Verwachtingspatroon in relatie, terecht?

05-08-2024 09:44 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een relatie (ik ben 43, hij 38). We hebben beide autisme (Asperger en hoogfunctionerend autisme. Wanneer we samen zijn en / of iets gaan ondernemen, is het altijd fijn. Wanneer we echter niet bij elkaar zijn, heb ik het gevoeld dat ik een stuk communicatie vanuit hem mis...We hebben bijv. net 2 weken samen vakantie gehad.
Op zondagavond is hij nu 2 x naar bed gegaan, zonder dat aan te geven of even welterusten te zeggen via Whatsapp. Ik heb hem een tijdje geleden aangegeven dat ik een goedemorgen-berichtje heel fijn vind, en dat ik daarmee vaak de eerste was..dat ging toen even beter. De laatste 2 weken komt het initiatief daarvoor echter helemaal van mij uit lijkt het...Ik heb hem ook expliciet moeten vragen om even een berichtje te sturen wanneer hij veilig thuis is gekomen nadat we elkaar gezien hebben (hij heeft in februari nog een auto-ongeluk gehad). (We slapen momenteel niet samen omdat hij flink snurkt).

Is jullie partner tijdens een werkdag bereikbaar via Whatsapp? Overdrijf ik wanneer ik het niet fijn vind dat hij zonder contact naar bed gaat, en ook de volgende morgen pas weer reageert als ik iets stuur?
Rooss4.0 schreef:
05-08-2024 15:20
Wordt, als je samenwoont een goedemorgen en een welterusten ook als beklemmend en plichtpleging gezien?
Of erger nog, een eet smakelijk of een hoe ziet je dag eruit?

Waarom is dat per geschreven woord ineens beklemmend?
Nee, maar zeggen dat je weer thuis bent vind ik wel wat overdreven. Zal wel iets uit mijn jeugd zijn ofzo, mijn ouders waren ook totaal niet zo, maar ik had wel vriendinnen die altijd belden of bij thuiskomst hun ouders wakker maakten en lampjes aan of uit deden als ze thuis kwamen. Dat was bij mij thuis totaal niet aan de orde.

Maar ik snap dat anderen die behoefte wel hebben. De vriend van TO alleen dus niet, helaas.
viva-life22 schreef:
05-08-2024 10:56
Als je net 3 maand een relatie hebt, dan begrijp ik wel dat je behoefte aan contact anders en meer is, dan wanneer je al 3 jaar samen bent.

Hoe dat contact zich uit, is voor iedereen persoonlijk. Blijkbaar hecht jouw vriend geen waarde aan appen voor het slapen gaan en opstaan.

Hoe is jullie contact verder?
Wat bedoel je met hoe is jullie contact verder?
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 18:24
Wat bedoel je met hoe is jullie contact verder?
Is dit het enige waar jullie niet overeen komen?
Lorem_Ipsum schreef:
05-08-2024 18:56
Is dit het enige waar jullie niet overeen komen?
En het enige waar je op reageert, TO?

Je hebt toch heel wat tips gehad lijkt me.
.
Rooss4.0 schreef:
05-08-2024 18:57
En het enige waar je op reageert, TO?

Je hebt toch heel wat tips gehad lijkt me.
Uhm..het is stralend weer vandaag, ik ben een wandeling van bijna 10 km gaan maken en ben net pas weer thuis, gegeten en was opgehangen.
Dus nee, ik heb nog geen tijd gehad om alles bij te lezen en op iedereen te reageren...Moet ik me daarvoor verantwoorden dan?
Maeliran schreef:
05-08-2024 17:29
Dit ja, heel goed beschreven, het is gewoon even een contactmomentje als je elkaar niet kan zien, laten zien dat je aan iemand denkt en zien dat degene aan jou denkt, je maakt zo toch deel uit van elkaars leven ookal zie je elkaar niet,
Precies, dat contactmomentje vind ik ook even fijn..gewoon even weten dat je partner aan je denkt.
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 19:00
Uhm..het is stralend weer vandaag, ik ben een wandeling van bijna 10 km gaan maken en ben net pas weer thuis, gegeten en was opgehangen.
Dus nee, ik heb nog geen tijd gehad om alles bij te lezen en op iedereen te reageren...Moet ik me daarvoor verantwoorden dan?
Nee joh, doe lekker waar je zin in hebt.

Prima.
.
Raver schreef:
05-08-2024 11:25
Ik had het fijn gevonden als mijn ex (asperger) me vanuit hemzelf meer had geappt en meer had laten zien dat hij aan me dacht, bezorgd was (bij bijzonder iets), bij me had willen zijn enz. enz.
Maar niets van dit alles en dat is ook nooit gekomen. Hij voelde en dacht niet zo. Was vooral met zichzelf bezig als we niet bij elkaar waren. Ik dacht in het begin, dat verandert misschien nog wel? Naïef natuurlijk, dit is hoe hij is. Omdat ik liet weten (meerdere keren en op allerlei manieren uitgelegd) dat ik graag zag dat hij meer deelde met mij, deed hij dat soms. Maar dat was alleen omdat ik het wilde, hij voelde daar verder niets bij. En dat gaf mij natuurlijk weer alleen maar meer een gevoel van onbegrip en verdriet enz.
Wij pasten niet bij elkaar. Hij paste zich aan aan mij -en anderen- tot hij het niet meer kon/wilde. Ik had het niet in de gaten. Hij zei ook de ‘gewenste’ dingen en ik had een roze bril op.
Moraal: kijk vooral naar hoe hij is en of dat ‘genoeg’ voor jou is. Je kunt niets wezenlijks aan hem veranderen.
Ik krijg ook het idee dat partner vooral met zichzelf bezig is als we niet bij elkaar zijn, maar is dat iets slechts dan?
Yildizlar2 schreef:
05-08-2024 10:04
Nee de ene keer is hij half zes klaar dan andere keer komt hij pas laat van kantoor. Wij eten sowieso heel laat altijd omdat hij kookt 🤣
Wij wonen niet samen, en zien elkaar ook niet dagelijks. Vriend kookt niet graag, dus vaak gaan we ergens een hapje eten in het weekend bijvoorbeeld.
Rooss4.0 schreef:
05-08-2024 19:02
Nee joh, doe lekker waar je zin in hebt.

Prima.
Ik begrijp je reactie en de toon daarin niet, maargoed.
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 19:13
Ik begrijp je reactie en de toon daarin niet, maargoed.
O, dan zou ik even jouw reactie op haar even teruglezen. Misschien begrijp je `m dan wel.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
puck-en-hans schreef:
05-08-2024 19:16
O, dan zou ik even jouw reactie op haar even teruglezen. Misschien begrijp je `m dan wel.
Nee, dat doe ik niet. Daarom vraag ik om toelichting...ik kan nl. niet tussen de regels door lezen.

Moet ik me verantwoorden omdat ik (op dat moment) pas op 1 van de reacties heb gereageerd?
Dus jij wil graag met een zekere regelmaat contact maar dat er hier een verwachting wordt geuit dat de TO ook een beetje snel reageert in haar eigen topic vind je niet logisch?

Verder als antwoord op je vraag, ja je overdrijft. Maar het goede nieuws is: dat mag gewoon. Het slechte nieuws: daar heb je alleen misschien niet heel veel aan.
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
05-08-2024 19:19
Dus jij wil graag met een zekere regelmaat contact maar dat er hier een verwachting wordt geuit dat de TO ook een beetje snel reageert in haar eigen topic vind je niet logisch?

Verder als antwoord op je vraag, ja je overdrijft. Maar het goede nieuws is: dat mag gewoon. Het slechte nieuws: daar heb je alleen misschien niet heel veel aan.
Nee, de verwachting dat de TO hier een beetje snel reageert vind ik niet logisch. Want weten de mensen die hier reageren wanneer ik wel en niet werk, en wanneer ik achter mijn laptop zit? Of hoe mijn dagplanning er vandaag uit ziet. Ik vind het niet prettig om mobiel uitgebreid te typen, dus doe ik dat nu ik achter de laptop zit....

Wanneer mijn vriend bij mij is geweest en weer naar huis gaat, weet ik bijv. dat hij thuis is en dan meestal achter de laptop wat aan het surfen is om af te schakelen
turquasi schreef:
05-08-2024 19:19

Ik verwacht niet dat mijn partner snel reageert, dat was ook niet de vraag die ik stelde...dat verwacht ik alleen wanneer er echt iets dringends is.
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 19:01
Precies, dat contactmomentje vind ik ook even fijn..gewoon even weten dat je partner aan je denkt.
Maar voor wie op zo’n moment niet aan de partner denkt wordt het een taakje. Voor wie toch al aan de partner denkt is het een kleine moeite, of zelfs een behoefte, om even een berichtje te sturen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 05-08-2024 19:36
19.29% gewijzigd
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 19:00
Dat is waarschijnlijk hoe je vriend zich voelt.
Het is ook gewoon echt lastig om je in te leven. Je hoeft niet eens te proberen het te begrijpen. Het punt is gewoon vooral dat het is hoe het is en je nu kan kiezen tussen je blijven ergeren, hem opdragen je systematisch te gaan appen of het van je af proberen te laten glijden door bijvoorbeeld als hij weer eens niet appt een lange wandeling te gaan maken.
Lorem Ipsum
Tulpje22 schreef:
05-08-2024 13:32
Ligt een beetje aan de situatie. Als ik s avonds alleen door het donker moet fietsen vraagt mn vriendin/collega ook wel eens om te laten weten dat ik veilig thuis ben. Of zij appt me of ik al thuis ben. Soms app ik mn man dan ook: ik ga nu fietsen. Alleen s avonds in het donker dus.
Soms vind ik het zelf fijn om te weten of iemand goed is aangekomen. Bijv als mn man verderop in het land moet zijn. Ik ben snel ongerust. Maar dan kijk ik gewoon naar zn whatsapp en dan staat zn 'laatst gezien ' vaak op een bepaald tijdstip waaraan ik kan zien dat ie recent online was. Doe ik ook wel eens bij mn moeder, kijken of ze recent online was. Of bij mn dochter als ze naar een vriendin 'ver' weg fietst. Dat zegt voor mij dan voldoende.
Wij hebben zo een app dat je altijd kan zien waar de ander is. In het begin leek me dat niks want wij zijn geen wantrouwende mensen en ik dacht dat je daar misschien wantrouwigheid mee in de hand zou helpen. Maar niks is minder waar. Ik kijk af en toe of mijn partner of kinderen al bijna thuis zijn en dat stelt me dan echt gerust.
MargjeM schreef:
05-08-2024 13:56
Maar wat verwacht je dan als je verwachtingen communiceert? Want dat vind ik het juist vager maken.

Wensen en behoeften (waar verwachtingen vaak uit voortkomen) communiceren en aan elkaar vragen: 'Wat kan ik van jou op het gebied van communicatie verwachten?' lijkt me constructiever. Dus aan verwachtingsmanagement doen.

En mijn indruk is juist dat neurotypische mensen dat stukje persoonlijke maatwerk lastiger vinden dan neurodiverse mensen voor wie doorgaans heel duidelijk is dat persoonlijke behoeftes en wensen sterk van persoon tot persoon kunnen verschillen.

edit: Dit bedoel ik juist qua communicatie in het algemeen. Los van de vorm, want die wensen kun je oko bespreken.
Verwachtingsmanagment js toch je verwachtingen communiceren? Of is dat taaltechnisch weer iets anders ofzo? Want voor dat soort dingen ben ik niet slim genoeg.
coderood schreef:
05-08-2024 20:04
Verwachtingsmanagment js toch je verwachtingen communiceren? Of is dat taaltechnisch weer iets anders ofzo? Want voor dat soort dingen ben ik niet slim genoeg.
Nee, het kan ook zijn dat je je verwachtingen bijstelt op basis van de ervaring, of reactie van een ander. Verwachtingsmanagement is niet alleen zenden en je verwachting uitspreken. Ik moet op mijn werk vaak deadlines stellen. Maar in mijn verwachtingsmanagement weet ik wel dat een deel nooit tijdig reageert, ook al communiceer ik de deadline helder.

Met slim of dom heeft dit niets te maken.
turquasi schreef:
05-08-2024 19:51
Het is ook gewoon echt lastig om je in te leven. Je hoeft niet eens te proberen het te begrijpen. Het punt is gewoon vooral dat het is hoe het is en je nu kan kiezen tussen je blijven ergeren, hem opdragen je systematisch te gaan appen of het van je af proberen te laten glijden door bijvoorbeeld als hij weer eens niet appt een lange wandeling te gaan maken.
To heeft autisme. En aan haar post kan je al duidelijk zien dat ze echt haar best doet maar het daadwerkelijk niet begrijpt.

To sommige mensen voelen zich heel erg benauwd als ze het gevoel hebben dat ze verplicht een bericht moeten sturen. Andere mensen vinden dat juist fijn om te doen of niet meer dan logisch. Het handigste lijkt me om dat met hem te bespreken. Wat vind jij fijn en wat vind ik fijn en als jij het bijvoorbeeld wel fijn vind om een berichtje te krijgen en hij vind dat niet perse fijn maar ook niet beklemmend of vervelend dan kunnen jullie daar misschien een compromis sluiten.
Vooral als je autisme of een aan autisme verwante stoornis is het heel belangrijk dat je dingen uitspreekt. Neurotypische mensen vinden communicatie en dingen aanvoelen al lastig maar bij jullie zal dat nog even wat moeilijker zijn. Maar het kan wel als jullie allebei willen.
Lorem_Ipsum schreef:
05-08-2024 20:08
Nee, het kan ook zijn dat je je verwachtingen bijstelt op basis van de ervaring, of reactie van een ander. Verwachtingsmanagement is niet alleen zenden en je verwachting uitspreken. Ik moet op mijn werk vaak deadlines stellen. Maar in mijn verwachtingsmanagement weet ik wel dat een deel nooit tijdig reageert, ook al communiceer ik de deadline helder.

Met slim of dom heeft dit niets te maken.
Oke nou bedankt voor de les dan. Maar ik bedoelde dus hetzelfde
coderood schreef:
05-08-2024 20:13
Oke nou bedankt voor de les dan. Maar ik bedoelde dus hetzelfde
Ik lees jou niet de les hoor. Ik dacht dat je een vraag stelde.

Maar verwachtingsmanagement en je verwachtingen communiceren zijn twee totaal verschillende dingen.
Snoopy80 schreef:
05-08-2024 19:01
Maar je wil toch geen taakje van je partner zijn?

Hij zal heus aan je denken, maar hecht geen waarde aan welterusten appjes.

Nu moet hij voor bedtijd een taakje doen. Wat hem verder niet boeit, op straffe van gezeur van jou dat hij niet aan je dacht.

Romantisch.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven