Kosten eerlijk verdelen weekend weg

23-02-2024 11:28 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gingen jaren lang met meerdere stellen een weekend weg. Om verschillende redenen is dit een aantal jaren niet doorgegaan. Nu willen we dit weer eens gaan plannen.
Er is in de tussentijd veel veranderd: een stel heeft inmiddels 4 kinderen, een paar hebben er twee en er is ook een stel zonder kinderen. De bedoeling is om met kinderen te gaan, iedereen heeft aangegeven dit leuk te vinden, ook het stel zonder kinderen. We willen met zijn allen in 1 grote accomodatie.

Hoe verdeel je dan de kosten eerlijk? Qua accommodatie, eten, drinken, boodschappen, etc? Het voelt voor mij een beetje scheef dat het stel zonder kinderen nu zou moeten meebetalen voor al de kinderen die er nu bijgekomen zijn. Maar hoe kun je dat op een goede manier regelen? Iemand hier ervaring mee en tips voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
23-02-2024 12:10
Echt gezellig eten en natafelen lijkt me ook al een uitdaging met 6 kinderen.
En die ouders van 4 zijn toch de godganse dag met die kinderen bezig? Met hun slaapjes of bedtijd, hun eettijden, ze naar bed brengen, ze weer uit bed halen, ze vermaken en aandacht geven. Hoe hebben die nog tijd om gezellig te socializen met de volwassenen?
Ligt toch helemaal aan de leeftijd en locatie? Ik was laatst een weekend weg met 3 stellen en 9 kinderen (3 van mij, 2 van een ander stel en het laatste stel zijn konijnen want 4 stuks) en behalve de jongste vd 4 (een baby) hebben we ze bijna niet gezien. Ze speelden buiten, samen in de speelkamer, keken samen tv en aten in recordtempo om daarna weer verder te gaan met spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
23-02-2024 12:10
Echt gezellig eten en natafelen lijkt me ook al een uitdaging met 6 kinderen.
En die ouders van 4 zijn toch de godganse dag met die kinderen bezig? Met hun slaapjes of bedtijd, hun eettijden, ze naar bed brengen, ze weer uit bed halen, ze vermaken en aandacht geven. Hoe hebben die nog tijd om gezellig te socializen met de volwassenen?
Ligt toch helemaal aan de leeftijd en locatie? Ik was laatst een weekend weg met 3 stellen en 9 kinderen (3 van mij, 2 van een ander stel en het laatste stel zijn konijnen want 4 stuks) en behalve de jongste vd 4 (een baby) hebben we ze bijna niet gezien. Ze speelden buiten, samen in de speelkamer, keken samen tv en aten in recordtempo om daarna weer verder te gaan met spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
23-02-2024 14:15
Wij hebben overigens een gelijke situatie en berekenen helemaal niks.

Accomodatie delen, en op het weekend betaalt dan de een eens een rondje en dan de ander weer. Boodschappen gaan gewoon via een tikkie door het aantal volwassen stellen. Boeien of baby pietje ook een bord pasta eet of de pubers 3 flessen cola en 5 zakken chips wegwerken.

Iedereen hoort toch ook bij elkaar, als groep. In die setting niet zo interessant wie er nou precies wie gebaard heeft :)
Betaal met liefde voor goede vrienden en hun kinderen en andersom gelukkig ook.

En wie denkt, oh ik heb volgens mij echt véél minder betaald dan de rest dan roept ze bij het volgende volwassenen etentje wel dat ze de drank betaalt ofzo... Denk ik. In elk geval hebben we het er niet over.

In die twintig plus jaar vriendschap event het zich vast wel uit en anders maar niet.
Dit, zo zou ik het ook doen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
23-02-2024 14:15
Wij hebben overigens een gelijke situatie en berekenen helemaal niks.

Accomodatie delen, en op het weekend betaalt dan de een eens een rondje en dan de ander weer. Boodschappen gaan gewoon via een tikkie door het aantal volwassen stellen. Boeien of baby pietje ook een bord pasta eet of de pubers 3 flessen cola en 5 zakken chips wegwerken.
Maar hoe verdeel je de kosten van de accommodatie dan?
Boodschappen zou ik ook minder boeiend vinden.
nova wijzigde dit bericht op 23-02-2024 14:50
4.73% gewijzigd
Heerlijk, MiaFiglia, als het zo kan gaan. Dat lijkt de ideale situatie! Toch hoor je ook vaak dat het wel misgaat, en het hangt denk ik ook van je situatie af. Nu ik gewoon een goede baan heb en voldoende verdien, kan ik het me veroorloven om zo te denken. Maar vroeger, toen ik echt meer op mijn geld moest letten, dacht ik daar iets minder makkelijk over en kan me voorstellen dat niet iedereen evenveel verdient. Niet dat je dan niet bij hoeft te dragen, maar dat je misschien beter moet opletten wat je uitgeeft en niet zo makkelijk extra betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
23-02-2024 11:40
Over alcohol.

Wij gaan om het jaar op vriendenweekend (>20 volwassen mensen) en daar kopen we de boodschappen centraal voor in.

Maar iedereen neemt zijn/haar eigen alcohol mee. Dat scheelt zoveel gedoe.
De één komt met twee kratten bier voor zichzelf en een ander kan een heel weekend met een fles wijn doen bij wijze van.
Nooit gezeur over kosten zo.
Wij hebben dat doorgetrokken voor alle drank, ook frisdrank.

Omdat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft is het heel moeilijk om dat centraal aan te kopen. Dus iedereen brengt ongeveer mee wat hij denkt te consumeren en uiteraard kan je wel eens een cola oid meedrinken van iemand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-02-2024 14:06
maar moet het op de cent nauwkeurig dan?
en is de gezelligheid niet ook een paar cent waard??
Van mij niet; als ik met vrienden plus/minus kinderen iets ga doen gaat alles op de grote hoop en dan zal het vast wel ongeveer kloppen en zo niet, jammer dan, volgende keer beter. Maar ik open dan ook geen topic over een eerlijke verdeling, waarbij mensen blijkbaar berekeningen willen maken op basis van leeftijd/eetgedrag/alcoholgebruik/grootte van de woonkamer. Als het zo moet lijkt het me beter om alles apart te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij deelden de accomodatie door 3 want drie stellen. Verder verdelen we niks.

Ik had vantevoren eten ingekocht voor de eerste avond en ontbijt (we arriveerden het eerst). Anderen hadden wijn en brandhout en derde stel heeft laatste avond pizzas gehaald. Tussendoor zijn er mensen naar een winkel geweest.

Qua verdeling kamers, kamer 1: stel + twee kinderen, kamer 2: stel + baby, kamer 3: stel + twee kinderen, kamer 4: overige kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
aliva schreef:
23-02-2024 14:53
Wij hebben dat doorgetrokken voor alle drank, ook frisdrank.

Omdat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft is het heel moeilijk om dat centraal aan te kopen. Dus iedereen brengt ongeveer mee wat hij denkt te consumeren en uiteraard kan je wel eens een cola oid meedrinken van iemand.
Maar hoe onthoud je dan wat can wie is? ‘Rogier, dat is onze cassis?’
Alle reacties Link kopieren Quote
Lebow schreef:
23-02-2024 14:49
Heerlijk, MiaFiglia, als het zo kan gaan. Dat lijkt de ideale situatie! Toch hoor je ook vaak dat het wel misgaat, en het hangt denk ik ook van je situatie af. Nu ik gewoon een goede baan heb en voldoende verdien, kan ik het me veroorloven om zo te denken.
Of als de stellen niet gelijk zijn, maar ééntje de anderen eenzijdig opzadelt met extra kosten.

Als iedereen kinderen heeft is het prima. Maar als ééntje kinderen heeft die een aparte kamer willen moeten en daarom moet de hele groep naar een ander huisje, snap ik hem wel.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Totale kosten huisvesting : Het aantal personen in totaal incl
Kinderen.

Dat zou ik eerlijk vinden, maar ja wie ben ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou voor mij zeker niet tot op de puntkomma hoeven, maar zou wel verdeling over aantal slaapkamers doen, zeker gezien niet iedereen kinderen heeft. Als baby bij ouders op de slaapkamer ligt, hoeft daar dus echt niet extra voor betaald te worden. Pubers die een eigen kamer hebben wel.
Ook qua inkopen, zou ik van stel met kinderen wat meer inleg verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Accommodatie zou ik per kamer doen of per slaapplek (baby bedjes dus niet meegerekend.)

Wij hebben vier kinderen dus zouden sowieso twee kamers nodig hebben terwijl een kinderloos stel of een stel met alleen een baby maar 1 kamer nodig heeft.

Qua eten hangt het een beetje van de leeftijden af. Babies/peuters/kleuters zou ik niet meerekenen. Grotere kinderen wel, eventueel voor een half persoon.
Drank zou ik daarbuiten houden en verdelen onder de mensen die drinken.

Maar qua eten/drinken hangt het ook een beetje af van wat de plannen zijn. Samen inkopen doen en dan de kosten verdelen, iedereen neemt wat mee voor het eten dus dan neem je wat meer mee als je met meer mensen komt, altijd in de accommodatie eten of juist uit eten gaan want dan kan je ter plekke gewoon voor je eigen gezin afrekenen..

De kosten zitten meestal niet in een extra bord pasta dus dat hoef je niet perse te verrekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hielden voor een week aan; kinderen zijn een halve volwasse. Zowel voor accomodatie als voor eten. We hadden ook geen idee nog of kinderen en welke kinderen bij elkaar op de kamer wilden/konden of juist bij de ouders. En dan hadden we er ook nog twee singles bij waarvan een met kind, en geen eenpersoonskamers.
Elke auto (3 totaal) regelden 2 dagen eten incl boodschappen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
23-02-2024 12:39
Is iets voor te zeggen; want als je met méér slaapkamers een groter huisje hebt met grotere gezamelijke ruimtes, heeft de rest daar ook plezier van. Je bent tenslotte meer aanwezig in die ruimtes dan in de slaapkamer.

Dus als een kleiner gezin zegt: Nee, wij betalen voor een slaapkamer in een klein huisje maar door jullie we krijgen een slaapkamer in een groot huisje, geeft dat voordeel.

Ik denk dat de kosten van het huisje overslaan naar het aantal slaapkamers het eerlijkste werkt.
Dan neem je als slelletje met één kamer een kleiner deel van de kosten, en een gezin met twee pubers die persé een eigen kamer moeten, neemt een groter deel.
En de kosten voor het stelletje met één slaapkamer zijn waarschijnlijk iets hoger dan in een kleiner huisje - maar daar krijgen ze wel méér leefruimte en een grotere keuken etc voor terug.
Zo werk het niet hoor. Je kunt je kinderen niet bij je op de kamer laten slapen, tenzij ze echt klein zijn, want neem je dan zelf alsnog een opblaasbed en dekens voor ze mee? En er is dan ook geen plek aan de eettafel voor ze. Meestal is er ongeveer genoeg zitplek aan de eettafel en in de zithoek, voor de hoeveelheid bedden die er zijn. Ik zou echt niet mee gaan met 'vrienden' van wie ik dankbaar moet zijn dat ze voor hun kinderen een eigen kamer rekenen, zodat ik meer leefruimte heb. Duh, die kinderen nemen leefruimte in dus natuurlijk moeten we dan een groter huisje als iedereen ergens wil kunnen zitten. Ik krijg daar in verhouding niet meer voor terug, de leefruimte (woonkamer, keuken met voldoende borden etc) is immers precies groot genoeg voor het aantal personen (en of dat nou volwassenen of kinderen zijn, maar niet uit) waarvoor de accommodatie bedoeld is.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Miafiglia schreef:
23-02-2024 14:15
Wij hebben overigens een gelijke situatie en berekenen helemaal niks.

Accomodatie delen, en op het weekend betaalt dan de een eens een rondje en dan de ander weer. Boodschappen gaan gewoon via een tikkie door het aantal volwassen stellen. Boeien of baby pietje ook een bord pasta eet of de pubers 3 flessen cola en 5 zakken chips wegwerken.

Iedereen hoort toch ook bij elkaar, als groep. In die setting niet zo interessant wie er nou precies wie gebaard heeft :)
Betaal met liefde voor goede vrienden en hun kinderen en andersom gelukkig ook.

En wie denkt, oh ik heb volgens mij echt véél minder betaald dan de rest dan roept ze bij het volgende volwassenen etentje wel dat ze de drank betaalt ofzo... Denk ik. In elk geval hebben we het er niet over.

In die twintig plus jaar vriendschap event het zich vast wel uit en anders maar niet.
Zo gaat het hier ook. Als je alles 100% eerlijk moet administreren en factureren, waar is dan de gezelligheid, waarvoor je toch met elkaar weg ging. Ik betaal met liefde voor die extra zakken chips.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou oudere kinderen wel meerekenen in de financiën qua eten, maar het belangrijkste is dat je vooraf even de financiën bespreekt en dat het niet op de euro of cent af wordt afgerekend / er flexibiliteit is.
Ik ga niet als non drinker morren als er wijn wordt ingekocht. Maar ik verwacht ook niet dat er honderden euro's aan alcoholische drank worden gekocht waar ik dan aan mee zou moeten betalen. Zo ook met andere etenswaren. En als anderen een luxer/groter huisje willen prima.

Dus het belangrijkste is of er een relaxte sfeer over is te krijgen. Dat niemand te moeilijk doet en een beetje rekening met elkaar houdt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lebow schreef:
23-02-2024 14:49
Heerlijk, MiaFiglia, als het zo kan gaan. Dat lijkt de ideale situatie! Toch hoor je ook vaak dat het wel misgaat, en het hangt denk ik ook van je situatie af. Nu ik gewoon een goede baan heb en voldoende verdien, kan ik het me veroorloven om zo te denken. Maar vroeger, toen ik echt meer op mijn geld moest letten, dacht ik daar iets minder makkelijk over en kan me voorstellen dat niet iedereen evenveel verdient. Niet dat je dan niet bij hoeft te dragen, maar dat je misschien beter moet opletten wat je uitgeeft en niet zo makkelijk extra betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Ja precies. Als je geld zat hebt hoef je hier inderdaad niet over na te denken, maar er zijn er ook voor wie zo'n weekendje weg al een hele uitgave is en voor wie het ook niet zo makkelijk is om te zeggen: dat extra geld voor een groter huisje en de extra boodschappen betaal ik met liefde, het gaat om de gezelligheid. Daarbij kan TO ook horen bij een van de gezinnen met kinderen en het eerlijk willen doen voor haar vrienden. Dan kan ik me ook voorstellen dat zij niet voor haar kinderloze vrienden wil bepalen dat zij dat extra geld maar over moeten hebben voor de gezelligheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 16:28
Zo gaat het hier ook. Als je alles 100% eerlijk moet administreren en factureren, waar is dan de gezelligheid, waarvoor je toch met elkaar weg ging. Ik betaal met liefde voor die extra zakken chips.
Ik zou me daar toch vervelend bij voelen. Wij komen daar aan met 4 kinderen waaronder twee tieners en dan zouden we met 6 man evenveel betalen als een stel of zelfs als iemand alleen. Dat is niet zo erg als het voor een keer is maar voor elk weekendje weg en dagje uit zou ik me echt heel bezwaard voelen als wij evenveel zouden betalen als een stel zonder kinderen. Dan betalen we dus altijd systematisch minder dan we verbruiken en zij betalen altijd meer. Dat zou ik niet prettig vinden. Ik betaal liever gewoon ons deel. Natuurlijk hoeft het niet tot op de cent gelijk maar wel een beetje eerlijk verdeeld.
TinyTiny schreef:
23-02-2024 15:21
Zou voor mij zeker niet tot op de puntkomma hoeven, maar zou wel verdeling over aantal slaapkamers doen, zeker gezien niet iedereen kinderen heeft. Als baby bij ouders op de slaapkamer ligt, hoeft daar dus echt niet extra voor betaald te worden. Pubers die een eigen kamer hebben wel.
Ook qua inkopen, zou ik van stel met kinderen wat meer inleg verwachten.
Maar als je dit volgt dan zou je moeten zeggen, iedereen, volwassenen en kinderen bij elkaar op 1 slaapzaal is goed genoeg, niemand een eigen kamer want lekker goedkoop.

Je gaat neem ik aan met dat specifieke gezelschap weg omdat je het leuk vindt om met die mensen inclusief hun kinderen in hetzelfde huis te zitten. En ja, de consequentie is dan dat je een groepsacco nodig hebt en daarvoor allemaal betaalt.

Als je per se alleen voor je eigen kamer/verbruik wil betalen dan is een hotelkamer een logischere optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou aparte huisjes doen wat de verdeling een stuk eerlijker maakt en de mogelijkheid biedt aan de koppels zich even terug te trekken.

Heb zelf wel meegemaakt dat bij dit soort constructies de mensen zonder kinderen vaak onevenredig veel moeten betalen als het aan de deelnemers met gezinnen ligt. Waak daar dus voor om geen gezeik na afloop te krijgen.
Saelle1 schreef:
23-02-2024 16:41
Ik zou me daar toch vervelend bij voelen. Wij komen daar aan met 4 kinderen waaronder twee tieners en dan zouden we met 6 man evenveel betalen als een stel of zelfs als iemand alleen. Dat is niet zo erg als het voor een keer is maar voor elk weekendje weg en dagje uit zou ik me echt heel bezwaard voelen als wij evenveel zouden betalen als een stel zonder kinderen. Dan betalen we dus altijd systematisch minder dan we verbruiken en zij betalen altijd meer. Dat zou ik niet prettig vinden. Ik betaal liever gewoon ons deel. Natuurlijk hoeft het niet tot op de cent gelijk maar wel een beetje eerlijk verdeeld.
Maar niets houdt je dan tegen om te zeggen, joh wij regelen en betalen vanavond het pizzafeestje en de bowlingbaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
23-02-2024 16:44
Ik zou aparte huisjes doen wat de verdeling een stuk eerlijker maakt en de mogelijkheid biedt aan de koppels zich even terug te trekken.

Heb zelf wel meegemaakt dat bij dit soort constructies de mensen zonder kinderen vaak onevenredig veel moeten betalen als het aan de deelnemers met gezinnen ligt. Waak daar dus voor om geen gezeik na afloop te krijgen.
Dan heb je nergens een ruimte die groot genoeg is om samen te eten etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 16:43
Maar als je dit volgt dan zou je moeten zeggen, iedereen, volwassenen en kinderen bij elkaar op 1 slaapzaal is goed genoeg, niemand een eigen kamer want lekker goedkoop.

Je gaat neem ik aan met dat specifieke gezelschap weg omdat je het leuk vindt om met die mensen inclusief hun kinderen in hetzelfde huis te zitten. En ja, de consequentie is dan dat je een groepsacco nodig hebt en daarvoor allemaal betaalt.

Als je per se alleen voor je eigen kamer/verbruik wil betalen dan is een hotelkamer een logischere optie.
Voor het stel zonder kinderen zou ik aanraden een hotelkamer te boeken. En dan overdag aansluiten bij een gezamenlijke activiteit en het diner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-02-2024 16:49
Dan heb je nergens een ruimte die groot genoeg is om samen te eten etc
De vreetschuur van het bungalowpark, dan zit je ook niet in de rommel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven