Uitvaarten... etiquette?

21-12-2022 10:02 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik nog niet veel uitvaarten bij heb hoeven wonen.

Mijn grootouders waren al overleden toen ik werd geboren, mijn eigen ouders leven nog en we hebben verder geen grote families. Tot voor kort bezocht ik, verspreid over heel veel jaren, alleen de uitvaarten van mijn oom, een collega en mijn schoonvader.

Maar het afgelopen jaar heb ik een paar uitvaarten bezocht en morgen heb ik er weer één, steeds van mensen die ik niet goed ken. Waardoor ik me afvraag wat eigenlijk gebruikelijk is?

Begin dit jaar overleed de vader van een goede vriendin. Even later een tante van mijn man. En morgen heb ik de uitvaart van een buurman van een aantal deuren verder.

In alle gevallen was/ben ik uitgenodigd voor de uitvaart + koffietafel, terwijl ik de overledene eigenlijk amper ken en hooguit ééns per jaar tref op een gelegenheid waar we toevallig allebei zijn (de verjaardag van die vriendin, de buurtBBQ, de verjaardag van mijn schoonmoeder). Het zijn mensen waar ik nog nooit thuis ben geweest.

In eerste instantie vond ik het wel een soort van "eer" dat die vriendin me uitnodigde voor de uitvaart van haar vader en dat ze mij er graag bij wilde hebben om haar te steunen. Maar toen ik daar eenmaal was, vond ik het eigenlijk een beetje vreemd, meer dan 200 mensen op de koffietafel en een groot deel daarvan heeft dus helemaal geen band met de overledene (die vriendin komt wel uit een grote familie, en alle kinderen hadden eigen vrienden uitgenodigd). Maar goed, voor je het weet is zo'n dag ook weer voorbij. Maar later kwam ik (bij de tante van mijn man) dus nogmaals in zo'n zelfde situatie, en ik verwacht morgen bij de uitvaart van de buurman weer zoiets.

En ik ken dat dus helemaal niet, in mijn familie worden uitvaarten tot nu toe alleen gehouden met mensen die de overledene ook echt kenden. Hooguit komen mensen van wat verder weg naar een eventuele avondwake/afscheidsmoment, maar niet naar de uitvaart en al zeker niet naar de koffietafel.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken, is het inderdaad normaal om naar uitvaarten van relatief onbekenden te gaan? En zo ja, doen jullie dat dan ook elke keer?

Als ik eerlijk ben ga ik niet graag naar uitvaarten, en is het ook niet makkelijk te regelen met werk. Als het je eigen 1e of 2egraads familielid is krijg je natuurlijk gewoon vrij, maar ik heb nu dus al voor de 3e keer dit jaar een collega moeten vragen om van dienst te ruilen zodat ik naar de crematie van de buurman kan gaan. Is het toegestaan om je af te melden, als je eigenlijk niet het gevoel hebt dat je daar thuishoort? Of is dat "not done"? Wat vinden jullie daarvan?
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
21-12-2022 10:30
Ik ken dat dan weer helemaal niet. Ik zie altijd de tijden en praktische info in de kaart zelf. Nooit aparte berichten over of er al dan niet een koffietafel is, die er wel altijd is.
Koffietafel is wat anders dan koffie met cake achteraf.

Koffie met cake achteraf is er vrijwel altijd, in het uitvaartcentrum, duurt een half uurtje tot een uurtje, vergt geen aparte uitnodiging.
Koffietafel is een uitgebreide nazit met broodjes, gebak en koffie, soms in een aparte horecagelegenheid, ik ken dat eigenlijk alleen uit het zuiden. En daar krijg je een apart kaartje van bij de rouwbrief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koffietafel
AnAppleADay schreef:
21-12-2022 10:09
Mijn ervaring is juist dat de uitvaart en koffietafel groot zijn, voor iedereen die de overledene kent, en de avondwake voor een kleine groep intimi.
Dit ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
21-12-2022 12:28
Koffietafel is wat anders dan koffie met cake achteraf.

Koffie met cake achteraf is er vrijwel altijd, in het uitvaartcentrum, duurt een half uurtje tot een uurtje, vergt geen aparte uitnodiging.
Koffietafel is een uitgebreide nazit met broodjes, gebak en koffie, soms in een aparte horecagelegenheid, ik ken dat eigenlijk alleen uit het zuiden. En daar krijg je een apart kaartje van bij de rouwbrief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koffietafel
een uitgebreide nazit, doen we door heel Nederland, alleen heet het alleen in het zuiden koffietafel
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
21-12-2022 12:28
Koffietafel is wat anders dan koffie met cake achteraf.

Koffie met cake achteraf is er vrijwel altijd, in het uitvaartcentrum, duurt een half uurtje tot een uurtje, vergt geen aparte uitnodiging.
Koffietafel is een uitgebreide nazit met broodjes, gebak en koffie, soms in een aparte horecagelegenheid, ik ken dat eigenlijk alleen uit het zuiden. En daar krijg je een apart kaartje van bij de rouwbrief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koffietafel
Ik woon inderdaad in het zuiden. Koffietafel is een uitgebreide, zittende lunch in een horecagelegenheid, met soep en kroketten.

En ik ken dus inderdaad ook de avondwake als laagdrempelig; voor iedereen. Die is in de avond, dus daarvoor hoeven de meeste mensen geen vrij te nemen. Ook is die in de eigen woonplaats, terwijl het uitvaartcentrum op een half uur rijden zit, dus ook om die reden is de avondwake laagdrempeliger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ttroeteltje schreef:
21-12-2022 12:33
Dit ja.
Dat is dus niet overal in Nl hetzelfde.
Saepecadendo schreef:
21-12-2022 12:36
Dat is dus niet overal in Nl hetzelfde.
Ik ken het zo. Tegenovergesteld aan jouw idee dus.
Ik denk dat je bij de keuze om wel of niet te gaan best mag luisteren naar jouw eigen buikgevoel.
Ik ben ook geen fan van uitvaarten, maar je ontkomt er niet altijd aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
21-12-2022 10:49
Dat kan een bewuste keuze geweest zijn van de familie zelf. Of de vrienden van je man waren wel uitgenodigd, maar waren niet beleefd genoeg om te komen. (Ik vind het in elk geval een beetje onbeschoft om niet te gaan als je wel bent uitgenodigd voor de uitvaart van een van de ouders van een goede vriend.) Soms kun je er inderdaad ook voor kiezen om naar de wake te gaan ipv de uitvaart, of andersom, afhankelijk van de uitnodiging.
Die “familie”, daar hoorde ik dus ook bij. Niet groot, ik ben bij alle gesprekken met de begrafenisondernemer geweest. Die vrienden waren niet uitgenodigd voor de koffietafel, is ook helemaal niet ter sprake gekomen vooraf (met familie of ondernemer) en ook niet achteraf met die vrienden, iedereen vond dat volgens mij normaal. Ze kregen wel een rouwkaart, en kwamen naar de avondwake dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een avondwake iets regionaals? Want ik ken dat niet. Wat is het precies?
Hier is de avond van te voren soms een condoleance. Dan staan de nabestaanden klaar in het rouwcentrum om handen te schudden en condoleances in ontvangst te nemen. Je schrijft je naam in het gastenboek, drinkt soms een kop koffie, soms kun je de overledene nog zien en dan ga je weer. Is een avondwake hetzelfde?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
21-12-2022 13:02
Is een avondwake iets regionaals? Want ik ken dat niet. Wat is het precies?
Hier is de avond van te voren soms een condoleance. Dan staan de nabestaanden klaar in het rouwcentrum om handen te schudden en condoleances in ontvangst te nemen. Je schrijft je naam in het gastenboek, drinkt soms een kop koffie, soms kun je de overledene nog zien en dan ga je weer. Is een avondwake hetzelfde?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avondwake
Het is inderdaad ook iets 'regionaals' dus, uit het zuiden (katholiek). Maar het lijkt wel op wat jij schrijft, alleen dan met een (kerk)dienst erbij. En daar komt hier dus iedereen, en de kat van z'n nicht, naartoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in de zorg, ik kan niet even een middag vrij nemen o.i.d. en de uitvaarten zijn hier meestal om 11 uur met daarna de koffietafel, en de crematoria zijn allemaal op een half uur reistijd, dus het kost dan wel echt een hele werkdag. Voor nu is het geregeld, maar voor een volgende keer weet ik dan dat het niet persé onmogelijk is om op een nette manier mijn snor te drukken.

Ik werk in het onderwijs en kan ook niet zomaar vrij nemen, maar een uitvaart is ook niet zomaar, vind ik dan. Maar hoe vaak gebeurt het nou helemaal? 5 x per jaar? Dat lijkt mij heel veel, zal er ook nog wel eens iets op een vrije dag zijn en voor de rest probeer je je dagen om te ruilen of neem je een dag op.
En verder, je snor drukken kan altijd, maar je gaat net zo goed voor de nabestaanden als voor de overledene.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien een beetje off topic, maar niet iedereen hier is van huis uit Nederlands-hervormd of katholiek, of welke stroming dan ook hoort bij een wake en een koffietafel.
Ik heb een andere culturele achtergrond, en dit is voor mij echt Chinees. Ben weleens bij een Nederlandse uitvaart geweest maar wist dan ook niet goed wat de bedoeling was.

Verder alleen toe te voegen: bij twijfel altijd gaan. Al heb ik me ook weleens een beetje opgelaten gevoeld toen ik bij een (Nederlandse) uitvaart kwam van de moeder van een vriendin. Ik ging om haar te steunen, en kreeg bij binnenkomst een pen en papier in handen om iets voor de overledene op te schrijven, die ik dus niet kende.
Saepecadendo schreef:
21-12-2022 13:23
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avondwake
Het is inderdaad ook iets 'regionaals' dus, uit het zuiden (katholiek). Maar het lijkt wel op wat jij schrijft, alleen dan met een (kerk)dienst erbij. En daar komt hier dus iedereen, en de kat van z'n nicht, naartoe.
In mijn familie ook heel gebruikelijk. Oosten van het land, maar ook katholiek inderdaad.

En anders is er een avond voor de uitvaart “afscheid”, dat staat dus los van de uitvaart. Meeste mensen in mijn familie gaan naar beide, maar die wonen wel meer in de buurt. De overledene ligt dan ofwel thuis, of ergens in een uitvaartcentrum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan ook naar een crematie gaan om de nabestaanden te steunen. Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat jij op een crematie een nabestaande of goede vriend(in) van de overledene bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens vind ik, voor een buurman 3 huizen verderop kan je best aangeven dat je helaas helaas geen vrij kunt krijgen van je werk. Mooie bos bloemen langsbrengen bij de nabestaanden en persoonlijk condoleren en dit vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
21-12-2022 10:11
Ik heb juist heel veel steun ervaren van de aanwezigheid van mijn vrienden en collega’s bij de uitvaart van mijn vader.

Dat ze de moeite namen om er te zijn voor mij op het moment dat het voor ons gezin heel pittig was helpt in de verwerking.
Ja echt hè..1000 procent eens!
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
21-12-2022 10:13
Ja, de buurvrouw die je vader amper kende is dan steun?

Ik ben Lamback niet maar ikzelf vond het hartverwarmend dat de buurtjes er waren. ( Die ik amper kende omdat mijn vader net verhuisd was naar een zorgcentrum achtig iets.)
Gewoon het idee dat mensen moeite doen...
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd vrij genomen voor de uitvaarten van ouders van vrienden.Hoe ingewikkeld ook en ook ivm de kinderen..ik was er.

Toen mijn vader overleed lieten sommige vrienden het afweten.
Niet omdat ze geen vrij konden krijgen maar meer zonde dag/ te ver blabla.
Kan er niks aan doen maar dat steekt enorm en voor mij is er wel iets veranderd in de verstand houding.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Melisande2 schreef:
21-12-2022 13:27
Ik werk in het onderwijs en kan ook niet zomaar vrij nemen, maar een uitvaart is ook niet zomaar, vind ik dan. Maar hoe vaak gebeurt het nou helemaal? 5 x per jaar? Dat lijkt mij heel veel, zal er ook nog wel eens iets op een vrije dag zijn en voor de rest probeer je je dagen om te ruilen of neem je een dag op.
En verder, je snor drukken kan altijd, maar je gaat net zo goed voor de nabestaanden als voor de overledene.
Een uitvaart is natuurlijk niet "zomaar" nee. Maar ik voel niet echt de behoefte om mijn schoonmoeder te gaan "steunen" als haar schoonzus is overleden (ze zocht ook geen steun bij haar kinderen, was daar zelf meer om steun te geven aan haar broer), mijn man had eveneens geen steun nodig (het was zijn tante). Het leek eerder "gewoonte" om de extended familie uit te nodigen. En voor een tante (en achterblijvende oom) die zelfs mijn man al jaren niet gesproken heeft, vind ik dat inderdaad wel wat zonde van mijn vrije dag ja. Evenals die buurman, waarvan ik de nabestaanden dus letterlijk al 10 jaar niet meer heb gezien. En vandaar dus mijn vraag. Deze mensen ervaar ik als heel ver van mij af staand (andersom; mocht ik overlijden vandaag dan wil ik hen zeker niet op mijn uitvaart hebben), maar kennelijk verschillen de gebruiken nogal met wie je waarvoor uitnodigt (en dan ook nog of een rouwbrief als uitnodiging of puur als kennisgeving te interpreteren is).
Alle reacties Link kopieren Quote
Citterio schreef:
21-12-2022 13:35
Misschien een beetje off topic, ...
Vind ik niet off topic hoor. Je leest hier al dat ook onder de helemaal Nederlandse Nederlanders er nogal verschillende gebruiken heersen. En juist bij een uitvaart wil ik niemand kwetsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
21-12-2022 13:02
Is een avondwake iets regionaals? Want ik ken dat niet. Wat is het precies?
Hier is de avond van te voren soms een condoleance. Dan staan de nabestaanden klaar in het rouwcentrum om handen te schudden en condoleances in ontvangst te nemen. Je schrijft je naam in het gastenboek, drinkt soms een kop koffie, soms kun je de overledene nog zien en dan ga je weer. Is een avondwake hetzelfde?
Ja dat, soms ook nog met een kleine kerkdienst, soms ook niet.
susieflower wijzigde dit bericht op 21-12-2022 14:05
5.49% gewijzigd
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
21-12-2022 13:54
Ik heb altijd vrij genomen voor de uitvaarten van ouders van vrienden.Hoe ingewikkeld ook en ook ivm de kinderen..ik was er.

Toen mijn vader overleed lieten sommige vrienden het afweten.
Niet omdat ze geen vrij konden krijgen maar meer zonde dag/ te ver blabla.
Kan er niks aan doen maar dat steekt enorm en voor mij is er wel iets veranderd in de verstand houding.
Dat is misschien ook iets persoonlijks? Als ik probeer me nu voor te stellen hoe de uitvaart van mijn eigen vader zou zijn, dan zou ik daar echt liever niemand bij hebben die ik niet goed ken. Dus inderdaad óók niet de vrienden van mijn broers en zussen en dús ook niet mijn eigen vriendinnen.
Avondwake is dan weer geen probleem voor mij, maar de uitvaart zelf wil ik denk ik liever geen onbekende gezichten zien.
En bij de uitvaart van mijn schoonvader was er één vriend van mijn man die niet naar de avondwake kwam, die daarover opbelde en eerlijk vertelde dat hij liever niet wilde komen omdat hij dat niet goed trekt. Dat was voor mijn man (en mij) ook echt geen probleem, heel begrijpelijk juist (we waren toen wel nog twintigers). We zijn nog steeds even goede vrienden en de avondwake van zijn ouders hebben wij wel bezocht (maar niet de uitvaart zelf, want in "onze kringen" is het dus niet gebruikelijk dat daar vrienden van nabestaanden worden uitgenodigd).
Alle reacties Link kopieren Quote
Citterio schreef:
21-12-2022 13:35
Misschien een beetje off topic, maar niet iedereen hier is van huis uit Nederlands-hervormd of katholiek, of welke stroming dan ook hoort bij een wake en een koffietafel.
Ik heb een andere culturele achtergrond, en dit is voor mij echt Chinees. Ben weleens bij een Nederlandse uitvaart geweest maar wist dan ook niet goed wat de bedoeling was.

Ik heb een Nederlandse achtergrond en ben op best veel uitvaarten geweest, ook als direct betrokkene, maar ken geen avondwakes en extra koffietafels. Wel een nazit, maar daar krijg je geen kaartje voor, dat wordt mondeling afgestemd. Het verschilt inderdaad nogal qua regio, als ik dit topic zo lees.
Toen mijn schoonvader overleed is mijn beste vriendin zonder aankondiging gekomen. Ze was
Er. Om mij met mijn hoogzwangere buik en mijn partner met het verlies van zijn vader en mijn schoonvader te en de opa van ons kindje dat zijn opa nooit zou leren kennen te steunen.
Ook collega’s waren er. Zeker een stuk of 20-25. Ook onaangekondigd. Om ons te steunen.
Ondanks dat ikzelf best afstandelijk kan zijn wanneer het gaat om mensen dichtbij te laten komen deed mij, deed ons, dit goed. Er werd weinig gecommuniceerd in woorden, blikken waren voldoende.
Dus ja, ik geloof helemaal dat aanwezigheid steunend kan werken,
Alle reacties Link kopieren Quote
Door heel Nederland uitvaarten gehad maar eigenlijk is de basis overal hetzelfde.

Eventueel avond ervoor wake of condoleance avond.

Dag zelf uitvaart en daarna broodjes/koffie al naar gelang wat de nabestaanden uit willen geven/ de overledene in verzekering pakket had.

Het enige verschil wat ik gemerkt heb is dat in het oosten vaak de koffietafel met krentenwegge traditie is.

Een rouwkaart ontvangen zie ik als uitnodiging om de dienst bij te wonen.

Aan het einde van de dienst melden ze dat je van harte wordt uitgenodigd voor een broodje/ koffie/ cake.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Een avondwake is hetzelfde als een condoleance avond, neem ik aan ? Die worden hier in de omgeving vaak al niet eens meer gehouden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven