Dochter (18) heeft moslim vriendje en wil misschien bekeren

30-11-2023 09:00 217 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter woont nog thuis, is aan studie begonnen, alles gaat eigenlijk goed. Gisteren heeft ze verteld dat ze al een jaar (wij wisten van niets) contact heeft met een Turkse jongen die moslim is. Ze is bezig de Koran te lezen want hij heeft haar gezegd dat als ze dat doet, ze vanzelf gaat geloven. Zijn moeder mag niet van hun relatie weten. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich nu gaat bekeren. Als onze dochter dat ook doet, dan zullen ze kunnen trouwen in de toekomst. Wij zijn helemaal flabbercasted.. we zijn overtuigd atheïst en hebben haar vrijdenkend en feministisch opgevoed. Dat zij een geloof wil gaan ontdekken of er meer over wil weten snappen we, maar dit komt zo uit de lucht vallen, we zijn bang dat ze erg beïnvloedbaar is. We wensen haar een fijne studententijd en focus op haar studie en straks op kamers gaan. Nu heeft ze een relatie met een laag opgeleide jongen die ideeën heeft waardoor een gelijkwaardige open relatie niet mogelijk is, naar ons idee.
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Haar aanraden om een hoogopgeleide moslim te zoeken i.p.v. een laagopgeleide?

Dit past zó niet bij julie toekomstbeeld.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een bijzondere familie heb jij toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
30-11-2023 09:03
Wat een bijzondere familie heb jij toch.
Dus straks geen gewoon brood meer in huis én geen varkensvlees. Dure (schoon)kinderen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me voorstellen dat je overvallen bent en je zorgen maakt. Ik heb helaas geen advies, wel een dikke knuffel :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk! Zeg dat je heel snel kennis wil komen maken met deze jongen! Kan hij wel mee Kerst vieren? Dan gewoon doen! Smoor hem met liefde.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-11-2023 14:18
Reden: trollhinten
98.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je klinkt erg veroordelend. Tip: als je een goede relatie met je dochter wil behouden dan is het belangrijk om haar te steunen in haar ontwikkeling, ook als het een kant opgaat die jij zelf niet op zou gaan. Dit is haar leven en zij mag haar eigen keuzes maken.

Je hebt deze jongen nog nooit ontmoet en hebt nu al je oordeel klaar. Is dat echt het voorbeeld dat je wil geven aan je dochter? Als je je oordeel gaat uitdragen dan raak je haar kwijt. Probeer nieuwsgierig en open te blijven naar haar liefde en zoektocht, ik denk dat je daar zelf nog veel van kan leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me dat je zorgen helemaal terecht zijn. Feminisme/ als jonge vrouw op kamers gaan/ genieten van een vrij studentenleven/ zelfstandig worden en Islam gaan niet samen.

Op goede momenten wellicht toch voorzichtig het gesprek blijven aangaan over hoe zij haar toekomst voor zich ziet. En hoe zich dat zal verhouden tot haar jeugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 09:08
Wat leuk! Zeg dat je heel snel kennis wil komen maken met deze jongen! Kan hij wel mee Kerst vieren? Dan gewoon doen! Smoor hem met liefde.
Tja, misschien wel, sowieso willen we hem graag ontmoeten, maar denk dat mn voor mijn man het heel moeilijk zal zijn om geen discussie met hem aan te gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
KatjaSasja schreef:
30-11-2023 09:08
Ik kan me voorstellen dat je overvallen bent en je zorgen maakt. Ik heb helaas geen advies, wel een dikke knuffel :hug:
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Erg volwassen als je nog thuis woont en nog maar 18 bent, ben je nog niet naar mijn idee. Dat terzijde. Als ze echt heel erg verliefd is zal het wel wat lastig zijn om haar hiervan af te houden. Maar misschien met haar praten wat haar aantrekt in dat geloof en waarom ze wil bekeren. Jullie ook de voordelen en vrijheden van atheïst zijn nog eens vertellen. Haar zelf er over na laten denken, maar je kan wel zeggen dat je er nogal van staat kijken. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
30-11-2023 09:11
Je klinkt erg veroordelend. Tip: als je een goede relatie met je dochter wil behouden dan is het belangrijk om haar te steunen in haar ontwikkeling, ook als het een kant opgaat die jij zelf niet op zou gaan. Dit is haar leven en zij mag haar eigen keuzes maken.

Je hebt deze jongen nog nooit ontmoet en hebt nu al je oordeel klaar. Is dat echt het voorbeeld dat je wil geven aan je dochter? Als je je oordeel gaat uitdragen dan raak je haar kwijt. Probeer nieuwsgierig en open te blijven naar haar liefde en zoektocht, ik denk dat je daar zelf nog veel van kan leren.
Dankjewel, wijze woorden. Het is onze eerste primaire reactie. Ik heb geen oordeel over deze jongen, maar wel over het geloof. Maar je woorden komen binnen, dankjewel
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat
Een
Drama
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
30-11-2023 09:12
Lijkt me dat je zorgen helemaal terecht zijn. Feminisme/ als jonge vrouw op kamers gaan/ genieten van een vrij studentenleven/ zelfstandig worden en Islam gaan niet samen.

Op goede momenten wellicht toch voorzichtig het gesprek blijven aangaan over hoe zij haar toekomst voor zich ziet. En hoe zich dat zal verhouden tot haar jeugd.
Dankjewel, we zullen de emoties eerst laten zakken. Het gesprek op een rustige open manier aangaan is wel een uitdaging op dit moment...
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vorige week op je naamgenoot gestemd hebt komt het binnenkort allemaal in orde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Geertje toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
30-11-2023 09:16
Als je vorige week op je naamgenoot gestemd hebt komt het binnenkort allemaal in orde.
:HA:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
30-11-2023 09:16
Als je vorige week op je naamgenoot gestemd hebt komt het binnenkort allemaal in orde.
:D
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geertje schreef:
30-11-2023 09:12
Tja, misschien wel, sowieso willen we hem graag ontmoeten, maar denk dat mn voor mijn man het heel moeilijk zal zijn om geen discussie met hem aan te gaan
Hij zal als volwassen man toch echt even zichzelf in de hand moeten zien te houden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
30-11-2023 09:20
Hij zal als volwassen man toch echt even zichzelf in de hand moeten zien te houden.
Ach, aan de andere kant leeft die jongen hier al zijn hele leven en zijn ouders misschien ook, dus zal hij zich best kunnen verwoorden.
Geertje schreef:
30-11-2023 09:12
Tja, misschien wel, sowieso willen we hem graag ontmoeten, maar denk dat mn voor mijn man het heel moeilijk zal zijn om geen discussie met hem aan te gaan
Je man is volwassen neem ik aan?
Solomio schreef:
30-11-2023 09:16
Als je vorige week op je naamgenoot gestemd hebt komt het binnenkort allemaal in orde.
:HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Geertje schreef:
30-11-2023 09:14
Dankjewel, wijze woorden. Het is onze eerste primaire reactie. Ik heb geen oordeel over deze jongen, maar wel over het geloof. Maar je woorden komen binnen, dankjewel
:redrose:
Alle reacties Link kopieren Quote
jij maakt wat mee met je kinderen zeg!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven