Vriendschappen en verhuizingen

11-05-2024 08:42 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al lange tijd een vriendin die, na altijd een paar straten verderop te hebben gewoond, is verhuisd naar een andere stad op ongeveer een uurtje rijden.

Soms ga ik naar haar toe, soms spreken we ergens in het midden af en een andere keer komt ze deze kant op.

Nu hadden we laatst een gesprek over wie ze nog zag uit onze oude vriendengroep, en dat waren er op mij na niet zoveel meer.

Toen ik dit ter sprake bracht bij de “rest” kreeg ik als reactie dat degene die ervoor kiest te verhuizen, zelf maar altijd de kant van de vrienden op moest komen. Zij hadden er immers niet voor gekozen ver weg te gaan wonen en vriendin moest niet verwachten dat ze een uur in de auto voor haar gingen zitten.

Hoe doen anderen dat? Ik vind het altijd geven en nemen voor wat de vriendschap waard is en ben echt behoorlijk verbaasd over de houding van de anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, ik snap het ergens wel hoor. Al mijn vrienden en ik woonden in Amsterdam en in de afgelopen jaren zijn er een hoop uitgevlogen, richting Maastricht en Eindhoven bijvoorbeeld. Dat betekent voor mij een hoop extra reistijd én kosten (heb geen auto of rijbewijs dus afhankelijk van OV). Waar we normaal af en toe eens een kop koffie dronken, doen we dat nu dus niet. Maakt ons wat mij betreft geen minder goede vrienden, maar de basis waarop deze vriendschap bestond, is ineens wankeler. Veel vrienden maak je ook omdat de omstandigheden ernaar zijn, niet? Ik heb op werk vaak veel mensen die ik na werktijd ook zie en spreek en zodra ik van baan wissel, blijven daar slechts een paar van over. Is ook niet erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is een onderliggende vraag ook wel wanneer is iemand een vriend? Ik zelf vind iemand waarmee ik af en toe koffie ga drinken een kennis. Ik zou ook niet voor een kennis het halve land door rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het afhangt van hoe je je vriendschappen voor je ziet. Het is mij veel waard om gewoon even ergens koffie te kunnen drinken of spontaan op een terras neer te strijken met vrienden. Een uur in de trein, wordt voor mij een heel andere invulling van een vriendschap. We gaan geregeld een dagje ergens heen, dus ik ben zeker niet aan mijn woonplaats gekluisterd, maar ik vind dat iets anders dan een uur in de trein stappen om ergens te lunchen met een vriendin en daarna weer terug te gaan. Ik zou het met liefde doen hoor, maar mijn frequentie zou wel omlaag gaan. Maar ik hou sowieso ook niet zo van reistijd, voor werk ook niet dus mijn werk is altijd in de buurt. Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen dan aan reistijd. En ik hou ook niet zo van dat planmatige: zaterdag over drie weken lunchen met vriendin X. En daar ontkom je bijna niet aan als er reistijd bij komt kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees wel vooral veel mensen die met het ov reizen en het dan een probleem vinden. Ik heb een eigen auto en vind dat wel ontzettend veel toevoegen aan vrijheid moet ik zeggen. En ik vind autorijden ook leuk, dus ik zou rustig een uur ergens heen rijden om dan een middag door te brengen met een vriendin en daarna weer een uur terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
14-05-2024 12:43
Ik lees wel vooral veel mensen die met het ov reizen en het dan een probleem vinden. Ik heb een eigen auto en vind dat wel ontzettend veel toevoegen aan vrijheid moet ik zeggen. En ik vind autorijden ook leuk, dus ik zou rustig een uur ergens heen rijden om dan een middag door te brengen met een vriendin en daarna weer een uur terug.
Ik weet niet of je ook mij bedoelde, aangezien ik het in de recentste reactie ook over ov heb, maar ik heb ook een auto. Ik gebruik 'm alleen zo weinig mogelijk. Het maakt voor mij geen verschil of ik een uur met ov zou moeten reizen of een uur met de auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij is er eigenlijk maar 1 vriendin echt een stuk verder gaan wonen. Dat is nu 1.5 uur met de auto. Gelukkig voor mij woont haar familie hier nog wel en dus combineert ze bezoek aan hen regelmatig met een bezoek aan mij. Dus ze komt zeker vaker mijn kant op dan ik die van haar. Maar met verjaardagen oid ga ik daar uiteraard wel gewoon heen.
Ik vind met het ov juist wel lekker. Uiteraard is het wel langer. Voordeel is ook dat de trein dankzij mijn altijd vrij pas van mijn werkgever gratis is, maar ik vind het ook wel lekker even rust en een boek lezen.
Andere vriendin woont nu half uurtje. Dat is wel 50/50 qua afspreken en ook regelmatig in Amsterdam wat voor ons halverwege is.

Het is inderdaad geven en nemen, maar als je echt een stuk verder gaat wonen dan voelt het voor mij wel dan de ander iets meer moet geven. Maar dus niet dat ik dan nooit meer die kant op zou gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het echt bijzonder dat sommige mensen de ander verantwoordelijk maken voor de vriendschap omdat hij/zij verhuisd is. Je zit toch samen in een relatie, omdat het je dat allebei wilt? Dan doe je toch allebei moeite? Misschien heb ik dan echt een andere definitie van vriendschap.

Natuurlijk is het makkelijker en spontaner als iemand dichtbij woont, maar als een goede vriendin verhuisd is het mij wel veel waard om de vriendschap te onderhouden. Ook al zal de vorm wel veranderen. Ik kan me voorstellen dat kennissen wel sneller verwateren, maar kennissen zijn ook eerder tijdelijke of situationele vriendschappen en geen echte vrienden: bijv collega's, teamgenoten van een sport, oud-studiegenoten. Dat zijn relaties die sowieso wel verwateren als je elkaar niet meer standaard ziet, of heel makkelijk kan afspreken.

De meesten van mijn goede vriendinnen wonen helaas niet meer in de buurt, ik kan die peirode wel eens missen, maar voor dat groepje doe ik wel moeite, en zij gelukkig voor mij. Dat betekent dat ik ze niet meer elke week zie, maar toch wel regelmatig genoeg. Dat gaat redelijk eerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedoelde het zelf niet als dat ik haar nu helemaal verantwoordelijk maak voor de vriendschap, maar wel iets meer dan mezelf. Dus zij wel iets vaker hierheen dan ik daarheen. Niet dat ik dat zit te turven ergens op mijn blocnote, maar gewoon gevoelsmatig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel fijn als iemand zich bewust is van het feit dat het lastiger is geworden om elkaar te zien doordat die zelf is verhuisd ;-) Ik heb echt geen geld om elke maand twee keer op en neer naar Maastricht te gaan om even bij te kletsen helaas. Gelukkig zijn mijn verhuisde vrienden meer dan bereid om mij bijvoorbeeld halverwege op te halen met de auto of mijn kant op te komen of mij te laten logeren zodat ik niet op één dag vijf uur hoef te reizen. En mijn vrienden zijn ook zo belangrijk voor me dat ik dat er wel voor over heb, maar dat is dus wel veel minder frequent dan voorheen.

Maar dat geldt nog steeds voor alle veranderende omstandigheden in vriendschappen lijkt me (mensen die kinderen krijgen vs. kinderloze mensen bijvoorbeeld) en dan moet er van twee kanten aan gewerkt worden om de vriendschap in leven te houden. Soms lukt dat, en soms ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm ja ik vind het toch raar dat iemand zich bijna moet excuseren dat hij/zij verhuisd is. Dat je je daar 'bewust' van moet zijn en jij maar een stapje harder moet lopen. Ik vind dat heel erg voorwaardelijk. Ik snap dat je niet kan verwachten dat iemand elke week naar je nieuwe woonplaats komt, maar ik vind het toch raar dat er een grotere rol bij mij zou liggen. Ik zie dat gelijkwaardiger. Dingen veranderen toch gewoon. Je verhuist, een ander krijgt kinderen, of miss gaat de vriendin die ik altijd zag op hobby X daarmee stoppen, dan moet ik ook een andere manier vinden om haar te blijven zien.

Als het echt te maken heeft met de kosten en het lukt simpelweg niet, vind ik het wat anders, daar hou je rekening mee in een vriendschap. Je gaat ook niet uitgebreid 5 gangen dineren met een vriendin die aangeeft krap bij kas te zitten. Maar ik lees hier ook veel mensen die vooral geen zin hebben om de extra moeite te steken in een vriendschap die verder weg is gaan wonen. En toch ook wel dat die persoon dat een beetje aangerekend wordt. Dat vind ik bijzonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
14-05-2024 14:58
Ik weet niet of je ook mij bedoelde, aangezien ik het in de recentste reactie ook over ov heb, maar ik heb ook een auto. Ik gebruik 'm alleen zo weinig mogelijk. Het maakt voor mij geen verschil of ik een uur met ov zou moeten reizen of een uur met de auto.
Nee, maar het punt is dat je vaak niet binnen een uur met ov ter plekke bent. Als ik vanuit mijn dorp naar Utrecht moet bijvoorbeeld, dan kost me dat bijna 2 uur met ov terwijl het met de auto maar 45 min is.
Alle reacties Link kopieren Quote
care_ schreef:
14-05-2024 16:13
Hmm ja ik vind het toch raar dat iemand zich bijna moet excuseren dat hij/zij verhuisd is. Dat je je daar 'bewust' van moet zijn en jij maar een stapje harder moet lopen. Ik vind dat heel erg voorwaardelijk.
Helemaal eens. Misschien hangt het ook wel af hoe en waar je elkaar ontmoet? Als je elkaar allemaal vanuit de kleuterschool kent en iedereen blijft in hetzelfde dorp wonen, dan is het misschien anders als je verhuist dan als je elkaar tijdens een studententijd in Amsterdam hebt ontmoet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven