Schaamte

02-07-2025 22:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In het verleden heb ik een aantal zeer foute relatiekeuzes gemaakt. Ik viel op mannen met issues en verslaving. Dit waren enorm gevoelige, lieve types en daardoor viel ik ervoor.
beertje20252025 wijzigde dit bericht op 05-07-2025 07:14
69.22% gewijzigd
Nog een aanvulling: de roddels in mijn prive omgeving vallen mee. Dit zijn slechts enkelingen maar ik werk in de zorgsector met jongeren. Ook daar wordt er door de jongeren (die zelf niet de braafsten zijn maar wel een heel pak jonger dan mij) geroddeld al ben ik er vrij zeker van dat ze mijn verleden niet kennen dus daar is het vooral gebasseerd op mijn uiterlijk. Blijkbaar heeft 1 jongere dit gelanceerd en gaat het nu rond hoorde ik van een jongere uit de groep. Dat er prive geroddeld wordt door enkelingen vind ik ok, maar op mijn werk is dit enorm demotiverend.
Ik heb de jongere die het me vertelde al aangesproken dat dit onzin is en hij ging de anderen inlichten maar het blijft hangen. Ik twijfel nu niet enkel aan mijn uiterlijk maar ook aan mijn gedrag.
Is er geen aanspreekpunt op je werk waar je mee kan overleggen hoe dit aan te pakken want dat dit moet aangepakt worden lijkt me wel logisch.
Mijn werkgever heeft gezegd de jongere aan te spreken. Dit is gebeurd. Sindsdien geen roddels meer gehoord maar het blijft voor mezelf moeilijk omdat ik zo onzeker geworden ben.
Beertje20252025 schreef:
03-07-2025 07:09
Dat is sowieso mijn plan niet. Daar gaat mijn post ook niet over. Wel over hoe omgaan met roddels.

Je schreef dat je veel met dat soort types omging. Vandaar mijn reactie.
Hoe om te gaan met roddels... goede vraag.
Ik denk dat ik me 20 jaar geleden ook nog heel veel kon aantrekken van gesmoes achter mijn rug. Ik kan er nu totaal niet meer mee zitten. Ben er ook niet mee bezig wat anderen misschien van me vinden of over me zeggen. Komt met de jaren denk ik :-D
Beertje20252025 schreef:
02-07-2025 23:26
Uiterlijke kenmerken: heel dun, beetje ingevallen kaken, grote ogen: associatie met speed, cokegebruik
Hoe ik het weet?
Mensen die me graag hebben vertellen het me.
Ik twijfel nu ook aan mijn gedrag. Zou ik me zo "vreemd" gedragen dat mensen zoiets van me denken? Dus nu let ik erg op mijn gedrag, ik wil normaal doen, wat me vrij kleurloos maakt.
Jij gaat (nog steeds....) om met de verkeerde mensen.

Hoe daarmee om te gaan? Nou niet. Zoek leuke mensen, dan hoef je je niet druk meer te maken over dat geroddel en niet te luisteren naar mensen die het lekker vinden om jou de put in te praten.
ben-ik-weer wijzigde dit bericht op 03-07-2025 08:36
16.70% gewijzigd
Ik ging je loepen omdat iemand hier sprak over kinderen in meervoud en ik me afvroeg waar dat vandaan kwam.

Nu herken ik je andere topic.

Hoewel dat slechts een fbw was, wel een dubieus type. Is het niet veel interessanter om te onderzoeken waarom dit jou toch blijft aantrekken?

Geroddel van jongeren is vervelend, maar het is vooral geroddel van jongeren.
.
Beertje20252025 schreef:
03-07-2025 07:36
Nog een aanvulling: de roddels in mijn prive omgeving vallen mee. Dit zijn slechts enkelingen maar ik werk in de zorgsector met jongeren. Ook daar wordt er door de jongeren (die zelf niet de braafsten zijn maar wel een heel pak jonger dan mij) geroddeld al ben ik er vrij zeker van dat ze mijn verleden niet kennen dus daar is het vooral gebasseerd op mijn uiterlijk. Blijkbaar heeft 1 jongere dit gelanceerd en gaat het nu rond hoorde ik van een jongere uit de groep. Dat er prive geroddeld wordt door enkelingen vind ik ok, maar op mijn werk is dit enorm demotiverend.
Oh, deze nog niet gezien. Nou hier mag je gewoon keihard om lachen hoor. Pubers met issues: die hoef je op sommige gebieden echt niet serieus te nemen.
Beertje20252025 schreef:
02-07-2025 23:26
Uiterlijke kenmerken: heel dun, beetje ingevallen kaken, grote ogen: associatie met speed, cokegebruik
Hoe ik het weet?
Mensen die me graag hebben vertellen het me.
Ik twijfel nu ook aan mijn gedrag. Zou ik me zo "vreemd" gedragen dat mensen zoiets van me denken? Dus nu let ik erg op mijn gedrag, ik wil normaal doen, wat me vrij kleurloos maakt.
Hoe doe je dat, ‘normaal doen’?
Ben gewoon trots op wie je bent. Daar heb je alle reden toe! Je bent een slanke vrouw met een baan die ook nog in haar eentje een kind opvoedt. Jij hoeft je voor helemaal niemand anders voor te doen. Laat ze toch lullen.
Vraag me af of je dan wel stabiel genoeg bent voor zulk werk. Je trekt het je nogal aan, prive maar dus ook op het werk.
Beertje20252025 schreef:
03-07-2025 07:43
Mijn werkgever heeft gezegd de jongere aan te spreken. Dit is gebeurd. Sindsdien geen roddels meer gehoord maar het blijft voor mezelf moeilijk omdat ik zo onzeker geworden ben.

Dat is toch nergens voor nodig? Al zou je een ex-gebruiker zijn, wat dan nog? Dan ben je toch juist voor de probleemjongeren met wie je werkt een lichtend voorbeeld dat je je verleden achter je kunt laten, alsnog een geslaagd leven kunt leiden. Want wat anderen al zeggen; je hebt alles op de rit gekregen, dat is niks om je voor te schamen hoor, eerder iets om trots op te zijn.
Bontebok schreef:
02-07-2025 23:12
Het helpt gewoon niet om om te gaan met drugsverslaafden. Dat zijn ook helemaal geen leuke mensen.
Ik vind dit ook een buitengewoon domme reactie.

Omdat TO het heeft over drugsmisbruik. Dit staat niet per definitie gelijk aan een verslaving.

Daarnaast hangt het ook nogal af welke type drugs iemand gebruikt.

Tot slot kunnen ook drugsverslaafden gewoon leuke mensen zijn. Dat de drugs bij alle verslaafden op 1 staat is een onzinnige simplificatie die je eigenlijk alleen hoort van mensen zonder verstand van zaken.

Dit soort domme reacties als van Bontebok stigmatiseert gebruikers alleen maar en maakt stoppen nog moeilijker.
Paradise schreef:
03-07-2025 10:50
Ik vind dit ook een buitengewoon domme reactie.

Omdat TO het heeft over drugsmisbruik. Dit staat niet per definitie gelijk aan een verslaving.

Daarnaast hangt het ook nogal af welke type drugs iemand gebruikt.

Tot slot kunnen ook drugsverslaafden gewoon leuke mensen zijn. Dat de drugs bij alle verslaafden op 1 staat is een onzinnige simplificatie die je eigenlijk alleen hoort van mensen zonder verstand van zaken.

Dit soort domme reacties als van Bontebok stigmatiseert gebruikers alleen maar en maakt stoppen nog moeilijker.
Ik vind de reactie niet alleen dom, het maakt me ook verdrietig. Mijn zus heeft jarenlang drugs gebruikt, en dat is ook aan haar uiterlijk te zien. Ze is er al jaren vanaf, maar wordt nog steeds beoordeeld op dat uiterlijk. Dat vindt ze heel erg, het maakt haar onzeker en moedeloos.

Mensen oordelen zo makkelijk. Eens een vieze junk, altijd een vieze junk. En mijn zus is een schat, dat is ze altijd al geweest. Dit verdient ze niet.
To the end of my days; I will follow.
13th_Star schreef:
03-07-2025 12:20
Ik vind de reactie niet alleen dom, het maakt me ook verdrietig. Mijn zus heeft jarenlang drugs gebruikt, en dat is ook aan haar uiterlijk te zien. Ze is er al jaren vanaf, maar wordt nog steeds beoordeeld op dat uiterlijk. Dat vindt ze heel erg, het maakt haar onzeker en moedeloos.

Mensen oordelen zo makkelijk. Eens een vieze junk, altijd een vieze junk. En mijn zus is een schat, dat is ze altijd al geweest. Dit verdient ze niet.
Heel erg zonde.

Ik heb gewerkt met verslaafden. Daar zitten ook erg leuke mensen bij. En ook gewoon eerlijke mensen. Maar het feit dat sommigen dat niet willen zien maakt het erg lastig om bijvoorbeeld terug te keren in de samenleving en weer een leven op te bouwen.

Ook omdat sommige mensen zeggen: eens een verslaafde, altijd een verslaafde.

Ik vind dat ook verdrietig.

Nog los van het feit dat er ook mensen zijn die verslaafd zijn, maar die nog functioneren. Bij hen wordt dan niets opgemerkt.
Bontebok schreef:
03-07-2025 00:37
Klopt. Maar een verslaafde maakt alles kapot. De verslaving staat namelijk op 1 en dan is er een hele tijd niets. Drugs en alcoholverslaving doen ook iets met je hersenen, daar word je geen leuker persoon van. Ik ken ze niet hoor de gezellige lieve verslaafden. En ik ken er best wat. Zeker, als ze hebben gescoord, dan is het even rustig kunnen ze ook best grappig zijn en lief doen. Tot er op zoek gegaan moet worden naar een nieuwe fix.
Genoeg verslavingen waarbij dat niet zo zwartwit is en iemand gewoon kan functioneren én verslaafd kan zijn. Juist door dit soort misvattingen worden verslavingen soms niet herkend, want diegenes leven is toch gewoon op orde? Dus dan zou er geen verslavingsproblematiek kunnen spelen.

Uiteraard is er ook verslavingsproblematiek waarbij de verslaving ten koste van alles en iedereen gaat, maar dat is niet de enige smaak zoals jij schetst. Hier staan verschillende gradaties beschreven: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... -of-drugs/
Paradise schreef:
03-07-2025 12:26
Heel erg zonde.

Ik heb gewerkt met verslaafden. Daar zitten ook erg leuke mensen bij. En ook gewoon eerlijke mensen. Maar het feit dat sommigen dat niet willen zien maakt het erg lastig om bijvoorbeeld terug te keren in de samenleving.

Werken met dit soort lui is nog altijd wat anders dan er continu mee te leven.
Ik denk dat jij je op je werk nóóit druk hebt hoeven maken of jouw sieraden kistje nog compleet was! De spaarpotten van jouw kids niet opeens weg waren, en jouw moeder niet belaagd en bedreigd werd voor 20 Euro.
Neem zo'n leuke, eerlijke verslaafde anders even een paar maanden in huis!
Praten we daarna verder..
Hallodaar schreef:
03-07-2025 16:35
Werken met dit soort lui is nog altijd wat anders dan er continu mee te leven.
Ik denk dat jij je op je werk nóóit druk hebt hoeven maken of jouw sieraden kistje nog compleet was! De spaarpotten van jouw kids niet opeens weg waren, en jouw moeder niet belaagd en bedreigd werd voor 20 Euro.
Neem zo'n leuke, eerlijke verslaafde anders even een paar maanden in huis!
Praten we daarna verder..
Uiteraard. Als ik gewerkt heb met deze mensen heb ik geen beeld van bedreigingen en diefstal.

Ik heb langdurig met deze mensen gewerkt op verschillende plekken waar deze mensen woonden. Ik weet echt wel waar ik over praat.

Je zegt eigenlijk dat al die soort 'lui' stelen en bedreigen. Kwalijke drek die niet waar is.
Paradise schreef:
03-07-2025 16:41
Uiteraard. Als ik gewerkt heb met deze mensen heb ik geen beeld van bedreigingen en diefstal.

Ik heb langdurig met deze mensen gewerkt op verschillende plekken waar deze mensen woonden. Ik weet echt wel waar ik over praat.

Je zegt eigenlijk dat al die soort 'lui' stelen en bedreigen. Kwalijke drek die niet waar is.

Kwalijke drek die niet waar is?
Verslaving doet niet aan kantoortijden hé!
Hallodaar schreef:
03-07-2025 16:50
Ja precies. Je leest het goed.
Hallodaar schreef:
03-07-2025 16:50
Je hebt echt geen idee. Alsof mensen die werkzaam zijn in de zorg alleen op kantoortijden werken.

Maar verrassend is het niet: behalve vooroordelen over verslaafden heb je deze ook over mensen die daar werkzaam zijn.
In je andere recente topic heb je het over je verslaafde fwb.
Ik heb één advies; je hebt een kind lees ik in het andere topic. Wees voorzichtig met wie je toelaat in je leven en je hart! Deze fwb klinkt niet goed. Heb zelf vanuit een fwb een relatie gekregen met een verslaafde en ik worstel al enkele jaren om daaruit te stappen. Wat me gaat lukken want dit heeft totaal geen toekomst. Stap voor stap begin ik te zien en te leren hoe deze dynamiek werkt en hoe ik daaruit kan komen.
Helaas werd ik destijds ook verliefd. Achteraf sla ik mezelf voor de kop en zou ik willen dat ik hem nooit ontmoet had. De verslaving maakt een normale relatie onmogelijk. Het bepaalt ALLES. Tot en met waar we wel en niet op vakantie kunnen. De verslaving staat altijd op nummer 1. Altijd. Ook al ontkent hij dat. Over werken en autorijden zal ik maar helemaal zwijgen.
Limonina schreef:
03-07-2025 22:27
In je andere recente topic heb je het over je verslaafde fwb.
Ik heb één advies; je hebt een kind lees ik in het andere topic. Wees voorzichtig met wie je toelaat in je leven en je hart! Deze fwb klinkt niet goed. Heb zelf vanuit een fwb een relatie gekregen met een verslaafde en ik worstel al enkele jaren om daaruit te stappen. Wat me gaat lukken want dit heeft totaal geen toekomst. Stap voor stap begin ik te zien en te leren hoe deze dynamiek werkt en hoe ik daaruit kan komen.
Helaas werd ik destijds ook verliefd. Achteraf sla ik mezelf voor de kop en zou ik willen dat ik hem nooit ontmoet had. De verslaving maakt een normale relatie onmogelijk. Het bepaalt ALLES. Tot en met waar we wel en niet op vakantie kunnen. De verslaving staat altijd op nummer 1. Altijd. Ook al ontkent hij dat. Over werken en autorijden zal ik maar helemaal zwijgen.
Ze heeft alles verwijderd dus weet het niet zeker maar volgens mij heeft ze dat nergens geschreven hoor. Alleen dat hij een dubieus verleden had.
Ja inderdaad
beertje20252025 wijzigde dit bericht op 05-07-2025 07:17
93.37% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven