Hoe stop ik onze ruzies?

16-07-2018 01:27 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Lief en ik zijn beiden gescheiden en hebben sinds ruim 3 jaar een relatie. In het begin (eerste anderhalf jaar) hebben de kids (3 van mij, 4 van hem) elkaar nog nooit ontmoet en zagen we elkaar alleen "prive". We deelden helemaal geen sociaal leven zeg maar.
Inmiddels is dat wel zo.
De kids kunnen het onderling goed vinden maar zijn wel heel erg verschillend.

Mijn lief en ik hebben echter elke twee werken ongeveer echt enorme bonje sinds ruim een jaar. De aanleiding voor de ruzies is vaag en vaak iets kleins. Maar het laait altijd enorm op. We komen in een vicieuze cirkel terecht waarin ik de dingen wil bespreken en hij mij volledig negeert. Soms dagenlang (vooral als ik blijf proberen om zaken te bespreken). Ik merk dat ik steeds bozer op hem wordt. Soms bijna op het agressieve af. Daar schaam ik me erg voor maar ik weet niet hoe ik weer "in control" van mezelf kom.

Ik ben telkens op zoek naar liefde en bevestiging dat het nog goed zit tussen ons. Hij negeert me volkomen. Vaak hebben we het er dagen later wel ober maar dan legt hij alles bij mij neer. Hij zegt dat mijn push-gedrag de oorzaak van de escalatie is. Als ik vraag wat hij denkt dat zijn rol in onze ruzies is dan weigert hij te erkennen dat er ook maar een klein beetje bij hem zou kunnen liggen. Hij legt de volledige verantwoordelijkheid bij mij.

We wonen sinds drie manden officieel samen. Maar ik merk dat ik steeds vaker op funda kijk welke huizen ik zou kunnen kopen.

We zijn nu met vakantie en het ging weer mis. Zijn humeur sloeg om (ik weet niet waarom) en iets kleins is nu weer heel groot. Ik kan er niet van slapen.

Eigenlijk had ik me voorgenomen dat als de vakantie niet goed zou zijn ik met de relatie zou stoppen. Maar ... buiten de ruzies om hebben we het heel erg fijn met elkaar. En de eerste anderhalf jaar waren echt het paradijs.

Wat kan ik doen om dit om te buigen ... iemand tips of ideeen of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
nineke schreef:
16-07-2018 02:22
Ja potplant. Dat zou kunnen. Het begin van de ruzies is vaak zoiets ontzettend kleins. Tot nu toe lukt analyseren niet goed.
Daar heb je een buitenstaander voor nodig.
Ik denk ook dat jullie te snel van start zijn gegaan met samenwonen zonder een grondig fundament onder jullie relatie.
Alle reacties Link kopieren
nineke schreef:
16-07-2018 02:01
Klopt ... ik weet dat ongeveer 2/3e ban samengestelde gezinnen het niet redt. Maar ik wil het eigenlijk gewoon wél redden.
Je wil het.
Maar is dat reëel ?

De lusten zijn fijn maar de lasten geven elke 2 weken fikse bonje.

De realiteit is dat jullie elke 2 weken ruzie hebben en dat samen totaal niet goed uit weten te werken.

Jullie communiceren bar slecht met elkaar. Leer goed communiceren , samen met hulp van een relatietherapeut , als jullie er echt niet uitkomen of niet vooruitgaan.

Doe dit (en de ruzies) buiten jullie kinderen om : dit is echt tussen jullie 2.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je geliefde gaan negeren? Misschien is het geen prater maar zorg bij irritaties dat jullie beide uitspreken zodat er geen bom meer hoeft te barsten.
Anders zouden jullie misschien minder op elkaars lip moeten zitten en meer je eigen ding doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat samengestelde gezinnen het niet redden komt niet alleen door het feit dat ze samengesteld zijn, het komt ook doordat de mensen die zo’n gezin vormen vaak niet goed zijn in het kiezen van een geschikte partner en niet de vaardigheden hebben voor het onderhouden van een langdurige relatie. Als ik je zo hoor geldt dit laatste voor jullie allebei. Jullie hebben beide een verkeerde partner gekozen, namelijk een dagelijks-leven-partner op basis van een relatie die was gestoeld op lust en afzondering. Jullie zijn gaan samenwonen op basis van gemakzucht en toeval, in plaats van op basis van weloverwogen argumenten. En jullie missen allebei de vaardigheden voor het onderhouden van een leven samen, gezien jullie uiterst improductieve manier van ruzie maken. Dit is gedoemd te mislukken. Ik denk dat iedere relatie die je aan zult gaan gedoemd is te mislukken, gezien de onverstandige keuzes die je maakt. Ga bij deze man weg en blijf de rest van de jeugd van je kinderen alleen, dan heb je nog een kans dat je je onhandige partnerkeuze niet aan je kinderen doorgeeft.
nineke schreef:
16-07-2018 01:50
Klopt tiana, maar dan gooi ik ook de fijne dingen weg. En dat vind ik wel erg moeilijk ....
Nee een relatie met de hele tijd ruzie, dat is meerwaarde..
Als een relatie geen aanvulling is wat is dan de zin ervan? Ik heb zelf een paar jaar in zo'n relatie gezeten, die me meer stress koste dan dat het me iets opleverde.
Wat was ik opgelucht toen we uit mekaar gingen..

Het zinnetje dat je vaak bevestiging wil viel me ook op.
Jouw onzekerheden kan een ander niet oplossen, dat moet je zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre was jullie beider gedrag (mede) oorzaak van jullie beider scheiding?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Heb je nog een eigen huis of hebben jullie samen een huis gekocht of gehuurd? Alleen gaan wonen met jouw kinderen biedt waarschijnlijk al veel lucht. Vanuit je eigen huis kun je dan kijken of en hoe je verder wilt.
Maar waarom escaleert iets kleins dan steeds tot een grote ruzie? Waarom vliegt het uit de bocht?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
16-07-2018 07:22
Maar waarom escaleert iets kleins dan steeds tot een grote ruzie? Waarom vliegt het uit de bocht?

Omdat zij ieder klein dingetje opvat als een gebrek aan liefde en commitment en omdat hij weigert dit serieuze relatieprobleem op te lossen omdat hij ‘daar geen zin in heeft’ - het moet makkelijk en anders negeert hij het tot het voorbij is. Waar zij vervolgens op het agressieve af boos om wordt. Een wederzijds volledig gebrek aan relatievaardigheden.
Ben jij verbaal heel sterk en hij juist niet?
Want dan snap ik dat hij niet zoveel heil ziet in praten. Hij verliest het toch elke keer weer van je. En dat oeverloos door willen praten, lees, je gelijk willen halen bij iemand die niet verbaal sterk is, voelt voor hem als telkens het onderspit delven.

Als bovenstaande klopt, ga dan snel beide in therapie.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-07-2018 07:08
In hoeverre was jullie beider gedrag (mede) oorzaak van jullie beider scheiding?
Goede vraag!
Alle reacties Link kopieren
stoppen met deze giftige relatie. n doorbreek de spiraal. anders blijft t zich herhalen. ik al 16 jaar geweldige relatie zonder overspel.n veel liefde. dus ervaringsdeskundige
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het wel eens geprobeerd op de manier zoals de ander het graag wil? Dat hij jou wat meer bevestiging geeft en dat jij eens stopt met pushen op het moment dat je voelt dat spanning oploopt? Een relatie loopt niet zomaar goed als je alleen je eigen gevoel volgt. Maar juist als je je inleeft in de ander en daaraan tegemoet probeert te komen. Dan kom je vaker samen in het midden uit. Maar als jullie een meningsverschil al uit laten lopen in ruzie, en dan vervolgens ook nog vasthouden aan jullie eigen koppigheid (niet willen praten of juist pushen om gezien/gehoord te worden) dan liggen jullie behoeftes ondertussen zover uit elkaar, dat dat nogmaals voor boosheid en onbegrip zorgt. Dan komen jullie alleen maar verder van elkaar af te staan. Stop op het moment dat jullie merken dat er een meningsverschil is. Word eerst rustig, alle twee! En praat daarna, als volwassenen. Maar ga niet waar 7 kinderen bij staan je gedragen als stampvoetende kleuters.
Heb je enig idee hoeveel onzekerheid en balast het bij kinderen brengt om continu in spanning te leven wanneer de volgende ruzie komt? Vooral als ze al een scheiding mee hebben gemaakt.
Hoe zouden jullie het vinden als de kinderen steeds zo'n pittige ruzies zouden maken met elkaar? Hoe zouden jullie daarmee omgaan? Jullie zouden hun stabiele factor moeten zijn, maar door dit worden jullie onvoorspelbaar en bovendien zal het niet het voorbeeld zijn wat jullie ze mee willen geven hoe je als geliefden met elkaar omgaat, lijkt me?
apiejapie wijzigde dit bericht op 16-07-2018 07:44
0.07% gewijzigd
Jij wil energie in de relatie steken door zaken te willen bespreken, hij doet liever de struisvogel.
Hij lijkt nog niet te snappen dat als hij uit de negeermodus komt er zaken stuk zijn ipv dat alles bij het oude is. Dus totaal nutteloos en beschadigend voor het hele gezin die houding.

Ik zou deze vorm van relatie loslaten met deze man en verder gaan.
Dit is geen huisje boompje beestje.
Ik denk dat jullie in de verliefdeheidsfase allebei op jullie best waren en dat je nu ziet wie hij werkelijk is en dat is niet fraai: een man die om onbenulligheden ontploft en je een silent treatment geeft als hij geen zin heeft om het uit te praten.

Jij wordt hier ook geen beter mens van, want je voelt je getriggerd door zijn houding en je gaat dan aan hem hangen en pleasegedrag vertonen om het weer goed te maken of je ontploft zelf ook.

Dat is een toxische wisselwerking, die niet goed voor je is, maar ook niet voor jullie kinderen.

Ik denk dus eerijk gezegd niet dat het aan jullie samengestelde gezin ligt, maar aan jullie wisselwerking

Ik denk dus ook dat deze reatie niet gaat werken en dt je er beter mee kunt stoppen, want hier word je totaal niet gelukkig van
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 07:45
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij weet zelf het beste waarom je af en toe zo razend op hem wordt. Hoe moet een ander dat nu weten?

En ja, als iemand elke paar weken op mij ging vitten dan wil ik de relatie ook niet voortzetten. Ik ben een vrij mens en ik moet een dergelijke agressie niet om me heen. Ga lekker bij je buurman kankeren maar niet bij mij.

En nog iets: kinderen krijgen trauma's van een ruziesfeer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jullie relatie is overigens niet leuk met her en der een ruzie, maar in de basis door en door verziekt doordat jullie niet met elkaar kunnen communiceren.

Ontplof je overigens wel eens zomaar of alleen als hij ruzie zoekt of je negeert? En ontplof je ook bij anderen of alleen bij hem?
Alle reacties Link kopieren
waarin ik de dingen wil bespreken en hij mij volledig negeert. Soms dagenlang (vooral als ik blijf proberen om zaken te bespreken).
Begint elke zin misschien met "je moet niet zo"? En dan kan er van alles volgen waarvan de een alleen maar denkt dat de ander zijn gedrag op verzoek moet veranderen en dat alles daarna opgelost is, maar in feite geen zier besef heeft van de innerlijke motieven van de ander.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je niet eerder op de rem getrapt?

Je weet nu in ieder geval waarom hij de 1x is gescheiden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-07-2018 08:04
Waarom heb je niet eerder op de rem getrapt?

Je weet nu in ieder geval waarom hij de 1x is gescheiden.
Ze heeft er meer aan zich af te vragen waarom ze zelf de 1e keer is gescheiden, en of ze zelf een patroon doet ontstaan.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-07-2018 08:09
Ze heeft er meer aan zich af te vragen waarom ze zelf de 1e keer is gescheiden, en of ze zelf een patroon doet ontstaan.
Ja een man als hij en een vrouw als zij trekken elkaar helaas aan als vliegen, maar zij kan er dmv therapie en zich inlezen in toxische relatie achter komen waarom ze nu in deze relatie zit en waarom ze wellicht vroeger gelijksoortige relaties had.

Ze kan zichzelf zo veranderen dat ze een leuker, stabieler en harmonieuzer mens wordt. Dan komt ze ook niet meer in dit soort ruzie-relaties terecht.

De vraag van het topic moet imo dan ook niet zijn "hoe stop ik onze ruzies?" maar "hoe zie ik de patronen en voorkom ik dat ik daar in komt".
Alle reacties Link kopieren
Praten is overated. Zijn er echt iedere 2 weken dingen waarop je hem wil aanspreken? Ik denk dat als je daarmee stopt jullie veel gelukkiger zijn.
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
16-07-2018 08:16
Ja een man als hij en een vrouw als zij trekken elkaar helaas aan als vliegen, maar zij kan er dmv therapie en zich inlezen in toxische relatie achter komen waarom ze nu in deze relatie zit en waarom ze wellicht vroeger gelijksoortige relaties had.

Ze kan zichzelf zo veranderen dat ze een leuker, stabieler en harmonieuzer mens wordt. Dan komt ze ook niet meer in dit soort ruzie-relaties terecht.

De vraag van het topic moet imo dan ook niet zijn "hoe stop ik onze ruzies?" maar "hoe zie ik de patronen en voorkom ik dat ik daar in komt".
Dat zei ik ja :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
doe alle negen(..) betrokkenen een lol en ga in ieder geval weer latten. En kijk vanaf daar of er uit de puinhopen een hernieuwde relatie kan ontstaan
Alle reacties Link kopieren
jup, tijd voor je eigen huis
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven