Confronteren of niet?

19-04-2009 17:05 127 berichten
Ik ben nieuw hier op het forum, en zou graag het volgende met jullie willen delen. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, en zou het fijn vinden als jullie met mij mee zouden willen denken.

Het gaat om één van mijn beste vriendinnen. Al jarenlang deel ik mijn meest intieme dingen met haar, en is zij de enige vriendin die deze meest intieme dingen over mij weet.

Ik heb wat problemen gehad op seksueel gebied waardoor het lastig voor mij was een relatie met een man aan te gaan. Dit heb ik tot in detail met haar gedeeld. Ik heb hierin veel steun van haar ontvangen.

Een aantal maanden geleden ben ik erachter gekomen, dat zij deze informatie aan meerdere andere vrienden van haar heeft verteld. Ik heb hier toen een gesprek met haar over gevoerd, en uiteindelijk kon ik met haar verder.

Ik dacht toen echter nog, dat zij alleen de grote lijnen aan deze andere vrienden had verteld. Ik ben er nu achter gekomen dat zij ook de details heeft verteld, inclusief de dingen die het meest kwetsbaar voor mij liggen (en zij weet dat deze details gevoelig liggen voor mij).

Ik ben er inmiddels al wel over uit, dat ik haar geen intieme dingen meer zal vertellen, en alleen nog over koetjes en kalfjes met haar zal praten.

Waar ik echter niet uit kom, is:

Zal ik haar vertellen dat ik geen intieme dingen meer met haar zal delen, en alleen nog over koetjes en kalfjes zal praten? Als ik dit doe, ben ik een beetje bang haar vriendschap te verliezen, omdat zij zich zeer snel aangevallen voelt en dan mensen van zich af stoot.

Of zal ik simpelweg stoppen mijn intieme dingen met haar te delen, en alleen nog over koetjes en kalfjes praten? Moet ik het haar nog wel waard vinden, om nogmaals een gesprek met haar aan te gaan hierover? Maar als ik dit doe, van voel ik me ook weer zo hypocriet en oneerlijk.

Ik hoop dat ik jullie genoeg info heb gegeven om te kunnen reageren! Ik heb overwogen de seksuele problemen waarover ik het heb hier neer te schrijven, maar ik durf dit niet zo goed omdat het toch wel heel persoonlijk is, en kwetsbaar ligt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Verana
Alle reacties Link kopieren
Lekkere vriendin is dat! Ik zou er wel gewoon eerlijk over zijn. Het is namelijk niet normaal om dat soort dingen van je vriendinnen op straat te gooien. Dan mag ze best weten dat je vertrouwen is geschaad en dat je haar in het vervolg geen hele persoonlijke dingen meer zal vertellen.
Ik zou mezelf afvragen wat je met iemand moet die je vertrouwen heeft geschaad. Koetjes/kalfjes gesprekken kun je ook met andere mensen voeren. Denk dat ik niet met de vriendschap verder zou willen.
Nou meid, wat valt er te verliezen? Iemand die geen geheimen kan bewaren die ben je liever kwijt dan rijk.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Eens met Elninjoo..

Ik zou er echt mee kappen, ik zou het vreselijk erg vinden! Ik noem dit dan geen vriendin.
De basis van een goede vriendschap is volgens mij elkaar vertrouwen. Kan je dat nu nog denk je?
Die vriendinnen van je vriendin zijn ook een stel " lekkere nummers " , zeg ; die hadden ook op hun klompen aan kunnen voelen dat het niet de bedoeling was jou te laten weten dat ze het wisten ....

Kennelijk heeft je vriendin andere ideeën over wat discretie is en wat geheimhouding is en wat je tegen wie wel en niet kan zeggen . Jammer dat je er zo achter moest komen . Had je het al niet een beetje kunnen weten doordat ze jou dingen over anderen vertelde ? Over die vriendinnen , bijvoorbeeld ?

Is zeggen dat je nooit meer iets gaat zeggen niet nóg een keer " straffen " ? Ben je bang dat ze niet door heeft hoe vervelend je het vond ?

Had ze er spijt van ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou haar overigens wél confronteren met haar gedrag en daarbij gelijk zeggen dat ik geen behoefte meer heb in contact met haar.
Als iemand die zegt mijn vriendin te zijn mijn intiemste dingen doorvertelt aan haar vrienden alsof ze het over een boodschappenlijstje heeft. En ik kom daar achter, dan is wat mij betreft de vriendschap over. Vertrouwen is wat een vriendschap maakt en breekt in mijn ogen.
Je geeft in je bericht aan dat je, nadat je haar er op hebt aangesproken, weer met haar verder kan. Maar eigenlijk is dat helemaal niet waar want je durft haar niet meer te vertrouwen.

Ik kan me goed voorstellen dat je dat niet meer durft, maar alleen koetjes en kalfjes met haar bespreken kan je - zoals anderen hier ook al aangeven - ook wel met andere mensen doen. Juist bij een (goede) vriendschap kan je meer delen dan alleen die koetjes en kalfjes. Is vertrouwen en openheid nou niet net de essentie van een goede vriendschap?

Ik denk dat je zou moeten kiezen om of de vriendschap te stoppen of er wel echt voor te gaan. En er wel voor gaan betekent dat je haar (nogmaals?) vertelt dat je haar gedrag onbetrouwbaar vindt en dat je nu moeite mee hebt om haar (persoonlijke zaken toe) te vertrouwen.

Je hoeft haar dan niet direct de meest persoonlijke zaken toe te vertrouwen, maar jullie zouden het stapje bij stapje weer kunnen opbouwen. Ik zeg overigens niet dat je dat zou moeten doen. Alleen jij kan inschatten of deze 'vriendin' dat waard is en of je hier heil in ziet.

Sterkte!

Gr, WZK
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Blijfgewoonbianca: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat ik mijn vriendin opnieuw zou "straffen" als ik haar zeg dat ik haar in het vervolg intieme informatie zal onthouden?

En ja, ik had eigenlijk al kunnen weten dat deze vriendin niet helemaal te vertrouwen is. Zij deelde inderdaad ook intieme dingen van haar andere vriendinnen met mij. Ik was echter zo naiëf dat ik dacht dat zij dit alleen met mij deed, omdat ze mij als haar beste vriendin beschouwt. En mij als haar beste vriendin vertelt wat haar bezig houdt. Wel heb ik geregeld aan haar gevraagd of haar vriendinnen het wel goed vonden dat ik deze dingen wist. Ik kreeg hier dan meestal een vaag antwoord op.

Ik zie het wel als een soort "fout" van mijzelf dat ik dan wel deze verhalen over anderen aanhoorde, en haar niet gestopt heb.

Gelukkig heb ik zelf nooit de intieme dingen van mijn andere vriendinnen met haar gedeeld!

De vorige keer dat ik haar geconfronteerd heb, toonde ze wel begrip, en had ik het gevoel dat ze begreep dat mijn vertrouwen was geschaad. Daarom kon ik ook weer met haar verder.

Dit ging toen echter over een onderwerp waarvan ik het me nog enigszins kon voorstellen dat ze misschien niet helemaal begreep dat ik het haar in vertrouwen verteld had.

De details waar het nu over gaat, kun je naar mijn mening van weten dat het zo gevoelig is, dat je het niet aan anderen kunt vertellen.

Dit is wat het voor mij deze keer anders maakt, en waarom ik mij afvraag wat ik verder wil met deze vriendschap.

Ik heb morgen een afspraak met haar, en ik lees dat de meesten van jullie mij toch aanraden er met haar over te praten.

Jullie hebben denk ik gelijk met jullie opmerkingen of dit wel een echte vriendin is. Het doet mij veel verdriet om dit onder ogen te zien, omdat ze echt mijn beste vriendin was en mijn vertrouwenspersoon. Ik vind het op het moment ook moeilijk mij een leven zonder haar voor te stellen, omdat ze er zo'n groot onderdeel van is geweest.
Wzk: wat jij schrijft, kan inderdaad ook nog een manier zijn ermee om te gaan. Misschien doe ik dan ook nog recht aan de goede dingen die we óók met elkaar gehad hebben.

Veel zal afhangen van het gesprek dat ik morgen met haar heb, en van haar reacties.

Ik ben het helemaal met jullie eens dat de basis van een goede vriendschap vertrouwen en openheid is. En dat dit het juist tot meer maakt dan een koetjes/kalfjes vriendschap (wat voor mij dan vaak al een kennis is i.p.v. een vriendin).
Sterkte morgen!!!!
Vrienschap is vertrouwen, en zij heeft als ik het goed lees die geschonden.

Ik begrijp dat jouw vertrouwen nu gedaald is (ik zou precies hetzelfde hebben in jouw geval).

Ik denk dat je je mag afvragen of jullie hetzelfde verwachten van een vriendschap. Het lijkt nl. van niet.

Jij zoekt vertrouwen en zij beschaamt dat.

Ik zou denk ik (moeilijk om dit zo te bepalen) niet meer als vriendin zijn waarbij ik mijn geheimen zou delen.

En zou alleen nog evt. over koetjes en kalfjes praten en leuke dingen doen, maar zelfs daar ben ik niet van overtuitgd.

Ik denk dat ik haar maar voor een beter exemplaar zou inruilen.

Klinkt misschien hard maar is mijn mening.

Succes in ieder geval met de keuze !
Ga er morgen eens goed voor zitten met d'r.

En vertel wat je van haar acties vind, wat heb je nog te verliezen?

Sterkte er mee.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:Verana schreef op 19 april 2009 @ 17:59:

En ja, ik had eigenlijk al kunnen weten dat deze vriendin niet helemaal te vertrouwen is. Zij deelde inderdaad ook intieme dingen van haar andere vriendinnen met mij. Ik was echter zo naiëf dat ik dacht dat zij dit alleen met mij deed, omdat ze mij als haar beste vriendin beschouwt. En mij als haar beste vriendin vertelt wat haar bezig houdt. Wel heb ik geregeld aan haar gevraagd of haar vriendinnen het wel goed vonden dat ik deze dingen wist. Ik kreeg hier dan meestal een vaag antwoord op.

Ik zie het wel als een soort "fout" van mijzelf dat ik dan wel deze verhalen over anderen aanhoorde, en haar niet gestopt heb.

Gelukkig heb ik zelf nooit de intieme dingen van mijn andere vriendinnen met haar gedeeld!

De vorige keer dat ik haar geconfronteerd heb, toonde ze wel begrip, en had ik het gevoel dat ze begreep dat mijn vertrouwen was geschaad. Daarom kon ik ook weer met haar verder.

Dit ging toen echter over een onderwerp waarvan ik het me nog enigszins kon voorstellen dat ze misschien niet helemaal begreep dat ik het haar in vertrouwen verteld had.

Dit is het zoveelste topic in korte tijd over vriendschappen en geroddel. Het lijkt wel de norm om voortdurend over elkaar te ouwehoeren. Waarom zou jij je gevleid voelen als een vriendin met jou wil roddelen over een derde, zelfs al is zij je beste vriendin? Wordt het dan niet gewoon tijd voor wat meer respect een hobby?
Roddelen heeft ook positieve kanten .

http://www.jmouders.nl/Ni ... /RoddelMaarRaakHetMag.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wuiles: in de post die je citeert, zeg ik ook dat ik een fout heb gemaakt door de verhalen van mijn vriendin aan te horen.

En verder lees ik nog maar een aantal weken mee op dit forum (en heb me vandaag pas geregistreerd), daardoor weet ik niet dat dit onderwerp al vaker is behandeld. Ik ben het in die weken in ieder geval niet tegengekomen.
Blijfgewoonbianca: interessant artikel om te lezen!

Het is sowieso een interessant onderwerp: wat is roddel en wat niet? Iedereen vertelt weleens wat over een ander, maar waar ligt de grens? Dit ligt natuurlijk voor iedere persoon anders.

Ik denk zelf dat het ook heel belangrijk is met wat voor intentie en op wat voor manier iemand iets over een ander vertelt.

Om het toe te spitsen op mijn openingspost:

Stel dat mijn vriendin naast mij nog een andere vriendin zou hebben met dezelfde problemen. Dan zou ze van mij aan deze andere vriendin mogen vertellen dat ze nog iemand kent met dezelfde problemen, en hoe ik daarmee ben omgegaan.

Een absolute en zeer belangrijke voorwaarde voor mij is dan: dat mijn naam niet wordt genoemd, zodat het niet duidelijk is dat het over mij gaat. Dat mijn vriendin bijv. zou zeggen: "iemand anders die ik ken".

In dit geval zou de intentie van mijn vriendin zijn een ander te helpen. Hiervoor mag ze van mij de informatie gebruiken. Maar nogmaals: met absolute anoniemiteit!!!

Helaas is de intentie van mijn vriendin anders geweest, en is het pure roddelpraat geweest.
En dan nog vind je dat ondanks dat je vriendin met andere intenties over jou gepraat heeft met anderen dat je met haar bevriend kunt/ wilt blijven Verana?
Als je het niet zou vertellen waar degene over wie je spreekt zelf bij is, hoor je het dus helemaal niet te vertellen. Vanwaar die focus op het leven van anderen, er zijn toch wel interessantere onderwerpen te bedenken?
Wuiles: dat vind ik een interessante mening, alleen iets over een ander vertellen wat je ook zou vertellen waar die ander bij is. Dat is denk ik een goede grens om te hebben binnen een vriendschap.

In de vriendschap waar ik over schrijf, wordt inderdaad misschien teveel over anderen gesproken. In de andere vriendschappen die ik heb, gebeurt dit zelden. Daarin zijn er inderdaad veel interessantere onderwerpen om over te praten.....
Verana, heb je inmiddels al met je 'vriendin' gesproken? Ik zet het tussen aanhalingstekens want voor mij zou de vriendschap snel over zijn!

En ja, dat is heel pijnlijk en verdrietig. Zeker als iemand al zo lang je vertrouwenspersoon geweest. Wat eigenlijk heel waardevol is. En dan wordt het vertrouwen op deze manier geschonden. Heel pijnlijk maar ik denk dat het vertrouwen niet meer snel zal terug komen.
Hoi Growing,

Ik zie nu pas dat je gereageerd hebt op mijn topic!

Ik heb inderdaad met mijn vriendin (of "vriendin", tussen aanhalingstekens inderdaad) gesproken. Zij ontkende dat zij de betreffende informatie over mij doorgespeeld heeft.

Wat ik vreemd vind, omdat ze in een eerder gesprek toegaf dit wel gedaan te hebben. In dat eerdere gesprek was ik te beduusd om er op te reageren, vandaar dat ik daarna er nog weer een gesprek over wilde voeren, en toen dit topic geopend heb.

Ik heb gezegd dat ik het erg vreemd vond dat ze eerst tegen mij zegt dat ze dat verteld heeft, en het vervolgens glashard ontkent.

Ze toonde begrip voor dat ik dat vreemd vond, net als voor het feit dat ik moeite heb haar nu nog te vertrouwen. Ik vond het wel prettig dat ze dit begrip toonde.

Ik heb de vriendschap nog niet verbroken, maar merk wel dat het voor mij nu heel anders is. Intieme dingen vertel ik zeker niet meer. Eigenlijk vraag ik me af of ik nog wel van een vriendschap kan spreken. Nu ik dit verhaal typ, denk ik eigenlijk: "Verana, je bent gek dat je er nog mee doorgaat". Ik merk dat het de langdurigheid van de vriendschap is en de (enorme) intimiteit die we deelden, waardoor ik de vriendschap nog niet heb kunnen verbreken. Het voelt gewoon zo raar, dat iets waarvan ik dacht dat het zo bijzonder was, het dat helemaal niet blijkt te zijn.

Terwijl ik ergens wel weet dat ik gewoon enorm bedonderd ben.

Ik merk wel dat ik mij er niet toe kan zetten contact met haar te zoeken. We hebben elkaar nu al 5 weken niet gesproken, terwijl we elkaar hiervoor minstens 1x per 2 weken zagen, en daarbij nog geregeld op msn. Het opvallende is wel, dat zij dus ook geen contact met mij zoekt.

Ik heb erg het gevoel dat dit uiteindelijk toch einde vriendschap zal worden!

Pfff, lees ik deze post nog even over, en vraag ik mij af: waarom heb ik toch zo'n moeite heb met het beëindigen van dingen die niet (meer) goed voor mij zijn? Al is dat weer een heel ander onderwerp natuurlijk...

Als één van jullie hetzelfde zou schrijven als ik, zou ik jullie aanraden: kappen ermee.... Waarom doe ik dat zelf dan niet? (wat om over na te denken voor mezelf op deze hemelvaartsdag )
Ik heb ff een heel oud topic van mezelf omhoog gehaald. Het topic waarmee ik hier op het forum begonnen ben!

Ik wil alleen maar even mijn verhaal kwijt.

Heb de vriendin een mail gestuurd met dat mijn grenzen overschreden zijn, en dat ik geen vertrouwen meer voel.

Ik kreeg een boze mail terug, waarin ze schrijft dat ze geen contact meer wil.

Ik weet dat het beter is zo, maar het doet zo'n pijn......

Klinkt misschien raar, voor een vriendin die me geflikt heeft, wat ik beschrijf in mijn OP.....

Maar toch zal ik haar missen, en doet het pijn.... Heb er letterlijk buikpijn van, en kan er niet van slapen..... Ben verdrietig en een beetje bang.....

Ik weet niet wat ik hier nou mee wil hoor... Gewoon even het gevoel hebben dat ik niet alleen ben denk ik.

Nou ja, voor iedereen die het even lezen wil.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven