Relaties
alle pijlers
Herken mijn vrouw niet meer
woensdag 30 oktober 2024 22:21
Na 23 jaar samen en 12,5 jaar getrouwd te zijn, sta ik op een punt waarvan ik nooit had gedacht dat ik het ooit zou bereiken. Drie weken geleden ontdekte ik dat mijn vrouw iemand anders heeft. Het kwam als een mokerslag, een werkelijkheid die ik nooit voor mogelijk hield. Ze zei dat ze het contact zou stopzetten, deed dat ook. Maar vorige week donderdag zag ik hen samen. Ik begrijp het niet – hij is alles wat ze altijd verafschuwde, althans dat zei ze altijd tegen mij.
Sindsdien lijkt het alsof ik mijn eigen vrouw niet meer ken. Zij, die ooit een overbezorgde moeder was, laat de kinderen nu zonder moeite alleen thuis voor uren. Het lijkt alsof er een onzichtbare muur tussen ons is opgetrokken; ze is continu aan het appen, en het liegen stopt nooit. Over alles, kleine dingen, grote dingen, tegen mij, en waarschijnlijk ook tegen hem. Het vertrouwen dat ik ooit in haar had, is compleet verdwenen.
Ik twijfel aan alles. Vandaag was ze ineens ontzettend meegaand, bijna alsof ze koste wat kost wilde laten zien dat ze oprecht was. Ze benadrukte haar woorden alsof ze me echt wilde overtuigen. Maar dat doet me juist terugdenken aan hoe standvastig ze vroeger was over bepaalde onderwerpen – over gescheiden stellen, over vreemdgangers, over werkende moeders. Ze had daar altijd een stellige mening over; ze kon soms bijna fel zijn in haar overtuigingen.
Nu besef ik dat zelfs die meningen misschien niet oprecht waren. Dat het allemaal slechts woorden waren, bedoeld om een bepaald beeld van zichzelf te schetsen. Hoeveel van wat ze zei was echt? Hoeveel van wie ze lijkt te zijn, is waar? Elke keer dat ik denk iets van haar te begrijpen, blijkt het toch weer anders te liggen. Het maakt dat ik haar niet meer kan vertrouwen in de scheidingsprocedure.
Mijn zelfvertrouwen is ondertussen tot een dieptepunt gezakt. Het is alsof ik aan alles begin te twijfelen, niet alleen aan haar maar ook aan mezelf. Haar karakter was altijd al complex, en nu kijk ik daar met andere ogen naar – narcisme en borderline trekken door haar familie, en ineens vraag ik me af of ik dat al die jaren over het hoofd heb gezien. Ik voel me onzeker, verloren, niet meer de persoon die ik ooit was.
Mijn hart smeekt om haar, om ons gezin, om dat veilige, vertrouwde leven dat ik dacht dat we hadden. Maar mijn verstand schreeuwt dat ik moet rennen, weg uit deze verwoestende situatie. Het is een gevecht tussen hoofd en hart, en ik weet niet of ik er ooit vrede mee ga krijgen.
Zij gaat nu verder met hem. Wij blijven achter. Maar hoe de scheiding zal verlopen geen idee; ze is net te coulant vind ik.
Sindsdien lijkt het alsof ik mijn eigen vrouw niet meer ken. Zij, die ooit een overbezorgde moeder was, laat de kinderen nu zonder moeite alleen thuis voor uren. Het lijkt alsof er een onzichtbare muur tussen ons is opgetrokken; ze is continu aan het appen, en het liegen stopt nooit. Over alles, kleine dingen, grote dingen, tegen mij, en waarschijnlijk ook tegen hem. Het vertrouwen dat ik ooit in haar had, is compleet verdwenen.
Ik twijfel aan alles. Vandaag was ze ineens ontzettend meegaand, bijna alsof ze koste wat kost wilde laten zien dat ze oprecht was. Ze benadrukte haar woorden alsof ze me echt wilde overtuigen. Maar dat doet me juist terugdenken aan hoe standvastig ze vroeger was over bepaalde onderwerpen – over gescheiden stellen, over vreemdgangers, over werkende moeders. Ze had daar altijd een stellige mening over; ze kon soms bijna fel zijn in haar overtuigingen.
Nu besef ik dat zelfs die meningen misschien niet oprecht waren. Dat het allemaal slechts woorden waren, bedoeld om een bepaald beeld van zichzelf te schetsen. Hoeveel van wat ze zei was echt? Hoeveel van wie ze lijkt te zijn, is waar? Elke keer dat ik denk iets van haar te begrijpen, blijkt het toch weer anders te liggen. Het maakt dat ik haar niet meer kan vertrouwen in de scheidingsprocedure.
Mijn zelfvertrouwen is ondertussen tot een dieptepunt gezakt. Het is alsof ik aan alles begin te twijfelen, niet alleen aan haar maar ook aan mezelf. Haar karakter was altijd al complex, en nu kijk ik daar met andere ogen naar – narcisme en borderline trekken door haar familie, en ineens vraag ik me af of ik dat al die jaren over het hoofd heb gezien. Ik voel me onzeker, verloren, niet meer de persoon die ik ooit was.
Mijn hart smeekt om haar, om ons gezin, om dat veilige, vertrouwde leven dat ik dacht dat we hadden. Maar mijn verstand schreeuwt dat ik moet rennen, weg uit deze verwoestende situatie. Het is een gevecht tussen hoofd en hart, en ik weet niet of ik er ooit vrede mee ga krijgen.
Zij gaat nu verder met hem. Wij blijven achter. Maar hoe de scheiding zal verlopen geen idee; ze is net te coulant vind ik.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 08:29
Wat rot voor je. Het is verschrikkelijk om bedrogen te worden.
Jullie gaan scheiden, begrijp ik? Dat is wel een moment om een beetje rationeel naar de situatie te gaan kijken. Gedachten over of ze nu borderline heeft, al haar doen en vinden van de laatste jaren niet oprecht waren enzo gaan je niet helpen en zullen dingen onnodig moeilijk maken.
Het doet er ook niet toe: mensen worden verliefd, zijn dan in het slechtste geval een tijdje min of meer ontoerekeningsvatbaar en worden dan weer wie ze waren. Ontzettend pijnlijk en verdrietig om zo verlaten te worden. Maar geen reden om alles in twijfel te trekken.
Jullie gaan scheiden, begrijp ik? Dat is wel een moment om een beetje rationeel naar de situatie te gaan kijken. Gedachten over of ze nu borderline heeft, al haar doen en vinden van de laatste jaren niet oprecht waren enzo gaan je niet helpen en zullen dingen onnodig moeilijk maken.
Het doet er ook niet toe: mensen worden verliefd, zijn dan in het slechtste geval een tijdje min of meer ontoerekeningsvatbaar en worden dan weer wie ze waren. Ontzettend pijnlijk en verdrietig om zo verlaten te worden. Maar geen reden om alles in twijfel te trekken.
donderdag 31 oktober 2024 08:37
Ach wat naar voor je. Je pijn is voelbaar in je bericht.
Eens met Lente-S, hoewel ik goed begrijp dat je nu overal aan gaat twijfelen.
Ik zou een mediator opzoeken. Die kan een scheiding in goede banen leiden, zodat de verdeling eerlijk verloopt. Bij ons is dat gelukt, we kregen ook afzonderlijk een gesprek om ons eigen verhaal te kunnen doen.
Of je er ooit vrede mee gaat krijgen... geen idee. Weet wel dat je nooit de antwoorden op je vragen zult krijgen. Vragen over waarom, wanneer, hoe, en waarom waarom waarom. Ze zal het je nooit vertellen. En als ze je iets vertelt, weet je niet of het waar is. Dus ik hoop dat je die vragen mettertijd los kunt laten. Het helpt niet.
Zorg goed voor jezelf en jullie kinderen - in die volgorde. Heel veel sterkte.
Eens met Lente-S, hoewel ik goed begrijp dat je nu overal aan gaat twijfelen.
Ik zou een mediator opzoeken. Die kan een scheiding in goede banen leiden, zodat de verdeling eerlijk verloopt. Bij ons is dat gelukt, we kregen ook afzonderlijk een gesprek om ons eigen verhaal te kunnen doen.
Of je er ooit vrede mee gaat krijgen... geen idee. Weet wel dat je nooit de antwoorden op je vragen zult krijgen. Vragen over waarom, wanneer, hoe, en waarom waarom waarom. Ze zal het je nooit vertellen. En als ze je iets vertelt, weet je niet of het waar is. Dus ik hoop dat je die vragen mettertijd los kunt laten. Het helpt niet.
Zorg goed voor jezelf en jullie kinderen - in die volgorde. Heel veel sterkte.
donderdag 31 oktober 2024 08:40
Wat ontzettend naar, dikke knuffel.
Ik snap je behoefte aan zaken willen duiden nu de grond onder je voeten vandaan is geslagen. Of het je echt gaat helpen is een tweede.
De realiteit is dat er geen simplistisch beeld te schetsen is van DE vreemdganger. Het zijn wel vaker mensen die voorheen ontrouw stellig bekritiseerden. Dat maakt niet dat die stelligheid destijds niet oprecht was. Ik zal niet zeggen dat het de beste overkomt, maar als je hier topics leest van vreemsgangers zeggen zij vaak dat ze het nooit van zichzelf gedacht hadden. Ik blijf het dan alsnog een teken van zwakte vinden overigens.
En misschien heeft ze trekken van bepaalde persoonlijkheidsstoornissen, maar dat hoeft niet. En het maakt ook niet uit; je zit nu in de ellende, welk label je er ook op plakt.
Ik zou nu echt voor jezelf gaan zorgen en voor je kinderen uiteraard. Wat voel jij, wat wil jij, wat heb jij nodig? Gebruik al je energie om te wennen aan deze harde realiteit en ga haar gedrag niet tot in den treure analyseren.
Heel veel sterkte.
Ik snap je behoefte aan zaken willen duiden nu de grond onder je voeten vandaan is geslagen. Of het je echt gaat helpen is een tweede.
De realiteit is dat er geen simplistisch beeld te schetsen is van DE vreemdganger. Het zijn wel vaker mensen die voorheen ontrouw stellig bekritiseerden. Dat maakt niet dat die stelligheid destijds niet oprecht was. Ik zal niet zeggen dat het de beste overkomt, maar als je hier topics leest van vreemsgangers zeggen zij vaak dat ze het nooit van zichzelf gedacht hadden. Ik blijf het dan alsnog een teken van zwakte vinden overigens.
En misschien heeft ze trekken van bepaalde persoonlijkheidsstoornissen, maar dat hoeft niet. En het maakt ook niet uit; je zit nu in de ellende, welk label je er ook op plakt.
Ik zou nu echt voor jezelf gaan zorgen en voor je kinderen uiteraard. Wat voel jij, wat wil jij, wat heb jij nodig? Gebruik al je energie om te wennen aan deze harde realiteit en ga haar gedrag niet tot in den treure analyseren.
Heel veel sterkte.
donderdag 31 oktober 2024 09:03
Bedankt voor jullie reacties. Naar een mediator gaan wil ze niet, een aanleiding ervoor geeft ze niet.
Het grootste probleem dat ik nu ervaar is dat ik haar nergens meer in vertrouw. Met gesprekken over opvoeding , zorg en financiën in aankomst vind ik dat erg lastig.
Het proberen te doorgronden van haar houdt me wel bezig. Maar dat is meer om me te wapenen tegen het continue gemanipuleer.
Het grootste probleem dat ik nu ervaar is dat ik haar nergens meer in vertrouw. Met gesprekken over opvoeding , zorg en financiën in aankomst vind ik dat erg lastig.
Het proberen te doorgronden van haar houdt me wel bezig. Maar dat is meer om me te wapenen tegen het continue gemanipuleer.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 09:12
In jullie situatie is een advocaat wellicht ook beter. Een mediator wil een afspraak, maar bekommert zich er niet per se over of die eerlijk wordt gevonden door beide partners. De zaken door ieder een eigen advocaat laten regelen, houdt het zuiverder.
Zorg ook dat je weet wat jij wil en houdt vooral de belangen van de kinderen in het oog. Het zou heel menselijk zijn als je nu vanwege je boosheid en verdriet allerlei gedachten krijgt dat ze ook niet goed voor jullie kinderen zorgt. Zorg dat je ondanks zulke (eventuele) gedachten fair blijft en een goede regeling die recht doet aan jullie beide afspreekt. Sterkte.
Zorg ook dat je weet wat jij wil en houdt vooral de belangen van de kinderen in het oog. Het zou heel menselijk zijn als je nu vanwege je boosheid en verdriet allerlei gedachten krijgt dat ze ook niet goed voor jullie kinderen zorgt. Zorg dat je ondanks zulke (eventuele) gedachten fair blijft en een goede regeling die recht doet aan jullie beide afspreekt. Sterkte.
donderdag 31 oktober 2024 09:16
donderdag 31 oktober 2024 09:16
Mijn zakelijke kant zorgt wel voor de praktische zaken en een nette afronding van de scheiding. Ik zet daar nu ook vaart achter, want dat geeft mij rust en de voldoening van het kunnen afronden van punten.
Kinderen staan bij mij voorop. Andersom heb ik dat beeld niet (meer), maar ik hoop dat ik daar ongelijk in heb.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 09:18
Ik zal geen verkeerd woord over hun moeder zeggen tegen mijn kinderen.
Omwille van privacy noem ik geen leeftijd, maar ze zijn <15 jaar .
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 09:23
Er is een instantie die kinderen in scheidingssituaties bijstaat: Villa Penido. Daar kunnen ze met een buddy of andere kinderen in vergelijkbare situaties hun hart luchten als ze daar behoefte aan hebben.
Of misschien hebben ze wel een fijne tante, oma, opa, leraar bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen. Probeer ervoor te zorgen dat er voor hen zoveel mogelijk gewoon doorgaat in hun leven. School, sport, vriendjes, etc.
Fijn dat je hun belang zo inziet.
Het allerbelangrijkste: zorg goed voor jezelf. Zonder goede zelfzorg kun je ook niet goed voor je kinderen zorgen. Als je geregeld sport, blijven doen, bijvoorbeeld.
Of misschien hebben ze wel een fijne tante, oma, opa, leraar bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen. Probeer ervoor te zorgen dat er voor hen zoveel mogelijk gewoon doorgaat in hun leven. School, sport, vriendjes, etc.
Fijn dat je hun belang zo inziet.
Het allerbelangrijkste: zorg goed voor jezelf. Zonder goede zelfzorg kun je ook niet goed voor je kinderen zorgen. Als je geregeld sport, blijven doen, bijvoorbeeld.
donderdag 31 oktober 2024 09:26
Goeie tip. Ik was ze al tegen gekomen, maar zal er wat beter naar kijken.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 09:26
3 weken geleden kwam je erachter, in de tussentijd heeft ze beloofd het contact met hem te verbreken, afgelopen donderdag ontdekte je dat ze die belofte heeft gebroken en nu wordt de scheiding al geregeld. Ik snap dat dit allemaal een grote mokerslag is, mara is het niet handiger om het even te laten betijen? Ik zou bang zijn voor overhaaste beslissingen hier. Is die affaire al lang gaande of is dit heel recent?
donderdag 31 oktober 2024 09:27
Stop met proberen haar te doorgronden, dat levert je echt niks op.verwardeman schreef: ↑31-10-2024 09:03Bedankt voor jullie reacties. Naar een mediator gaan wil ze niet, een aanleiding ervoor geeft ze niet.
Als zij geen mediation wil, zoek dan voor jezelf hulp, iemand waar je steun bij hebt. Die je kan sterken in je gesprekken met haar.
En maak voor jezelf een plan, hoe jij wil dat jullie nu zonder-elkaar wel samen voor de kinderen kunnen blijven zorgen.
Sterkte!
donderdag 31 oktober 2024 09:36
Het is sinds een maandje gaande en natuurlijk hebben we gesproken hoe we dit zouden oplossen samen. Maar er valt weinig op te lossen als iemand doorlopend tegen je loopt te liegen.
Dan kun je maar beter direct de pleister van de wond rukken voordat je elkaar nog meer verdriet doet. (Of: zij mij verdriet doet)
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 10:20
Samen oplossen? Zij is vreemdgegaan en liegt, wat wil je nog oplossen dan? Zij staat echt niet in de wij-modus maar in de mij-mij-mij-modus.verwardeman schreef: ↑31-10-2024 09:36Het is sinds een maandje gaande en natuurlijk hebben we gesproken hoe we dit zouden oplossen samen. Maar er valt weinig op te lossen als iemand doorlopend tegen je loopt te liegen.
donderdag 31 oktober 2024 10:28
Het was een reactie op de ander. Ik realiseer me dat er weinig op te lossen valt. Mijn verstand zegt 'wegwezen', maar mijn hart heeft nog wat meer tijd nodig. Ik merk dat het met de dag beter en makkelijker gaat. Gisteren was een kutdag, vandaag voel ik me prima.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 10:48
Dat denk ik ook. Dat blijkt uit al die acties. Helemaal in de hormonen en de kortdurende kicks, geen idee meer voor de langere termijn.
Als ze in een coulante modus is in het belang van de kinderen je slag slaan, zsm naar een advocaat. Niet omdat zij narigheid verdient ofzo, het blijft de moeder van je kinderen en we zijn allemaal mens, maar deze mood kan heel snel omslaan van 'ik wil alleen maar bij hem zijn en leef van de bloemen en de lucht' naar bijvoorbeeld
'soulmate wil graag vader zijn van mijn kinderen gimme money/ ik wil soulmate laten zien dat ik een goede moeder ben Oh dat is niet gratis/ soulmate en ik gaan een b&b beginnen op de Malediven gimme money' en dat wil je voor zijn. Het duurt nog een jaar of totdat soulmate haar dumpt voordat die er weer een beetje bij is misschien.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
donderdag 31 oktober 2024 10:53
Had het zelf kunnen schrijven.
Zsm naar duidelijke afspraken op papier door een rechter bekrachtigd.
donderdag 31 oktober 2024 10:59
Dat is de fase waarin ik nu ook zit. Doorpakken nu het nog kan. Die roze wolk waarin ze de eerste weken op zitten is natuurlijk een keer eindig, misschien klapt de relatie wel. Maar dan staat ze er (financieel) helemaal alleen voor. Ik denk dat de gesprekken dan heel moeilijk gaan worden. Dus nu vooral doorpakken.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 11:12
nou ja, ze hebben wel Samen kinderen en daar heb je Samen een oplossing voor nodig
Ook als je elkaar een Kutwijf en een Hufter vindt
donderdag 31 oktober 2024 11:29
Dat 'samen' is er dus niet. Ik vind scheiden maar een verdomd eenzaam proces. Ze toont geen initiatief, gaat niet op zoek naar een huisje, doet geen berekening van haar financien, komt niet met ouderschapsplannen, ze biedt geen ruimte om te rouwen om wat we samen hadden.Lila-Linda schreef: ↑31-10-2024 11:12nou ja, ze hebben wel Samen kinderen en daar heb je Samen een oplossing voor nodig
Ook als je elkaar een Kutwijf en een Hufter vindt
Dus dat 'samen' is er dus echt niet.
Verbaasd over het leven
donderdag 31 oktober 2024 12:05
Ja, scheiden is per definitie een eenzaam proces. Daar waar je een huwelijk met z'n tweeën samen doet is scheiden iets wat je beiden in je eentje doet.
Natuurlijk biedt ze geen ruimte om te rouwen wat jullie samen hadden, dat is niet logisch. Eenmaal aan het scheiden is dat geen verwachting die je van de ander kan hebben. Die ruimte zul je dus in je eentje voor jezelf moeten creëren.
Jij kan naar een advocaat gaan en dan aan de rechter vragen dat ze wegens onhoudbare situatie ergens anders moet zijn. Daarnaast kan jouw advocaat de juiste stappen gaan ondernemen om de financiën te regelen, ouderschapsplannen op te stellen en deze aan de rechter voor te leggen. Dat kan allemaal best lang duren, maar het is niet zo dat er geen actie ondernomen kan worden.
Maar misschien ben je hier nog niet emotioneel aan toe en stel je het zelf liever nog even uit.
Natuurlijk biedt ze geen ruimte om te rouwen wat jullie samen hadden, dat is niet logisch. Eenmaal aan het scheiden is dat geen verwachting die je van de ander kan hebben. Die ruimte zul je dus in je eentje voor jezelf moeten creëren.
Jij kan naar een advocaat gaan en dan aan de rechter vragen dat ze wegens onhoudbare situatie ergens anders moet zijn. Daarnaast kan jouw advocaat de juiste stappen gaan ondernemen om de financiën te regelen, ouderschapsplannen op te stellen en deze aan de rechter voor te leggen. Dat kan allemaal best lang duren, maar het is niet zo dat er geen actie ondernomen kan worden.
Maar misschien ben je hier nog niet emotioneel aan toe en stel je het zelf liever nog even uit.
donderdag 31 oktober 2024 12:28
Juist de onzekerheid vind ik zo slopend. Ik heb daarom besloten om een tandje bij te zetten en de procedure in gang te zetten. Het intakegesprek heeft intussen plaatsgevonden en van daaruit gaan we het verder oppakken. Zakelijk gezien ben ik er aan toe. Emotioneel gezien kan ik het de laatste uren steeds beter van me afzetten, ook na gesprekken met de mediator, een familielid en een coach.
Verbaasd over het leven
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in