Vloerverwarming, wie heeft tips?

19-04-2024 21:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een weekje hebben we volledige vloerverwarming. Temperatuur staat nog laag ivm het rustig opstoken (30 graden, mag tot 45). Advies is om de hele dag dezelfde temperatuur in huis te houden. Daarvoor is nu de thermostaat afgesteld op 19 graden, 24 uur per dag. Overdag een prima temperatuur, als ik moet storzuigen enzo hoeft het echt niet warmer (vroeger stond de thermostaat op 18 overdag) maar zo na 19u vind ik die 19 graden eigenlijk te fris. De vloerverwarming is vandaag overdag ook afgekoeld omdat de de zon in huis stond en de temperatuur tot 20 graden steeg. Wat is nu wijsheid. Hele dag op 20 graden of toch rond 18 uur de thermostaat naar de 20 graden zetten zodat de vloerverwarming in de avond warmer wordt? En dan rond 22u weer terug naar de 19? Wie geeft tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Constante temperatuur is het meest zuinig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben de vloerverwarming dag en nacht op ongeveer 20 graden staan. Op de bovenverdieping op 16/17 graden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hangt er een beetje van af. Is het net gelegd? Dan moet je een opstook protocol volgen en dan moet je de temperatuur constant houden (en langzaam verhogen). Als je hem al gewoon gebruikt dan kan je best in de avond de verwarming wat hoger zetten. Wij hebben een vast schema ingesteld, waarbij hij in de avond iets hoger gaat. Meer dan 3 graden afwijken werd ons afgeraden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zetten hem wel hoger als het fris is, ook alleen voor een avond.
Of we doen de kachel aan.

Maar als je dat advies gekregen hebt dan zal er een reden voor zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 22:08
Constante temperatuur is het meest zuinig.
Dat is alleen als je een héél goed geïsoleerd huis hebt, als de isolatie minder is kun je beter 's nachts een lagere temperatuur aanhouden.
Tenminste als je kosten belangrijker vindt dan comfort.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
19-04-2024 22:19
Dat hangt er een beetje van af. Is het net gelegd? Dan moet je een opstook protocol volgen en dan moet je de temperatuur constant houden (en langzaam verhogen). Als je hem al gewoon gebruikt dan kan je best in de avond de verwarming wat hoger zetten. Wij hebben een vast schema ingesteld, waarbij hij in de avond iets hoger gaat. Meer dan 3 graden afwijken werd ons afgeraden.
Ja vorige week, nieuw aangelegd. Dus beter om m nu dus gewoon iets warmer te zetten voor comfort in de avond.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 22:08
Constante temperatuur is het meest zuinig.
Ja weet ik maar is dit ook het comfortabelst...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lopervanhiernaardaar schreef:
19-04-2024 22:24
Dat is alleen als je een héél goed geïsoleerd huis hebt, als de isolatie minder is kun je beter 's nachts een lagere temperatuur aanhouden.
Tenminste als je kosten belangrijker vindt dan comfort.
Op zich goed geisoleerd. Ik denk dat ik dit idd op termijn zo zal willen. Maar er wordt iveral wel gehamerd op de constante temperatuur omdat dit het zuinigste is.
Alle reacties Link kopieren Quote
mariska1974 schreef:
19-04-2024 22:45
Ja vorige week, nieuw aangelegd. Dus beter om m nu dus gewoon iets warmer te zetten voor comfort in de avond.
Nouja, je moet aanhouden wat het bedrijf heeft aangegeven? Heb je geen protocol gekregen waarbij je de temperatuur per dag ongeveer 2 graden moet ophogen elke keer. En dan dus niet de thermostaat-temperatuur, maar de invoer-temperatuur? Dat protocol moet je doorlopen zodat de vloer gelijkmatig opwarmt. Als dat voltooid is dan kan je prima een paar temperatuur afwijken op de thermostaat bijv ten opzichte van de ochtend. Bij ons is dus 3 graden max geadviseerd om het zo zuinig mogelijk te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had hem 24/7 het hele jaar op 22 staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet je aan het schema houden. Het duurt een week of drie voordat hij echt ingesteld is.
Alle reacties Link kopieren Quote
mariska1974 schreef:
19-04-2024 22:46
Ja weet ik maar is dit ook het comfortabelst...
Vind ik wel. Ik zet het op de temperatuur die ik prettig vind als ik niets aan het doen ben. Als ik bezig ben en het warm krijg, kan ik altijd nog in m'n t shirt rond gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen in nieuwbouw met vloerverwarming ( en vloerkoeling) aangestuurd door een warmtepomp. Hij staat hier 24 uur per dag op 22 graden en op de slaapverdieping op 17 graden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nu eerst het protocol volgen omdat ie nieuw is.

Mijn man heeft er een hele studie van gemaakt om uit te zoeken wat bij ons het voordeligste en optimaalste is. Gewoon door verschillende settings een poos te proberen.

Standaard staat die van ons op 19. En in de nacht gaat deze naar 16. Ik heb het soms koud en dan verander ik handmatig naar 19,5 of 20.
's avonds pak ik er een dekentje bij.

Om 19.00 uur gaat de verwarming bij ons omlaag, de warmte blijft dan nog een poos hangen. Om 07.00 weer omhoog.

(Voor die hoge energieprijzen had ik altijd graag 21 graden. Maar toen alles zo duur werd zijn we maar gezakt en daar inmiddels aan gewend)
Alle reacties Link kopieren Quote
mariska1974 schreef:
19-04-2024 21:56
Hele dag op 20 graden of toch rond 18 uur de thermostaat naar de 20 graden zetten zodat de vloerverwarming in de avond warmer wordt? En dan rond 22u weer terug naar de 19? Wie geeft tips?


Als je met 30/45 °C ketelwater stookt dan duurt het natuurlijk best lang voordat je de warmte gaat voelen/ervaren als je de thermostaat iets warmer zet.
Heb je echt een thermostaat om te bedienen of heb je een app? Ik zou dan via de app en programma maken waarbij je in de avond en wat hogere temperatuur vraagt. Uiteindelijk 'leert' dat systeem dan hoe vroeg hij iets warmer moet gaan stoken om het rond 19:00 uur warm te hebben. Precies zo met de temperatuur lager zetten.

Wij krijgen in mei vloerverwarming beneden. Ben ook erg benieuwd hoe ik het ga vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vutje schreef:
20-04-2024 07:26
Ik zou nu eerst het protocol volgen omdat ie nieuw is.

Mijn man heeft er een hele studie van gemaakt om uit te zoeken wat bij ons het voordeligste en optimaalste is. Gewoon door verschillende settings een poos te proberen.

Standaard staat die van ons op 19. En in de nacht gaat deze naar 16. Ik heb het soms koud en dan verander ik handmatig naar 19,5 of 20.
's avonds pak ik er een dekentje bij.

Om 19.00 uur gaat de verwarming bij ons omlaag, de warmte blijft dan nog een poos hangen. Om 07.00 weer omhoog.

(Voor die hoge energieprijzen had ik altijd graag 21 graden. Maar toen alles zo duur werd zijn we maar gezakt en daar inmiddels aan gewend)
Maar hoe lang duurt het voordat je bij vloerverwarming dan merkt dat het warmer wordt als je hem omhoog zet? Wij hebben een hele oude vloerverwarming onder onze plavuizen liggen en die stond altijd op een continue temperatuur. Het is bij ons bijverwarming, heb ook gewoon radiatoren. Maar heb het idee dat het bij vloerverwarming niet ff omhoog zetten is en in een kwartier voelt het warmer aan? Of vergis ik me daarin? Ik twijfel namelijk wat ik zal doen als we de woonkamer aan gaan pakken ooit. De vloerverwarming is inmiddels stuk, thermostaat werkt niet meer goed dus hij staat nu heel laag. We hebben een airco opgehangen om te verwarmen en dat werkt echt prima en kost weinig. Sowieso ook zonnepanelen, dat scheelt ook in de kosten. Maar weet dus niet zo goed wat handig is. Ik heb het soms fris als ik op de bank zit en dan zet ik nu de airco aan en met 10 minuten is het lekker. Maar met vloerverwarming werkt dat volgens mij niet zo toch?
In onze badkamer ligt elektrische vloerverwarming en dat warmt wel vrij snel op merk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het moet zich nog inregelen, volg dus het advies van de installateur
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
20-04-2024 07:33
Maar hoe lang duurt het voordat je bij vloerverwarming dan merkt dat het warmer wordt als je hem omhoog zet?
Mijn ervaring is minstens een uur. Als ik in de ochtend opsta, het is fris in huis en ik ga binnen een uur naar het werk blijft de vloerverwarming uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-04-2024 07:32
Als je met 30/45 °C ketelwater stookt dan duurt het natuurlijk best lang voordat je de warmte gaat voelen/ervaren als je de thermostaat iets warmer zet.
Heb je echt een thermostaat om te bedienen of heb je een app? Ik zou dan via de app en programma maken waarbij je in de avond en wat hogere temperatuur vraagt. Uiteindelijk 'leert' dat systeem dan hoe vroeg hij iets warmer moet gaan stoken om het rond 19:00 uur warm te hebben. Precies zo met de temperatuur lager zetten.

Wij krijgen in mei vloerverwarming beneden. Ben ook erg benieuwd hoe ik het ga vinden.
Een app om de thermostaat in te stellen. Die staat nu op een continue stand van 19 graden. Gezien het inregelverhaal laat ik het dus voorlopig even op de vaste instelling maar dan een half graadje warmer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-04-2024 07:32
Als je met 30/45 °C ketelwater stookt dan duurt het natuurlijk best lang voordat je de warmte gaat voelen/ervaren als je de thermostaat iets warmer zet.
Heb je echt een thermostaat om te bedienen of heb je een app? Ik zou dan via de app en programma maken waarbij je in de avond en wat hogere temperatuur vraagt. Uiteindelijk 'leert' dat systeem dan hoe vroeg hij iets warmer moet gaan stoken om het rond 19:00 uur warm te hebben. Precies zo met de temperatuur lager zetten.

Wij krijgen in mei vloerverwarming beneden. Ben ook erg benieuwd hoe ik het ga vinden.
Een app om de thermostaat in te stellen. Die staat nu op een continue stand van 19 graden. Gezien het inregelverhaal laat ik het dus voorlopig even op de vaste instelling maar dan een half graadje warmer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vutje schreef:
20-04-2024 07:26
Ik zou nu eerst het protocol volgen omdat ie nieuw is.

Mijn man heeft er een hele studie van gemaakt om uit te zoeken wat bij ons het voordeligste en optimaalste is. Gewoon door verschillende settings een poos te proberen.

Standaard staat die van ons op 19. En in de nacht gaat deze naar 16. Ik heb het soms koud en dan verander ik handmatig naar 19,5 of 20.
's avonds pak ik er een dekentje bij.

Om 19.00 uur gaat de verwarming bij ons omlaag, de warmte blijft dan nog een poos hangen. Om 07.00 weer omhoog.

(Voor die hoge energieprijzen had ik altijd graag 21 graden. Maar toen alles zo duur werd zijn we maar gezakt en daar inmiddels aan gewend)
Na die weken van inregelen ga ik m in de nacht wel naar beneden zetten. Beetje zonde om de hele nacht door te stoken voor niemand. Maar dan max 2 graden lager dan overdag. Zodat we niet teveel schommelingen hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar constant op 22 graden dag in dag uit? Dan betaal je je toch blauw?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 09:05
Maar constant op 22 graden dag in dag uit? Dan betaal je je toch blauw?
Nee ik heb nieuwbouw met alle duurzaamheid die er maar is dus 0 op de meter
Helaas moet je wel vastrecht betalen dus is de energietermijn € 30.- in de maand waarvan de app momenteel zegt dat ik rond de € 200.- terug ga krijgen.
Vloerverwarming op warmtepomp duurt uren eer er een graadje bij is dus 's nachts een paar graden naar beneden is gewoon nutteloos
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 09:05
Maar constant op 22 graden dag in dag uit? Dan betaal je je toch blauw?

Dat is dus maar de vraag. De leidingen in je vloer warmen het beton/cement van je vloer op. De vloer geeft dan warmte af aan de lucht van je huiskamer. Laat je het beton/cement steeds helemaal afkoelen dan duurt opwarmen weer heel lang een kost veel energie. Door de vloer op een vaste temperatuur te houden gebruik je minder energie.

Het is heel anders stoken dan met radiatoren. Die worden dan 60 graden geven hun warmte af aan de lucht, soms wordt het dan even net te warm. Daarna dan weer net te koud, waardoor de verwarming opnieuw aangaat. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw. Dat kost dus meer.

Vloerverwarming gaat nu vaak samen met een warmtepomp en zonnepanelen. Wij gaan er volgens de berekeningen behoorlijk mee besparen. Het wordt allemaal in mei aangelegd dus nog een jaar ongeveer wachten om het financiële resultaat te kunnen zien.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven