New York, Aruba,Mexico oa precies hetzelfde. Daar wel elke dag om 5:30 wakker wat in de loop van de vakantie wel iets opschoof.
Ik heb er altijd meer last van bij thuiskomst in Nederland maar vaker naar Westen geweest dan naar Azië.
zaterdag 14 juni 2025 om 10:16
Lijkt me juist een perfecte tijd, zoals mensen voor me ook zeggen. Je komt 's middags aan. Voor je al je spullen hebt, verplaatst bent naar je bestemming, gedoucht en gegeten hebt is het sowieso 19u. Dan probeer je het nog een klein beetje te rekken, misschien even zwemmen of nog even ergens een drankje drinken of een klein blokje om... al is het 20u, dan ga je tenminste 's avonds slapen. Als je dan zorgt dat je de wekker volgende dag niet al te laat zet, komt het vast goed.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:00
Dit!ZeroRose schreef: ↑13-06-2025 21:25Wat ik heb gedaan is in het vliegtuig mijn telefoon op Japanse lokale tijd gezet en me daar ook al aan gehouden, dus tijdens slaaptijd soort van geslapen. Eenmaal in Japan ben ik na inchecken naar buiten gegaan, wezen eten en op een normale tijd naar bed. Ik heb helemaal geen last gehad van een jetlag.
Sinds ik de klok op het vliegveld op de tijd van bestemming zet, zijn jetlags passé.
Geloof me, jetlags zijn echt horror.
Pieremachochel

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in