Broertjes en zusjes

04-12-2019 15:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag ik mijn 30+ broertje niet "mijn broertje" noemen?
Zijn er forummers hier die het een punt vinden om broertje of zusje genoemd te worden door jullie oudere broer of zus als jullie al volwassen zijn?
En zo ja...waarom dan? Heeft dat met de relatie te maken die je hebt met diegene of vind je gewoon dat je te oud bent voor een "tje" achter je broer-zus titel?

Zelf zeg ik altijd broertje. Mensen maken daar wel eens een opmerking over dat het eigenlijk niet meer kan. Mijn broertje zelf vind het allemaal wel best. Ik denk niet eens dat het bij hem registreert :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
zusje/broertje kan best. Al de andere verkleinwoorden én mama/papa vind ik vreselijk. En kids, dat vind ik het allerergste. (sorry off topic)
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zusje (2 jaar jonger) en halfzusjes (16+ jaar jonger). Dus nu noem ik de oudste van de drie toch maar 'zus' omdat mensen anders niet meer snappen of ik het nou over de jonge kinderen of een volwassene heb. Sowieso is de gezinssituatie soms wat ingewikkeld voor buitenstaanders ;-) Mijn oudere broer noemt me nog wel steeds zusje trouwens, vind ik ook niet erg, zo is het al mijn hele leven tenslotte.

Mijn ouders noem ik alleen mama en papa tegen mijn vriend, anders 'mijn moeder' (of ons mam natuurlijk, maar dat zeg ik bijna nooit). Hij spreekt zijn ouders al zijn hele leven bij de voornaam aan, dus ik ook. Hoewel ik best vaak zeg 'jouw vader' en hij eigenlijk nooit 'mijn vader' zegt. Das ook best een beetje gek.
Ik heb er nooit zo op gelet hoe anderen hun broers of zussen aanduiden, maar ik kan me wel voorstellen dat als iemand zou zeggen: "Mijn broertje komt nog", en er dan een beer van een kerel binnenkomt, ik wel even vreemd zou opkijken.

Mijn zusje is gestorven toen ze nog een kind was, dus dat zal altijd een zusje blijven.
Ik noem mijn moeder 'mam' en mijn vader 'pap'
Mijn schoonmoeder noem ik 'ma' en mijn schoonvader 'pa'.
Maar tegen anderen zeg ik altijd "mijn (schoon)moeder" of "mijn (schoon)vader".
Bv: "Ik ga lunchen met mijn moeder."

Verkleinwoorden gebruik ik nooit, alleen bij hele kleine kinderen misschien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit bij stilgestaan en heb een hekel aan verklein woorden als dinnetjes etc, maar mijn ruim volwassen twee meter lange broer noem ik altijd mijn broertje.
Hij stelt mij altijd voor als zijn grote zus.

Wat gek eigenlijk nu ik er zo over nadenk :-D
Ben de oudste van mijn broertjes en zusjes.
Wel de kleinste maar het noemen van tje was van kinds af aan gewoonte en op het moment dat het broers en zussen werden is het gebruik van de woorden broertjes en zusjes nooit veranderd, zat er al in gebakken..

Zeg ook nog altijd mama en papa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven