Twijfels familie

03-01-2026 00:06 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms gebeuren er rare dingen. Vanavond was er een familielid bij mij en op zich gezellig. Had een muziekje aangedaan via mijn bluray speler via de tv en was even naar de keuken. Toen ik terugkwam stond de tvgids aan. Vond dat erg vreemd. Normaal gebeurd dit niet. Voor mij lijkt het alsof dit familielid dit gedaan heeft. Met kerst was ik bij familie en had een kerstbakje aan een familielid gegeven waar we het kerstdiner hadden. Toen ik even naar de wc was en weer terug kwam viel me op dat de twee kerstballen in het bakje er anders in zaten wat slordig. Ik dacht dat het eerst niet zo was voordat ik naar de wc ging. Later aan tafel liet een familielid zien de ingredienten van een salade en later wilde ik die salade opscheppen maar die stond niet op tafel. Dus ik vroeg ernaar, toen zei die persoon iets van oh dat is vast van die ene die op tafel staat. Niet helemaal in die woorden, maar daar kwam het wel op neer. Maar dat was een hele andere salade. Toen ik de keuken inging om iets te pakken zag ik het karton met die salade die ik zocht liggen. Heb er verder niet meer over gehad, maar vind het wel vreemd. Wat denken jullie? Ergens voelt het alsof mijn familie me voor de gek aan het houden is. Ergens denk ik willen ze me niet meer in de familie. Heb ik iets gezegd? Iets verkeerds gedaan dat ze boos op me zijn? Of omdat ze verwarring willen zaaien omdat ik bepaalde medicijnen slik.
anoniem030415 wijzigde dit bericht op 03-01-2026 09:20
3.35% gewijzigd
Ik zou gezien je voorgeschiedenis hulpverlening inschakelen.
Ik lees in je verhaal geen gekke dingen, maar wel een groot wantrouwen vanuit jou naar je familie.
Pas goed op jezelf TO en zoek hulp voor je gedachtes.
Ik heb hulp. Wat ik zo raar vind met dat kerstbakje en de tv dat ik even weg ben en dat me dat ineens opvalt/gebeurd.
Ik lees vooral dat je heel alert bent op kleine veranderingen en daar betekenis aan probeert te geven. Dat is begrijpelijk als je je onzeker of gespannen voelt, maar het zijn ook situaties waar vaak onschuldige verklaringen voor zijn. Mensen pakken een afstandsbediening, rommelen aan decoratie of vergissen zich in eten zonder daar iets bij te denken.

Wat mij opvalt is dat je gedachten snel richting wantrouwen gaan (“doen ze dit expres?”, “willen ze me verwarren?”). Dat lijkt me erg vermoeiend voor jou. Het betekent misschien wel dat je hoofd momenteel erg op scherp staat.

Misschien helpt het om onderscheid te maken tussen wat je feitelijk ziet en wat je denkt dat het betekent. Dat kan al wat rust geven. En als dit soort gedachten vaker terugkomen of je onrustiger maken, zou het goed kunnen zijn om dit eens te bespreken met iemand die je professioneel kan helpen meedenken, zoals je huisarts of behandelaar. Niet omdat er “iets mis” is, maar om te voorkomen dat je hier alleen mee blijft rondlopen.
Hoi TO, wat naar voor je dat je dit gevoel hebt :-(

Ik ken jou en jouw voorgeschiedenis niet. Maar het klinkt alsof je een wantrouwen voelt naar de mensen om je heen en daardoor erg inzoomt op details. En als er dan iets verandert in de details, dat je dat interpreteert alsof er bijzondere dingen gaande zijn richting jou.

Als ik ze als buitenstaander lees, zijn het voor mij niet direct dingen die heel “verdacht” overkomen. Meer wat toevalligheden, maar goed, ik ken jou, jouw situatie en jouw familie dus niet.

Ik vind het knap dat je deze vraag voorlegt en advies vraagt (en daarmee ook een stukje naar jezelf kijkt). Ik denk dat het goed is dat je hulp zoekt. Dat iemand die dichter bij jou staat met jou mee kan kijken naar dit soort situaties. Om vanuit daar samen met jou te kijken wat je er mee kan doen. Sterkte….
toulouse_74 schreef:
03-01-2026 00:13
Ik zou gezien je voorgeschiedenis hulpverlening inschakelen.
Ik lees in je verhaal geen gekke dingen, maar wel een groot wantrouwen vanuit jou naar je familie.
Pas goed op jezelf TO en zoek hulp voor je gedachtes.

Dit. TO, schakel zo snel mogelijk de hulpverlening in. Het is best verontrustend wat je schrijft.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Wat verschrikkelijk dat je je zo voelt TO.

Gezien je eerder een psychose hebt gehad zou ik met deze achterdochtige gevoelens naar familie toe wel opletten.

Wellicht is je medicatie momenteel niet goed afgesteld? Kun je dit bespreken met je behandelaar?
Ik lees kleine dingen die, als ze bewust gedaan zijn, niet schadelijk zijn voor iets of iemand. Dus eigenlijk geen reden om je druk over te maken. Dat doe jij wel en dat is goed om dus met je hulpverlener te bespreken.
Eens met al het voorgaande.
Er is niets mis met bij familie even het bakje nemen en de tv gid raadplegen, met kerstballen rommelen,...
Deze dingen doe je niet met kwaad opzet.
Vind het heel jammer dat jij daardoor achterdochtig wordt en vindt dat je familie niet te vertrouwen is. Opletten dat je die mensen daardoor niet van je afduwt, ik denk dat je hen net nodig hebt. Bespreek dit met je behandelaar.
Sterkte.
ik denk dat je familie gewoon normaal is en goed te vertrouwen, ze doen dingen die normaal zijn in de meeste families. Even rommelen met de a.b. omdat de tv te hard staat of liever een andere zender zien, iemand die tegen een kerstbakje stoot en het minder netjes terugduwt, een salade die bij nader inzien toch niet zo lekker zou zijn, echt heel normaal.

Neem contact op met je hulpverlener en bespreek dit. Als je eenmaal een psychose hebt gehad, zoals ik hier lees, ben je er helaas wat vatbaarder voor om er nog een keer eentje te krijgen. Dit wantrouwen is niet op zijn plaats en kan een psychose triggeren of er juist een voorbode van zijn. Juist in periodes dat de normale structuur wegvalt, ligt een psychose op de loer als je er vatbaar voor bent. Het ligt niet aan jou, iemand met suikerziekte heeft dat ook niet zelf gedaan en je been breek je ook niet zelf. Zo is het ook met jou gestel.
Sterkte 030415!
anoniem030415 schreef:
03-01-2026 00:19
Ik heb hulp. Wat ik zo raar vind met dat kerstbakje en de tv dat ik even weg ben en dat me dat ineens opvalt/gebeurd.
Er mogen hier geen diagnoses worden gesteld, maar als ik lees dat je al eens een psychose hebt gehad, zou ik me als ik jou was vooral zorgen maken of ik niet weer die kant op ging. Eens met de andere reacties, je moet echt hulp gaan inschakelen. Wat voor hulpverlening heb je momenteel? Kan je die ook in het weekend contacten? Of is er anders een familielid of vriend(in) die je voldoende vertrouwt om te vertellen dat het niet goed met je gaat?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven