Nieuw Zeeland

15-10-2025 05:29 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgend jaar willen we (ik + man) naar Nieuw Zeeland. We zijn ons nu aan het oriënteren met wat we willen zien en hoe onze route dan gaat zijn.

We willen starten op Noord en eindigen in Zuid. Er is zo veel te zien, dat we ipv 3 weken, 4 weken gaan, met een optie voor nog 1 of 2 dagen erbij.

We hebben nu via een reisbureau een offerte aangevraagd en dat vonden we wel heul veul geld dus gaan het toch zelf organiseren.

Wie is er geweest en wat waren je absolute hoogtepunten en waren toeristentraps die je geen must vindt?

En heb je eventueel tips waar je overnachtingen (naast booking of airbnb) kan boeken?
Wat ontzettend leuk! Ik ben er bijna 20 jaar geleden geweest voor vier maanden, als backpacker. Dus geen tips over overnachtingen e.d. Maar ik vond het een prachtig land, met iedere 50 km verder weet een andere prachtige omgeving. Dingen die mij het meest zijn bijgebleven:
- meerdaagse wandeling in het Abel Tasman park, en dan terug met de waterscooter
- Tongariro crossing
- De omgeving van de Coromandel
- de Kauri trees
- Skydiven bij Lake Taupo
- Walvissen spotten bij Kaikura
- Kanoën bij Milford Sound. Toen al erg toeristisch, maar het was prachtig
- Met de helicopter omhoog om te wandelen op de gletsjer (alhoewel ik niet weet hoeveel daar nu nog van over is?)
- pinguïns spotten in het wild in de buurt van Dunedin
- Christchurch vond ik een hele leuke stad, maar ik was er voor de aardbeving, dus weet niet hoe het nu is
Maar eigenlijk vond ik het hele land erg mooi!
Milford Sound was het hoogtepunt van de reis voor ons

Wij reisden trouwens met een camperbus en dat was heel tof
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Als je maar 4 weken hebt zou ik haast het noordereiland skippen. Zuidereiland was zóveel mooier en diverser dan noord..
En over de sounds… als je de fjorden in Noorwegen gezien hebt zijn die in NZ niet heel veel anders. Ik vond ze iig niet heel bijzonder tov die van Noorwegen.
Over 2 weken zit ik nu in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland! Ik ga ruim 4 weken. Ik ga ook familie bezoeken die op het zuidereiland woont dus ik ga vooral naar zuidereiland en alleen bij start en eind een paar dagen rondom Auckland. Zuidereiland schijnt ook zoveel mooier te zijn en ik wil niet als een Japanner rond racen maar echt meerdere dagen op een plek verblijven.

In ieder geval een besparingstip: vliegen van en naar Auckland vanuit Amsterdam is heel veel goedkoper dan vliegen naar een van de andere steden terwijl de binnenlandse vluchten echt geen drol kosten. Ik doe een heel rondje zuidereiland met de auto vanuit Queenstown. Ik verblijf regelmatig in hostels met privékamers, dat drukt de prijs ook redelijk en ik vind het fijn om zelf gewoon een ontbijt te kunnen regelen en een potje te koken.
Ik heb even voor je gekeken en tot nu toe zit ik met alle overnachtingen, vliegtickets en autohuur op ongeveer 7500 euro voor 2 personen. De vlucht zou goedkoper kunnen maar daar heb ik ook voor comfort gekozen dus dat viel iets duurder uit. Ik heb 26 overnachtingen en voor 20 dagen autohuur. Ik weet niet waar het reisbureau mee komt?
Ik ben 6 jaar geleden geweest. We zijn 4 weken geweest en hebben veel van de toeristische highlights gezien. We zijn zowel op het noordereilend als op het zuidereiland geweest. Ik vond veel plekken op het Zuidereiland nogal... troosteloos. :-| Door aardbevingsrisico's aan de gebouwen waren toen veel plekken dicht. Dat was nogal een aparte sfeer.

Heb je een duikbrevet? Ik heb op het Noordereiland 2 dagen gedoken bij Paihia- Bay of Islands. Ik ben oa naar het wrak van de Rainbow Warrior geweest en de HMSNZ Cantebury. Dat waren hele gave duiken met veel te zien zoals prachtige anemonen in neonkleuren, maar het is ook een hele aparte ervaring om door zo'n schip te duiken. Wel de koudste duiken ooit... :facepalm:
In Auckland ben ik ao naar het Auckland museum geweest. In Wellington is het Te papa museum echt een aanrader.
Tongariro crossing is ook echt een aanrader... als het goed weer is. Sowieso zijn we naar veel mooie plekken geweest met unieke natuur. Daar heeft Nieuw-Zeeland veel van.

Over het algemeen... Nieuw-Zeeland vond ik heel erg duur. Ik denk dat dit de duurste reis ooit was en dan bedoel ik niet in totaal, maar omgerekend per dag. En dan deden wij geen hele rare dingen. Bij veel landen is bijvoorbeeld de vlucht duur, maar het eten en drinken goedkoop. Of dat excursies goed betaalbaar waren. Maar in Nieuw-Zeeland vond ik alles duur en niet perse top qua kwaliteit. Niet dat ik er veel om heb gelaten.
Ondertussen is het niet goedkoper geworden, dus ik ben niet verbaasd dat de offerte vrij hoog was. Een reis die georganiseerd is, is vaak duurder. Ik heb zelf een groepsrondreis gemaakt, dus dat is nog wat prijziger. Als ik kijk naar de groepsrondreis die ik gemaakt heb. Die was in 2019 al 4300 euro pp voor vlucht, overnachtingen en vervoer voor 28 (of 29) dagen. Deze reis staat nu voor 6500 euro. Voor kosten eten en drinken gaan ze uit van 900 euro voor deze periode. Als ik kijk naar de kosten van een paar van de activiteiten die we geboekt hebben, zie ik dat die prijzen ook flink gestegen zijn.

Wij gingen niet elke dag uit eten, deels kosten, maar ook omdat op sommige plekken de keuze beperkt was. En we niet altijd zin hadden in pubfood. We haalden dan iets bij een grotere supermarkt, daar hadden ze veel mogelijkheden omdat er een soort traiteur-counter was. Betaalbaar en lekker. Overal was wel een koelkastje en op veel plekken hadden we ook een magnetron. We hebben toen op locatie wat borden en bestek aangeschaft. Als je met een camper gaat reizen, dan heb je alles lekker bij je. :hyper:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nou ik volg even. Ik heb ook familie die die kant op gaat verhuizen ( :"-( ), dus ik zal er over twee jaar ook aan moeten geloven.

Hoe koud waren die duiken precies, Diana?
Taskmaster schreef:
15-10-2025 10:00
Nou ik volg even. Ik heb ook familie die die kant op gaat verhuizen ( :"-( ), dus ik zal er over twee jaar ook aan moeten geloven.

Hoe koud waren die duiken precies, Diana?
Ik droeg een dik full suit (denk) 7 mm met daaronder nog een vest, met kap en laarzen. Ik geloof geen handschoenen omdat ze wilde voorkomen dat je dus overal aan gaat zitten. Ik heb het wel relatief snel koud. Maar volgens mij was het rond de 12 graden op het diepste punt (30 meter). Er was die dag wel sprake van een thermocline vanaf 15 meter of zo, waardoor het extra koud was, maar het zicht was glashelder.

Maar het was het zoooo waard. Zeker het tweede wrak was heel gaaf met alle anemonen en onderwaterdieren. Bij de eerste vond ik het ook wel spannender om zo'n wrak in te gaan. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb goeie herinneringen aan deze slaapplek (1 nachtje is prima): https://www.rivervalley.co.nz/

Dit vond ik ook magisch (ik deed de tour met abseilen erbij): https://www.waitomo.com/glowworms-and-c ... worm-caves

- Dolfijnen spotten bij Kaikura vond ik heel leuk.
- En anders dan wat Maisnon3 zegt zou ik gaan skydiven bij Queenstown, veel mooiere omgeving (ik ben ook bij lake Taupo geweest maar heb gewacht op Queenstown).
- je kan ook mooi paardrijden bij Queenstown, en ik heb erg genoten van een middagje op de rodelbaan
- Milford Sound (uitstellen bij hoosbuien)
- Tongariro crossing
- Te Puia / Rotorua
- Lake Wanaka
- Hot Water Beach
- Christchurch
- Wellington (Windy Wellie)
- Auckland
- Kaiteriteri

Ennuh, ik denk dat je echt 4 weken wilt gaan, maar ik heb er toen nog 10 dagen Fiji aan vastgeplakt. Dat kostte toen niet zoveel meer (1000 euro ofzo), en het was echt geweldig. Vliegen op Nadi en dan eilandhoppen op de Yasawa Islands.
Gaaf!
Ik ben er ruim 25 jaar geleden geweest (voel me ineens vreselijk oud).
Wel gekozen voor georganiseerde reis met auto, omdat we maar 3 weken hadden. Gestart op het Noordereiland en geëindigd op Zuid. Van Noord naar Zuid met de ferry.

Ik vond nagenoeg alles prachtig! Het spannendste vond ik onze rafttocht. We zouden categorie 2 of 3 gaan doen, maar die bleek geannuleerd. Of we mee wilden met categorie 5. Ach, waarom niet? Ik heb doodsangsten uitgestaan, maar het was geweldig! ;-D

De fjorden, gletsjer, bossen, bergen, meren, dolfijnen, walvissen, pinguïns. Loved it!
Pimpelmeesje87 schreef:
15-10-2025 13:00

- En anders dan wat Maisnon3 zegt zou ik gaan skydiven bij Queenstown, veel mooiere omgeving (ik ben ook bij lake Taupo geweest maar heb gewacht op Queenstown).
Eens hoor, de omgeving van Queenstown is mooier. Maar ik werkte toen 1,5 maand in Rotorua, en ik had geen geduld om te wachten ;-) En het skydiven opzich is wel echt een hele mooie herinnering.
Wat geweldig dat je naar Nieuw Zeeland gaat. Het is een prachtig land. Wij zijn er een aantal jaren geleden geweest met onze dochter van toen 1. We hebben gekampeerd en dat zou ik echt 100% aanraden als je daarvan houdt. Er zijn heel veel mooie natuur campings van de DOC. Waar we echt prachtig hebben gestaan. Bijvoorbeeld een camping aan het water in de Marlborough sounds waar de pijlstaartroggen langs de steiger zwemmen.

Veel hoogtepunten zijn al genoemd maar de natuur en vogels zijn erg bijzonder. De vogelgeluiden die je daar hoort zijn echt anders dan hier. Wij zijn in Wellington naar Zealandia geweest na een tip van een local. Het is een reservaat waar ze vogels (vrij) houden die met uitsterven worden bedreigd. Heel gaaf om deze vogels van dichtbij te zien, ook bv de Takahe, een inheemse vogel die niet kan vliegen.
Maisnon: dank! Zitten toch weer tips tussen om uit te zoeken
EvyBlissy: dank! Genoteerd. Camper is helaas geen optie ivm man met slaapapneu dus we moeten altijd stroom hebben voor zijn apparaat.
Almdudler: dank! Dat idee van Noordereiland hadden we al. We gaan daar dus wat sneller doorheen. En de fjorden wellicht overslaan
Eeka wat leuk dat je daar familie hebt! Was het €7500 in totaal of pp? Van het reisbureau kregen we voor 28 nachten incl vlucht en auto (middenklasse) een offerte van nog net geen €20.000
Diana: ja, het is wel prijzig allemaal. Dat geeft niet maar €20.000 is toch wel wat te. Was het hele Zuidereiland troosteloos? Hopelijk is dat nu wel wat meer hersteld. Helaas geen duikbrevet
Pimpelmeesje Dank! Ik ga alles even checken want weer nieuwe dingen ertussen
Sterrenstof haha, raften gelijk cat 5??? Nah, ik sla ff over :-D
Giraffe Klinkt fantastisch! Ook die vogels :heart:
Swampi schreef:
15-10-2025 18:20
EvyBlissy: dank! Genoteerd. Camper is helaas geen optie ivm man met slaapapneu dus we moeten altijd stroom hebben voor zijn apparaat.
Almdudler: dank! Dat idee van Noordereiland hadden we al. We gaan daar dus wat sneller doorheen. En de fjorden wellicht overslaan
Eeka wat leuk dat je daar familie hebt! Was het €7500 in totaal of pp? Van het reisbureau kregen we voor 28 nachten incl vlucht en auto (middenklasse) een offerte van nog net geen €20.000
Diana: ja, het is wel prijzig allemaal. Dat geeft niet maar €20.000 is toch wel wat te. Was het hele Zuidereiland troosteloos? Hopelijk is dat nu wel wat meer hersteld. Helaas geen duikbrevet

Ik hoop niet dat je Milford Sound overslaat? Dat is echt heel zonde.
Swampi schreef:
15-10-2025 18:20

Mijn moeder heeft ook zo’n apneuapparaat, dat ding was ook mee naar NZ, hebben 5 weken in de camper geslapen en dat ging allemaal prima. Zou t even uitzoeken als ik jou was, want het kan wel gewoon.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven