Thailand tips?

02-03-2025 09:32 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag!
Wij gaan deze zomer 22 dagen naar Thailand. Tickets naar Bangkok geboekt.
Met drie kinderen tussen de 10 en 15 jaar oud. Onze eerste reis met hen buiten Europa.
Nu zijn we op zoek maat accomodaties: eerst in Bangkok (ik denk dat drie nachten wel fijn is, komen 15u aan ook om te acckimatiseren) willen vervolgens vliegen naar Chiangmai daarna naar khao lak (of khao sak?) en daarna naar koh samui (ik denk wel een week: waar moeten we hier zitten? Bij fisherman collage om hele toeristische / commerciële deel te skippen) 1 nachtje Bangkok en dan vliegen naar huis!
We willen overal een lekker zwembad.
Tips voor hotels met z’n vijfjes zijn meer dan welkom! Ik weet ook niet hoe lang waar etc. Zo lastig in te schatten. Hoor het graag hier, of in een pb (bij specifieke accommodatie is een pb fijn want anders is het zo vol…)
Dank
ja dat klopt hoor, maar ik vind de sfeer in het noorden zo heerlijk
Taskmaster schreef:
10-03-2025 19:08
Als je hotel aan zee zit heb je toch geen zwembad nodig?!
Ehh jawel hoor..... ik vind zelf een zwembad veel fijner om in te zwemmen of aan te liggen dan een strand
Zee is voor mij iig geen reden om geen zwembad te willen
Streepjeskat schreef:
16-03-2025 17:17
Maar pas op met Agoda, zij rekenen in sommige landen bizarre wisselkoersen
Ik had voor Japan ooit een paar hotels geboekt via Agoda: 80 euro per nacht (maar in de kleine lettertjes stond dus dat bij betaling de Agoda wisselkoers gerekend wordt): bij het uitchecken bleken we 96 euro te betalen. Echt bizarre wisselkoersen hanteren zij en ze gooien er rustig 20-25% bovenop
Voor mij geen Agoda meer dus, behalve als het in een euro zone is

Wat raar. Ik heb een bedrag in lokale valuta staan in de bevestiging. Zal dat eens narekenen. Bedankt voor de tip!

PS: gevonden. Ik heb mijn valuta aangepast in profiel en boekingen gewijzigd van EUR naar lokale valuta.
ravintola wijzigde dit bericht op 16-03-2025 18:57
7.71% gewijzigd
Gewoon booking en agoda alleen als zoekmachines gebruiken en rechtstreeks boeken.
Een aantal Thaise stranden is bovendien zo vlak dat je met eb heel ver de zee in moet lopen om te kúnnen zwemmen. Zwembad is dan wel prettig. Maar ik vind het vooral in de stad fijn om af te koelen na een warme dag.
Frizz schreef:
16-03-2025 18:27
Gewoon booking en agoda alleen als zoekmachines gebruiken en rechtstreeks boeken.

Ja maar dan heb je niet de voordelen van kosteloos kunnen annuleren…
Heb ook via Agoda geboekt… o jee
Hannes1979 schreef:
16-03-2025 21:47
Ja maar dan heb je niet de voordelen van kosteloos kunnen annuleren…
Heb ook via Agoda geboekt… o jee

Dat ligt eraan hoor. Waarom zou je dat willen eigenlijk?
ja het maakt geloof ik niet uit of je m op Euro's zet
want als jij met je creditcard in het buitneland je hotel afrekent, gaat dat toch in de lokale valuta. En zij rekenen dan echt een bizarre wisselkoers
Nou ja, ik boek Agoda dus nooit meer om die reden...kwamen echt tientjes per nacht bij in Japan. Idioot
Frizz schreef:
16-03-2025 22:14
Dat ligt eraan hoor. Waarom zou je dat willen eigenlijk?

Om flexibel te blijven. Ik boek graag vooruit en wil dan mijn plannen kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld in geval van een sterfgeval of andere calamiteit. Of gewoon omdat ik een leuker plekje zie.

Heel veel van de hotels waar ik nu naar kijk voor Thailand bieden niet eens een mogelijkheid om via de eigen site te boeken.
Ravintola schreef:
17-03-2025 09:40
Om flexibel te blijven. Ik boek graag vooruit en wil dan mijn plannen kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld in geval van een sterfgeval of andere calamiteit. Of gewoon omdat ik een leuker plekje zie.

Heel veel van de hotels waar ik nu naar kijk voor Thailand bieden niet eens een mogelijkheid om via de eigen site te boeken.

Ja dat snap ik, maar jij reist alleen en (ik denk) met je backpack.

TO stippelt alles tot op de details toe uit, dan gá je toch gewoon? En dan heb je neem ik aan ook een uitgebreide reisverzekering.
tvp
Nee we hebben nog geen reis of annuleringsverzekering
Hebben we eigenlijk nooit binnen Europa 🙈
Nu misschien maar wel doen…
Hebben jullie dat allemaal wel?
Maar bij booking betaal ik ook daar meestal ter plaatste met de credit card… niet aan te raden dus? Liever cash pinnen daar?
Ja, ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en als ik verder weg ga zet ik hem op ‘wereld’ ipv Europa.

Al een keer gerepatrieerd moeten worden vanwege een ongeluk, belletje naar de alarmcentrale en alles werd in werking gezet. Opgehaald in het vakantieverblijf, begeleiding op de vliegvelden en 3-hoog-achter weer in huis afgeleverd. Gemiste vakantiedagen en de dagen dat ik mijn skipas niet kon worden gebruikt werden ook vergoed.

Een keer een deel van de bagage kwijtgeraakt, ook geregeld via de alarmcentrale/verzekering.

Ook een keer gestrand vanwege geannuleerde vluchten en een vakantie moeten annuleren vanwege een sterfgeval in de familie. Alles geregeld/vergoed gekregen.

Maar een losse reis- en annuleringsverzekering moet je vaak binnen een bepaalde periode na het boeken van je vlucht (iets van een week ofzo) afsluiten, wil je er gebruik van kunnen maken. Zoek dat dus op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hannes1979 schreef:
17-03-2025 22:04
Maar bij booking betaal ik ook daar meestal ter plaatste met de credit card… niet aan te raden dus? Liever cash pinnen daar?

Waarom zou je cash moeten betalen? Ik betaal al mijn booking.com boekingen gewoon met mijn cc

Een reisverzekering heb ik altijd doorlopend en op werelddekking omdat ik veel reis
Een annuleringsverzerking heb ik nog nooit gehad.
Vind ze altijd erg duur en ik heb in mijn hele leven nog nooit een reis hoeven annuleren, die keer dat het mss wel een keer gebeurt is dan jammer maar helaas. Ik boek de meeste hotels refundable dus dan zou ik alleen de vliegtickets kwijt zijn...tsja dat risico neem ik dan maar.
Natuurlijk verzeker je je voor onvoorziene zaken bij je reis, al helemaal buiten Europa en met je hele gezin!
Hannes1979 schreef:

Serieus? Jij reist met kinderen zonder reisverzekering? o_o

Een reisverzekering gaat over zoveel meer dan je bagage verzekeren. Het is ook voor repatriatie in geval van ziekte of overlijden, hulp als er iets misgaat op reis. Ik heb een doorlopende reisverzekering omdat de kosten beperkt zijn, maar de financiële schade behoorlijk kan oplopen als je hem niet hebt. Heb die afgesloten voor Europa, maar als ik ver weg ga kan ik hem uitbreiden naar werelddekking. Annuleringsverzekering heb ik niet, maar ik betaal nooit grote bedragen vooruit en ben hoogstens de kosten van mijn vliegticket en een treinkaartje of zo kwijt als een reis niet kan doorgaan.

Een annuleringsverzekering afsluiten voor een allang geboekte reis zal je denk ik niet meer lukken. Die moet je over het algemeen binnen een aantal dagen na boeken afsluiten. Anders zou iedereen die pas afsluiten als er een reden is om te annuleren (iets met “geen brandend huis verzekeren”).
Hannes1979 schreef:

Ik ga waar het kan gewoon met kaart / telefoon betalen hoor. Je betaalt soms (?) een toeslag*, maar pinnen kost ook elke keer geld (zie mijn recente vraag) dus het zal elkaar uiteindelijk niet veel ontlopen.

* hotel dat ik boekte via booking.com stuurde al bericht dat er 3% bovenop kwam bij betaling met cc.
Streepjeskat schreef:
16-03-2025 17:42
Ehh jawel hoor..... ik vind zelf een zwembad veel fijner om in te zwemmen of aan te liggen dan een strand
Zee is voor mij iig geen reden om geen zwembad te willen

Oh ik vind de zee (zeker als ie zo kalm is als meestal op Koh Tao) echt heel veel lekkerder om in te zwemmen. En het is toch voornamelijk om af te koelen, ik ga geen baantjes trekken op vakantie.
Hannes1979 schreef:

Ik betaal bij Booking alles via de credit card. Soms kan dat niet, dan betaal ik het cash daar. Ik heb nu ook een WISE card. Super handig.

En NATUURLIJK sluit je een reisverzekering af. Ik heb zelf een doorlopende. Al lang terugverdiend met één ziekenhuisopname in het buitenland. Plus alle medicijnen vergoed, taxi's naar het ziekenhuis, hotelovernachtingen die je niet hebt kunnen gebruiken, telefoonkosten en dan ook nog een bedrag per dag dat je niet van je vakantie hebt kunnen genieten.
Taskmaster schreef:
18-03-2025 10:07
En NATUURLIJK sluit je een reisverzekering af. Ik heb zelf een doorlopende. Al lang terugverdiend met één ziekenhuisopname in het buitenland. Plus alle medicijnen vergoed, taxi's naar het ziekenhuis,

Dit is mogelijk van je reisverzekering.

Medische kosten worden tot het gangbare Nederlandse tarief vergoed vanuit de zorgverzekering. Alleen de prijs daarboven (dus boven het Nederlandse tarief) wordt mogelijk vergoed vanuit je reisverzekering. Maar pas op: dat is meestal een uitbreiding op de standaard reisverzekering en je kunt die extra medische kosten vaak ook als uitbreiding / aanvullend pakket op je zorgverzekering afsluiten.

Taskmaster schreef:
18-03-2025 10:07
hotelovernachtingen die je niet hebt kunnen gebruiken, … en dan ook nog een bedrag per dag dat je niet van je vakantie hebt kunnen genieten.

Dit komt voor zover mij bekend niet uit de reisverzekering, maar uit een eventuele annuleringsverzekering.

Reisverzekering is imo ronduit onverstandig om niet te hebben als je op reis gaat. Annuleringsverzekering is een keuze (ik heb er geen want ik boek geen dure pakketreizen en vergoeding voor gemist vakantiegenot vind ik niet belangrijk).
En in Thailand kunnen de zorgkosten aardig oplopen, je wil daar sowieso naar een particulier ziekenhuis als nodig. Ik heb er daar ook al een aantal van gezien. :)
Ik was eens in het ziekenhuis van Vientiane...
(gelukkig niet als patiënt)
Hannes1979 schreef:
Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering, zeker als je met kinderen reist vind ik dat wel zo verstandig. Nog nooit hoeven gebruiken, maar voor het geval dat. Zelfde als dat je je huis verzekerd hebt tegen brand, dat is me ook nog nooit overkomen, maar die heb ik wel.

Wij hebben vrijwel alles daar betaald met credit card, is geen probleem. Cash is wel heel handig om te hebben, maar niet voor hotels wat mij betreft. Wij pinden meestal een groter bedrag, legden een deel in de kluis op de hotelkamer en zorgden dat we allebei een bedrag bij ons hadden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ravintola schreef:
18-03-2025 08:01
Ik ga waar het kan gewoon met kaart / telefoon betalen hoor. Je betaalt soms (?) een toeslag*, maar pinnen kost ook elke keer geld (zie mijn recente vraag) dus het zal elkaar uiteindelijk niet veel ontlopen.

* hotel dat ik boekte via booking.com stuurde al bericht dat er 3% bovenop kwam bij betaling met cc.

Wel sowieso altijd kiezen voor "betalen in lokale valuta" en niet voor "betalen in Euro's", dat is altijd veel duurder
Dat sowieso, ik betaal in lokale valuta.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven