Hoe omgaan met ex-man die mijn regels aan zijn laars lapt?

17-09-2020 01:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even behoefte aan wat advies...

Mijn ex-man en ik zijn sinds drie jaar gescheiden, co-ouderschap week-op-week-af voor onze twee puberzoons. De jongste van 15 heeft ASS, hebben we gezamelijk veel mee bij de GGZ gelopen. De laatste tijd kom ik daar nog alleen met mijn zoon, ex-man gaf aan geen problemen te ervaren en komt niet meer bij onze systeemtherapeut.
Mijn ex is een dominant persoon, die graag dingen ziet zoals hij ze wenst, zonder daarbij rekening te houden met de mensen om hem heen. Het was en is zijn strategie dat altijd iemand anders verantwoordelijk is voor wat er gebeurt. Frustrerend, maar het is zoals het is.

Mijn zoon met ASS is gevoelig voor druk van buitenaf, zoekt verkeerde vrienden die niet vies zijn van alcolhol, weed, Etc. Eind vorig schooljaar ben ik benaderd door de mentor dat mijn zoon ( op dagen dat ik aan het werk was) een forto had geplaatst van zichzelf met zijn ontbijt en als drankje een pilsje. Dit was nog over van een feestje wat gegeven is en waar hij nog een restant van op zijn kamer had verstopt.
Ik heb dit voorval met mijn ex besproken, ook kenbaar gemaakt dat ik geen alcolhol in mijn huis tolereer zodat zoon er ook niet bij kan.
Nu heeft zoon via via een kratje geregeld, want er wordt een feestje georganiseerd en hij heeft nooit iets mee. Ex keam hem op het dorp tegen, zwoegend met een krat op zijn fiets. Krat heeft hij afgepakt, maar daar stond hij dus onder etenstijd ineens mee voor mijn deur! Zoon wist hiervan..” Ha daar is papa” zei hij, deed de deur open en kwam de huiskamer in met een kratje bier. Tja, papa wilde niet dat ik hiermee op de fiets zat, hij zei dat hij het wel even kwam brengen. Ex intussen natuurlijk al weg rijdend..

Tijdens het wisselmoment de volgende dag, heb ik hem hier meteen op aangesproken. Dat hij weet van de regel dat ik geen alcohol in huis wil bij zoon, dat gold voor hem ook zei hij. “ Maar ik zag hem fietsen en wil niet dat hij met een krat achterop langs de straat fietst.”

Ik werd woest, en zei dat ik in gesprek moet met de mentor omdat zoon stoer doet met drank op de vroege ochtend, en nu faciliteert pa hem door het kratje wel even te brengen, met andere woorden...moeder zoekt het maar uit, niet mijn week. Zo komt het over.
Hij had eigenlijk geen weerwoord...slechts een “ nee.”

Uiteraard is dit niet nieuw, voorbeelden zijn eindeloos waarbij hij zich als vader presenteert die alles onder controle heeft en geen problemen ervaart met zoon. Zelf rokend koopt hij ook sigaretten voor zoon, doet ex de zoveelste stoppoging, koopt hij ze niet meer en zegt tegen zoon dat hij zijn sigaretten maar via mij moet regelen. Zo ben ik altijd degene die er tussen wordt gezet, en nee, ik ga hier niet in mee. Als het mijn week niet is dan stuur ik zoon met zijn verzoek rustig terug naar vader. Maar die doet zoals het hem het makkelijkst uitkomt, zowel de verboden als waarschuwingen bij ongewenst gedrag. Dat hij daarbij dreigend overkomt is bekend, ook bij de GGZ, “ als ik dit merk dan.....ben je nog niet jarig, zal je nog nooit zoveel spijt hebben gehad...” Bij goed gedrag, kan zoon wel een biertje verdienen. Zodat hij iets doet of laat waar vader om vraagt.

Hoe kan ik hier het best mee omgaan? Aanspreken heb ik gedaan, aangegeven dat in mijn huis mijn regels gelden. Maar dan is het alweer gebeurd. Hoe mijn ex het bij zichzelf thuis aanpakt moet hij zelf weten. Maar dat hij bier komt afleveren aan mijn voordeur zonder dat ik dat weet, want dan had ik zelf wel open gedaan.., dan heb ik toch het nakijken met mijn duidelijke regels?
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-09-2020 09:12
Drank onder de 18 is niet verboden onder eigen dak.
De mentor ervaart het gek genoeg wel als zorgelijk dat die jongen de dag begint met een biertje. Moeder wordt benaderd maar niet zij is de degene die drankgebruik faciliteert maar vader, dus een doorverwijzing (in het kader van drankgebruik) naar die man lijkt mij dus op zijn plaats.
Whateffa schreef:
17-09-2020 09:46
Ik vind het zo apart dat roken door sommigen wel als 'erg' wordt gekwalificeerd en drinken in veel mindere mate. Drank kan aardig wat stuk maken en is ook zeer schadelijk voor het lichaam en dit geldt des te sterker bij (zeer) jonge mensen. Los van dat, maak ik op dat het drankgebruik ivm het autisme van deze jongen ook niet zo handig is. Misschien kan hij (nog) minder maat houden/consequenties overzien dan een gemiddelde 15-jarige?
Roken is verslavend.

Een enkel biertje brengt echt niet zoveel schade met zich. En echt: vrijwel iedere puber drinkt alcohol.
DS1971 schreef:
17-09-2020 09:44
Nou, als ik dit lees:

Eind vorig schooljaar ben ik benaderd door de mentor dat mijn zoon ( op dagen dat ik aan het werk was) een forto had geplaatst van zichzelf met zijn ontbijt en als drankje een pilsje. Dit was nog over van een feestje wat gegeven is en waar hij nog een restant van op zijn kamer had verstopt.

dan lijkt mij dat dit zich heeft afgespeeld onder het dak van to. Dus waarom zou vader dit met de mentor moeten bespreken?

Omdat vader de ouder is die drankgebruik accordeert en faciliteert, niet moeder. Moeder vertellen dat alcohol onwenselijk is is daarmee zinloos.
Lafae schreef:
17-09-2020 09:57
Omdat vader de ouder is die drankgebruik accordeert en faciliteert, niet moeder. Moeder vertellen dat alcohol onwenselijk is is daarmee zinloos.
Dat is sowieso te kort door de bocht. Ik denk zelfs andersom: juist daar waar alcohol niet mag is het spannend om na een feestje zo’n flesje achterover te drukken en te verstoppen.

Het is wel makkelijk om alles in de schoenen van ex te willen schuiven, maar feit is dat dit helemaal niet zo bijzonder gedrag is voor een puber.
Whateffa schreef:
17-09-2020 09:41
Nou jee zeg, wat zielig voor die arme man :calimero: Die man is ouder en dus verantwoordelijk voor zijn (minderjarige) zoon. Hij komt het krat bier zelf afleveren..... ja laten we alles ff lekker weg bagataliseren en bij een autistische jongen van 15 leggen want anders is het oneerlijk voor zijn volwassen vader.
Ja wat wil je zeggen? De 15jarige autist giet dat bier toch wel naar binnen en die peuk rookt ie ook gewoon op, om nou pa de schuld te geven daarvan vind ik wat vreemd. Pa kan wel foei mag niet zeggen maar ik weet uit ervaring dat dat bij 15 jarigen niet meer werkt, dan blijft ie dat doen maar dan stiekem.
DS1971 schreef:
17-09-2020 10:08
Dat is sowieso te kort door de bocht. Ik denk zelfs andersom: juist daar waar alcohol niet mag is het spannend om na een feestje zo’n flesje achterover te drukken en te verstoppen.

Het is wel makkelijk om alles in de schoenen van ex te willen schuiven, maar feit is dat dit helemaal niet zo bijzonder gedrag is voor een puber.

Dat kan vader allemaal met mentor bespreken.

Het is overigens kletskoek wat je zeg. Daar waar alcohol niet de norm is wordt het minder genuttigd, niet méér.
Sinned77 schreef:
17-09-2020 10:08
dan blijft ie dat doen maar dan stiekem.
Zelfs stiekem doen lukt het niet want hij sjouwt met een kratje bier achter op de fiets door het dorp heen.
Whateffa schreef:
17-09-2020 09:50
De mentor ervaart het gek genoeg wel als zorgelijk dat die jongen de dag begint met een biertje. Moeder wordt benaderd maar niet zij is de degene die drankgebruik faciliteert maar vader, dus een doorverwijzing (in het kader van drankgebruik) naar die man lijkt mij dus op zijn plaats.
Hij doet gewoon stoer. Het is niet alsof hij dat biertje neemt bij het ontbijt omdat hij dat normaal vindt. Wie weet heeft hij het na een slokje meteen weggegooid, omdat bier aan het ontbijt nu eenmaal geen prettig begin van de dag is. Wat zeg ik, wellicht heeft hij er alleen een foto van gemaakt.

Als je zonodig wil gaan wijzen in dezen, dan mag je ook jezelf afvragen waarom moeder er niet voor zorgt dat het bier door haar zoon kan worden achterover gedrukt. Niet dat ik dat een terecht verwijt vind (immers, pubers gonna puber), maar het wordt zo langzaamaan wel ex die de schuld krijgt van alles, ook als hun puber een puberstreek uithaalt.

Dat slaat naar mijn mening echt helemaal nergens op.
*2020* schreef:
17-09-2020 10:13
Zelfs stiekem doen lukt het niet want hij sjouwt met een kratje bier achter op de fiets door het dorp heen.
Tja, stiekemheid moet groeien he, bij de een sneller als bij de ander.
Lafae schreef:
17-09-2020 10:11
Dat kan vader allemaal met mentor bespreken.

Het is overigens kletskoek wat je zeg. Daar waar alcohol niet de norm is wordt het minder genuttigd, niet méér.
Mentor had een probleem met die foto, niet met dat zoonlief af en toe een pilsje drinkt bij vader. Die foto lijkt genomen te zijn bij moeder.

Ik ben overigens benieuwd waaruit blijkt dat kinderen onder de 18 jaar af en toe een pilsje geven slecht uitpakt. Ik moet immers te zijner tijd nog die afweging maken met mijn kinderen, dus als je daar informatie over hebt, graag.

Mijn ervaring is dus anders. In mijn omgeving toen ik jong was ontspoorden alleen die kinderen die thuis niets mochten.
Sinned77 schreef:
17-09-2020 10:16
Tja, stiekemheid moet groeien he, bij de een sneller als bij de ander.
En ook daar geldt naar mijn mening: hoe strakker je er bovenop zit, hoe beter ze dat stiekeme gedoe leren.
DS1971 schreef:
17-09-2020 10:20
En ook daar geldt naar mijn mening: hoe strakker je er bovenop zit, hoe beter ze dat stiekeme gedoe leren.
Klopt, hier ook.
DS1971 schreef:
17-09-2020 10:18
Mentor had een probleem met die foto, niet met dat zoonlief af en toe een pilsje drinkt bij vader. Die foto lijkt genomen te zijn bij moeder.

Ik ben overigens benieuwd waaruit blijkt dat kinderen onder de 18 jaar af en toe een pilsje geven slecht uitpakt. Ik moet immers te zijner tijd nog die afweging maken met mijn kinderen, dus als je daar informatie over hebt, graag.

Mijn ervaring is dus anders. In mijn omgeving toen ik jong was ontspoorden alleen die kinderen die thuis niets mochten.

https://expertisecentrumalcohol.trimbos ... -het-gezin

Ouders die duidelijke regels afspreken met hun kinderen over alcohol en het alcoholgebruik van hun kind in de gaten houden, verkleinen de kans op alcoholproblemen op latere leeftijd.

Naast het gedrag van de ouders beïnvloedt ook het alcoholgebruik van broers en/of zussen de kans op alcoholproblemen.

Drinkgedrag ouder beïnvloedt kind
Ouders die alcohol drinken, hebben vaker kinderen die vroeg beginnen met drinken, binge drinken of een alcoholverslaving ontwikkelen op latere leeftijd [2]. Ook het zien drinken van ouders speelt een rol in het alcoholgebruik van jongeren [3]. Kinderen die hun broer of zus alcohol zien drinken, kunnen dit gedrag kopiëren [4].

Opvoedstijl en alcoholgebruik
Naast het alcoholgebruik van ouders en broers en/of zussen speelt de opvoedstijl een belangrijke rol in de ontwikkeling van het alcoholgebruik van jongeren. Ouders kunnen met hun opvoedstijl zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kind. Een autoritatieve opvoedstijl - gekenmerkt door betrokkenheid, emotionele steun, het stellen van grenzen en open communicatie - is een beschermende factor op het alcoholgebruik van hun kinderen, terwijl een autoritaire, permissieve of verwaarlozende opvoedstijl risicofactoren zijn [1].

Naast de algemene opvoedstijl, zijn specifieke aspecten van de opvoeding van belang. Zo vormt een afkeurende houding van ouders omtrent het alcoholgebruik in de adolescentie een beschermende factor op het alcoholgebruik van jongeren indien deze zich vertaalt in:

Het stellen van regels
Strikte regels omtrent drinkgedrag van kinderen draagt bij aan uitstel van beginnen met drinken [5] en een lagere alcoholconsumptie bij jongeren [6].

Monitoring
Aandacht, oplettendheid en toezicht door ouders met betrekking tot activiteiten van jongeren (zowel wat betreft hun vrienden, school als gedrag thuis) en communicatie die duidelijk maakt dat de ouder bezorgd is en bewust van die activiteiten. Matige monitoring en toezicht zijn voorspellend voor alcoholgebruik bij jongeren [7].

Alcohol in huis
Een goedkeurende houding van ouders omtrent het alcoholgebruik in de adolescentie is een risicofactor, aangezien hierdoor jongeren zelf meer positieve ideeën over drinkers (prototypen) kunnen ontwikkelen [8]. Ook de beschikbaarheid van alcohol thuis kan bijdragen aan een positievere houding ten opzichte van alcohol en uiteindelijk meer frequent drinken van jongeren [9].
die mentor heeft ook niets beters te doen blijkbaar dan foto´s afstruinen van zijn leerlingen
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
17-09-2020 07:32
Kom kom, de zoon doet het zelf he. Om nou de vader de schuld te geven is niet helemaal eerlijk.
De vader laat zijn zoon ook een biertje ‘verdienen’, volgens de op.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken zou ik zeggen dat ouders zich beter niet bemoeien met de opvoedmethodes van hun ex maar in dit geval gaat het om een kwetsbare jongere met ASS. Dan is het nog belangrijker om duidelijk te zijn en als ouders één lijn te trekken ook al ben je gescheiden. Ik mag hopen dat zijn vader ook het beste met zijn zoon voor heeft.

Door het gedrag van zijn vader krijgt hun zoon de gelegenheid om zijn ouders tegen elkaar uit te spelen, had zijn vader dat kratje bier niet zelf gebracht, had zoon echt niet zelf open en bloot met dat kratje binnengekomen bij zijn moeder want hij weet dat het niet mag. TO kan zich ook niet aanpassen aan de manier waarop haar ex hun zoon opvoed want dan zou ze roken en drinken moeten toestaan. En ik neem aan dat dat niet de bedoeling kan zijn.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
de alcohol-discussie is volstrekt OT. Wel een leuke discussie, dus wellicht een apart topicwaardig

Maar dit topic gaat over gedrag van TO en haar man, alcohol is maar een voorbeeld
Bijna alle pubers proberen wel eens wat: roken, drinken, stiekem naar dat ene feestje, die ene kroeg binnen zien te komen, spijbelen etc.

Dit gedrag normaliseren onder het mom 'ach ze doen het toch wel' helpt niet. Het gesprek blijven aangaan wel. Ik ben niet per se voor straffen wat dat betreft.

Maar dat de ex een kratje bier komt afleveren en zonder gesprek hierover met de ex waar het wordt afgeleverd is al helemaal debiel. Dat bespreek je toch als ex-partners? Zo van 'goh ik zag hem hiermee op straat en dat wil ik niet.' Blijkbaar vond ex het toch wel een vreemde situatie anders had hij zoon wel gelaten lijkt mij. Maar hij heeft blijkbaar niks tegen drinken thuis. En dat moet kunnen, maar jij hebt andere regels. Ik ken geen enkele autist die echt niet kan omgaan met verschillende regels bij verschillende ouders (of docenten). Alleen in het SVO heb ik die kinderen wel eens gezien, ik geloof niet dat TO zo'n zware autist in huis heeft. TO heeft een probleem met de vader die bier komt afleveren op haar adres, waar zij dat niet wil. En dat weet hij ook.

Ik denk dat ik het bier had afgenomen, ex had gebeld en gezegd 'ik hoef dit niet in huis. Als jij er wel mee akkoord gaat, breng je het maar naar je eigen huis' en anders had ik het weggegooid of het hem laten terugbrengen. Leuk is het niet dat hij bij pa van alles mag en bij jou niet, maar zo is het leven.
Lafae schreef:
17-09-2020 10:38
https://expertisecentrumalcohol.trimbos ... -het-gezin

Ouders die duidelijke regels afspreken met hun kinderen over alcohol en het alcoholgebruik van hun kind in de gaten houden, verkleinen de kans op alcoholproblemen op latere leeftijd.

Naast het gedrag van de ouders beïnvloedt ook het alcoholgebruik van broers en/of zussen de kans op alcoholproblemen.

Drinkgedrag ouder beïnvloedt kind
Ouders die alcohol drinken, hebben vaker kinderen die vroeg beginnen met drinken, binge drinken of een alcoholverslaving ontwikkelen op latere leeftijd [2]. Ook het zien drinken van ouders speelt een rol in het alcoholgebruik van jongeren [3]. Kinderen die hun broer of zus alcohol zien drinken, kunnen dit gedrag kopiëren [4].

Opvoedstijl en alcoholgebruik
Naast het alcoholgebruik van ouders en broers en/of zussen speelt de opvoedstijl een belangrijke rol in de ontwikkeling van het alcoholgebruik van jongeren. Ouders kunnen met hun opvoedstijl zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kind. Een autoritatieve opvoedstijl - gekenmerkt door betrokkenheid, emotionele steun, het stellen van grenzen en open communicatie - is een beschermende factor op het alcoholgebruik van hun kinderen, terwijl een autoritaire, permissieve of verwaarlozende opvoedstijl risicofactoren zijn [1].

Naast de algemene opvoedstijl, zijn specifieke aspecten van de opvoeding van belang. Zo vormt een afkeurende houding van ouders omtrent het alcoholgebruik in de adolescentie een beschermende factor op het alcoholgebruik van jongeren indien deze zich vertaalt in:

Het stellen van regels
Strikte regels omtrent drinkgedrag van kinderen draagt bij aan uitstel van beginnen met drinken [5] en een lagere alcoholconsumptie bij jongeren [6].

Monitoring
Aandacht, oplettendheid en toezicht door ouders met betrekking tot activiteiten van jongeren (zowel wat betreft hun vrienden, school als gedrag thuis) en communicatie die duidelijk maakt dat de ouder bezorgd is en bewust van die activiteiten. Matige monitoring en toezicht zijn voorspellend voor alcoholgebruik bij jongeren [7].

Alcohol in huis
Een goedkeurende houding van ouders omtrent het alcoholgebruik in de adolescentie is een risicofactor, aangezien hierdoor jongeren zelf meer positieve ideeën over drinkers (prototypen) kunnen ontwikkelen [8]. Ook de beschikbaarheid van alcohol thuis kan bijdragen aan een positievere houding ten opzichte van alcohol en uiteindelijk meer frequent drinken van jongeren [9].
Dank hiervoor.

Ik lees hierin niet heel direct een antwoord op de vraag of een restrictief beleid zoals to dat voorstaat werkelijk beter is dan af en toe pubers in eigen veilige omgeving ook een keer wat te laten. Meer eigenlijk dat voorleven veel doet. En daar ben ik wel al van overtuigd. Dat vader rookt is dus sowieso een verkeerde keuze.
anoniem_382249 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 10:58
0.45% gewijzigd
Kirby schreef:
17-09-2020 10:44
Normaal gesproken zou ik zeggen dat ouders zich beter niet bemoeien met de opvoedmethodes van hun ex maar in dit geval gaat het om een kwetsbare jongere met ASS. Dan is het nog belangrijker om duidelijk te zijn en als ouders één lijn te trekken ook al ben je gescheiden. Ik mag hopen dat zijn vader ook het beste met zijn zoon voor heeft.

Door het gedrag van zijn vader krijgt hun zoon de gelegenheid om zijn ouders tegen elkaar uit te spelen, had zijn vader dat kratje bier niet zelf gebracht, had zoon echt niet zelf open en bloot met dat kratje binnengekomen bij zijn moeder want hij weet dat het niet mag. TO kan zich ook niet aanpassen aan de manier waarop haar ex hun zoon opvoed want dan zou ze roken en drinken moeten toestaan. En ik neem aan dat dat niet de bedoeling kan zijn.
Om één lijn te kunnen trekken moeten beide ouders het wel eens zijn met elkaar. Dat zijn ze duidelijk niet.
Violet-Nebula schreef:
17-09-2020 10:49
Bijna alle pubers proberen wel eens wat: roken, drinken, stiekem naar dat ene feestje, die ene kroeg binnen zien te komen, spijbelen etc.

Dit gedrag normaliseren onder het mom 'ach ze doen het toch wel' helpt niet. Het gesprek blijven aangaan wel. Ik ben niet per se voor straffen wat dat betreft.

Maar dat de ex een kratje bier komt afleveren en zonder gesprek hierover met de ex waar het wordt afgeleverd is al helemaal debiel. Dat bespreek je toch als ex-partners? Zo van 'goh ik zag hem hiermee op straat en dat wil ik niet.' Blijkbaar vond ex het toch wel een vreemde situatie anders had hij zoon wel gelaten lijkt mij. Maar hij heeft blijkbaar niks tegen drinken thuis. En dat moet kunnen, maar jij hebt andere regels. Ik ken geen enkele autist die echt niet kan omgaan met verschillende regels bij verschillende ouders (of docenten). Alleen in het SVO heb ik die kinderen wel eens gezien, ik geloof niet dat TO zo'n zware autist in huis heeft. TO heeft een probleem met de vader die bier komt afleveren op haar adres, waar zij dat niet wil. En dat weet hij ook.

Ik denk dat ik het bier had afgenomen, ex had gebeld en gezegd 'ik hoef dit niet in huis. Als jij er wel mee akkoord gaat, breng je het maar naar je eigen huis' en anders had ik het weggegooid of het hem laten terugbrengen. Leuk is het niet dat hij bij pa van alles mag en bij jou niet, maar zo is het leven.
Vader had inderdaad na het afnemen van het kratje zijn ex moeten bellen en overleggen.

Alleen gaat er wel meer mis dan alleen dat.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-09-2020 07:32
Het is wat ik lees in de op waarom ik denk dat er wel wat meer speelt dan ex die een enorme lul de behanger is en to helemaal niets te verwijten valt (wat om te beginnen al een zeldzaamheid is).

Ik denk dat in het volgende bv te lezen:

Uiteraard is dit niet nieuw, voorbeelden zijn eindeloos waarbij hij zich als vader presenteert die alles onder controle heeft en geen problemen ervaart met zoon.

Ik lees hier frustratie dat to moeite heeft met haar zoon terwijl vader zegt geen problemen te ervaren. Blijkbaar steekt dat.

Zo ook het verhaal met het kratje. Vader ziet hem fietsen en denkt wellicht dat is gevaarlijk, straks komt hij onder een auto. En denkt even niet verder over het bier, want dat vindt hijzelf niet zo’n probleem. Hij lost dus simpelweg de situatie op die hij voor zijn neus ziet en denkt niet verder na. Vervolgens heeft to daarmee te dealen, maar in plaats van een rustig gesprek wordt ze woedend (wat nu eenmaal geen handige communicatiestijl is). Man zegt alleen maar nee, waaruit ik dan begrijp dat hij eigenlijk dan pas ziet dat hij het kratje beter niet langs had kunnen brengen, maar verder past het totaal niet bij het verhaal van dominante ex, want in deze situatie is het to die dominant doet en ex die de staart tussen de benen heeft:

Kortom: ik denk niet dat het alleen maar aan haar ex ligt en dat is voor to alleen maar goed nieuws. Ze heeft immers alleen maar controle over hoe zij met de situatie omgaat en niet over hoe haar ex dat in het vervolg zal doen.
Eens.
DS1971 schreef:
17-09-2020 10:57
Vader had inderdaad na het afnemen van het kratje zijn ex moeten bellen en overleggen.

Alleen gaat er wel meer mis dan alleen dat.
Dat ben ik zeker met je eens. Ik denk niet dat TO haar ex nog kan veranderen. Ze kan alleen anders ermee omgaan, meer het daar laten waar het hoort. Maar goed, dat is makkelijk praten. Daarom even bellen, overleggen (goh, wat zullen we hiermee doen? Ik wil dit niet, mag het bij jou wel? Dan daar het kratje zetten. Wat vind je acceptabel: 1 biertje in het weekend? Ik kreeg commentaar van de mentor, kan ik doorgeven dat wij alleen alcohol thuis in weekend met vader erbij is toegestaan?).

Belerend doen tegen de vader lijkt mij compleet nutteloos, maar jezelf en je wensen wegvlakken hoeft ook weer niet. Zoon moet wel duidelijke kaders krijgen en als het even kan, ouders die daar samen over praten en elkaars regels accepteren en respecteren, hoewel ze daar zelf misschien een andere aanpak voor hebben. Jammer dat dit niet zo maakbaar is tussen exen, soms ook niet eens tussen 2 ouders die nog samen zijn! :hihi:
Heeft hij überhaupt wel regels voor zoon?
Alle reacties Link kopieren
Als vader kratje achterin zijn kofferbak gegooid had, was het probleem er ook geweest en had TO er niet eens van geweten. Terwijl het wel gebeurde op een dag waarop zoon bij haar was. Dus in principe vind ik dat vader goed handelt door a) de gevaarlijke verkeerssituatie op te lossen b) kratje weer bij moeder af te leveren zodat die de haar nodige stappen kan zetten.
Wat ontbreekt is c) een gezamenlijk overleg of standpunt proberen te bereiken.
Maar dat ligt niet aan dit ene voorbeeld, maar is waarschijnlijk al lang fout gegaan. De puber maakt hiervan handig gebruik natuurlijk.

Als punt c - de gezamenlijke communicatie - niet weer opgestart kan worden, dan kan je thuis je eigen regels gaan enforcen. Maar dan krijg je natuurlijk een tweesporen beleid en gaan er toch dingen gebeuren waarvan je dan weliswaar geen weet hebt, maar net zo goed er wel zijn. Enige wat helpt is communicatie met zoon open blijven houden en uitvissen waarom dingen voor hem belangrijk zijn en zelf uitleggen waarom andere dingen voor jou belangrijk zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven