Hoe omgaan met ex-man die mijn regels aan zijn laars lapt?

17-09-2020 01:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even behoefte aan wat advies...

Mijn ex-man en ik zijn sinds drie jaar gescheiden, co-ouderschap week-op-week-af voor onze twee puberzoons. De jongste van 15 heeft ASS, hebben we gezamelijk veel mee bij de GGZ gelopen. De laatste tijd kom ik daar nog alleen met mijn zoon, ex-man gaf aan geen problemen te ervaren en komt niet meer bij onze systeemtherapeut.
Mijn ex is een dominant persoon, die graag dingen ziet zoals hij ze wenst, zonder daarbij rekening te houden met de mensen om hem heen. Het was en is zijn strategie dat altijd iemand anders verantwoordelijk is voor wat er gebeurt. Frustrerend, maar het is zoals het is.

Mijn zoon met ASS is gevoelig voor druk van buitenaf, zoekt verkeerde vrienden die niet vies zijn van alcolhol, weed, Etc. Eind vorig schooljaar ben ik benaderd door de mentor dat mijn zoon ( op dagen dat ik aan het werk was) een forto had geplaatst van zichzelf met zijn ontbijt en als drankje een pilsje. Dit was nog over van een feestje wat gegeven is en waar hij nog een restant van op zijn kamer had verstopt.
Ik heb dit voorval met mijn ex besproken, ook kenbaar gemaakt dat ik geen alcolhol in mijn huis tolereer zodat zoon er ook niet bij kan.
Nu heeft zoon via via een kratje geregeld, want er wordt een feestje georganiseerd en hij heeft nooit iets mee. Ex keam hem op het dorp tegen, zwoegend met een krat op zijn fiets. Krat heeft hij afgepakt, maar daar stond hij dus onder etenstijd ineens mee voor mijn deur! Zoon wist hiervan..” Ha daar is papa” zei hij, deed de deur open en kwam de huiskamer in met een kratje bier. Tja, papa wilde niet dat ik hiermee op de fiets zat, hij zei dat hij het wel even kwam brengen. Ex intussen natuurlijk al weg rijdend..

Tijdens het wisselmoment de volgende dag, heb ik hem hier meteen op aangesproken. Dat hij weet van de regel dat ik geen alcohol in huis wil bij zoon, dat gold voor hem ook zei hij. “ Maar ik zag hem fietsen en wil niet dat hij met een krat achterop langs de straat fietst.”

Ik werd woest, en zei dat ik in gesprek moet met de mentor omdat zoon stoer doet met drank op de vroege ochtend, en nu faciliteert pa hem door het kratje wel even te brengen, met andere woorden...moeder zoekt het maar uit, niet mijn week. Zo komt het over.
Hij had eigenlijk geen weerwoord...slechts een “ nee.”

Uiteraard is dit niet nieuw, voorbeelden zijn eindeloos waarbij hij zich als vader presenteert die alles onder controle heeft en geen problemen ervaart met zoon. Zelf rokend koopt hij ook sigaretten voor zoon, doet ex de zoveelste stoppoging, koopt hij ze niet meer en zegt tegen zoon dat hij zijn sigaretten maar via mij moet regelen. Zo ben ik altijd degene die er tussen wordt gezet, en nee, ik ga hier niet in mee. Als het mijn week niet is dan stuur ik zoon met zijn verzoek rustig terug naar vader. Maar die doet zoals het hem het makkelijkst uitkomt, zowel de verboden als waarschuwingen bij ongewenst gedrag. Dat hij daarbij dreigend overkomt is bekend, ook bij de GGZ, “ als ik dit merk dan.....ben je nog niet jarig, zal je nog nooit zoveel spijt hebben gehad...” Bij goed gedrag, kan zoon wel een biertje verdienen. Zodat hij iets doet of laat waar vader om vraagt.

Hoe kan ik hier het best mee omgaan? Aanspreken heb ik gedaan, aangegeven dat in mijn huis mijn regels gelden. Maar dan is het alweer gebeurd. Hoe mijn ex het bij zichzelf thuis aanpakt moet hij zelf weten. Maar dat hij bier komt afleveren aan mijn voordeur zonder dat ik dat weet, want dan had ik zelf wel open gedaan.., dan heb ik toch het nakijken met mijn duidelijke regels?
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Als er hulpverlening op de leeftijd van 15 bij betrokken is, is het wel een redelijke mate van ASS. Wat trouwens hartstikke erfelijk is, hoewel er ongetwijfeld ook genmutaties afen toe aan ten grondslag liggen.
De hulpverlening is je antwoord. Daar zul je naar toe moeten. En zoon duidelijk maken dat het niet hoort, je mag pas vanaf 18 drinken. Juist bij ASS moeten de regels duidelijk zijn. Daarnaast hebben veel kinderen met ASS een jongere sociaal-emotionele leeftijd, dus je zou ook 12- jarige leeftijd kunnen lezen. Zou het dan nog zo geaccepteerd zijn?

En juist met ASS weten ze niet hoe ze sociaal moeten zijn, dus kopiëren ze gedrag van anderen. Geen fijn recept...
bloem1970 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 18:34
Reden: Typefout
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gewerkt, net even alles doorgelezen, bedankt allemaal voor de waardevolle reakties!

Het gaat mij inderdaad om het feit dat ik de ervaring heb dat zoon vanaf een feestje flesjes bier mee naar huis had in zijn rugzak en dit pontificaal bij zijn ontbijt op social media had gezet, op en en half leeg.
Uiteraard weet ik dat ik hem niet kan verbieden ooit alcohol te drinken voordat hij 18 is, hij chillt met zijn vrienden en hij zal ook heus nog weleens ziek thuiskomen...weet ik allemaal. Maar vanwege zijn ASS slaat hij nogal snel door als iets hem interesseert of veel plezier op heeft geleverd. Niemand vindt het hier hopelijk normaal dat een 15 jarige een flesje bier bij het ontbijt drinkt ipv een glas melk of thee.
Zijn klasgenoten hebben dit joelend door de klas geroepen en aan elkaar laten zien, vandaar dat de mentor waar ze les van hadden, dit aan de weet kwam. En mij inlichtte.
Dit verhaal heb ik met ex gedeeld, ook hij vond dit niet normaal, en liet ook weten het zelf ook niet goed te vinden als er bier op zoon zijn slaapkamer zou zijn. Ik heb toen ook tegen ex gezegd dat ik thuis voor zoon helemaal geen alcohol in huis haal en meegeef naar een feestje., ook niet een paar flesjes.

Vandaar mijn verontwaardiging dat ex doodleuk een kratje Bij mij thuis komt afleveren. Hoe veilig bedoeld ook voor het fietsen ermee...Als zoon zelf ermee aan was komen fietsen, en dat zou hij hebben gedaan, dan had ik alleen met zoon hoeven dealen. En dat voorkom je als ouder nooit, er zullen altijd dingen passeren waar even stevig opgetreden moet worden met een boze zoon als gevolg, so be it. Maar een vader die doodleuk een kratje komt brengen na een verhaal dat zoon dit rustig opdrinkt wanneer hij dat in zijn hoofd haalt, daar sta ik dan met mijn duidelijkheid..

Ik ga dit inderdaad zodra het kan bespreken met de hulpverlening, therapeut is nu ziek maar hoopt binnenkort weer te beginnen. En zodra ik berichten van school, politie of wie dan ook krijg over dat zoon met drank is betrapt...ik stuur ze inderdaad door naar ex...ik laat me hier niet tussen zetten. Hij hoeft mijn regels niet over te nemen, wat hij in zijn eigen huis toelaat en niet daar heb ik geen invloed op. Maar hij heeft mij hierin wel te respecteren, en niet voor mij als persoon maar wel als mede- ouder.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven