Dochter (18) heeft moslim vriendje en wil misschien bekeren

30-11-2023 09:00 217 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter woont nog thuis, is aan studie begonnen, alles gaat eigenlijk goed. Gisteren heeft ze verteld dat ze al een jaar (wij wisten van niets) contact heeft met een Turkse jongen die moslim is. Ze is bezig de Koran te lezen want hij heeft haar gezegd dat als ze dat doet, ze vanzelf gaat geloven. Zijn moeder mag niet van hun relatie weten. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich nu gaat bekeren. Als onze dochter dat ook doet, dan zullen ze kunnen trouwen in de toekomst. Wij zijn helemaal flabbercasted.. we zijn overtuigd atheïst en hebben haar vrijdenkend en feministisch opgevoed. Dat zij een geloof wil gaan ontdekken of er meer over wil weten snappen we, maar dit komt zo uit de lucht vallen, we zijn bang dat ze erg beïnvloedbaar is. We wensen haar een fijne studententijd en focus op haar studie en straks op kamers gaan. Nu heeft ze een relatie met een laag opgeleide jongen die ideeën heeft waardoor een gelijkwaardige open relatie niet mogelijk is, naar ons idee.
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
pompelmoentje schreef:
02-12-2023 14:30
TO schrijft oa dat zijn moeder het absoluut niet mag weten.
Maar TO's dochter heeft het ook een jaar lang verborgen gehouden.. volgens mij lijken deze twee gezinnen meer op elkaar dan ze waarschijnlijk allebei zouden willen...
Hij volgt haar via GPS en heeft geen toestemming gegeven om zijn foto te laten zien? Ik vind het maar merkwaardig dat ze zo onderdanig naar hem is en zo brutaal naar jullie toe. Wel goed idee, laat haar maar haar locatie ook met jullie delen. Als er dan wat gebeurd heb je in ieder geval iets om mee te werken ipv een random naam zonder context.
Pelle schreef:
02-12-2023 10:26
Je schrijft dat het pas sinds kort serieus is. Je weet dat relaties over gaan toch?
Laat je dochter het zelf ontdekken. Natuurlijk is het niet leuk als je dochter thuis komt, met een vriend die je niet geschikt vindt. Maar hoe harder je daar tegen in gaat, hoe verder je haar van je afduwt, in zijn armen. Laat het even los, ze zijn nog niet getrouwd. Kijk het aan, leer hem kennen en sta open voor gesprekken. Als zij merkt dat jullie alleen gaan oordelen, zal ze steeds minder vertellen. Die roze bril raakt ze heus wel kwijt.

Wijze woorden, hier kan ik me wel in vinden hoe eng ik het ook vind. We hebben weer met haar gesproken en belangrijke waarden uit haar opvoeding schuift ze zomaar opzij. Zo zegt ze: ik snap wel dat hij moeite heeft met homo's, dat is ook niet natuurlijk, want ze kunnen geen kinderen krijgen. Onze monden vielen open, zo dacht ze er een jaar geleden absoluut niet over. Hoe is dat mogelijk? En zal die roze bril snel genoeg verdwijnen voordat ze helemaal 'omgeturnd' is? Moeilijk om dan niet ons oordeel te laten blijken...
Geertje schreef:
02-12-2023 15:04
Wijze woorden, hier kan ik me wel in vinden hoe eng ik het ook vind. We hebben weer met haar gesproken en belangrijke waarden uit haar opvoeding schuift ze zomaar opzij. Zo zegt ze: ik snap wel dat hij moeite heeft met homo's, dat is ook niet natuurlijk, want ze kunnen geen kinderen krijgen. Onze monden vielen open, zo dacht ze er een jaar geleden absoluut niet over. Hoe is dat mogelijk? En zal die roze bril snel genoeg verdwijnen voordat ze helemaal 'omgeturnd' is? Moeilijk om dan niet ons oordeel te laten blijken...
Ik vind het wel heftig hoe jullie dochter zich zo laat indoctrineren door deze jongen.
Alles waar ze tot een jaar geleden nog voor stond schuift ze zo aan de kant.

Ik vrees dat je een harde dobber hieraan gaat krijgen, hij zit al goed in haar hoofd en onder haar huid.

Veel sterkte to.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
pompelmoentje schreef:
02-12-2023 14:30
TO schrijft oa dat zijn moeder het absoluut niet mag weten.

Maar dat komt vanaf het vriendje. We weten helemaal niet waarom en hoe de moeder er in staat, niemand heeft elkaar nog ontmoet, behalve vriendje-vriendinnetje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Pelle schreef:
02-12-2023 10:26
Je schrijft dat het pas sinds kort serieus is. Je weet dat relaties over gaan toch?
Laat je dochter het zelf ontdekken. Natuurlijk is het niet leuk als je dochter thuis komt, met een vriend die je niet geschikt vindt. Maar hoe harder je daar tegen in gaat, hoe verder je haar van je afduwt, in zijn armen. Laat het even los, ze zijn nog niet getrouwd. Kijk het aan, leer hem kennen en sta open voor gesprekken. Als zij merkt dat jullie alleen gaan oordelen, zal ze steeds minder vertellen. Die roze bril raakt ze heus wel kwijt.
Ik las in de OP dat ze al een jaar met elkaar gingen...
Ik snap TO's zorgen heel goed. Tuurlijk zijn er zat gematigde en open moslims, maar zo klinkt deze jongen nou eenmaal niet.
Ik heb zo'n zelfde situatie van dichtbij meegemaakt. Meisje ontmoet een moslim jongen die, zo werd in eerste instantie verzekerd, helemaal niet zo met z'n geloof bezig en gewoon westers zou zijn. Langzaam maar zeker kwam zijn echte kant steeds meer boven en ook zij moest zich bekeren als ze wilde dat de relatie kans van slagen had.
Zij is inderdaad volledig in de ban geraakt van deze jongen en is compleet veranderd. Wat eerst gewone open en vrolijke meid was, werd een gedwede moslima die 5 keer per dag ging bidden, met een boerka over straat ging en zich terugtrok op haar kamer er bezoek in huis kwam. Uiteindelijk is ze met hem naar zijn land van herkomst verhuisd, bij haar schoonfamilie ingetrokken, 5 kinderen gebaard en heeft nooit meer een dag gewerkt.
Of ze gelukkig is, weet ik niet, misschien ook wel, maar dat dit niet het toekomstbeeld is wat je als ouder voor je dochter voor ogen had, kan ik mij wel voorstellen.
Sterkte TO
Nepnaam schreef:
02-12-2023 16:25
Ik snap TO's zorgen heel goed. Tuurlijk zijn er zat gematigde en open moslims, maar zo klinkt deze jongen nou eenmaal niet.
Ik heb zo'n zelfde situatie van dichtbij meegemaakt. Meisje ontmoet een moslim jongen die, zo werd in eerste instantie verzekerd, helemaal niet zo met z'n geloof bezig en gewoon westers zou zijn. Langzaam maar zeker kwam zijn echte kant steeds meer boven en ook zij moest zich bekeren als ze wilde dat de relatie kans van slagen had.
Zij is inderdaad volledig in de ban geraakt van deze jongen en is compleet veranderd. Wat eerst gewone open en vrolijke meid was, werd een gedwede moslima die 5 keer per dag ging bidden, met een boerka over straat ging en zich terugtrok op haar kamer er bezoek in huis kwam. Uiteindelijk is ze met hem naar zijn land van herkomst verhuisd, bij haar schoonfamilie ingetrokken, 5 kinderen gebaard en heeft nooit meer een dag gewerkt.
Of ze gelukkig is, weet ik niet, misschien ook wel, maar dat dit niet het toekomstbeeld is wat je als ouder voor je dochter voor ogen had, kan ik mij wel voorstellen.
Sterkte TO
Alsof vrouwen die werken zo gelukkig zijn. Ik zou het wel weten als ik het voor het uitkiezen had.
Wat kan er mis gaan? Islam is geloof van de vrede en bovendien zeer tolerant naar andersdenkenden, vrouwen, homo's etc.

Wel eerst even bekeren, anders mag het allemaal niet en moet het stiekem.
.
Nour schreef:
02-12-2023 16:56
Alsof vrouwen die werken zo gelukkig zijn. Ik zou het wel weten als ik het voor het uitkiezen had.
Ja hoor, ben best gelukkig. Jij woont liever bij je schoonfamilie en mag alleen in boerka over straat, dan dat je werkt? Tijd voor een andere baan zou ik zeggen.
Nour schreef:
Nou, ik wel.
Mijn grijze cellen aan het werk zetten. Een andere rol hebben dan alleen partner en moeder en last but not least: zelfstandigheid in doen en laten en financieel.
Pelle schreef:
02-12-2023 17:42
Ja hoor, ben best gelukkig. Jij woont liever bij je schoonfamilie en mag alleen in boerka over straat, dan dat je werkt? Tijd voor een andere baan zou ik zeggen.
Ik kan veel leukere dingen bedenken om mijn dagen mee te vullen dan werken. Zou direct tekenen voor een man die genoeg voor ons beiden verdient en mij verder niet belast met financiële zorgen. En ja..
met schoonfamilie onder een dak is binnen bepaalde culturen heel normaal en vaak ook heel gezellig als je het goed met elkaar kunt vinden. Handig ook als je kinderen hebt een paar extra ogen en handen.Denk eerlijk gezegd dat vele moslimvrouwen gelukkiger en stressvrijer zijn dan ons de o zo vrije westerse stresskippen die op hun 30e al massaal opgebrand zijn van de stress..full time werken en de verzorging van de kids en huishouden er nog bij.Nou als dat het is waar je naar uit zou moeten kijken veel plezier dan maar met je zogenaamde vrijheid.
Nour schreef:
En wat dacht je van mannen die werken? Vaak balen ze als een stekker dat ze geen rijke dame zijn getrouwd.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Nour schreef:
02-12-2023 19:00
Ik kan veel leukere dingen bedenken om mijn dagen mee te vullen dan werken. Zou direct tekenen voor een man die genoeg voor ons beiden verdient en mij verder niet belast met financiële zorgen. En ja..
met schoonfamilie onder een dak is binnen bepaalde culturen heel normaal en vaak ook heel gezellig als je het goed met elkaar kunt vinden. Handig ook als je kinderen hebt een paar extra ogen en handen.Denk eerlijk gezegd dat vele moslimvrouwen gelukkiger en stressvrijer zijn dan ons de o zo vrije westerse stresskippen die op hun 30e al massaal opgebrand zijn van de stress..full time werken en de verzorging van de kids en huishouden er nog bij.Nou als dat het is waar je naar uit zou moeten kijken veel plezier dan maar met je zogenaamde vrijheid.
De meeste nl moeders werken niet fulltime en doen ook niet de volledige verzorging van de kinderen en het huishouden. Ik ben 50 en totaal niet opgebrand. Mag aan wat ik wil en ben financieel onafhankelijk.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als tiener.

Ik heb een moslim ontmoet en hield het geheim voor mijn ouders omdat ik niet dacht dat ze dit zouden accepteren. Hij was gewoon een "matige" moslim, helemaal niet extremistisch, ik denk trouwens ook niet dat een "conservatieve extremist" het voor zichzelf ok zou vinden om te daten en later een relatie te hebben met een atheistisch meisje. En als atheistisch meisje zou ik het ook niet leuk gevonden hebben met een extremist.

Hij vertelde me ook dat als ik de koran zou lezen ik vanzelf zou beginnen geloven.
De reden waarom hij me dit vertelde is omdat we open gesprekken over zijn geloof hadden waarin we beiden onze mening gaven.

Hij zei ook dat we niet zouden kunnen trouwen als ik niet zou bekeren
De reden hiervoor was niet om me aan te zetten om te bekeren (ook al zou hij dat stiekem wel gewild hebben) maar omdat dit voor hem belangrijk is en weet dat het anders niet geaccepteerd zou worden door zijn familie en gemeenschap, we dachten toen ook helemaal niet aan trouwen, maar het was natuurlijk wel een onderwerp.

Hij had ook meningen waar ik niet mee akkoord ging, maar hij onderbouwde zijn mening wel steeds met argumenten, waardoor ik ook dingen zou zeggen als "ik begrijp waarom hij tegen homo's is".

Het is uiteindelijk niets geworden tussen ons, maar dat had toen niets met het geloof te maken.
Je reactie en je schrik is begrijpelijk.
Dat ze met een moslim gaat zou niet perse zorgelijk moeten zijn. Net als het verschil in opleidingsniveau. Echter is dat het wel als hij haar zaken gaat opleggen of verbieden. Dat lijkt mij geen goede basis voor een gezonde realatie gelijkwaardige relatie.

Jullie zorgen met haar delen kun je doen, maar je kunt haar niet bij hem weghouden. Ze moet zelf tot de conclusie komen dat het wel/niet werkt.

Ik hoop dat ze haar eigen vrienden en leven houdt . Zij zal van hen namelijk sneller iets aannemen.
himalaya schreef:
02-12-2023 15:34
Maar dat komt vanaf het vriendje. We weten helemaal niet waarom en hoe de moeder er in staat, niemand heeft elkaar nog ontmoet, behalve vriendje-vriendinnetje.
Zeker vullen we het in. Het zou mooi zijn als zijn moeder het allemaal prima vindt en zij zich van zijn ouders niet hoeft te bekeren. Ik geloof het alleen niet en zou me ook zorgen maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven