Oooo, is dít dus gaslighting?
zaterdag 5 juli 2025 om 09:58
Van de week had ik zo'n enorm inzicht over mijn ex (inmiddels bevriend) ... dat moet ik even kwijt! Ik appte hem een eenvoudige vraag en hij reageerde lullig. Ik vroeg hem: 'wat is je probleem? Waarom zo lullig?' Maar hij bleef uitlacherig en lullig doen. Ik was oprecht beledigd en wat er vervolgens gebeurt is dat ik dat uit (ik houd hem een spiegel voor) maar dat hij vanaf dat moment zijn pijlen op mij richt. Kortom: dat ík volgens hem degene ben die lullig tegen hem doet. In onze relatie gebeurde dit aan de lopende band en kwamen we meermaals in een loop terecht. Over en weer verwijten. Terwijl het allemaal toch echt begon met lullig gedrag vanuit hem.
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet. Hij verdraait het, zodat ik de boeman word. Ik ben daarbovenop ook altijd de eerste geweest die excuses maak voor mijn aandeel in de ruzie. Daar leek hij op te wachten: net zo lang stilte en boosheid totdat ik inboette. Nogmaals: terwijl hij begon met zijn lullige gedrag en daar nooit verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Moraal van dit verhaal: dit lijkt mij dus gaslighting! Ik ga proberen om bij zo'n lullige reactie 1x goed de grens te trekken door te zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo reageert. En vervolgens geen voer te geven voor een hele ruzie en gaslighting.
P.s. ik ben nu jaren met deze ex bevriend en dat gaat prima. Dit gesprek was een uitzondering en wierp me terug naar eerdere ruzies die zo verliepen in onze relatie.
Nou, is dit herkenbaar? En wanneer had jij te maken met dit soort gedrag?
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet. Hij verdraait het, zodat ik de boeman word. Ik ben daarbovenop ook altijd de eerste geweest die excuses maak voor mijn aandeel in de ruzie. Daar leek hij op te wachten: net zo lang stilte en boosheid totdat ik inboette. Nogmaals: terwijl hij begon met zijn lullige gedrag en daar nooit verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Moraal van dit verhaal: dit lijkt mij dus gaslighting! Ik ga proberen om bij zo'n lullige reactie 1x goed de grens te trekken door te zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo reageert. En vervolgens geen voer te geven voor een hele ruzie en gaslighting.
P.s. ik ben nu jaren met deze ex bevriend en dat gaat prima. Dit gesprek was een uitzondering en wierp me terug naar eerdere ruzies die zo verliepen in onze relatie.
Nou, is dit herkenbaar? En wanneer had jij te maken met dit soort gedrag?
zaterdag 5 juli 2025 om 10:04
Ik weet niet of het gaslighting is. Dat is meer iemand structureel iets anders voorhouden dan de waarheid in de hoop dat de ander aan zichzelf gaat twijfelen. Dit lijkt mij meer passieve agressie. Hij doet lullig omdat hij zich misschien lullig voelde in jullie relatie of omdat hij jouw vraag stom vond, Dan ga jij hem “ een spiegel” voorhouden. De vraag is of die spiegel hem wel weergeeft want het is jouw spiegel het is jouw versie van hem die je teruggeeft. Ook niet zo leuk. Ik zou daar geen zin in hebben. Dus wellicht reageerde hij daarop ook weer lullig. Gastlighting… neuh…. Ik zie meer twee mensen die onhandig communiceren en over en weer nogal gevoelig zijn. Let it go. Jullie zijn exen.
zaterdag 5 juli 2025 om 10:05
De laatste tijd? Over dit fenomeen wordt al langere tijd (jaren) geschreven en aandacht aan gegeven.Jutter schreef: ↑05-07-2025 09:58
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet.
Ik begrijp niet dat je dit als vriendschap blijft houden, terwijl jij je realiseert dat hij je manipuleert. Waarom zou je in zo'n vriendschap willen zitten?
Fox off!
zaterdag 5 juli 2025 om 10:10
Het is een inzicht dat ik pas net krijg door een recente ruzie die mee terugwerpt naar oude patronen. Dat is de laatste jaren tussen ons nooit meer gebeurd. Dus @nutella: van manipulatie was al tijden geen sprake.
@bontebok ik begrijp je reactie niet helemaal. Met spiegel voorhouden bedoelde ik: laten zien dat zijn reactie niet heel aardig was. Ik vind dat best gezond en zie zijn gekonkel daarna als het probleem, niet de spiegel.
@bontebok ik begrijp je reactie niet helemaal. Met spiegel voorhouden bedoelde ik: laten zien dat zijn reactie niet heel aardig was. Ik vind dat best gezond en zie zijn gekonkel daarna als het probleem, niet de spiegel.
zaterdag 5 juli 2025 om 10:20
zaterdag 5 juli 2025 om 10:25
Hij is later weer als vriend terug gekomen in mijn leven, via wederzijdse vrienden. Dat ging verrassend goed en we hebben veel interesses gemeen. Ik vond het wel verrassend dat wij als vrienden helemaal geen issues leken te hebben. Een beetje afstand doet wonderen (nou ja, blijkbaar ging het nu toch mis).
zaterdag 5 juli 2025 om 10:27
Je snapt het patroon wel, maar je vraagt van hem iets wat hij niet gaat doen. Dat is ook onderdeel van het patroon: jij gaat moeite doen om hem iets te laten inzien. Hij wil daar niet aan. Kansloze missie.Jutter schreef: ↑05-07-2025 10:20Het is een gewone vriend nu en inderdaad: voortaan einde gesprek bij een lullige reactie.
Gekonkel is geen probleem in de vriendschap... het is de reden dat we uit elkaar zijn en ik had het lang niet meer meegemaakt. Maar ben nieuwsgierig naar het patroon en wil het snappen!
Zelf heb ik echt jarenlang geprobeerd om de vader van mijn kinderen een patroon in te laten zien. Totdat mijn jongste kind, toen 17 (!) vroeg: "mama waarom doe je nog zoveel moeite? We weten allemaal dat dit aan papa ligt en hij gaat het nooit zien."
Mijn kind heeft een prima relatie met zijn vader, maar hij ziet hem ook heel goed voor wie hij is. Kind is erg goed in het wegblijven uit zulke patronen. Hij laat het lekker bij zijn vader. Ik heb ervan geleerd. Uiteindelijk.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zaterdag 5 juli 2025 om 10:43
Goed om inzicht te hebben in een dynamiek die niet werkt, en bevestigd te zien dat het goed is dat de relatie over is.
Wat je beschrijft is volgens mij geen gaslighting. Dat is niet: verschillen van mening over wie begon of wiens schuld iets is. Ook daarover liegen en dingen omdraaien is dat niet per se.
Gaslighting is de intentie hebben dat de ander aan diens verstand en waarnemingsvermogen gaat twijfelen, en met die intentie liegen over dingen of op andere manieren manipuleren.
Dit klinkt meer als iemand die negatief reageert als hem iets verweten wordt en niet aanspreekbaar zijn op dat gedrag. Ook irritant, maar niet zo bewust bedoeld als manipulatie van de ander als gaslighting.
Wat je beschrijft is volgens mij geen gaslighting. Dat is niet: verschillen van mening over wie begon of wiens schuld iets is. Ook daarover liegen en dingen omdraaien is dat niet per se.
Gaslighting is de intentie hebben dat de ander aan diens verstand en waarnemingsvermogen gaat twijfelen, en met die intentie liegen over dingen of op andere manieren manipuleren.
Dit klinkt meer als iemand die negatief reageert als hem iets verweten wordt en niet aanspreekbaar zijn op dat gedrag. Ook irritant, maar niet zo bewust bedoeld als manipulatie van de ander als gaslighting.
What a nuanced anxiety
zaterdag 5 juli 2025 om 10:54
Je hebt dus als vrienden helemaal geen probleem en nu na jaren 1x een dingetje en wil er dan ineens een labeltje aan hangen?Jutter schreef: ↑05-07-2025 10:25Hij is later weer als vriend terug gekomen in mijn leven, via wederzijdse vrienden. Dat ging verrassend goed en we hebben veel interesses gemeen. Ik vond het wel verrassend dat wij als vrienden helemaal geen issues leken te hebben. Een beetje afstand doet wonderen (nou ja, blijkbaar ging het nu toch mis).
Snap sowieso niet dat je dingen nu wil begrijpen, hij is een vriend en als vriend kunnen jullie prima met elkaar omgaan, laat het hier dan gewoon bij.
zaterdag 5 juli 2025 om 10:54
Hm, ik herken wel dingen in het begrip gaslighting zoals je dat nu uitlegt @tyche. In een ruzie draait hij het zo dat zijn gedrag helemaal niet lullig is, maar mijn reactie wel. Waardoor ik aan mezelf ga twijfelen en waardoor hij als het ware boven mij gaat staan. Is gaslighting alleen gaslighting als het heel bewust gedaan wordt?
Maar misschien is dit wel waar: het niet aanspreekbaar zijn op gedrag, is mijn grootste irritatie.
Maar misschien is dit wel waar: het niet aanspreekbaar zijn op gedrag, is mijn grootste irritatie.
zaterdag 5 juli 2025 om 10:57
zaterdag 5 juli 2025 om 11:06
Precies dit. Het is echt vernietigend kan ik je helaas uit ervaring vertellen.
Waarom willen mensen alles zo graag onder een psychologische/psychiatrische noemer proppen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:09
Jij vindt zijn reactie niet aardig, de vraag is of hij het ook onaardig bedoelde. Iemand een spiegel voorhouden is ook een vorm van manipulatie. Je wilt dat hij zijn gedrag verandert. Dat is een ongezonde dynamiek. Je had ook de opmerking kunnen negeren.Jutter schreef: ↑05-07-2025 10:10Het is een inzicht dat ik pas net krijg door een recente ruzie die mee terugwerpt naar oude patronen. Dat is de laatste jaren tussen ons nooit meer gebeurd. Dus @nutella: van manipulatie was al tijden geen sprake.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:11
Nou ja, het is wel prettig om patronen te leren begrijpen. Ik had het dus blijkbaar nog niet helemaal goed begrepen en plakte het verkeerde label op dit euvel. Ik herkende er wel een hoop in en ik dácht in deze relatie ook werkelijk vaak dat ik gek werd. Misschien is het voorbeeld dat ik nu gaf veel te klein.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:15
Jutter schreef: ↑05-07-2025 11:11Nou ja, het is wel prettig om patronen te leren begrijpen. En het spijt me als ik het dus nog niet helemaal goed heb begrepen en het verkeerde label op dit euvel plakte. Ik herkende er een hoop en ik dácht in deze relatie ook werkelijk vaak dat ik gek werd. Misschien is het voorbeeld dat ik nu geef te klein.
Ik zou vooral eens kijken naar patronen in jezelf. Waarom wil je hem begrijpen? Waarom wil je hem een spiegel voorhouden? Waarom zeg je niet gewoon "ik wil dit gedrag niet in mijn leven, tabee"?
zaterdag 5 juli 2025 om 11:17
zaterdag 5 juli 2025 om 11:19
Wat kut moiren dat je het herkent.
En waarom mensen zo graag zulke labels plakken: ik denk omdat de eigen ervaring dan legitiem voelt; dat het voelt als bevestiging dat je zelf niets fout deed en de ander wel. Een vorm van bevestiging en erkenning en dat de ander de schuldige is.
Daaronder zit dan - denk ik - onzekerheid: heb ik het wel goed gezien, heb ik 'recht' om de relatie te verbreken? Stel ik me niet aan, overdrijf ik niet? En een label geeft dan houvast en bevestiging.
Alleen jammer dat dan juist het label wordt uitgehold doordat het zo vaak verkeerd wordt gebruikt. En ook jammer dat problemen zonder label misschien niet serieus genoeg worden genomen. Of dat mensen daar bang voor zijn.
What a nuanced anxiety
zaterdag 5 juli 2025 om 11:22
Precies dit.
En vooral ook het zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor de dynamiek binnen de relatie, het niet zelf hoeven handelen etc.
Blijkbaar is deze man ook niet leuk als vriendschap. End it zou ik zeggen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:28
Iemand als vriend houden betekend ook vaak controle over iemand houden. En laat dat nou net mensen die gaslighting toepassen, graag willen.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 5 juli 2025 om 11:29
TO dus.GroenTuintje schreef: ↑05-07-2025 11:28Iemand als vriend houden betekend ook vaak controle over iemand houden. En laat dat nou net mensen die gaslighting toepassen, graag willen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in