Voor het eerst op vakantie!

21-02-2019 14:34 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nouja voor het eerst is een beetje overdreven maar de laatste keer dat ik op vakantie ging was toen ik 15 was met een schoolreis naar Callela.

En nu heb ik net 3 weken Spanje geboekt en vind ik het eigenlijk doodeng. Waarom weet ik eigenlijk niet, beetje angst voor het onbekende denk ik. Heb wel een all in hotel geboekt die overal een 9 kreeg maar toch zit ik met stomme vragen die nergens op slaan.

Gelukkig gaan we wel met de auto ( vliegAngst en al enorm zere oren in de Benelux tunnel). Nog andere mensen die aankomende zomer voor het eerst gaan? En wat is echt een must have om mee te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 14:49
We gaan in juli-augustus en heb gewoon stomme vragen die nergens op slaan. Of je zelf je handdoeken en beddengoed mee moet nemen of dat je dat daar krijgt, hoe je een treinkaartje daar koopt en dat soort dingen allemaal.
Bij het hotel dat je geboekt hebt, staat meestal ook welke dingen inclusief zijn, check dit lijstje even, dan neem je niet dubbel mee.

- handdoeken, en beddengoed zijn over het algemeen gewoon inclusief.
- vaak kun je bij het zwembad/strand een apart groot badlaken lenen (handdoekenservice). Als je niet van plan bent om ergens anders naar het strand te gaan, hoef je dus geen groot badlaken mee te nemen. Of als je toch iets wilt meenemen, bij bijvoorbeeld Decathlon heb je microvezelbadlakens, deze zijn groot, maar nemen weinig ruimte in. https://www.decathlon.nl/p/microvezelha ... 57&c=ZWART
- Stel je of je kind wordt 's nachts ziek, dan ga je naar de receptie en vraag je of ze een dokter willen bellen, die Nederlands/Engels spreekt. (Zorgpassen meenemen, vraag bij je zorgverzekeraar de EHIC aan, deze is speciaal voor het buitenland, binnen Europa.)
- Stippel van te voren de route uit met tussenstops voor beweging, toilet enz.
- Moeten er medicijnen mee? Zorg dat je voldoende bij je hebt.

Nog andere vragen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
21-02-2019 15:24
Wel overnachtingshotel boeken. Waarom in 1 keer rijden? Je man komt uit de nachtdienst. Lekker verantwoordelijk. Die is dan moe.
Ze rijden na school, dus haar man is dan net wakker, neem ik aan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 14:49
We gaan in juli-augustus
Vermijd de zwarte zaterdagen, een overnachting op de bonnefooi zal dan ook lastig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een reisgids kopen, daarin staat alles. Dat neemt al je zorgen weg. Bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide. Daarin staan ook vaak leuke routes om met de auto te rijden langs kleine dorpen en bezienswaardigheden.

Stel je vooral in op de Spaanse levensstijl met siesta. 's Middags alles dicht, 's avonds alles weer open. Superlaat avondeten (restaurants meestal pas 21u open, veel mensen gaan pas vanaf uur of 11 avondeten). Als je niet kan wachten, dan zorgen dat je zelf op tijd ergens eten hebt gekocht voor je knorrende maag om 6 uur 's avonds.

En lees even goed op de ANWB website wat je allemaal in je auto moet hebben in België, Frankrijk en Spanje en hoe het zit met tolwegen enzo. Bijvoorbeeld in Frankrijk is een alcohol-test verplicht om bij je te hebben. Ik hoop dat je meerdere dagen de tijd hebt om er te komen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
21-02-2019 15:37
Ze rijden na school, dus haar man is dan net wakker, neem ik aan.
Klopt. Zijn dag begint dan net zeg maar!

En heb idd al opgezocht wat er nodig is voor in de auto. Gele hesjes, 2 gevaren 3hoeken, reserve wiel etc.

Heb er echt enorm veel zin in maar vind het gewoon ook een beetje eng. Gelukkig spreekt mijn man ook vloeiend Spaans en ik een aardig woordje Spaans dus dat komt sowieso wel goed.

En misschien heel stom maar ik heb op YouTube het hotel en de omgeving opgezocht en er is een Hongaarse man die echt superlange video’s daarvan op YouTube heeft gezet. Kan geen woord van hem verstaan maar vind het hewoon al leuk om ernaar te kijken.

En qua dreinende kinderen. Daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk. Ik heb hele makkelijke kinderen in de auto en ben al begonnen met kleine cadeautjes voor ze te kopen voor onderweg ( magnetisch tekenbord etc) en ze zijn nog echt tevreden met naar vrachtwagens kijken enzo. Oudste gaat de dag van vertrek gewoon naar school en de andere 2 neem ik dan mee naar monkey town oid en dan zijn ze al lekker moe als we vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
21-02-2019 15:43
Vermijd de zwarte zaterdagen, een overnachting op de bonnefooi zal dan ook lastig zijn.
Ze gaan op een schooldag maar ook daar zitten natuurlijk drukke dagen tussen. Dat heel die vakantieregio van Nederland denkt: wat handig, we gaan direct na de laatste schooldag!

Ik las pas later dat ze in 1 ruk door willen, de hel! TO, zoek even via ANWB uit wat dan in ieder geval prettige tankstations onderweg zijn met fijne picknickruimtes enzo. En ik hoop dat jullie auto goede airco heeft.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
21-02-2019 15:47
Stel je vooral in op de Spaanse levensstijl met siesta. 's Middags alles dicht, 's avonds alles weer open. Superlaat avondeten (restaurants meestal pas 21u open, veel mensen gaan pas vanaf uur of 11 avondeten). Als je niet kan wachten, dan zorgen dat je zelf op tijd ergens eten hebt gekocht voor je knorrende maag om 6 uur 's avonds.
Ze zitten all in dus dan zijn er meestal wel ruimere buffettijden.
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 15:36
Hij is dan dus net wakker😁 en uitgeslapen. En het dan dus ook al gewend om snachts wakker te zijn.

En waarom gelijk 3 weken? Omdat ik echt er een langere tijd tussenuit wou zijn. Ivm mijn vorige hond gingen we nooit ( die werd panisch in een vreemde omgeving of zonder mij) en de nieuwe hond is lekker relaxt en m’n man z’n broertje zorgt dan voor de hond. Heb wel expres all in geboekt zodat we ons nergens echt druk om hoeven te maken.

De kinderen zijn best makkelijk in de auto gelukkig. Mijn plan was rond half 4 vertrekken, rond een uur of 7 ergens onderweg bij de mac oid te eten en dan kunnen de kids in de auto slapen maar ergens overnachten kunnen we op dat moment zelf volgens mij ook wel ergens regelen ( volgens Google tenminste).
Nou daar zou ik het op een drukke route niet op wagen. Ik kan me nog van vroeger herinneren dat we eindeloos door moesten rijden tot we een hotel gevonden hadden, volgens mij is dat nu alleen nog maar erger. Veel is nu al vol.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 15:36
Hij is dan dus net wakker😁 en uitgeslapen. En het dan dus ook al gewend om snachts wakker te zijn.

En waarom gelijk 3 weken? Omdat ik echt er een langere tijd tussenuit wou zijn. Ivm mijn vorige hond gingen we nooit ( die werd panisch in een vreemde omgeving of zonder mij) en de nieuwe hond is lekker relaxt en m’n man z’n broertje zorgt dan voor de hond. Heb wel expres all in geboekt zodat we ons nergens echt druk om hoeven te maken.

De kinderen zijn best makkelijk in de auto gelukkig. Mijn plan was rond half 4 vertrekken, rond een uur of 7 ergens onderweg bij de mac oid te eten en dan kunnen de kids in de auto slapen maar ergens overnachten kunnen we op dat moment zelf volgens mij ook wel ergens regelen ( volgens Google tenminste).
Een hele nacht rijden vind ik hoe dan ook onverantwoord, nachtdienst of niet.
Mijn broer en ik waren ook makkelijk in de auto, maar sliepen snachts dan echt niet, tot grote ergernis van mijn ouders.

Je hebt geen ervaring met vakantie, wij hebben dat allemaal wel. En we zeggen ook allemaal dat je een overnachting onderweg moet boeken. Dus neem alsjeblieft dat advies ter harte.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
21-02-2019 15:47
Ik zou gewoon een reisgids kopen, daarin staat alles. Dat neemt al je zorgen weg. Bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide. Daarin staan ook vaak leuke routes om met de auto te rijden langs kleine dorpen en bezienswaardigheden.

Stel je vooral in op de Spaanse levensstijl met siesta. 's Middags alles dicht, 's avonds alles weer open. Superlaat avondeten (restaurants meestal pas 21u open, veel mensen gaan pas vanaf uur of 11 avondeten). Als je niet kan wachten, dan zorgen dat je zelf op tijd ergens eten hebt gekocht voor je knorrende maag om 6 uur 's avonds.

En lees even goed op de ANWB website wat je allemaal in je auto moet hebben in België, Frankrijk en Spanje en hoe het zit met tolwegen enzo. Bijvoorbeeld in Frankrijk is een alcohol-test verplicht om bij je te hebben. Ik hoop dat je meerdere dagen de tijd hebt om er te komen.
Ze zitten all in, dus dat scheelt. Maar neem voor onderweg wel genoeg mee qua eten en drinken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als man thuis is ga ik idd even bespreken voor een overnachting. Want idd jullie hebben de ervaring en wij niet. Even kijken wat het meest handige hotel is en waar we dan ongeveer moeten zijn. Fijn deze tips!
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
21-02-2019 15:53
Ze zitten all in dus dan zijn er meestal wel ruimere buffettijden.
O ja, dat is zo.

Dan gaat het vooral om de hitte vermijden (lekker tukkie doen of in de schaduw wat lezen), en erbij stilstaan dan veel musea en paleizen in de middag dicht zijn en 's avonds juist weer open.

En dat Spaanse kinderen tot heel laat op blijven (maar vast wel middagdutjes doen). Misschien een beetje raar om dan je eigen kinderen al om 8 uur naar bed te sturen. ;-) Maar dat ligt er ook aan of ze heel afgesloten van de omgeving in dat hotel leven, of juist echt volop in Spanje.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 15:59
Als man thuis is ga ik idd even bespreken voor een overnachting. Want idd jullie hebben de ervaring en wij niet. Even kijken wat het meest handige hotel is en waar we dan ongeveer moeten zijn. Fijn deze tips!
Ik neem dan een hotel op 2/3e van de reis
Eerste dag veel kilometers, 2e dag relaxt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 16:02
Ik neem dan een hotel op 2/3e van de reis
Eerste dag veel kilometers, 2e dag relaxt
Goed tip dank je wel! Heb je bij hotels langs de weg ook een uiterste incheck tijd? En hoe doen jullie het dan met al je bagage? In de auto laten of meenemen de hotelkamer in?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 16:06
Goed tip dank je wel! Heb je bij hotels langs de weg ook een uiterste incheck tijd? En hoe doen jullie het dan met al je bagage? In de auto laten of meenemen de hotelkamer in?
Er is altijd een uiterste uitchecktijd. Denk aan 10 of 11 uur. Check van te voren ook of er bijvoorbeeld ontbijt bij zit.

Qua bagage kan ik je geen antwoord geven. Als ik op reis ben, heb ik één tas/koffer bij mij en die neem ik altijd mee. Dit ivm diefstal. Maar het ligt er natuurlijk aan hoe jullie reizen. Probeer in ieder geval alleen tassen/koffers in de auto te doen, dan kun je de boel eventueel wel makkelijk meenemen naar de kamer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 16:06
Goed tip dank je wel! Heb je bij hotels langs de weg ook een uiterste incheck tijd? En hoe doen jullie het dan met al je bagage? In de auto laten of meenemen de hotelkamer in?
Dat ligt eraan, je hebt hotels met bewaakte parkeerplaatsen, dan laat ik eea in de auto (parkeren de auto alsnog met de achterkant strak tegen een muur, dan kan hij niet te gemakkelijk open).
Maar ik neem het ook wel mee naar binnen, maar als je naar een hotel gaat, heb je 1 koffertje pp nodig, dat is ook zo versleept
In&uitchecken kun je vaak aangeven, wanneer je ongeveer denkt aan te komen. Ook lekker: hotel met een zwembad, heb je de kinderen lekker bezig, terwijl jullie met een glaasje langs de kant zitten
Alle reacties Link kopieren
Als jullie aankomen zijn jullie allemaal verrot en lig je de hele dag op bed. Dus boek gewoon een overnachting.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 16:11
Dat ligt eraan, je hebt hotels met bewaakte parkeerplaatsen, dan laat ik eea in de auto (parkeren de auto alsnog met de achterkant strak tegen een muur, dan kan hij niet te gemakkelijk open).
Maar ik neem het ook wel mee naar binnen, maar als je naar een hotel gaat, heb je 1 koffertje pp nodig, dat is ook zo versleept
In&uitchecken kun je vaak aangeven, wanneer je ongeveer denkt aan te komen. Ook lekker: hotel met een zwembad, heb je de kinderen lekker bezig, terwijl jullie met een glaasje langs de kant zitten
Ja idd maar dan denk ik wel dat we beter in de ochtend al kunnen vertrekken. Oudste is dan 4 dus die kan ik gewoon die dag van school houden en even kijken of man nog een extra dagje ( nouja nachtje) vrij kan krijgen of kan ruilen met iemand.
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 16:19
Ja idd maar dan denk ik wel dat we beter in de ochtend al kunnen vertrekken. Oudste is dan 4 dus die kan ik gewoon die dag van school houden en even kijken of man nog een extra dagje ( nouja nachtje) vrij kan krijgen of kan ruilen met iemand.

Dat zou ik zeker doen. Als je pas om 15.30 gaat rijden dan ben je rond de uiterste inchecktijd geen bal opgeschoten.
Hoeveel km moeten jullie en vanaf waar ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-02-2019 16:28
Dat zou ik zeker doen. Als je pas om 15.30 gaat rijden dan ben je rond de uiterste inchecktijd geen bal opgeschoten.
Hoeveel km moeten jullie en vanaf waar ongeveer?
Van Rotterdam-santa Susanna.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip; scan voordat je vertrekt wat kopietjes van alle paspoorten, reisverzekeringen, bankpassen/creditcard en eventuele andere belangrijke documenten die je onderweg nodig hebt. Mail die vervolgens naar jezelf, samen met de belangrijkste telefoonnummers (NL ambassade, reisbureau, het nummer van de bank voor diefstal/gemis van bankpassen, enz). Mocht er dan iets verloren gaan onderweg, dan heb je de gegevens nog en kun je veel sneller aan bijv een nieuw paspoort of nieuwe bankpas komen.
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 15:36
Hij is dan dus net wakker😁 en uitgeslapen. En het dan dus ook al gewend om snachts wakker te zijn.

En waarom gelijk 3 weken? Omdat ik echt er een langere tijd tussenuit wou zijn. Ivm mijn vorige hond gingen we nooit ( die werd panisch in een vreemde omgeving of zonder mij) en de nieuwe hond is lekker relaxt en m’n man z’n broertje zorgt dan voor de hond. Heb wel expres all in geboekt zodat we ons nergens echt druk om hoeven te maken.

De kinderen zijn best makkelijk in de auto gelukkig. Mijn plan was rond half 4 vertrekken, rond een uur of 7 ergens onderweg bij de mac oid te eten en dan kunnen de kids in de auto slapen maar ergens overnachten kunnen we op dat moment zelf volgens mij ook wel ergens regelen ( volgens Google tenminste).
Zo zijn wij dus ooit op een grote parkeerplaats bij een benzinepomp uitgekomen langs de route du soleil. Werkelijk elk hotel langs de snelweg zat vol. Ik zou het er dus niet op gokken.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
21-02-2019 15:24
Wel overnachtingshotel boeken. Waarom in 1 keer rijden? Je man komt uit de nachtdienst. Lekker verantwoordelijk. Die is dan moe.
Dat is juist super fijn, eerst slapen en dan in de middag vertrekken. Je bent dan juist niet moe, je ritme is omgedraaid
Whatsinaname1988 schreef:
21-02-2019 16:30
Van Rotterdam-santa Susanna.

Zou ik iig voorbij Clermont-Ferrand iets pakken.
patsy--stone schreef:
21-02-2019 15:47
Ik zou gewoon een reisgids kopen, daarin staat alles. Dat neemt al je zorgen weg. Bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide. Daarin staan ook vaak leuke routes om met de auto te rijden langs kleine dorpen en bezienswaardigheden.

Stel je vooral in op de Spaanse levensstijl met siesta. 's Middags alles dicht, 's avonds alles weer open. Superlaat avondeten (restaurants meestal pas 21u open, veel mensen gaan pas vanaf uur of 11 avondeten). Als je niet kan wachten, dan zorgen dat je zelf op tijd ergens eten hebt gekocht voor je knorrende maag om 6 uur 's avonds.

En lees even goed op de ANWB website wat je allemaal in je auto moet hebben in België, Frankrijk en Spanje en hoe het zit met tolwegen enzo. Bijvoorbeeld in Frankrijk is een alcohol-test verplicht om bij je te hebben. Ik hoop dat je meerdere dagen de tijd hebt om er te komen.
Als je hem niet bij hebt, krijg je er geen bekeuring voor. Dus die zou ik gewoon laten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven