Samenwonen, help

26-06-2026 06:42 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. Ik trek bij hem in. Het is voor het eerst dat ik mijn eigen plek opgeef voor een ander.
Ik had er veel zin in, tot ik mijn huurcontract opzegde. Nu zit ik in een constante staat van twijfel en angst. Heb twee paniekaanvallen gehad. Het is vooral de gedachte dat ik mijn vertrouwde plek opgeef. Heb tien jaar in mijn huurhuisje gewoond, het is echt mijn veilige haven. Het huis van mijn vriend is echt een mannenhuis; ruim en kil. Natuurlijk gaan we het meer inrichten naar mijn smaak maar op dit moment voel ik me er niet thuis.
Doordat ik zoveel stress heb van de verhuizing projecteer ik dat op mijn relatie. Ik let op ieder minuscuul dingetje dat minder gaat tussen ons en zie dat zorgt voor extra twijfel. Doe ik hier wel goed aan? Is dit de man waarmee ik oud wil worden? Kan ik niet beter alleen zijn? Etc.
Ik heb een verleden van bindingsangst. Eerste maanden van de relatie waren een uitdaging, na een maand of 8-9 ging het een stuk beter. Nu laait het weer op door dat samenwonen.
Als ik mijn gevoelens naar hem uitspreek snapt hij het niet zo. Hij zegt wel: ik snap dat het spannend is om je eigen plek op te geven, maar je hebt er toch zin in? Je vindt het toch leuk om samen te wonen? Daardoor blokkeer ik want heb het gevoel dat ik mezelf steeds moet verantwoorden. En dan uit ik mn gevoelens helemaal niet meer en krop ik dingen op en ontplof ik op een gegeven moment. Hij weet zich geen raad met mijn buien.
Verder is hij heel lief- dat ik überhaupt mijn plek wil opgeven voor hem is al een goed teken en we zijn de afgelopen maanden onwijs naar elkaar toegegroeid. Ik voel me veilig en rustig bij hem. Maar ook dat laatste slaat nu om in twijfel: wat als het saai wordt? Hebben we wel genoeg lol samen? (We zijn meer knuffelaars dan praters/lachers) Ben ik straks na een halfjaar op hem uitgekeken en ga ik hem en mezelf dan pijn doen?

Pff, hoort samenwonen zo te voelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hecamel schreef:
26-06-2026 10:57
Als ik je zo lees is het echt gewoon koudwatervrees en dat is zelfs voor mensen die geen bindingsangst hebben heel normaal.

Als ik je zo lees zijn jullie eigenlijk heel erg gelukkig samen en brengt hij je de rust die je nodig hebt. Dat je door samen te zijn met je vriend wel het huisje boompje beestje wilde is echt een goed teken hoor.

Je hebt denk ik hulp gehad bij je bindingsangst? Zet die nu in. En bijt even door, want als jullie eenmaal officieel samenwonen kom je erachter dat het allemaal helemaal goed gaat komen.
Dankjewel voor je geruststelling. Is inderdaad precies de reden waarom ik terughoudender ben geworden met plaatsen op dit forum.
Het voelt voor mij ook als koudwatervrees. Voorheen vond ik het best fijn in zijn appartement, ik kwam er in elk geval tot rust omdat hij veel relaxter woont dan ik, maar nu ik mijn huur heb opgezegd wil ik daar elke keer met gierende banden weg. Het is zo'n omslag ineens, alsof m'n brein ergens geen grip meer op heeft en een uitweg zoekt. Het is heel naar en ook niet leuk voor mijn vriend.

Ik heb overigens nooit echt hulp gehad bij mijn bindingsangst, niet professioneel iig. Wel zelf veel gelezen en toegepast.
Alle reacties Link kopieren Quote
lunahart1993 schreef:
26-06-2026 12:03
Dankjewel voor je geruststelling. Is inderdaad precies de reden waarom ik terughoudender ben geworden met plaatsen op dit forum.
Het voelt voor mij ook als koudwatervrees. Voorheen vond ik het best fijn in zijn appartement, ik kwam er in elk geval tot rust omdat hij veel relaxter woont dan ik, maar nu ik mijn huur heb opgezegd wil ik daar elke keer met gierende banden weg. Het is zo'n omslag ineens, alsof m'n brein ergens geen grip meer op heeft en een uitweg zoekt. Het is heel naar en ook niet leuk voor mijn vriend.

Ik heb overigens nooit echt hulp gehad bij mijn bindingsangst, niet professioneel iig. Wel zelf veel gelezen en toegepast.
Dan kom je ook hier wel doorheen.

Het is nu even zwaar, maar geef je er gewoon aan over, dan ben je het snelste er doorheen. Want als je heel praktisch kijkt woonden jullie eigenlijk al samen en dat ging goed, dus hou je daar aan vast. Want door geen eigen huis meer te hebben verandert er verder niet zo eigenlijk.
Denk vooral aan waarom je wel samen wilde gaan wonen, waarom je wel dat huisje boompje beestje gevoel hebt. En wees er op bedacht dat je brein nu dingen zoekt om je te laten vluchten die eigenlijk helemaal niet waar zijn. Maar je herkent dat al, dus misschien heb je ook wel de mogelijkheid om ze weg te redeneren.

Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt alsof er geen rationele grondslag is voor de stress die je nu ervaart. Als in: het komt te vroeg, de relatie is niet stabiel genoeg, je voelt je niet thuis in zijn huis, etc. Dus het is waarschijnlijk vooral angst en een stressreactie van je lichaam.

Wat je kunt proberen, is om door dat ongemak dat je ervaart heen te gaan. Dus als je onrustig of gestresst wordt, onderzoek dan in je lijf waar je dat voelt. En blijf erbij. Je hoeft verder niks te doen - niet piekeren, niets proberen op te lossen - alleen maar waarnemen wat er in je lichaam gebeurt en dat vervelende gevoel er gewoon te laten zijn. Als het je helpt, kun je ook een paar keer diep in en uitademen. Waarschijnlijk zul je merken dat dit gevoel dan ook weer wegebt en je weer rustig wordt.
The impossible only takes a little longer
Alle reacties Link kopieren Quote
Mus* schreef:
26-06-2026 12:20
Het klinkt alsof er geen rationele grondslag is voor de stress die je nu ervaart. Als in: het komt te vroeg, de relatie is niet stabiel genoeg, je voelt je niet thuis in zijn huis, etc. Dus het is waarschijnlijk vooral angst en een stressreactie van je lichaam.

Wat je kunt proberen, is om door dat ongemak dat je ervaart heen te gaan. Dus als je onrustig of gestresst wordt, onderzoek dan in je lijf waar je dat voelt. En blijf erbij. Je hoeft verder niks te doen - niet piekeren, niets proberen op te lossen - alleen maar waarnemen wat er in je lichaam gebeurt en dat vervelende gevoel er gewoon te laten zijn. Als het je helpt, kun je ook een paar keer diep in en uitademen. Waarschijnlijk zul je merken dat dit gevoel dan ook weer wegebt en je weer rustig wordt.
Dankje voor de tip. Ik heb dat wel geprobeerd op die momenten, maar vaak stop ik er te snel mee omdat het gevoel me zo compleet overneemt. De laatste keer dat ik me paniekerig voelde heb ik EFT-tapping geprobeerd, dat heeft me in het verleden goed geholpen met emotionele dingen, en dit keer leek het ook te werken tot ik stopte met tappen- toen kwam alles weer in alle hevigheid terug. En dan denk ik al snel: zie je wel, het helpt niet, er is geen oplossing.
Maar ja, misschien is er momenteel ook wel geen 'oplossing'. Dat is ook een valkuil van mij: altijd alle nare emoties meteen willen oplossen, niet écht durven voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb je geloept en las in de gauwigheid dat je hiervoor een relatie had waarbij je veel van jezelf hebt ingeleverd. Zou het kunnen dat de angst daarvoor nu weer de kop opsteekt? Je zegt immers je huis op, trekt in in een woning die nog niet als de jouwe voelt etc. Dat voelt voor jou misschien ook alsof je iets inlevert? Of alsof je op weg bent iets van jezelf in te leveren? Dan zou het kunnen helpen om voor jezelf te bedenken wat je nodig hebt om weer meer een gevoel van regie te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga vooral sparen. Dus niet meebetalen aan zijn hypotheek maar zet geld op een spaarrekening voor als het moment komt dat het toch niks wordt. Vind de basis maar mager klinken dat je je huurhuis niet aan kunt houden voorlopig. Je springt zo wel in het diepe.
Alle reacties Link kopieren Quote
lunahart1993 schreef:
26-06-2026 12:27
Maar ja, misschien is er momenteel ook wel geen 'oplossing'. Dat is ook een valkuil van mij: altijd alle nare emoties meteen willen oplossen, niet écht durven voelen.

Ja precies. Heel menselijk hoor, bijna iedereen wil zo snel mogelijk van vervelende gevoelens af. Wat gebeurt er precies als je gevoel het overneemt? Is dat iets wat je kunt laten gebeuren, of is het daarvoor te heftig?
The impossible only takes a little longer
Alle reacties Link kopieren Quote
Hecamel schreef:
26-06-2026 10:58




Ik vind dat zo des Viva's, iedereen gaat spijkers op laag water zoeken in plaats van iemand gerust te stellen.
Kun je wel fijn iemand gaan geruststellen, maar is die iemand daarmee uiteindelijk niet geholpen. Heeft dan ook helemaal niets met ‘des Viva’s’ te maken ook.
Live Life to the fullest

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven