Seychellen
dinsdag 6 januari 2026 om 13:25
Ik plan voor eind dit jaar een (duik)vakantie naar de Seychellen. Ik heb de Lonely Planet al binnen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen. Mogen ook niet-duik verhalen zijn. Is er op het grote eiland genoeg te doen? Hoe is het auto rijden / auto huren? Kun je makkelijk op tours. Hoe zit het met de prijzen voor bijv. eten? Tips voor (betaalbare) hotels? Ik zie op booking.com dat veel voor 100 euro per nacht wel te doen is. Maar misschien kennen jullie nog pareltjes? En tips voor duikscholen? Welke eilanden mag ik niet missen?
dinsdag 6 januari 2026 om 13:40
Het is er prachtig!
Ben er niet wezen duiken, wel veel gesnorkeld (op sommige stukken zie je bijna niets bijzonders, andere stukken wel veel vissen. Maar goed ik ben best verwend want ga meerdere keren per jaar naar Marsa Alam in Egypte en daar is het echt fantastisch qua koraal en vissen).
Eten en drinken is erg duur, want (bijna) alles moet worden ingevlogen.
Als je dus een hotel met half-pension of all inclusive kunt krijgen, is dat waarschijnlijk goedkoper dan elke dag uit eten.
Restaurant waar je geweest moet zijn (bv Lunch): Marie Antoinette
Tours zijn wel te boeken, maar ook aan de dure kant. Eigenlijk is alles op de Seychellen aan de dure kant. Daarmee proberen ze ook een beetje het massatoerisme te voorkomen en alles exclusief te houden.
De Botanincal gardens op Mahe zijn zeer de moeite waard. Victoria market bezoeken. Uitzichtpunten opzoeken en genieten van de prachtige uitzichten.
Mocht ik nog meer bedenken, zet ik het nog wel in deze post.
Ben er niet wezen duiken, wel veel gesnorkeld (op sommige stukken zie je bijna niets bijzonders, andere stukken wel veel vissen. Maar goed ik ben best verwend want ga meerdere keren per jaar naar Marsa Alam in Egypte en daar is het echt fantastisch qua koraal en vissen).
Eten en drinken is erg duur, want (bijna) alles moet worden ingevlogen.
Als je dus een hotel met half-pension of all inclusive kunt krijgen, is dat waarschijnlijk goedkoper dan elke dag uit eten.
Restaurant waar je geweest moet zijn (bv Lunch): Marie Antoinette
Tours zijn wel te boeken, maar ook aan de dure kant. Eigenlijk is alles op de Seychellen aan de dure kant. Daarmee proberen ze ook een beetje het massatoerisme te voorkomen en alles exclusief te houden.
De Botanincal gardens op Mahe zijn zeer de moeite waard. Victoria market bezoeken. Uitzichtpunten opzoeken en genieten van de prachtige uitzichten.
Mocht ik nog meer bedenken, zet ik het nog wel in deze post.
groenebroek wijzigde dit bericht op 06-01-2026 16:00
19.46% gewijzigd
dinsdag 6 januari 2026 om 15:59
Wij hebben de Seychellen gecombineerd met Zuid Afrika. Helaas heeft manlief toen zijn enkel in ZA gebroken en gingen onze plannen op de Seychellen anders dan vooraf gepland. Wij hebben toen 2x een tour met een gids gedaan, zodat manlief ook nog wat uitzichtpunten enz kon bezoeken.
In ZA hadden we een huurauto en dat ging prima. Op de Seychellen rijdt men ook links en sommige weggetjes zijn best smal. Denk dat ik daar zelf (anders had man ons daar gereden, die is chauffeur) iets minder lekker achter het stuur had gezeten dan in ZA.
In ZA hadden we een huurauto en dat ging prima. Op de Seychellen rijdt men ook links en sommige weggetjes zijn best smal. Denk dat ik daar zelf (anders had man ons daar gereden, die is chauffeur) iets minder lekker achter het stuur had gezeten dan in ZA.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:14
Een bungalow in Anse Boileau, bijna op het strand kostte rond de € 600 per week.
Als je eten haalt bij locale take away restaurants valt de prijs ook reuze mee.
Tours zijn over het algemeen wel aan de prijs, maar dat is eigenlijk overal zo.
Autorijden is prima te doen.
Maar eerlijk is eerlijk: ik vond het niet echt de wow factor hebben, ook niet qua duiken. Waarschijnlijk ben ik verwend
.
Maar eerlijk is eerlijk: ik vond het niet echt de wow factor hebben, ook niet qua duiken. Waarschijnlijk ben ik verwend
dinsdag 6 januari 2026 om 19:41
Kan je een hotel on Marsa Alam aanraden voor snorkelen ?groenebroek schreef: ↑06-01-2026 13:40Het is er prachtig!
Ben er niet wezen duiken, wel veel gesnorkeld (op sommige stukken zie je bijna niets bijzonders, andere stukken wel veel vissen. Maar goed ik ben best verwend want ga meerdere keren per jaar naar Marsa Alam in Egypte en daar is het echt fantastisch qua koraal en vissen.
Sorry TO geen ervaring met Seychellen.
woensdag 7 januari 2026 om 08:07
Jazeker:BosZonnebloemen schreef: ↑06-01-2026 19:41Kan je een hotel on Marsa Alam aanraden voor snorkelen ?
Sorry TO geen ervaring met Seychellen.
Three Corners Equinox Beach
Brayka Bay Resort
Beide liggen wat meer in een inham, waardoor er met meer wind vaak nog wel gesnorkeld kan worden.
Wanneer zou je willen gaan?
woensdag 7 januari 2026 om 09:08
Ik denk aan Maart.groenebroek schreef: ↑07-01-2026 08:07Jazeker:
Three Corners Equinox Beach
Brayka Bay Resort
Beide liggen wat meer in een inham, waardoor er met meer wind vaak nog wel gesnorkeld kan worden.
Wanneer zou je willen gaan?
woensdag 7 januari 2026 om 10:32
Hmm.... ik vind de plaatjes best wauw. Maar niet echt dus? Ik wilde eerst naar de Malediven. Ik wil namelijk heeeeel graag een whale shark zien. Maar ik maakte me zorgen dat de Malediven verder vrij saai waren, en dus leken de Seychellen me een goed alternatief. Maar jullie maken me wel weer aan het twijfelen.girasole3 schreef: ↑06-01-2026 16:14Een bungalow in Anse Boileau, bijna op het strand kostte rond de € 600 per week.
Maar eerlijk is eerlijk: ik vond het niet echt de wow factor hebben, ook niet qua duiken. Waarschijnlijk ben ik verwend.
woensdag 7 januari 2026 om 13:41
Het is er zoals de plaatjes hoor, dus in mijn optiek wel wauw
Alleen wel duur.
Voor mijn gevoel kun je op de Malediven alleen van het water genieten (in welke vorm dan ook) en heb je er op de Seychellen ook veel cultuur en natuur bij.
De walvishaai kun je natuurlijk op meer plekken bekijken. Cozumel (Mexico) komen ze ook ieder jaar langs (vooral juli en augustus). Zelf pas geleden gezien in de rode zee, op zee (zwemafstand) vanaf mijn hotel in Marsa Alam.
Alleen wel duur.
Voor mijn gevoel kun je op de Malediven alleen van het water genieten (in welke vorm dan ook) en heb je er op de Seychellen ook veel cultuur en natuur bij.
De walvishaai kun je natuurlijk op meer plekken bekijken. Cozumel (Mexico) komen ze ook ieder jaar langs (vooral juli en augustus). Zelf pas geleden gezien in de rode zee, op zee (zwemafstand) vanaf mijn hotel in Marsa Alam.
woensdag 7 januari 2026 om 14:20
Is ook zo, de Malediven is niet veel te doen/zien naast duiken. Maar als je voor het duiken gaat: doen doen doen. Echt, er kan weinig tegen de Malediven op qua duiken. Kun je haast geen spijt van krijgen.Taskmaster schreef: ↑07-01-2026 10:32Hmm.... ik vind de plaatjes best wauw. Maar niet echt dus? Ik wilde eerst naar de Malediven. Ik wil namelijk heeeeel graag een whale shark zien. Maar ik maakte me zorgen dat de Malediven verder vrij saai waren, en dus leken de Seychellen me een goed alternatief. Maar jullie maken me wel weer aan het twijfelen.
woensdag 7 januari 2026 om 14:37
Oh men, nu ga ik toch weer twijfelen... Ik ga in m'n eentje, vandaar dat ik ging twijfelen over de Malediven. Omdat in je eentje op het strand liggen toch snel gaat vervelen. En een liveaboard daar is ver boven m'n budget. Ik dacht, op de Seychellen kan ik dan ook nog andere dingen gaan bekijken en doen... En eilandhoppen. Er is me verteld dat dat geen zak aan is op de Malediven omdat alle eilanden ongeveer hetzelfde zijn.
Cozumel ben ik al geweest en Egypte lijkt me niet zo relaxed in m'n eentje.
woensdag 7 januari 2026 om 14:45
Geen zak aan is misschien wat erg negatief, maar er is inderdaad niet heel veel aan om op de Malediven te eilandhoppen
Heb je 1 eiland gezien, dan heb je ze allemaal wel gezien.
Maar het duiken maakt dat meer dan goed.
Het hangt natuurlijk enorm af van hoe je je vakantie wilt invullen. Als het voornamelijk om het duiken gaat en je daarnaast tevreden bent met een boekje en een (prachtig) strand, dan is de Malediven een aanrader. Als je nog veel andere dingen wilt doen, kun je inderdaad beter ergens anders heen.
Ik duik al heeeeeeel erg lang niet meer, ik had Sulawesi en Raja Ampat nog op mijn lijstje staan. Maar dat is wel een serieus eind weg.
Maar het duiken maakt dat meer dan goed.
Het hangt natuurlijk enorm af van hoe je je vakantie wilt invullen. Als het voornamelijk om het duiken gaat en je daarnaast tevreden bent met een boekje en een (prachtig) strand, dan is de Malediven een aanrader. Als je nog veel andere dingen wilt doen, kun je inderdaad beter ergens anders heen.
Ik duik al heeeeeeel erg lang niet meer, ik had Sulawesi en Raja Ampat nog op mijn lijstje staan. Maar dat is wel een serieus eind weg.
woensdag 7 januari 2026 om 14:55
Duikvakantie in je eentje in Egypte is prima te doen hoor! Zowel liveaboard als hotels met goede duikscholen. Voel me daar nooit onveilig.Taskmaster schreef: ↑07-01-2026 14:37Oh men, nu ga ik toch weer twijfelen... Ik ga in m'n eentje, vandaar dat ik ging twijfelen over de Malediven. Omdat in je eentje op het strand liggen toch snel gaat vervelen. En een liveaboard daar is ver boven m'n budget. Ik dacht, op de Seychellen kan ik dan ook nog andere dingen gaan bekijken en doen... En eilandhoppen. Er is me verteld dat dat geen zak aan is op de Malediven omdat alle eilanden ongeveer hetzelfde zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in