Keuzes: welke verre bestemming kiezen voor zomer met gezin?

15-05-2023 14:01 517 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben me aan het verdiepen voor een verre vakantie met het gezin (misschien zomer 2024). Onze kinderen (17-20) gaan mee en vinden alles prima en hebben geen specifieke wishlist.

Wensen:
- variatie in mooie natuur (wilde dieren?), steden en bountystrand
- middenklasse hotels en een keer een luxer verblijf
- in 3 weken uit en thuis in zomerperiode (half juli vertrek, bouwvak verplicht). Misschien iets langer mogelijk maar dat zou dan met werkgevers moeten worden afgestemd.
- budget rond de 10 K voor alles (voor 4 pers. vlucht, vervoer, accomodaties, eten en uitstapjes)
- mooi weer ! (maar 40 gr hoeft ook niet)

We zijn al tweemaal met ons gezin in Amerika (Florida en noordoosten) geweest, is heeeel goed bevallen. Eigenlijk zouden we best terug willen (naar ander gebied) maar de voorkeur van man en mij is nu toch om iets anders te gaan beleven. Mexico ook geweest en hoeven we niet perse terug.
Ik neig naar Azië, om echt een totaal andere beleving aan onze kinderen mee te geven. Wijzelf hebben Maleisië al gezien dus die valt af en Cambodja of Costa Rica trekt ons weer minder.

We hebben dus in principe 3 weken de tijd en zijn wel ‘snelle reizigers’ in die zin van: highlight gezien en door. Wij zien liever best veel in korte tijd dan 5-6 dagen op een plek blijven. Is een keuze, niet iedereen vindt dit fijn (weet ik). Maar enkele dagen rust op het einde vinden we wel weer fijn.
Even wat ideetjes waar ik aan denk:

Optie: Indonesië
Qua reistijd past dit goed in de zomer.
Wat is goed te doen qua route in 3 weken ? In elk geval zou ik dan Bali willen zien en Gili eiland (bounty!). Wat is nog verder goed te combineren? Hoe is het vervoer daar te regelen? Zijn de boottochten te doen qua zeeziekte (zie Thailand).
Ik heb het forum al doorzocht op een topic over Indonesië maar niet gevonden (iemand een linkje?).

Optie: Thailand
Lijkt me heel mooi, afwisselend en veel te zien. Maar onze zomer is daar regenseizoen dus daardoor grote twijfel. Het regent vast niet de hele dag maar wel regelmatig een bui. Op Thailandpagina FB dit jaar veel gelezen dat mensen vroegen waar het wél mooi weer was gezien de vele regen. Zou ik toch jammer vinden.
Ook ben ik in dubio over de boottochten naar de eilanden omdat ik snel zeeziek word en daar ook wisselende verhalen over lees.

Optie: Sri Lanka I.c.m. Malediven
De Malediven is natuurlijk een droom, lijkt me fantastisch. Sri Lanka is vlg mij vrij klein. Een safari met olifanten is dan een must. Ik twijfel of dit land afwisselend en leuk genoeg is voor ruim 2 weken (en afsluiten op Malediven). En is de situatie nu wel veilig daar of toch te onrustig?

Optie: Tanzania met Seychellen of Zanzibar
Weliswaar geen Azië maar wel een optie. Nog niet echt in verdiept maar ik weet dat mijn jongste ooit graag safari en wilde dieren wil spotten. Dit zou een combinatie kunnen zijn dan. Het zou niet mijn eerste keuze zijn maar wel de moeite om te onderzoeken.
Wat is een mooie route in Tanzania voor ruim 2 weken? En is Seychellen of Zanzibar dan leuker of praktischer te combineren ?
Ik vermoed dat deze reis buiten budget zal vallen (maar dus nog niet in verdiept).

Lastig hoor, een bestemming kiezen. Er is nog zoveel van de wereld te zien.
Ook zou ik wel eens een cruise willen maken van 4-6 dagen in het Caribisch gebied. Voor een eerste kennismaking lijkt me dat lang genoeg. Maar die gaan voornamelijk vanuit Florida (naar Bahama’s bijv.) en daar willen we nu niet naar terug. Dus die wens parkeer ik maar even (of iemand nog een suggestie?).

Wie heeft er tips of ervaring met genoemde landen en kan wat voor/tegens noemen?
Zijn deze landen goed zelf te organiseren qua reis of beter een georganiseerde individuele rondreis of bouwstenen boeken? Of ben je dan duurder uit?
Suggesties voor andere verre bestemmingen (binnen budget) ook zeker welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond persoonlijk mijn reizen naar landen in Afrika veel mooier dan in ZO-Azië. Ik zou daarom gaan voor Tanzania. Denk echter wel dat dit een stuk duurder is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ordinaire tvp. Ik ben heel benieuwd of je iets kunt vinden wat aan deze wensen voldoet binnen dit budget.
Wij zijn voor 2024 aan het oriënteren voor iets vergelijkbaars, maar komen tot nu toe vér boven dat budget uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dik 3 weken in Sri Lanka geweest en ik vond het interessant en afwisselend. We zijn geen strandgangers en hebben ons prima vermaakt.

We hadden daar een week of 2 een privé-chauffeur waar we afspraken mee maakten wanneer we waar heen wilden, en hij stopte regelmatig onderweg om ons even wat te laten zien, of een bepaalde fruitsoort te laten proeven. De rest van de tijd hebben we ter plekke een chauffeur geregeld, ging ook prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik lees mee want wil graag met ons gezin naar Azië. Zelf zijn we al in Thailand geweest, maar er is genoeg te zien. Vietnam is voor ons ook een optie.

Ik vrees echter dat je budget omhoog niet. In ieder geval voor de Maladiven en Seychellen, maar ik denk voor vrijwel al je opties.
Alleen al de vliegtickets zijn een stuk duurder geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou heel graag een keer naar Costa Rica willen, is dat misschien een idee voor jullie? Het schijnt vooral qua natuur heel mooi te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bali en Java is mooie combi denk ik , budgettechnisch ook. Ik was daar vorig jaar en huurde vooral villa's via AirBnB etc. Altijd luxe en met eigen zwembad. Java ben ik niet geweest, maar daar zal het vast ook kunnen en anders wat luxere accomodaties boeken. Sumatra/Borneo is ook prachtig, weet niet hoe het zit met het weer in die periode.

Qua budget is het natuurlijk altijd maar net wat je wil. Ik kan voor 10.000 makkelijk 4 weken naar bestemming ver.
Grootste kosten zitten hem in eten en vliegtickets en excursies natuurlijk, hoe meer georganiseerd hoe duurder.

Als je niet naar Azie gaat, dan is Namibie/Botswana ook nog een aanrader. Niet goedkoop maar o zo mooi. Ik kan je wel een reisverslag aanraden. GA even naar www.michelly.nl daar vind je een mooi verslag, deze vrouw houdt ook altijd bij wat het kost. Zij gaan meestal wel een soort van georganiseerd maar zeker die reis vond ik zo gaaf.. staat hier hoog op de lijst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorcha_ schreef:
15-05-2023 14:14
Ik zou heel graag een keer naar Costa Rica willen, is dat misschien een idee voor jullie? Het schijnt vooral qua natuur heel mooi te zijn.

Niet dat Costa Rica in Azië ligt :), maar daar wil TO dus niet heen

Ik neig naar Azië, om echt een totaal andere beleving aan onze kinderen mee te geven. Wijzelf hebben Maleisië al gezien dus die valt af en Cambodja of Costa Rica trekt ons weer minder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorcha_ schreef:
15-05-2023 14:14
Ik zou heel graag een keer naar Costa Rica willen, is dat misschien een idee voor jullie? Het schijnt vooral qua natuur heel mooi te zijn.
Duur ! en dan ook duur.. Mijn middelste is net terug. Tickets en autohuur zijn gewoon duur, toegang tot de parken zomaar 25 usd pp, accommodaties vonden wij ook redelijk aan de prijs. Eten enzo is dan weer niet zo duur. Wel heel mooi qua natuurlijk. Het is wel erg amerikaans georiënteerd. En die vind je er dan ook in grote hoeveelheden ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
15-05-2023 14:17
Niet dat Costa Rica in Azië ligt :), maar daar wil TO dus niet heen
TO zegt letterlijk dat andere suggesties ook welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vietnam ? Zeker noord vietnam dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met dat budget zou ik het bij Azië houden of inkorten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorcha_ schreef:
15-05-2023 14:20
TO zegt letterlijk dat andere suggesties ook welkom zijn.
En dat Costa Rica haar minder trekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
15-05-2023 14:20
Met dat budget zou ik het bij Azië houden of inkorten.
Eens.. Azie lukt makkelijk, maar Afrika is al snel heel lastig, Zuid Afrika zou nog kunnen, maar als je minder "standaard" wil dan is het kostbaar. Zuid Amerika is sowieso ook altijd prijzig, tickets daarheen zijn echt duur in verhouding tot Azie.
Alle reacties Link kopieren Quote
China :heart: , wat een mooi land is dat zeg ! Vriendelijke mensen, makkelijk bereisbaar en budgetvriendelijk. Als je je eroverheen kunt zetten wat het land doet qua mensenrechten en big brother, dan is het zeker een aanrader., Zoveel afwisseling. Het is wel een groot land dus ik heb maar een , relatief, klein deel gezien. De treinen zijn daar heel betaalbaar en komen op veel bestemmingen. Ik zat niet in luxe hotels , sliep in hostels/pensions voor 10 euro per nacht oid. Eten is er heerlijk, mensen heel vriendelijk. Wel soms wat lastig qua taal (point it boekje biedt uitkomst) maar daar wil ik nog eens naar toe terug. En je moet niet te veel stilstaan bij mensenrechten en hoe je in de gaten wordt gehouden en goede voorbereiding is wel belang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
15-05-2023 14:21
En dat Costa Rica haar minder trekt.
Oh ja daar heb ik overheen gelezen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Vietnam of Indonesie?

Vietnam wordt aangeprezen als een zomer bestemming maar is nu al weken (maanden) drukkend heet. Ik heb een vriendin die in Hanoi woont, heb met haar te doen. Het is er wel prachtig, ik heb met man en kinderen een trip met de reunification train gemaakt: van Hanoi naar Ho Chi Minh en erna een tripje Mekong & Phu Quoc eiland.

Java ben ik kort geweest, vond Yogyakarta erg leuk en Bandung ook. Bali is zeker leuk als je de drukte wat vermijdt (vind ik). Er is zo veel te doen en zien buiten de toeristenplaatsen.

De gili’s zou ik goed uitzoeken, is nogal een party eiland bij en het gaat echt gebukt onder toerisme waar geen infrastructuur voor is. Mss Lombok/Komodo nog een optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
15-05-2023 14:22
Eens.. Azie lukt makkelijk, maar Afrika is al snel heel lastig, Zuid Afrika zou nog kunnen, maar als je minder "standaard" wil dan is het kostbaar. Zuid Amerika is sowieso ook altijd prijzig, tickets daarheen zijn echt duur in verhouding tot Azie.
Plus op het zuidelijk halfrond is het winter. De scholen zijn er dicht van half december tot eind feb, dus volop winter hoogseizoen, skien in de Andes!
Safari met olifanten :sarcastic:
Misschien paar dagen korter naar Tanzania om de kosten te drukken? Ik heb zes weken gebackpackt maar je kunt ook tien dagen voor een safari (Ngorongoro) uittrekken en dan nog dag of 4-5 snorkelen op Zanzibar, Stone Town bezoeken en een Spice Tour ofzo? Prachtig!

Edit: Oh, en Zanzibar is goed te bereiken vanaf Dar es Salaam met de boot (neem zeeziek pilletjes mee!!) of vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
15-05-2023 14:48
Safari met olifanten :sarcastic:
in Sri Lanka leven olifanten, die kan je dus bekijken tijdens een safari. Mag toch hopen dat TO niet zo dom is om OP een olifant te gaan zitten.
poldervrouw schreef:
15-05-2023 15:04
in Sri Lanka leven olifanten, die kan je dus bekijken tijdens een safari. Mag toch hopen dat TO niet zo dom is om OP een olifant te gaan zitten.
Laten we hopen dat het slecht geformuleerd is.
Zat mensen die dat wel zo nodig moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze top van de voorbije jaren:

1/India (wij deden het in combi met Nepal, maar da's geen must) --> als je aan Sri Lanka denkt, is India misschien ook een optie. Goa is wel een no go in onze zomermaanden

2/China --> Fascinerend. Wij zijn ook in minder voor de handliggende regio's zoals Xinjiang geweest, maar evengoed in Disneyland Shanghai :)

3/VS (maar die wil je dus nu niet)

Dit jaar gaan we naar Zuid-Afrika. Ook een optie, maar voor dat mooie weer moet je dan wel de regio rond Kaapstad vermijden. Voor volgend jaar denken we trouwens toevallig ook aan de Seychellen.

Regenseizoen in Thailand vond ik meevallen. Wij waren er destijds ook in de zomer. Meestal een uurtje in de late namiddag een bui en that's it.
Indonesië vond ik wat saai... maar da's natuurlijk persoonlijk. Bali echt overtoeristisch. Toch het zuiden. Da's zowat de Costa Brava voor Australiërs.

Ik vind het overigens een beetje vreemd dat mensen per se ver boven dat budget uitkomen. Als je op tijd boekt en zelf dingen uitzoekt, is dat een prima budget. Ik was benieuwd en ik heb net even alles opgeteld voor onze 3 weken Z-Afrika komende zomer met 4 (3 volwassenen, 1 tiener)
Ik kom op 7.750 euro inclusief
-de H&T-vlucht met Etihad - inclusief bagage
-2 binnenlandse vluchten - inclusief bagage
-3 weken parking op de luchthaven
- 2 huurauto's (op een paar dagen in Kaapstad na hebben we de hele periode een auto, allebei SUV's, bij Sunny Cars dus met alle verzekeringen)
-3 dagen Kruger met ochtend en avond game drive
-whale watching trip
-nog een dag Safari rond Saint Lucia
-alle hotels (van 5-sterren in Kaapstad en Pretoria over een appartement tot een hutje in eSwatini - overal 2 kamers)
Alle reacties Link kopieren Quote
Costa Rica is prachtig en voldoet aan al je wensen. Waarom trekt het minder? Mijn ouders hadden er destijds ook geen zin in om mij daar op te zoeken maar ze vonden het fantastisch.

Vietnam is super mooi met lekker eten en bounty stranden en cultuur en natuur.... echt heel tof. Je zit met hetzelfde regenseizoen als in Thailand, maar in mijn ervaring valt dat allemaal wel mee (met hier en daar een hoosbui en soms welkome motregen want heeeeet).

Bali is erg leuk. Kan je met Nusa Penida en Gili eilanden wel 4 weken vermaken, zou ik zeggen. Of je doet nog een uitstap naar Komodo.

En heb je al eens aan de Azoren gedacht? Niet heel tropisch, maar in de zomer juist wel lekkere temperaturen meestal. Allerlei verschillende eilanden. Je kunt walvissen spotten, er is prachtige natuur, stranden, geen wereldsteden maar wel stadjes / dorpjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook Osaka (Japan) combineren met de zuidelijke eilanden van Japan. Dan kan je naar Universal Studios Osaka (met het Harry Potter park) en evt nog naar Kyoto of zelfs Tokyo. En dan vlieg je naar Okinawa en zit je subtropisch te chillen op een strand. Als je met een gezin bent, dan is accommodatie heel goed te doen in Japan. Uit eten kan prijzig zijn, maar in de supermarkt en kleine to-go-supermarktjes haal je heerlijk eten. Of je eet gewoon veel ramen, dat is wel te betalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven