Vloerverwarming, wie heeft tips?

19-04-2024 21:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een weekje hebben we volledige vloerverwarming. Temperatuur staat nog laag ivm het rustig opstoken (30 graden, mag tot 45). Advies is om de hele dag dezelfde temperatuur in huis te houden. Daarvoor is nu de thermostaat afgesteld op 19 graden, 24 uur per dag. Overdag een prima temperatuur, als ik moet storzuigen enzo hoeft het echt niet warmer (vroeger stond de thermostaat op 18 overdag) maar zo na 19u vind ik die 19 graden eigenlijk te fris. De vloerverwarming is vandaag overdag ook afgekoeld omdat de de zon in huis stond en de temperatuur tot 20 graden steeg. Wat is nu wijsheid. Hele dag op 20 graden of toch rond 18 uur de thermostaat naar de 20 graden zetten zodat de vloerverwarming in de avond warmer wordt? En dan rond 22u weer terug naar de 19? Wie geeft tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 09:18
Nee ik heb nieuwbouw met alle duurzaamheid die er maar is dus 0 op de meter
Helaas moet je wel vastrecht betalen dus is de energietermijn € 30.- in de maand waarvan de app momenteel zegt dat ik rond de € 200.- terug ga krijgen.
Vloerverwarming op warmtepomp duurt uren eer er een graadje bij is dus 's nachts een paar graden naar beneden is gewoon nutteloos

Dit is mijn grootste angst voor wat wij gaan doen. Soms wil je gewoon even extra warmte. Hoe ga ik dat ervaren?

Plan is om alleen een verschil te gaan maken tussen zomer/winter wat stoken betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 09:18
Nee ik heb nieuwbouw met alle duurzaamheid die er maar is dus 0 op de meter
Helaas moet je wel vastrecht betalen dus is de energietermijn € 30.- in de maand waarvan de app momenteel zegt dat ik rond de € 200.- terug ga krijgen.
Vloerverwarming op warmtepomp duurt uren eer er een graadje bij is dus 's nachts een paar graden naar beneden is gewoon nutteloos
Maar heeft TO ook nieuwbouw? Dat zal ook wel het verschil maken.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-04-2024 09:22
Dit is mijn grootste angst voor wat wij gaan doen. Soms wil je gewoon even extra warmte. Hoe ga ik dat ervaren?

Plan is om alleen een verschil te gaan maken tussen zomer/winter wat stoken betreft.
Ja ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit maar 's zomers schakelt hij om naar vloerkoeling dus hij staat het hele jaar op 22
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 09:29
Maar heeft TO ook nieuwbouw? Dat zal ook wel het verschil maken.
Geen idee daarom zeg ik ook ....bij ons
TO vertelt alleen dat zij sinds kort vloerverwarming heeft, niet of dat via CV of warmtepomp is, niet of zij zonnepanelen heeft, niet wat voor type woning. Allemaal zaken die meetellen bij het instellen van je thermostaat
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-04-2024 09:18
Laat je het beton/cement steeds helemaal afkoelen dan duurt opwarmen weer heel lang een kost veel energie. Door de vloer op een vaste temperatuur te houden gebruik je minder energie.
Dat merk ik dus in de slaapkamer waar zeer sporadisch de vloerverwarming aan staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 09:29
Ja ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit maar 's zomers schakelt hij om naar vloerkoeling dus hij staat het hele jaar op 22

Ja, zoiets gaat het ook worden, mogelijk nog iets actiever koelen door 's zomers nog iets om laag te gaan in temperatuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hield me ook altijd aan dat advies maar met de gascrisis toen toch mijn verwarming snachts omlaag gezet, en overdag koeler dan in de avond. Werkte prima, en was zeker goedkoper uit. Sindsdien heb ik het zo gelaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 22:08
Constante temperatuur is het meest zuinig.
Dit is volgens mij niet waar. Als je de vloerverwarming in de avond een graadje warmer zet, dan is dat zuiniger. Grote temperatuurverschillen zijn onzuinig. Maar kleine verschillen zijn prima. Ik denk dus dat je juist iets bespaart door alleen in de avond de verwarming wat hoger te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
20-04-2024 09:54
Dit is volgens mij niet waar. Als je de vloerverwarming in de avond een graadje warmer zet, dan is dat zuiniger. Grote temperatuurverschillen zijn onzuinig. Maar kleine verschillen zijn prima. Ik denk dus dat je juist iets bespaart door alleen in de avond de verwarming wat hoger te hebben.
Verschilt denk ik ook per huis en hoe het geïsoleerd en welke temperatuur het water is. Heb hier getest en het kost meer energie om weer op te warmen dan om temperatuur te behouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 09:18
Nee ik heb nieuwbouw met alle duurzaamheid die er maar is dus 0 op de meter
Helaas moet je wel vastrecht betalen dus is de energietermijn € 30.- in de maand waarvan de app momenteel zegt dat ik rond de € 200.- terug ga krijgen.
Vloerverwarming op warmtepomp duurt uren eer er een graadje bij is dus 's nachts een paar graden naar beneden is gewoon nutteloos
Dan is het systeem denk ik te krap bemeten. Dat heeft niets te maken met warmtepomp of gasgestookt. Want het systeem blijft hetzelfde. Vloerverwarming werkt namelijk altijd met lage temperatuur. Hoe dichter de slangen op elkaar liggen, hoe sneller er kan worden opgewarmt. En de capaciteit van de warmtepomp moet voldoende zijn.

Het enige verschil is dat wanneer je een warmtepomp hebt met zo'n airco-unit aan het huis de capaciteit van de warmtepomp afneemt als het kouder wordt buiten. Daarom hebben wij destijds gekozen voor een warmtepomp met grondwarmte.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
20-04-2024 10:01
Verschilt denk ik ook per huis en hoe het geïsoleerd en welke temperatuur het water is. Heb hier getest en het kost meer energie om weer op te warmen dan om temperatuur te behouden.
Heb je dat getest met een graadje verschil? Of met grotere verschillen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier geen gas, maar zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Die staat, na het inregelen en opbouwen vanwege de nieuwe tegelvloer op een constante temperatuur van 22 graden op de thermostaat. Dat is voor dit huis het zuinigste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
20-04-2024 10:03
Dan is het systeem denk ik te krap bemeten. Dat heeft niets te maken met warmtepomp of gasgestookt. Want het systeem blijft hetzelfde. Vloerverwarming werkt namelijk altijd met lage temperatuur. Hoe dichter de slangen op elkaar liggen, hoe sneller er kan worden opgewarmt. En de capaciteit van de warmtepomp moet voldoende zijn.

Het enige verschil is dat wanneer je een warmtepomp hebt met zo'n airco-unit aan het huis de capaciteit van de warmtepomp afneemt als het kouder wordt buiten. Daarom hebben wij destijds gekozen voor een warmtepomp met grondwarmte.
Ga je nog eens verdiepen in de materie want er is wel degelijk een verschil tussen gasgestookt en warmtepomp.
En nee er is niets te krap gemeten en nee er hangt geen aircounit aan het huis. Een warmtepomp met verticale captatie op 150 meter diepte
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 09:30
Geen idee daarom zeg ik ook ....bij ons
TO vertelt alleen dat zij sinds kort vloerverwarming heeft, niet of dat via CV of warmtepomp is, niet of zij zonnepanelen heeft, niet wat voor type woning. Allemaal zaken die meetellen bij het instellen van je thermostaat
Huis is geen nieuwbouw, 30 jaar oud.
Via CV gestookt, hybride warmtepomp komt wsch volgend jaar. Leidingen in de vloer zijn daar dus al wel op voorbereid (dichter bij elkaar). Heb ook zonnepanelen, inmiddels 12 jaar oud maar zijn in mijn verhaal niet van belang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
20-04-2024 10:16
Ga je nog eens verdiepen in de materie want er is wel degelijk een verschil tussen gasgestookt en warmtepomp.
En nee er is niets te krap gemeten en nee er hangt geen aircounit aan het huis. Een warmtepomp met verticale captatie op 150 meter diepte
Wat denk jij dat ik heb gedaan toen wij moesten beslissen over welk systeem wij zouden nemen?

Het is toch in de basis hetzelfde principe? Vloeistof wordt verwarmt, gaat door leidingen in de vloer en geeft warmte af. Er zijn twee variabelen die bepalen hoe snel je daarmee een woning kan verwarmen, hoeveel warmte kan worden afgegeven en hoeveel warmte de verwarmingsbron kan toevoegen aan het systeem.

Ten aanzien van het laatste is het voldoende als de verwarmingsbron de temperatuur van de vloeistof constant kan houden op de benodigde ingangstemperatuur. En of je dat nu doet met een warmtepomp, of met een gasgestookt apparaat, dat maakt niet uit.

Het is wel veel gemakkelijker om een hoge capaciteit te krijgen met een gasgestookte ketel. Zelfs een simpele heeft al een capaciteit van 20 kW. En bij warmtepompen begint dat veel lager en gaat de prijs significant omhoog als je meer vermogen wil hebben. Daarom zal een gasgestookte ketel bij de meeste huizen een flinke overcapaciteit hebben. Systemen met een warmtepomp zul je vaak onderbemeten aantreffen. Omdat capaciteit bij een warmtepomp duur is. En warmtepompen zijn al veel duurder dan gasgestookt.

Als ik iets mis, prima. Maar dan hoor ik graag van je iets specifiekers dan dat ik niet weet waar ik over praat.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 09:05
Maar constant op 22 graden dag in dag uit? Dan betaal je je toch blauw?
Mijn energierekening was 50 euro per maand, dus nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
20-04-2024 10:04
Heb je dat getest met een graadje verschil? Of met grotere verschillen?
Verschillende opties getest tussen de 1 en 4 graden verschil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-04-2024 09:22
Dit is mijn grootste angst voor wat wij gaan doen. Soms wil je gewoon even extra warmte. Hoe ga ik dat ervaren?

Plan is om alleen een verschil te gaan maken tussen zomer/winter wat stoken betreft.
Ik heb het dus vaak koud als ik ‘s ochtends in huis heb gewerkt, wat bezweet ben en dan een tijdje op de bank zit. Dan wil ik inderdaad ff snel een beetje bij stoken zodat het weer behaaglijk is. En dat gaat niet met vloerverwarming. Ik hou het gewoon zoals we nu doen dan. Als we gaan verbouwen laat ik wel vloerverwarming aanleggen weer, maar niet als hoofdverwarming. En de airco houden we er lekker bij, want die gebruiken we nu het meest als het wat kouder is. In de winter staat hij soms de hele dag aan, als we werken gaat hij aan zodra we thuis komen en dan wordt het met 5 minuten al warmer. Ik vind het ideaal, snel warm en hij houdt het ook warm.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven