Over mijn grenzen heen...

27-01-2020 07:55 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik merk dat ik er even een beetje doorheen zit.
Waarschijnlijk een combi van alles: drukke baan waar ik mijzelf voor de 100 procent voor geef, drukke peuter waar ik 200 procent voor geef, een 2e kinderwens die niet lukt en waarvoor we naar de huisarts moeten.
Elke kleine irritatie is er eentje teveel.
Nu zijn er al vaker dingetjes waaraan ik mij irriteer bij mijn schoonouders maar ditmaal voelde ik me echt geknakt. En kan ik niet meer relativeren.
Simpel gezegd komt het erop neer dat m'n schoonvader z'n schoenen weigert uit te doen. Daarom heb ik pantoffels gekocht maar uit zichzelf trekt hij deze niet aan. En dat irriteert me. We hebben een vloer waarop vlekken goed te zien zijn en het voelt als of erover mijn grenzen wordt heen gegaan. Eenmaal per 2 weken past m'n schoonmoeder op maar eigenlijk hoeft het van even niet zo. Schoonvader komt ook meestal even langs en dan weet ik dus dat er geen sloffen worden aangetrokken. Het gaat eigenlijk niet eens meer over de sloffen maar over het feit dat erover mijn grens wordt heen gegaan. Dat gebeurt weleens vaker: dochter appelsap geven terwijl ze dat nog nooit op heeft, onaangekondigd op onze vakantie staan.
Zucht...het lijkt misschien nergens over te gaan maar ik merk dat het mij mateloos irriteert.
Hoe ga ik hier op een normale manier mee om want het is ook zonde als dit de band gaat schaden..

Stel ik mij aan?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja (47%)
Nee (24%)
Beetje (30%)
In mijn hele leven is mij maar 1x gevraagd om mijn schoenen uit te doen bij de deur. Ik ben heel verbaasd dat het zo normaal is om je visite te vragen de schoenen uit te doen. Ik vind dat echt heel onbeleefd.

TO zit er duidelijk helemaal doorheen. Die schoenen, dat is nu een grens. Maar ik denk dat er heel veel dingen tegen een grens aan schuren. Of er overheen gaan. Grenzen die niet zelf kan bewaken (werk, peuter). En nu moet schoonvader het ontgelden.
TO, ik zou je aanraden meer afstand te nemen van je schoonouders. Geef aan dat je straks met 2 kinderen liever een KDV hebt dan wekelijks oma als oppas, en dat je daarom nu alvast je eerste kind naar het KDV brengt. Dat scheelt ongetwijfeld ook een berg energie die nu weglekt naar de peuter zelf.
redbulletje schreef:
27-01-2020 09:34
Bijzonder idd dat mensen zo gevoelig zijn voor cultuur terwijl ze niet eens het respect kunnen opbrengen voor een individuele wens.
Ik was 25 jaar geleden heel vooruitstrevend door een rookverbod in te stellen in mijn huis. Daar ben ik ook 'vrienden' door verloren. Maar nu is het gelukkig eindelijk algemeen geaccepteerd door rokers dat ze niet meer vragen waar de asbak staat, maar uit zichzelf buiten gaan roken.
Bizar! Die vrienden ben je liever kwijt dan rijk. Goed om daar dan achter te komen, scheelt weer investeren.
dolfje schreef:
27-01-2020 09:30
Ik ook.
Vraag me wel af hoe de partner van To over dit alles denkt.
Die moet waarschijnlijk zijn ballen afschroeven bij de voordeur
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:34
Je had het over wensen negeren. En waarom mag de wens van schoonvader om z'n schoenen wel aan te houden genegeerd worden?
Omdat de gastvrouw de baas is. Zij beslist wat de regels zijn. Gaat hij niet akkoord dan is hij niet welkom meer.
Er wordt erg tegemoet gekomen aan zijn bezwaren (warme eigen sloffen speciaal voor hem, desnoods een paar schone schoenen van zijn eigen merk, een voetenbankje in de hal) maar wil hij niet dan zal ik geloven dat hij niet meer te goeder trouw is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik lees iemand die op het punt staat overspannen te worden.
En neem oppas bij het kinderdagverblijf kan je die de schuld geven als er iets niet naar wens gaat.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:42
Omdat de gastvrouw de baas is. Zij beslist wat de regels zijn. Gaat hij niet akkoord dan is hij niet welkom meer.
Er wordt erg tegemoet gekomen aan zijn bezwaren (warme eigen sloffen speciaal voor hem, desnoods een paar schone schoenen van zijn eigen merk, een voetenbankje in de hal) maar wil hij niet dan zal ik geloven dat hij niet meer te goeder trouw is.

De gastvrouw de baas?????

Hij past gratis op haar kind. Niet welkom meer is geen handige actie dan ;-))
En alsnog zou ze zich erin kunnen verdiepen waarom hij die schoenen niet uit wil doen. Mijn vader droeg zelfs in z'n eigen huis z'n schoenen, want dat vond hij prettiger. Ook als het 30 graden was buiten. Daar zal dan toch wat achter zitten, denk ik.

En TO heeft als énige reden haar besmettelijke vloer, terwijl ze nota bene een kind heeft en een wens voor een tweede. Als iets niet handig is, met een besmettelijke vloer, is het wel kleine kinderen. Daar zijn de schoenen van schoonvader het minste probleem voor.
Later is nu
Ik vraag me af wat er onbeleefd is aan iemand vragen zijn/haar schoenen uit te doen. Ik vind het juist onbeleefd ze aan te houden, zeker als je weet dat je bij iemand thuis bent die geen schoenen in huis wil.
Alle reacties Link kopieren
En jij wil nog een tweede kind?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:50
De gastvrouw de baas?????

Hij past gratis op haar kind. Niet welkom meer is geen handige actie dan ;-))
En alsnog zou ze zich erin kunnen verdiepen waarom hij die schoenen niet uit wil doen. Mijn vader droeg zelfs in z'n eigen huis z'n schoenen, want dat vond hij prettiger. Ook als het 30 graden was buiten. Daar zal dan toch wat achter zitten, denk ik.

En TO heeft als énige reden haar besmettelijke vloer, terwijl ze nota bene een kind heeft en een wens voor een tweede. Als iets niet handig is, met een besmettelijke vloer, is het wel kleine kinderen. Daar zijn de schoenen van schoonvader het minste probleem voor.
Ik vind het inderdaad wonderlijk dat TO denkt de vloerbedekking schoon te kunnen houden met een rondrennend kind, maar dat terzijde. TO bepaalt haar eigen regels in haar eigen huis en aanvaardt *desnoods* de consequenties dat de man niet meer wil komen. Ook al zou ze voortaan altijd het spel "voetjes van de vloer" willen spelen; haar keus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
27-01-2020 09:40
Die moet waarschijnlijk zijn ballen afschroeven bij de voordeur
:proud:
Suzan_1991 schreef:
27-01-2020 09:50
Ik vraag me af wat er onbeleefd is aan iemand vragen zijn/haar schoenen uit te doen. Ik vind het juist onbeleefd ze aan te houden, zeker als je weet dat je bij iemand thuis bent die geen schoenen in huis wil.


Mijn schoenen maken deel uit van mijn outfit, pantoffels staan daar niet bij. Ik heb in sommige schoenen last van zweetvoeten, wat je niet ruikt als ik mijn schoenen aan mag houden. Als jij denkt dat ik jouw huis vies maak met mijn schoenen ga je er dus vanuit dat ik niet fatsoenlijk mijn voeten veeg bij het binnenkomen. Schoenen waarmee ik op visite ga zijn geen schoenen waarmee ik in het bos loop. Mijn schoenzolen zijn niet vies van die 3 meter van mijn eigen voordeur naar mijn auto, en 10 meter vanuit de auto naar jouw voordeur, en dan ook nog vegen op jouw mat.

Mijn vriend draagt steunzolen, voor hem is schoenen dragen veel beter. Mijn schoonmoeder heeft scoliose en daarom in haar ene schoen een verhoging, zonder die verhoging krijgt ze last van haar rug. Mijn eigen moeder heeft hartfalen en krijgt snel dikke voeten, zij krijgt haar schoenen dan niet meer aan.

En zo kunnen er nog 100 redenen zijn waarom iemand zijn schoenen aan wil houden en/of beledigd is als je vraagt om de schoenen uit te doen.
Alle reacties Link kopieren
Is je schoonvader mijn man? De weigert ook zn schoenen uit te doen, en ik doe het zelf ook niet. Dan dweil je maar een keer extra.
En ze komen jullie verrassen op vakantie, is t weer niet goed.
En appelsap geven.... Wat erg!!!! Stel je niet aan, het is geen jonge jenever.
ik geef mn bek ook maar een douw
retrostar schreef:
27-01-2020 09:59
Ik vind het inderdaad wonderlijk dat TO denkt de vloerbedekking schoon te kunnen houden met een rondrennend kind, maar dat terzijde. TO bepaalt haar eigen regels in haar eigen huis en aanvaardt *desnoods* de consequenties dat de man niet meer wil komen. Ook al zou ze voortaan altijd het spel "voetjes van de vloer" willen spelen; haar keus.


Dan is een gevolg van haar keus dat ze schoonmoeder niet meer moet vragen op haar kind te passen in haar huis.
Alle reacties Link kopieren
Lieve To

Ik denk dat er inderdaad heel erg over je grenzen gegaan wordt. 300% van jezelf vergen, en dan nog huis haard en man tevreden houden; dat klinkt als recept voor een burn out oid.

Je probleem is niet de schoonvader en zijn schoenen (Meis - je hebt een peuter. Die vloer kun je vergeten!) Ook niet de appelsap van je schoonmoeder (jammer maar ze gaat er echt niet dood aan). Zelfs dat onaangekondigd langskomen is misschien raar - maar niet het grootste van over je grenzen gaan.

Je probleem is dat je krampachtig probeert gelukkig te zijn terwijl je 350% procent probeert te geven en ook nog even een tweede kind wil. En dan zijn schoonouders veilig om op te mopperen want ze blijven toch wel. Terwijl je eigenlijk met jezelf aan de slag moet om je energie beter te verdelen, minder druk te maken om futiliteiten en je te richten op wat belangrijk is; je kind, je man, je baan.

Dus; kind naar Kdv is handig want normaliseert relatie met opa en oma maar lost niets op. Schoonmaker inhuren voor die vloer en je huis zodat dat je niets meer kost. En verzin een andere vloer die wel kind- en bezoek bestendig is.
En die huisarts? Misschien niet voor een fertiliteitstraject maar om hulp te zoeken in het minder dan 350% willen geven.
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:03
Ik vind het bijzonder dat veel mensen juist het bezoek tijdens vakantie over de grens vinden gaan. Deze mensen passen 2x per week op hun kleinkind en zien zichzelf dus kennelijk als graag geziene gast. Vakantie was vast niet heel erg ver weg, want anders staan ze niet zomaar op de stoep.

Echt, als je deze mensen zo slecht kunt hebben, dat ze al over een grens gaan als ze langskomen op vakantie, waarom mogen ze dan wel op je kinderen passen? Tijdens de vakantie van TO hebben ze ineens bakken met tijd over en dachten "kom, we gaan er gezellig even langs"

Mee eens. Waarom is dit zo erg?

TO, ik denk dat je de oplossing zelf wel weet. Je bent gestresst en daarom maak je je druk over kleine dingetjes (dat gebeurt nu eenmaal). De oplossing ligt bij jezelf en niet bij je schoonouders.
De combinatie van irritatie en een overspannen gevoel met dat het niet lukt om zwanger te worden kan ook duiden op een verstoorde hormonale balans.
Marana schreef:
27-01-2020 10:00
Mijn schoenen maken deel uit van mijn outfit, pantoffels staan daar niet bij. Ik heb in sommige schoenen last van zweetvoeten, wat je niet ruikt als ik mijn schoenen aan mag houden. Als jij denkt dat ik jouw huis vies maak met mijn schoenen ga je er dus vanuit dat ik niet fatsoenlijk mijn voeten veeg bij het binnenkomen. Schoenen waarmee ik op visite ga zijn geen schoenen waarmee ik in het bos loop. Mijn schoenzolen zijn niet vies van die 3 meter van mijn eigen voordeur naar mijn auto, en 10 meter vanuit de auto naar jouw voordeur, en dan ook nog vegen op jouw mat.

Mijn vriend draagt steunzolen, voor hem is schoenen dragen veel beter. Mijn schoonmoeder heeft scoliose en daarom in haar ene schoen een verhoging, zonder die verhoging krijgt ze last van haar rug. Mijn eigen moeder heeft hartfalen en krijgt snel dikke voeten, zij krijgt haar schoenen dan niet meer aan.

En zo kunnen er nog 100 redenen zijn waarom iemand zijn schoenen aan wil houden en/of beledigd is als je vraagt om de schoenen uit te doen.
Met voeten vegen krijg je er echt niet alle zooi af. Er ligt genoeg rotzooi op straat. Het is gewoon ontzettend smerig om bijv. met schoenen op tapijt te lopen. En als iemand een medisch probleem heeft, kan die persoon dat toch gewoon aangeven? Overigens vind ik het wel erg ver gaan als je beledigd zou zijn als iemand je vraagt je schoenen uit te trekken.
anoniem_63edfdf1c077e wijzigde dit bericht op 27-01-2020 10:09
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog maar niet voor een 2e gaan, je bent half overspannen en reageert dat nu af op je schoonvader.
ik geef mn bek ook maar een douw
Marana schreef:
27-01-2020 10:00
Mijn schoenen maken deel uit van mijn outfit, pantoffels staan daar niet bij. Ik heb in sommige schoenen last van zweetvoeten, wat je niet ruikt als ik mijn schoenen aan mag houden. Als jij denkt dat ik jouw huis vies maak met mijn schoenen ga je er dus vanuit dat ik niet fatsoenlijk mijn voeten veeg bij het binnenkomen. Schoenen waarmee ik op visite ga zijn geen schoenen waarmee ik in het bos loop. Mijn schoenzolen zijn niet vies van die 3 meter van mijn eigen voordeur naar mijn auto, en 10 meter vanuit de auto naar jouw voordeur, en dan ook nog vegen op jouw mat.

Mijn vriend draagt steunzolen, voor hem is schoenen dragen veel beter. Mijn schoonmoeder heeft scoliose en daarom in haar ene schoen een verhoging, zonder die verhoging krijgt ze last van haar rug. Mijn eigen moeder heeft hartfalen en krijgt snel dikke voeten, zij krijgt haar schoenen dan niet meer aan.

En zo kunnen er nog 100 redenen zijn waarom iemand zijn schoenen aan wil houden en/of beledigd is als je vraagt om de schoenen uit te doen.
Dan pas ik niet bij jouw outfit. Als mensen menen strak in het pak bij mij langs te moeten komen terwijl ik er gewoon casual bij zit/hang, dan denk ik niet dat er uberhaupt een klik zou zijn. Bij mij trekken vrienden uit zichzelf hun schoenen uit en gaan lekker op de bank hangen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-01-2020 10:01
Dan is een gevolg van haar keus dat ze schoonmoeder niet meer moet vragen op haar kind te passen in haar huis.
Natuurlijk wel vragen maar de voorwaarde is dat schoenen worden uitgedaan. Dat zou ik wel tevoren duidelijk maken.

Als ze toch haar schoenen niet uitdoet dan komt ze er niet meer in.

Ze zal al gauw eieren voor haar geld kiezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
27-01-2020 10:06
Met voeten vegen krijg je er echt niet alle zooi af. Er ligt genoeg rotzooi op straat. Het is gewoon ontzettend smerig om bijv. met schoenen op tapijt te lopen. En als iemand een medisch probleem heeft, kan die persoon dat toch gewoon aangeven? Overigens vind ik het wel erg ver gaan als je beledigd zou zijn als iemand je vraagt je schoenen uit te trekken.
Als je geen antwoorden wol horen dan moet je ook geen vraag stellen.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
27-01-2020 10:04
Lieve To

Ik denk dat er inderdaad heel erg over je grenzen gegaan wordt. 300% van jezelf vergen, en dan nog huis haard en man tevreden houden; dat klinkt als recept voor een burn out oid.

Je probleem is niet de schoonvader en zijn schoenen (Meis - je hebt een peuter. Die vloer kun je vergeten!) Ook niet de appelsap van je schoonmoeder (jammer maar ze gaat er echt niet dood aan). Zelfs dat onaangekondigd langskomen is misschien raar - maar niet het grootste van over je grenzen gaan.

Je probleem is dat je krampachtig probeert gelukkig te zijn terwijl je 350% procent probeert te geven en ook nog even een tweede kind wil. En dan zijn schoonouders veilig om op te mopperen want ze blijven toch wel. Terwijl je eigenlijk met jezelf aan de slag moet om je energie beter te verdelen, minder druk te maken om futiliteiten en je te richten op wat belangrijk is; je kind, je man, je baan.

Dus; kind naar Kdv is handig want normaliseert relatie met opa en oma maar lost niets op. Schoonmaker inhuren voor die vloer en je huis zodat dat je niets meer kost. En verzin een andere vloer die wel kind- en bezoek bestendig is.
En die huisarts? Misschien niet voor een fertiliteitstraject maar om hulp te zoeken in het minder dan 350% willen geven.

Mooie post :heart:
Later is nu
In Scandinavië is het heel normaal om de schoenen uit te doen op visite, vw de sneeuw en de blubber die dat met zich mee kan brengen.
Daar trok ik ze altijd uit, maar t voelde niet zo op mijn gemak zoals thuis, waar ik nooit met schoenen loop.
Ik denk dat je gewoon dit moet accepteren. Dan gooi je er snel een dweil overheen waar hij heeft gelopen.
Ik heb ook een besmettelijke vloer gehad, dus ik weet hoe irritant t is als je er alles opziet. Maar ook van warme zweterige voeten zie je een afdruk. Dan heb ik liever dat ze de schoenen aanhouden😉.
Mijn tip: accepteren. Probeer t los te laten. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken.
Of een nieuwe vloer uitzoeken.
Murrmurr schreef:
27-01-2020 08:09
Het is voor mij als kinderloos persoon zo lastig te begrijpen dat sommige mensen al op het randje van een instorting balanceren omdat het allemaal zo stressvol is maar dan toch koste wat kost een tweede willen.
Ik heb kinderen en denk hetzelfde.
Als iemand mij maandelijks minimaal 100 euro kado geeft ga ik trouwens echt niet zeuren over schoenen of appelsap. Of ik ga gewoon betalen voor de opvang.
En newsflash: daar gebeuren ook dingen die je niet zo leuk vindt.
TO, je schoonouders gaan niet over je grenzen (niet met de voorbeelden, die je beschrijft in elk geval). Je gaat over je eigen grenzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven