Kosten eerlijk verdelen weekend weg

23-02-2024 11:28 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gingen jaren lang met meerdere stellen een weekend weg. Om verschillende redenen is dit een aantal jaren niet doorgegaan. Nu willen we dit weer eens gaan plannen.
Er is in de tussentijd veel veranderd: een stel heeft inmiddels 4 kinderen, een paar hebben er twee en er is ook een stel zonder kinderen. De bedoeling is om met kinderen te gaan, iedereen heeft aangegeven dit leuk te vinden, ook het stel zonder kinderen. We willen met zijn allen in 1 grote accomodatie.

Hoe verdeel je dan de kosten eerlijk? Qua accommodatie, eten, drinken, boodschappen, etc? Het voelt voor mij een beetje scheef dat het stel zonder kinderen nu zou moeten meebetalen voor al de kinderen die er nu bijgekomen zijn. Maar hoe kun je dat op een goede manier regelen? Iemand hier ervaring mee en tips voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
vooraf bepalen hoeveel personen de kinderen zijn.

klinkt gek, maar een baby van 1 is bijvoorbeeld 0 personen, die van 7 een half persoon en de puber van 13 1 persoon.

zo bepaal je hoeveel personen elk gezin heeft en kun je de kosten voor verblijf etc verdelen.

zo doen wij het altijd. vervolgens een envelop met bonnetjes en een lijstje wie wat betaald en aan het eind van de reis wordt bekeken wie nog wat moet betalen en wie wat krijgt.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de accommodatie wel delen door het aantal stellen en bij boodschappenpot maken de kinderen half meerrekenen.

Dus bv per volwassene €80 in de boodschappenpot. Per kind €40
(Tenzij grote kinderen, die eten/drinken net als volwassenen, baby's uiteraard niet meerekenen.)

Bij bv uit eten kun je ook Tikkie Groepie gebruiken. (of andere uitgaves) https://www.tikkie.me/groepie?utm_sourc ... gIgwfD_BwE
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij doen het ook zoals Broadway. Alcohol berekenen we apart, dat bedrag delen we door het aantal volwassenen / drinkers.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
...
high16 wijzigde dit bericht op 23-02-2024 22:45
97.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
intothewild schreef:
23-02-2024 11:35
Wij doen het ook zoals Broadway. Alcohol berekenen we apart, dat bedrag delen we door het aantal volwassenen / drinkers.
die vergat ik nog idd. specifieke kosten worden door de doelgroep betaald. alcohol door de volwassenen, iets specifiek voor de kinderen door de kinderen/ouders
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij doen de accommodatie vaak op aantal slaapkamers. Het ene stel legt makkelijker de kinderen bij elkaar op de kamer of de baby bij zichzelf op, terwijl anderen graag voor alle kinderen een aparte kamer willen. Dat scheelt nogal in de grootte van het huis dat gezocht moet worden en de kosten.

Boodschappen inderdaad verdeelfactoren bepalen (kinderen tot 1,5 eten amper mee, kinderen 1,5-8 tellen half en vanaf 8 tellen voor vol oid)
accommodatie kun je ook delen door het aantal slaapkamers.
Maar zelf zou ik ook kunnen leven met verdelen over de stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in de berekening ook meenemen hoeveel extra kamers er nodig zijn voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk altijd naar de daadwerkelijke kosten per accommodatie. Wordt een kind volwaardig meegerekend dan reken ik die kosten ook aan de ouders door.

Qua eten: als het kleine kinderen zijn reken ik ze niet mee, maar pubers eten net zoveel / zo niet meer als volwassenen. Boodschappenlijstje gaat dus door aantal 'volwassenen'. Maar, als er speciale dieetdingen gekocht moeten worden of er is een stel dat het heel erg krap heeft dan zou ik daar waarschijnlijk anders over denken..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de kinderen wel meetellen in de kosten van de accommodatie. Met name als Jr daardoor nu bijvoorbeeld een 12-persoonshuis nodig hebt i.p.v. 6 of 8. Scheelt vaak aanzienlijk in de prijs.

En qua boodschappen inderdaad een verdeelsleutel, zoiets als broadway aankaart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Over alcohol.

Wij gaan om het jaar op vriendenweekend (>20 volwassen mensen) en daar kopen we de boodschappen centraal voor in.

Maar iedereen neemt zijn/haar eigen alcohol mee. Dat scheelt zoveel gedoe.
De één komt met twee kratten bier voor zichzelf en een ander kan een heel weekend met een fles wijn doen bij wijze van.
Nooit gezeur over kosten zo.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een weekend weg worden kinderen als een volwaardig persoon meegerekend, tenzij ze nog geen bed nodig hebben. De huisprijzen hangen vooral af van het aantal personen, dus of er nou een volwassene in ligt of een kind maakt niet uit. Bij boodschappen tellen we de kinderen 50% mee van de volwassenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
23-02-2024 11:32
vooraf bepalen hoeveel personen de kinderen zijn.

klinkt gek, maar een baby van 1 is bijvoorbeeld 0 personen, die van 7 een half persoon en de puber van 13 1 persoon.

zo bepaal je hoeveel personen elk gezin heeft en kun je de kosten voor verblijf etc verdelen.

zo doen wij het altijd. vervolgens een envelop met bonnetjes en een lijstje wie wat betaald en aan het eind van de reis wordt bekeken wie nog wat moet betalen en wie wat krijgt.
Zo doen wij het ook ieder jaar...
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er overlegd al in de groep?

Wat vinden de mensen met de kinderen? En die zonder?
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Ik zou accommodatie niet delen door aantal stellen, tenzij alle kinderen bij ouders op de kamer slapen. Een accommodatie met 8 slaapkamers en tenminste 3 badkamers is gewoon veel duurder dan 4 slaapkamers en 2 badkamers. En daar zouden de mensen zonder kinderen voor mij niet aan mee hoeven te betalen.
En bij boodschappen idd kijken hoeveel een kind meetelt en dan iedereen bijv 100,- per volwassene en minder per kind laten inleggen.

Goed dat je hier eerst over nadenkt ipv achteraf :)
anoniem_65f22b7954008 wijzigde dit bericht op 23-02-2024 11:44
16.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Laylamum schreef:
23-02-2024 11:37
Wij doen de accommodatie vaak op aantal slaapkamers. Het ene stel legt makkelijker de kinderen bij elkaar op de kamer of de baby bij zichzelf op, terwijl anderen graag voor alle kinderen een aparte kamer willen. Dat scheelt nogal in de grootte van het huis dat gezocht moet worden en de kosten.

Boodschappen inderdaad verdeelfactoren bepalen (kinderen tot 1,5 eten amper mee, kinderen 1,5-8 tellen half en vanaf 8 tellen voor vol oid)
helaas is het aantal slaapkamers ook vaak een voorbode van de grootte van de algemene ruimtes.
als de mensen met kinderen allemaal zeggen dat dat wel op 1 kamer kan dan kun je in een klein huisje terecht komen met boel veel mensen
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
23-02-2024 11:34
Ik zou de accommodatie wel delen door het aantal stellen en bij boodschappenpot maken de kinderen half meerrekenen.

Dus bv per volwassene €80 in de boodschappenpot. Per kind €40
(Tenzij grote kinderen, die eten/drinken net als volwassenen, baby's uiteraard niet meerekenen.)

Bij bv uit eten kun je ook Tikkie Groepie gebruiken. (of andere uitgaves) https://www.tikkie.me/groepie?utm_sourc ... gIgwfD_BwE

Zou ik zelf niet doen, er zijn nogal wat kinderen en daardoor moet er ook een grotere accommodatie zijn, die kosten zou ik verdelen per slaapkamer. Dus wil je als stel met 4 kinderen 2 slaapkamers dan betaal je daarvoor, wil je er 5 dan betaal je voor 5.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lebow schreef:
23-02-2024 11:43
Ik zou accommodatie niet delen door aantal stellen, tenzij alle kinderen bij ouders op de kamer slapen. Een accommodatie met 8 slaapkamers en tenminste 3 badkamers is gewoon veel duurder dan 4 slaapkamers en 2 badkamers. En daar zouden de mensen zonder kinderen voor mij niet aan mee hoeven te betalen.
En bij boodschappen idd kijken hoeveel een kind meetelt en dan iedereen bijv 100,- per volwassene en minder per kind laten inleggen.

Goed dat je hier eerst over nadenkt ipv achteraf :)
ik, geen kinderen, betaal met alle liefde iets meer voor de accommodatie zodat ik in geval van TO niet in een standaard chalet zit met 6 kinderen. ik garandeer je dat dat in mijn geval niet goed gaat en er maximaal 4 kinderen mee terug gaan. welke accommodatie bepaal je samen. hoe de kosten verdeeld worden in ons geval heb ik al aangegeven.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
23-02-2024 11:43
helaas is het aantal slaapkamers ook vaak een voorbode van de grootte van de algemene ruimtes.
als de mensen met kinderen allemaal zeggen dat dat wel op 1 kamer kan dan kun je in een klein huisje terecht komen met boel veel mensen
Klopt zeker.
Bij ons is de sleutel vooral om gewoon vantevoren open en eerlijk het gesprek aan te gaan en dan komen we er vaak wel uit. (in verschillende samenstellingen)
En er is ook wel eens geconcludeerd dat we er met een gezamenlijke accommodatie niet uit gingen komen. Er was namelijk een stel dat pertinent wilde dat hun kinderen van 9 en 6 niet samen in een stapelbed kwamen (en ook niet gecombineerd met een kind uit een ander gezin), maar beiden in een aparte kamer. En vervolgens het niet eerlijk vonden als de kosten voor een groter huisje met een extra slaapkamer aan hen doorberekend werd.
Ja, dan houdt het op een gegeven moment op. We zijn met hen nog wel gezamenlijke vakantie geweest, maar dan in losse huisjes waarbij ieder gezin voor zichzelf boekte. Bracht ook weer voor en nadelen met zich mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
23-02-2024 11:44
Zou ik zelf niet doen, er zijn nogal wat kinderen en daardoor moet er ook een grotere accommodatie zijn, die kosten zou ik verdelen per slaapkamer. Dus wil je als stel met 4 kinderen 2 slaapkamers dan betaal je daarvoor, wil je er 5 dan betaal je voor 5.

Ik zeg ook alleen maar wat ik zou doen hé ;-D
Mij zouden die extra slaapkamers/kosten niet uitmaken. Daarvoor krijg je ook een groter huis/meer leefruimte/woonkamer.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laylamum schreef:
23-02-2024 11:47
Klopt zeker.
Bij ons is de sleutel vooral om gewoon vantevoren open en eerlijk het gesprek aan te gaan en dan komen we er vaak wel uit. (in verschillende samenstellingen)
En er is ook wel eens geconcludeerd dat we er met een gezamenlijke accommodatie niet uit gingen komen. Er was namelijk een stel dat pertinent wilde dat hun kinderen van 9 en 6 niet samen in een stapelbed kwamen (en ook niet gecombineerd met een kind uit een ander gezin), maar beiden in een aparte kamer. En vervolgens het niet eerlijk vonden als de kosten voor een groter huisje met een extra slaapkamer aan hen doorberekend werd.
Ja, dan houdt het op een gegeven moment op. We zijn met hen nog wel gezamenlijke vakantie geweest, maar dan in losse huisjes waarbij ieder gezin voor zichzelf boekte. Bracht ook weer voor en nadelen met zich mee.
jep. dat eerlijke gesprek is het belangrijkste. als iedereen het eens wordt kun je gaan boeken, zo niet dan ga je apart
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
23-02-2024 11:47
Ik zeg ook alleen maar wat ik zou doen hé ;-D
Mij zouden die extra slaapkamers/kosten niet uitmaken. Daarvoor krijg je ook een groter huis/meer leefruimte/woonkamer.

Ja snap ik. Het ligt voor mij ook wel aan het verschil in prijs, maar ook wel aan hoeveel ik te besteden heb. Er is natuurlijk best kans dat je als stel zonder kinderen wat meer 'vrij' te besteden hebt als stel met 4.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
23-02-2024 11:47
Ik zeg ook alleen maar wat ik zou doen hé ;-D
Mij zouden die extra slaapkamers/kosten niet uitmaken. Daarvoor krijg je ook een groter huis/meer leefruimte/woonkamer.
Ligt denk ik ook een beetje aan het aantal volwassenen vs kinderen. Hier is het inmiddels precies gelijk, oftewel, we zijn met 2x zoveel vergeleken met het tijdperk zonder kinderen. Dan lopen de kosten voor accommodatie toch best hard op (aangezien we al met best veel waren en nu dus helemaal).
Ik vind het wel apart dat je wel de wens hebt dat je kinderen in een aparte slaapkamer slapen, maar dan vervolgens niet zelf voor de kosten die dat met zich meebrengt wilt betalen. Zou ik echt een grote afknapper vinden. Dat er ook mensen zijn die het niet erg vinden om mee te betalen om meer ruimte te hebben is niet iets om vanuit te gaan. Maar er open over spreken vooraf scheelt al een boel frustratie, denk ik.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven