Relatie is ongezond, maar uitmaken ook... help?!

14-11-2017 06:52 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is zwaar overspannen en weigert hulp. We LATen, maar elk weekend begint er meer en meer op te lijken dat ik zijn verzorgende ben. Ik verduur zijn angst en woedebuien, zorg voor het huishouden en hoewel we geen extreme ruzies meer hebben zoals aan het begin van zijn burnout merk ik dat het nergens meer heengaat, ondanks de fijne intieme momenten die we hebben.

Nu de crux: ik heb een autisme spectrumstoornis en een verleden van hevige depressies. De vorige keer dat mijn relatie, die ook niet gezond was, uit ging ben ik een jaar lang flink ziek geweest. En dat kan ik nu niet hebben, want heb mijn eerste serieuze baan en wil daar graag blijven. Dat betekent voor mij meer dan werk, het betekent een flatje kopen en zelfstandigheid. Ik zie dit nu als hoofddoel in mijn leven en ik weet dat als die relatie uit gaat mijn plannen weer helemaal misgaan. En dan loop ik nog bij een psycholoog en word ik begeleid.

Toch weet ik ook dat het niet zo verder kan. Het is een giftige relatie geworden en hoewel ik weet wat hij meemaakt is de gedachte dat hij mij voor altijd blijft uitschelden en zichzelf blijft verwaarlozen gewoon te veel. Help?
anoniem_262181 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 07:03
3.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
14-11-2017 09:05
Het is hartstikke oneerlijk naar hem toe dat je alleen maar bij hem blijft omdat je niet alleen wilt zijn.
Maar dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-11-2017 09:08
je "vriend" kan jou behandelen zoals hij wil; je gaat toch niet weg.
Auch... klopt :cry:
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 09:27
Maar dat is niet zo.


Ok, dat klopt, in de OP schrijf je ook dat je bij hem blijft omdat je niet ziek wilt worden en daarmee je plannen richting zelfstandigheid moet uitstellen.
Alle reacties Link kopieren
HEYYY,


Ik zou het gewoon uitmaken, dan ben je van dat gezeik af,



XOXOOXOXOXOOXOXOX :whip:
Alle reacties Link kopieren
Ga weg. Ik ben ook dertig en heb ook nog nooit een gezonde relatie gehad terwijl ik dat heel graag zou willen. Toch ben ik weggegaan bij mannen die niet goed voor me waren, want het beste dat ik kon doen was uit mijn ongezonde relaties stappen en leren alleen te zijn/mijn eigen shit op orde krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft problemen met angst, en woede en paniek, verwaarloost zijn huishouden, vindt het niet erg dat iemand waarvan hij zou moeten houden zichzelf pijn doet door te stofzuigen, vindt hulp niet nodig (uit trots of wantrouwen), is agressief, heeft ook humor, is aardig.

Allemaal kanten van dezelfde persoonlijkheid. Er bestaat niet zoiets als "de aardige" en "de gemene man", en dat iets of iemand dat uitlokt. Zijn persoonlijkheid is het gevolg van zijn visie op de wereld om hem heen en zijn karakter en gedrag zijn de manieren om met de wereld om te gaan. Dergelijke gevoelens en gedrag kan jij niet veranderen.

Als jij dus zegt dat je naar hem toegaat omdat je hem leuk en aardig vindt dan heb je het over een klein gedeelte van zijn "ik"; dat is dus het gedrag wat hij soms vertoont. Nu is niemand 100% een kreng van een vent want dan zou iedereen hem gaan mijden en zelf zal hij ook wel de behoefte soms hebben om lief te zijn. Iedereen wil een band met de wereld om zich heen. Aardig, lief en leuk zijn maken hem dus geen goed mens. Een goed mens zou hij zijn als hij jou met respect behandelde, ook al voelt hij zich niet lekker en wint hij er zelf niets mee. En dat doet hij niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@LaPeridot: richt je weekends anders in. Ga dingen doen die jou (jullie?) ontspannen ipv zijn huissloof te spelen.

Over je ass: stel jezelf oprecht de vraag in hoeverre je partner een preoccupatie geworden is. Doe je dit echt voor hem en jullie relatie, of doe je dit omdat het een gewoonte is en de verandering angst inboezemt?
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
14-11-2017 10:33
@LaPeridot: richt je weekends anders in. Ga dingen doen die jou (jullie?) ontspannen ipv zijn huissloof te spelen.

Over je ass: stel jezelf oprecht de vraag in hoeverre je partner een preoccupatie geworden is. Doe je dit echt voor hem en jullie relatie, of doe je dit omdat het een gewoonte is en de verandering angst inboezemt?
Het laatste, goed om die preoccupatie te bespreken met mijn psych trouwens...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-11-2017 10:03
Hij heeft problemen met angst, en woede en paniek, verwaarloost zijn huishouden, vindt het niet erg dat iemand waarvan hij zou moeten houden zichzelf pijn doet door te stofzuigen, vindt hulp niet nodig (uit trots of wantrouwen), is agressief, heeft ook humor, is aardig.

Allemaal kanten van dezelfde persoonlijkheid. Er bestaat niet zoiets als "de aardige" en "de gemene man", en dat iets of iemand dat uitlokt. Zijn persoonlijkheid is het gevolg van zijn visie op de wereld om hem heen en zijn karakter en gedrag zijn de manieren om met de wereld om te gaan. Dergelijke gevoelens en gedrag kan jij niet veranderen.

Als jij dus zegt dat je naar hem toegaat omdat je hem leuk en aardig vindt dan heb je het over een klein gedeelte van zijn "ik"; dat is dus het gedrag wat hij soms vertoont. Nu is niemand 100% een kreng van een vent want dan zou iedereen hem gaan mijden en zelf zal hij ook wel de behoefte soms hebben om lief te zijn. Iedereen wil een band met de wereld om zich heen. Aardig, lief en leuk zijn maken hem dus geen goed mens. Een goed mens zou hij zijn als hij jou met respect behandelde, ook al voelt hij zich niet lekker en wint hij er zelf niets mee. En dat doet hij niet.
Klopt... komt hard aan
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 08:56
Ik mis de intmiteit en de leuke momenten waarin we lachen samen.

En ja als partner ben ik misschien wel te onderdanig soms. Maar nu ben ik het gewoon met mensen eens. Niet met iedereen trouwens.
klinkt niet erg specifiek TO, maw, het gaat je niet om hem
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 07:34
Mijn huisgenoot is zwaar allergisch voor katten dus dar kan niet.

Wat heeft jouw huisgenoot met de kattenharen bij je vriend te doen? Of zijn beide hetzelfde?
Hij vind het waarschijnlijk wel makkelijk, een huishoudster in het weekend waar hij agressief en onbeschoft tegen kan doen, em die toch iedere keer blijft komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-11-2017 10:55
Wat heeft jouw huisgenoot met de kattenharen bij je vriend te doen? Of zijn beide hetzelfde?
Hij vind het waarschijnlijk wel makkelijk, een huishoudster in het weekend waar hij agressief en onbeschoft tegen kan doen, em die toch iedere keer blijft komen.
Dat was een reactie op iemand die voorstelde zelf de katten in huis te nemen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je bedenkt 1000 onlogische redenen om bij hen te blijven, dus dan blijf je toch gewoon?

Maar alsjeblieft, begin niet aan kinderen. Hoe kun je denken dat dat een idee is?
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 07:34
Mijn huisgenoot is zwaar allergisch voor katten dus dar kan niet.

Mijn grootste angst is alleen zijn, hem gaan missen om wie hij was voor dit alles, niet meer de fijne momenten... en ik heb hier 2 jaar in gestoken die ik nu vergooid heb.

Zijn agressie, paniekaanvallen etc. Zouden draaglijker zijn als hij hulp zocht. Dat weigert hij.
De tijd dat het fijn was heb je niet vergooid die was fijn, de tijd erna heb je van kunnen leren dus ook niet vergooid, je toekomstige jaren kun je wel vergooien..... door te blijven in een relatie die je niets meer opleverd....

En als uitmaken op afstand beter werkt..... schrijf hem een brief. Kies voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes schreef:
14-11-2017 22:11
En als uitmaken op afstand beter werkt..... schrijf hem een brief. Kies voor jezelf

Dit verdient geen schoonheidsprijs, maar als dat de enige manier voor jou is im de relatie te kunnen/durven te beëindigen?

Maar ik denk eerlijk gezegd dat je naar hem toe blijft gaan, als redder, als iemand die zich vastklampt aan de negatieve aandacht, want dat is ook aandacht.

Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het uitgemaakt. Hij is vanochtend totaal doorgedraaid en zelfs de huisarts drong aan op psychiater, maar hij weigerde hulp. Heb gezegd dat hij hulp moet zoeken want ik zie het anders niet meer zitten. Hij zei dat hij het dan nog liever uitmaakt.

Dus bij dezen. Voel me beroerd, schuldig, angstig en weet het even niet meer..
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, de eerste dag van je nieuwe leven.
Kijk naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden.
Lees dit topic nog eens door. En natuurlijk mag je rouwen om wat geweest is maar waarom zou jij je schuldig voelen? Als de HA al niks bij hem kan bewerkstelligen waarom zou jij het dan wel kunnen?
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Klopt... ik moet ook gaan werken aan mijn foutemannenradar. Ik pik teveel en te lang. Ben normaal zelfverzekerd maar in relaties een deurmat. Niet goed. Ik ga pas weer daten als ik dat helder heb want dut is een patroon.
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
19-11-2017 04:04
Klopt... ik moet ook gaan werken aan mijn foutemannenradar. Ik pik teveel en te lang. Ben normaal zelfverzekerd maar in relaties een deurmat. Niet goed. Ik ga pas weer daten als ik dat helder heb want dut is een patroon.
Je zou denken dat je daar nu geleerd van hebt.
Als die alarmbel komt gelijk ermee kappen.
Het is helder genoeg.
Dag deurmat, hoi zelfverzekerde vrouw. :yes:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
sterkte LePeridot... het is echt beter ook al voelt dat nog niet zo :hug:
Lorem Ipsum
LePeridot schreef:
19-11-2017 04:04
Klopt... ik moet ook gaan werken aan mijn foutemannenradar. Ik pik teveel en te lang. Ben normaal zelfverzekerd maar in relaties een deurmat. Niet goed. Ik ga pas weer daten als ik dat helder heb want dut is een patroon.
Goed van je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven