Eigenlijk best lullige opmerking van zwager?

15-04-2024 11:07 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn zusje heeft sinds een aantal maanden een nieuwe vriend. Afgelopen weekend maakten we kennis met hem en ik weet niet.. in gesprek met hem kreeg ik niet een bijster goede indruk. Sowieso praatte hij eigenlijk alleen maar over zichzelf en heeft hij de hele middag gevuld met zijn anekdotes en sterke verhalen. Het kan zijn dat hij zenuwachtig was, maar ik zou dan juist verwachten dat hij wat stiller ofzo zou zijn.

Nu zit het zo dat hij eigen bedrijf heeft in een bepaalde branche en hij mensen met mijn werk, wel eens tegen komt in zijn werk. Laten we het zo stellen dat hij bijvoorbeeld een makelaarskantoor heeft en ik zelfstandig taxateur ben of iets dergelijks (ik kan ivm privacy niet de echte situatie noemen). We waren een beetje aan het praten over zijn werk en wat ik deed.
Hij zei op een gegeven moment: ‘tja, als makelaar heb ik natuurlijk wel eens bepaalde kennis nodig, of loop ik tegen bepaalde problemen aan. Dan ga ik natuurlijk echt niet een TAXATEUR (met laatdunkende nadruk op dat woord) om hulp vragen, daar heb ik natuurlijk helemaal niks aan. Wat weet een taxateur nou?’.

En dat kwam echt helemaal vanuit het niets. Dus niet dat we het eerst over specifieke kennis of een onderwerp hadden. Hij bracht dit echt ineens. Ik vond het heel bijzonder, maar ook vooral best wel lullig. Helemaal omdat hij ons nog niet kent en je toch ook verwacht dat hij een beetje zijn best doet om leuk te doen.

Ligt dit aan mij of zouden jullie dit ook raar vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
15-04-2024 13:48
Een beetje stangen, erg direct zijn, kan ik allemaal prima tegen, kan ik meestal zelfs wel waarderen. Maar dan vind ik toch nog dat je daar best even mee mag wachten tot je de betreffende mensen wat beter kent. Een beetje stangen vind ik tijdens een eerste kennismaking met schoonfamilie best wel ongepast en niet op zijn plaats.
Misschien heb ik het mis. Maar ik zie een selfmade man voor me, een man die zijn publiek kent en van niemand wat te vrezen heeft, niet een puber die in de gratie probeert te vallen bij zijn nieuwe schoonouders.

Hij voelt feilloos aan dat hij en TO niet de beste vrienden gaan worden, zeker nu TO al haar mening over hem klaar heeft staan, en deelt een half-serieuze professionele plaagstoot uit. Daar moet je toch een beetje tegen kunnen als volwassenen onder elkaar? TO had dat met gemak kunnen pareren maar voelt zich op de één of andere manier persoonlijk aangevallen. Why?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 19:00
Misschien heb ik het mis. Maar ik zie een selfmade man voor me, een man die zijn publiek kent en van niemand wat te vrezen heeft, niet een puber die in de gratie probeert te vallen bij zijn nieuwe schoonouders.

Hij voelt feilloos aan dat hij en TO niet de beste vrienden gaan worden, zeker nu TO al haar mening over hem klaar heeft staan, en deelt een half-serieuze professionele plaagstoot uit. Daar moet je toch een beetje tegen kunnen als volwassenen onder elkaar? TO had dat met gemak kunnen pareren maar voelt zich op de één of andere manier persoonlijk aangevallen. Why?
To zegt helemaal niet dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt. Ze zegt dat hij een lullige opmerking heeft gemaakt en vraagt wat wij van de opmerking vinden. Je permiteert je nogal wat vrije interpretatie.
En deze selfmade man kent zijn publiek juist allesbehalve, als je het mij vraagt.
Dus ik sluit me aan bij je eerste zin: misschien heb je het mis. De rest is in mijn ogen zelfverzonnen flauwekul.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat lullig jufjoke :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige wat je hoeft terug te zeggen is: ik zou jou ook nooit om advies vragen.

Het is zo overduidelijk dat 'nieuwe vriend van' vreselijk onzeker is en er om smeekt om door iemand op zijn plek gezet te worden.
pekka123 wijzigde dit bericht op 15-04-2024 19:37
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 19:00
Misschien heb ik het mis. Maar ik zie een selfmade man voor me, een man die zijn publiek kent en van niemand wat te vrezen heeft, niet een puber die in de gratie probeert te vallen bij zijn nieuwe schoonouders.

Hij voelt feilloos aan dat hij en TO niet de beste vrienden gaan worden, zeker nu TO al haar mening over hem klaar heeft staan, en deelt een half-serieuze professionele plaagstoot uit. Daar moet je toch een beetje tegen kunnen
als volwassenen onder elkaar? TO had dat met gemak kunnen pareren maar voelt zich op de één of andere manier persoonlijk aangevallen. Why?
In welk dulululand woon jij? :rofl:
Zit je nu weer raar gedrag van iemand goed te lullen en net te doen alsof TO de rare is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 19:27
Oh wat lullig jufjoke :mrgreen:
No offense 😙
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
15-04-2024 11:11
Ja, heel raar! Klinkt als zo'n typische middelmatige dertien-in-een-dozijn lulhannes met veel te veel zelfvertrouwen.
:-D Geweldig, dit vat het mooi samen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
15-04-2024 19:30
Het enige wat je hoeft terug te zeggen is: ik zou jou ook nooit om advies vragen.

Het is zo overduidelijk dat 'nieuwe vriend' van vreselijk onzeker is en er om smeekt om door iemand op zijn plek gezet te worden.
Ja, daar moet hij geheid heel erg goed tegen, kunnen zo'n 'zakelijk' plaagstootje terug. 8-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-04-2024 19:36
In welk dulululand woon jij? :rofl:
Zit je nu weer raar gedrag van iemand goed te lullen en net te doen alsof TO de rare is?
Nee. TO laat zich nodeloos op de kast jagen door zo’n mannetje.
fairway wijzigde dit bericht op 15-04-2024 19:41
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 12:08
Dat is dan toch niet zo oprecht van jou? En principe heeft hij gelijk, een taxateur is geen makelaar. Maar juist daarom had je hem best van repliek kunnen dienen. Wie weet was er een mooie discussie tussen branchegenoten door ontstaan. Maar je lacht, loopt weg, en opent een topic.. Ik weet het niet, dat voelt ook niet heel fair aan.

Hee, misschien is hij echt een eikel, die kans zit er dik in, maar je hebt hier toch even je ego voor laten gaan. Je lacht in z’n gezicht, maar valt hem achter zijn rug af.
Ik vind het een vrij normale reactie van haar, hoor. Sowieso snap ik dat je op het moment zelf even niet weet wat je moet zeggen en ik snap ook dat zij geen zin heeft om de discussie aan te gaan met de kersverse vriend van haar zus. Dat ze er dan vervolgens anoniem ergens op een forum iets over zegt maakt nog niet dat zij hier opeens fout zit. Ze was hem op geen enkele manier verplicht om het achterste van haar tong te laten zien ze mag prima beleefd lachen en bij zichzelf denken: wat een zak.

Als hij overal zo is, denk ik zelfs dat dat nog wel vaker voorkomt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-04-2024 19:36
In welk dulululand woon jij? :rofl:
Zit je nu weer raar gedrag van iemand goed te lullen en net te doen alsof TO de rare is?
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
15-04-2024 13:48
Een beetje stangen, erg direct zijn, kan ik allemaal prima tegen, kan ik meestal zelfs wel waarderen. Maar dan vind ik toch nog dat je daar best even mee mag wachten tot je de betreffende mensen wat beter kent. Een beetje stangen vind ik tijdens een eerste kennismaking met schoonfamilie best wel ongepast en niet op zijn plaats.
Lijkt mij ook een lastige situatie. Je zit daar met een hele andere intentie en wil zo'n man welkom heten en niet meteen een strijd aangaan. Want dat is lullig voor zus en voor die man zelf. Door die context en wellicht allerlei familiedynamiek zou ik mij niet vrij (genoeg) voelen te reageren zoals ik in andere situaties wel zou reageren, helemaal niet als zo'n opmerking mij overvalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
fairway wijzigde dit bericht op 15-04-2024 20:02
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
15-04-2024 19:46
Lijkt mij ook een lastige situatie. Je zit daar met een hele andere intentie en wil zo'n man welkom heten en niet meteen een strijd aangaan. Want dat is lullig voor zus en voor die man zelf. Door die context en wellicht allerlei familiedynamiek zou ik mij niet vrij (genoeg) voelen te reageren zoals ik in andere situaties wel zou reageren, helemaal niet als zo'n opmerking mij overvalt.
Maar dat is juist mijn punt: er is nog geen strijd.

Die man uit zich op een bepaalde botte manier en TO vat dat persoonlijk op. Maar de situatie zelf kan nog alle kanten op. Ze kan de bal terugkaatsen, ze kan boos weglopen, ze kan haar schouders ophalen, ze kan relativeren. TO kiest ervoor om boos (wel met een glimlach) weg te lopen. Dat is verder prima, misschien had ik dat ook gedaan als ik in haar schoenen stond, maar je gooit het boek daarmee wel dicht.

Dan kun je vervolgens wel een topic openen, maar wat heb je er aan? Er is te weinig info om echt inhoudelijke te reageren, het kon zo veel kanten op gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vooral hopen dat deze gladjakker niet te lang aan mijn zus blijft plakken.

Weet je bovendien ook ineens met welke verkoopspraatjes hij je zus heeft ingepalmd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms is het gewoon simpel.
Iemand die geen enkele moeite doet om kennis te maken tijdens een kennismaking (of enigszins zich probeert te voegen naar normaal geaccepteerd gedrag bij een kennismaking) is het in mijn ervaring ook nooit waard om verder nog tijd en aandacht in te investeren.

En dan blijft alleen over: hoe goed is de band met je zus en wat heb je voor haar over. Kun je gewoon zeggen dat je het een onbeschoft min mannetje vindt of moet je ‘m ‘verdragen’ bij die drie gelegenheden per jaar waarbij je voortaan om dat mannetje heen moet werken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit soort kennismakingsmomenten zijn geen geschikt moment voor plaagstootjes (of gewoon eikelig geklier, eigenlijk). Dan doe je beleefd, want dat is wat sociaal redelijk functionerende mensen proberen te doen. Een beetje maatschappelijk onaangepast de "ik heb er schijt aan"-houding tonen, is wellicht grappig of begrijpelijk als je 14 bent, maar ben je een volwassene dan is het vooral sneu. Wat wil je bewijzen met zulk gedrag?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 20:01
Maar dat is juist mijn punt: er is nog geen strijd.

Die man uit zich op een bepaalde botte manier en TO vat dat persoonlijk op. Maar de situatie zelf kan nog alle kanten op. Ze kan de bal terugkaatsen, ze kan boos weglopen, ze kan haar schouders ophalen, ze kan relativeren. TO kiest ervoor om boos (wel met een glimlach) weg te lopen. Dat is verder prima, misschien had ik dat ook gedaan als ik in haar schoenen stond, maar je gooit het boek daarmee wel dicht.

Dan kun je vervolgens wel een topic openen, maar wat heb je er aan? Er is te weinig info om echt inhoudelijke te reageren, het kon zo veel kanten op gaan.
Waar haal je uit dat TO boos wegloopt of dat ze het persoonlijk opvat?

Ze wil hier toetsen of zo'n opmerking lullig/raar is in die situatie en of haar gevoel daarover te heftig is. Jij komt met allemaal mogelijke (re)acties, maar dat is haar vraag of probleem helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Prachtig toch, lijkt me heerlijk als je ws zelf zo'n type bent en dan dit soort onzin erbij kan verzinnen steeds, om zelf er beter uit te komen?
Want zo komt het steeds over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
15-04-2024 20:31
Dit soort kennismakingsmomenten zijn geen geschikt moment voor plaagstootjes (of gewoon eikelig geklier, eigenlijk). Dan doe je beleefd, want dat is wat sociaal redelijk functionerende mensen proberen te doen. Een beetje maatschappelijk onaangepast de "ik heb er schijt aan"-houding tonen, is wellicht grappig of begrijpelijk als je 14 bent, maar ben je een volwassene dan is het vooral sneu. Wat wil je bewijzen met zulk gedrag?
Ja precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-04-2024 20:46
Prachtig toch, lijkt me heerlijk als je ws zelf zo'n type bent en dan dit soort onzin erbij kan verzinnen steeds, om zelf er beter uit te komen?
Want zo komt het steeds over.
Wat zijn we weer aardig.

Als je de opmerking als 'best lullig' omschrijft dan neem ik aan dat je het op z'n minst een beetje persoonlijk op hebt gevat. En dat TO midden in een gesprek weg is gelopen, dat beschrijft ze zelf in haar post.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 20:57
Wat zijn we weer aardig.

Als je de opmerking als 'best lullig' omschrijft dan neem ik aan dat je het op z'n minst een beetje persoonlijk op hebt gevat. En dat TO midden in een gesprek weg is gelopen, dat beschrijft ze zelf in haar post.
Ik neem aan dat het ook wel op zijn minst een beetje persoonlijk bedoeld is, anders heeft die man wel een bord voor zijn kop.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-04-2024 21:25
Ik neem aan dat het ook wel op zijn minst een beetje persoonlijk bedoeld is, anders heeft die man wel een bord voor zijn kop.
En dat is dus een gewaagde aanname. Misschien heeft die vent gewoon een enorm bord voor zijn kop. Ook die komen in de beste families voor ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
15-04-2024 11:11
Ja, heel raar! Klinkt als zo'n typische middelmatige dertien-in-een-dozijn lulhannes met veel te veel zelfvertrouwen.
Teveel zelfvertrouwen?
Alsje dit soort opmerkingen maakt zegt dit juist heel veel over je gebrek aan zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 19:00
Misschien heb ik het mis. Maar ik zie een selfmade man voor me, een man die zijn publiek kent en van niemand wat te vrezen heeft, niet een puber die in de gratie probeert te vallen bij zijn nieuwe schoonouders.

Hij voelt feilloos aan dat hij en TO niet de beste vrienden gaan worden, zeker nu TO al haar mening over hem klaar heeft staan, en deelt een half-serieuze professionele plaagstoot uit. Daar moet je toch een beetje tegen kunnen als volwassenen onder elkaar? TO had dat met gemak kunnen pareren maar voelt zich op de één of andere manier persoonlijk aangevallen. Why?
Je fantaseert er lekker op los zeg. Wat een kletsverhaal.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven