Scheiden, en nu?

23-07-2025 23:53 135 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even een nieuw account aangemaakt ivm herkenbaarheid. Mijn man en ik zijn 27 jaar samen waarvan 8,5 jaar getrouwd. We hebben twee kinderen van 11 en 13 jaar oud. Vorige week vertelde hij mij dat hij niet meer met mij verder wil, we zijn te verschillend en hij ziet geen manier meer waarop hij met mij verder kan. Ook is er een ander in het spel. Ik ben verdrietig. Voornamelijk voor het gezin wat we vormen, want ik herken wel de afstand die er tussen ons in geslopen is door gewoonweg niet of slecht te communiceren. Ik ben echter nooit op het punt gekomen dat ik geen uitweg meer zag en merk dat ik hem vooral kwalijk neem dat hij nooit eerder aan de bel getrokken heeft en nu op het punt van “no return” aangekomen is. Mij eerste reactie was om met iemand hierover te gaan praten, ik vind dat we onze kinderen dat verschuldigd zijn, maar hij geeft aan dat dat geen zin meer heeft. Het helpt natuurlijk niet dat er een ander in het spel is, ook dat neem ik hem kwalijk, hij heeft namelijk een oude vlam actief opgezocht.
Maar goed, en nu? We hebben samen een koophuis wat ik in mijn eentje niet kan betalen, maar hij wel. Ik ben na de geboorte van de kinderen 1 dag minder gaan werken en heb geen slecht salaris, maar volgens de verschillende rekentools online kan ik ongeveer €850 per maand aan huur betalen, dat levert een studentenkamer op 30 km van onze huidige woonplaats als enige hit op Funda op. Ik vermoed dat ik te veel verdien voor sociale huur en sowieso heb ik geen wachttijd opgebouwd. Ik realiseer me dat dit veel voorkomt, en mijn situatie verre van uniek is. Ik hoop dan ook wat adviezen en tips van ervaringsdeskundigen te krijgen hier. Wat zijn de volgende stappen? Wat is wijsheid? Wat moet ik zeker wel of niet doen? Mijn gevoel zegt me dat we pas de kinderen moeten inlichten zodra we duidelijkheid hebben over de woonsituatie, omdat dat waarschijnlijk hun eerste vraag gaat worden; “moeten we verhuizen?, waar gaan we wonen?”. Maar ik realiseer me ook dat het nog wel even kan duren voordat daar duidelijkheid over is, en ik merk dat ik het lastiger begin te vinden om niks van mijn verdriet aan de kinderen te laten merken. Ik wil voor mezelf, maar vooral ook voor de kinderen, het goed regelen. Een vechtscheiding zal het niet worden, maar ik wil ook zeker niet overal ja en amen op zeggen, het liefst zou ik in onze huidige woning willen blijven en dat hij iets vlakbij koopt of huurt zodat er co-ouderschap op loop/fietsafstand is. Wat is mijn volgende stap? Met de bank praten over een eventuele hypotheek? Een advocaat? Een mediator? Bestaat er ergens een goed stappenplan “hoe pak ik een scheiding aan?”. En het allerbelangrijkste van alles: hoe brengen we dit nieuws aan de kinderen? Wat zijn de do’s en don’ts?
Qua financiën: is er een optie dat je meer gaat werken? Als je eventueel thuis kan werken, merken je pubers daar niets van.

Dat is het voordeel van kinderen op de middelbare: je hoeft niet meer op tijd op het schoolplein te zijn of spelletjes met ze te spelen. Dat je ergens in huis bent is vaak voldoende. (Voor belangrijke levensvragen als: zijn er nog chips?).

Uiteindelijk maakt tellen die uren die je extra werkt ook mee voor een eventuele hypotheek. Want ik vrees dat je of moet kopen, of heel veel in de vrije sector moet gaan betalen.
Ik heb eea uitgezocht; een familierechtadvocaat gaat me minimaal tussen de €5000 en €8000 kosten, dat is een heel groot deel van mijn spaargeld… ik snap het, beter nu uitgeven en het goed geregeld krijgen en besparen en er minder goed uitkomen, maar wat een smak geld…. Hoe doen anderen dat vraag ik me af? Niet iedereen heeft zoveel geld op de plank liggen, toch?
Als je geen geld hebt kun je op toevoeging een advocaat krijgen.

https://www.rechtsbijstand.nl/mediation ... %20betalen.
Smurfin708 schreef:
02-08-2025 11:36
Ik heb eea uitgezocht; een familierechtadvocaat gaat me minimaal tussen de €5000 en €8000 kosten, dat is een heel groot deel van mijn spaargeld… ik snap het, beter nu uitgeven en het goed geregeld krijgen en besparen en er minder goed uitkomen, maar wat een smak geld…. Hoe doen anderen dat vraag ik me af? Niet iedereen heeft zoveel geld op de plank liggen, toch?
Ik heb je topic gevolgd. Goed dat je het uitzoekt. Hoe kom je aan dit bedrag? Een advocaat kost rond de
€ 250 per uur (tarief 2 jaar geleden). Vaak kan je ook van tevoren een all-in bedrag afspreken. Verwacht je een enorm langslepende vechtscheiding?
I choose happy!
Net wat je zegt, beter nu geld uitgeven, veel geld, mee eens, dan straks een veelvoud van dit bedrag voor altijd kwijt zijn. Wat ik ervanaf weet is niet superveel, maar ik weet wel dat er met een eigen bedrijf en huwelijkse voorwaarden op twee manieren dus nare spelletjes gespeeld kunnen worden. Hij kan met zijn eigen bedrijf zijn inkomsten heel laag maken waardoor hij bijna geen kinder- en partneralimentatie hoeft te betalen. En hij kan vasthouden aan de huwelijkse voorwaarden terwijl het dus al erop lijkt dat dat niet hoeft, omdat ze niet jaarlijks verrekend zijn.
En met die huwelijkse voorwaarden en hoe het zit met het huis heb je dus al een heel duidelijke aanwijzing dat hij wel zich druk maakt om financiële zaken, laat ik het netjes zeggen.
Kun je eventueel hulp van je familie verwachten?

Echt waar, liever nu 8000 kwijt en niet voor 80.000 of het dubbele genaaid worden.
Edit, dank voor de aanvulling Phlox.
Als er niet zulke belangen bij spelen, dan zou je het samen kunnen proberen uit te zoeken, maar wees erg duidelijk in e wensen en ga niet uit van het compromis. Dat was mijn fout, ik ging al halverwege zitten, waardoor we dichter bij zijn wensen uitkwamen. Ook al zijn jouw wensen niet uitvoerbaar, geef pas na gesprekken toe en niet van tevoren.
bloem1970 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 15:12
Reden: Van een verkeerde veronderstelling uitgegaan.
17.78% gewijzigd
Man heeft geen eigen bedrijf.
Smurfin708 schreef:
29-07-2025 20:17
Dank je wel, dit was inderdaad iets wat ik me afvroeg, laat ik hem nu weten dat ik een advocaat in ga schakelen of nog niet? Ik de k dat je hele terechte dingen aanhaalt, dank daarvoor!
Zoals anderen al aangeven, ik zou het niet doen. Jouw man heeft jou maanden, zo niet jaren in het ongewisse gelaten, jou geen deelgenoot gemaakt van twijfel of wat dan ook, maar is een affaire begonnen en heeft waarschijnlijk ook voor zichzelf de tijd genomen om te bedenken hoe het leven eruit zou zien zonder jou daarin en mét zijn nieuwe liefje. Hij heeft nagedacht over het financiele aspect, over wonen, etc. en pas toen voor hem de balans in zijn voordeel doorsloeg, besloten jou te betrekken in zijn beslissing. Die maanden voor loopt op jou.

Ik zou me om hem niet druk maken, noch schuldig voelen. Focus je op wat jij (met de kinderen) nodig hebt om hier met de minste kleerscheuren doorheen te komen. Dat heeft hij ook nl. al lang gedaan. Je hoeft hem op dit punt in jullie leven niet wijzer te maken dan hij is. Bereid jezelf eerst goed voor, weet van de hoed en de rand en als jij op gelijk speelveld bent aangekomen met alle kennis die je nodig had om te verzamelen, dán en niet eerder kunnen jullie het gesprek gaan voeren hoe dit zakelijk af te ronden. Maar dan ben je iig wijs en niet naief.
NomenNesci0 schreef:
02-08-2025 17:56
Bereid jezelf eerst goed voor, weet van de hoed en de rand en als jij op gelijk speelveld bent aangekomen met alle kennis die je nodig had om te verzamelen, dán en niet eerder kunnen jullie het gesprek gaan voeren hoe dit zakelijk af te ronden. Maar dan ben je iig wijs en niet naief.
Zo werkt het niet hè. Als toekomstige ex procedures eerder in werking zet is er geen "wachten tot ik ook genoeg weet". Dus "pas dan en niet eerder" is een niet bestaande strategie. Behalve als de ex het toelaat, en dan is de vraag of die wel zo gemeen gaat zijn als hier de verwachting is.

Er is geen garantie dat je met advocaten er snel uitkomt. Dat kan jaren duren. Zeker bij een vechtscheiding.

Ik zeg daarmee niet dat je maar moet inschikken, maar blijf het voornamelijk zakelijk bekijken, en laat de emotie achterwege.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik snap dat dit je rauw op je dak valt en dat je ermee in je maag zit hoe en wanneer jullie je kinderen moeten inlichten. Ik heb verder geen advies, maar ik las een pagina terug dat er niks over alimentatie in de huwelijkse voorwaarden staat. Dat maakt ook niet uit: je kunt met huwelijkse voorwaarden niet afzien van alimentatie (partner en kinderalimentatie). https://www.familie-erfrecht.nl/afzien- ... iet-geldig
Hopelijk heb je hier wat aan..
Waarom blijven mensen maar posten over dat verrekenbeding en dat het door niet te verrekenen wel een gemeenschap van goederen zal zijn? Er is helemaal geen verrekenbeding opgenomen (sterker nog, het is benoemd dat er níet verrekend zal worden) dus het is helemaal niet aan de orde:

Smurfin708 schreef:
28-07-2025 08:54
Overigens staat in de huwelijkse voorwaarden vernoemd dat er geen verrekening van inkomen of vermogen zal geschieden, dus die kan ik uitsluiten

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven